Hvorfor ikke ha en bildetråd med sneglebilder? (side 57)

Heidi, Pga deg har jeg blitt mer å mer interessert i snegler. Er det noe spesielt du gjør for å drette dem?????
Ikke for å kuppe tråden. Men siden dette er en tråd om snegler så tenkte jeg at jeg kunne spørre her.
Inaktiv bruker
Speedy vokser ikke særlig fort. han er ca samme. :P
Da er han kanskje en Viviparidae da. ^^
palett chikliden
Heidi, Pga deg har jeg blitt mer å mer interessert i snegler. Er det noe spesielt du gjør for å drette dem????? Ikke for å kuppe tråden. Men siden dette er en tråd om snegler så tenkte jeg at jeg kunne spørre her.

Ja det er sikkert greit det for jeg har ikke en personlig tråd her inne, den er nå Nettakvariet.
Det som er viktig er å ha rette vannverdier, hvis ikke vil skallet gå i oppløsning og de dør. Pass på å ha PH på 7,5 og GH på 8-15. De må mates og da er det bra å bruke reke og krabbefor og masse grønndsaker.De spiser det meste. Ellers gjør de jobben selv med egglegging osv. Men veldig viktig å følge med vannverdiene etter at eggklaser er klekket. Da kan PH og Gh synke fort til bunnen. Snegler forbruker de stoffene fra vannet og er helt avhengig av at vannverdiene er som de bør være.
Tusen takk for hyggelig svar.

Jeg har drettet endel arter med snegler men det har alltid gått av seg selv. Så derfor lurte jeg på dette. Har en stund nå prøvd å drette jegersnegler i et artskar på 45l. Der får jeg det ikke til. Men i den ene 120l der går det som smurt. Så nå vet jeg hvorfor, Feil GH verdier. Mine var litt for lave.

Igjenn tusen takk for hyggelig svar.

Her er en av de største eplene mine.
Inaktiv bruker
Heidi Ingdal

Siden jeg ser på deg som ekspert på snegler så spør jeg deg.

1. Hva er best og fore sneglene på? ( Cory tabeletter, Sugemalle tabeletter eller rekemat?)

2. Jeg finner ingen info om Viviparidae på AF har du noen tips?

3. Hvordan går jegersnegler, kjempe-Eple og Viviparidae overens? Vil jegern drepe dem? (Har så sykt mye pest snegler. jeg mener SYKT. Kanskje jeg sulle satset på Kulefisk) :P

Snegler er GØY ;P
Spock
[QUOTE=Heidi Ingdal]

1. Hva er best og fore sneglene på? ( Cory tabeletter, Sugemalle tabeletter eller rekemat?)

3. Hvordan går jegersnegler, kjempe-Eple og Viviparidae overens? Vil jegern drepe dem? (Har så sykt mye pest snegler. jeg mener SYKT. Kanskje jeg sulle satset på Kulefisk) :P

Snegler er GØY ;P
Snegler spiser det meste men hvis du har reke og krabbefor som inneholder stoffer som styrker skallet så er det fint å bruke. Det samme med grønnsaker som inneholder mye kalsium. Mine får litt banan i ny og ne men bare litt for det blir mye grums i vannet . Harde malletabletter er bra for da rekker de å komme til maten før fiskene spiser opp de.
Det finns ikke så mye info om Viviene, men den sorten jeg har er Pianosnegle og det er en lunge og gjellesnegle som filtrerer vannet slik som muslinger gjør. En annen sort er også FIlopaludina sumatrensis som jeg har døpt om til blånese. De tilhører også samme familie. Begge disse ligger i sneglebasen. De føder levende unger begge to og må være en av hvert kjønn for å formere seg. De trenger flytende næring eller malletabletter som løser seg opp slik at de får brukt gjellefunksjonen sin til å filtrere.
Jeg anbefaler ikke jegersnegler sammen med noen snegler i det hele tatt. Untatt pestsnegler hvis det er det du vil bli kvitt. De kommer fort til å ta knekken på Speedy og den blå eplen din ihvertfall. Du har ikke mulighet for å la sneglene du vil ha gå i et annet kar mens jegerne dine rensker opp i karet?
Plaza de sneglene dine er flotte. Det blir ikke så lenge til de begynner og legge egg tenker jeg. Får de vokst seg 1 cm til så er de vel igang.
Inaktiv bruker
Heidi Ingdal
[QUOTE=Spock][QUOTE=Heidi Ingdal]

Snegler er GØY ;P
Snegler spiser det meste men hvis du har reke og krabbefor som inneholder stoffer som styrker skallet så er det fint å bruke. Det samme med grønnsaker som inneholder mye kalsium. Mine får litt banan i ny og ne men bare litt for det blir mye grums i vannet . Harde malletabletter er bra for da rekker de å komme til maten før fiskene spiser opp de.
Det finns ikke så mye info om Viviene, men den sorten jeg har er Pianosnegle og det er en lunge og gjellesnegle som filtrerer vannet slik som muslinger gjør. En annen sort er også FIlopaludina sumatrensis som jeg har døpt om til blånese. De tilhører også samme familie. Begge disse ligger i sneglebasen. De føder levende unger begge to og må være en av hvert kjønn for å formere seg. De trenger flytende næring eller malletabletter som løser seg opp slik at de får brukt gjellefunksjonen sin til å filtrere.
Jeg anbefaler ikke jegersnegler sammen med noen snegler i det hele tatt. Untatt pestsnegler hvis det er det du vil bli kvitt. De kommer fort til å ta knekken på Speedy og den blå eplen din ihvertfall. Du har ikke mulighet for å la sneglene du vil ha gå i et annet kar mens jegerne dine rensker opp i karet?

Takk for god info. Jeg varierer veldig på maten, De får L-Malle tabeletter og reke mat. De er glade i å spise på plantene mine, men det får bare gå bra, Garry (Den store) Bruker å spise på andematen som flyter rundt om kring i overflaten.
hm. Cory maten løser seg ganske godt opp, men Speedy bruker å sitte midt på malle maten og spise som en galning. ;P
He he liker den lille rakkeren din. Speedy er bare så søt. Skulle ønske å se han fra forsiden. Hvem spiser på plantene dine? Snegler spiser andemat ja men de skal ikke spise vanlige friske planter. Det er det bare kjempe epler som gjør.
Heidi Ingdal
Plaza de sneglene dine er flotte. Det blir ikke så lenge til de begynner og legge egg tenker jeg. Får de vokst seg 1 cm til så er de vel igang.

Tusen takk for det! De kommer fra deg vettu.

Jeg er veldig glade i de selv. De utgjør en kjempefin fargeklatt i karet.
Vokse 1 cm til sier du? Jeg trodde de var fullvoksen nå, jeg! Det blir spennende å se hvor store de kan bli!
Plaza
[QUOTE=Heidi Ingdal]Plaza de sneglene dine er flotte. Det blir ikke så lenge til de begynner og legge egg tenker jeg. Får de vokst seg 1 cm til så er de vel igang.

Tusen takk for det! De kommer fra deg vettu.

Jeg er veldig glade i de selv. De utgjør en kjempefin fargeklatt i karet.
Vokse 1 cm til sier du? Jeg trodde de var fullvoksen nå, jeg! Det blir spennende å se hvor store de kan bli!
Å nei de blir mye større. De begynner og legge egg fra de er ca 4 cm. Men de kan bli både 5 og 6 cm store. Hannene begynner og pare seg tidligere rundt den størrelsen du har, hvis de har en større hunn i nærheten. Hunnene vil ikke ta imot hannen før de er klare men innimellom så blir hannen for sterke og de blir rett og slett tatt med makt. Da vil hunnene prøve og riste de av seg og de prøver å bite de. Har sett dette mange ganger og det er utrolig å se på. Har også sett to hanner på ryggen til en hoe som har kranglet om å få pare hoa...Da stanger de hverandre og prøver å komme under skallet for å bite hverandre. Så det er mye drama i et sneglekar skal jeg si deg.
Underholdningsverdien er det ingenting å si på, nei!

Foreløpig er det ikke noe synlig parring her enda, så vi får se. Det er bare disse to som er så store, de andre er forholdsvis små enda.
Jeg er overlykkelig. Mine Pianosnegler paret i dag. Dette bildet er av den største og dette er en hanne for han satt på ryggen til en av de mindre. Tok bilde av det, men har ikke overført de til dataen enda. Håper de ble vellykket. Dette tok jeg for noen dager siden og det er litt grumsete men viser hvor stor den har blitt. Venter nå spent på hvor mange dager det tar før det kommer småttiser....
Det er en slik Pianosnegle jeg tror Speedy er. Men det gjenstår og se.
Dette er riktignok bare vanlige posthornsnegler; her er plass til flere, kom igjen!
Disse stammer fra Heidis snegleoppdrett.
Tove H
Dette er riktignok bare vanlige posthornsnegler; her er plass til flere, kom igjen! Disse stammer fra Heidis snegleoppdrett.

Så morsomt et bilde. Men du bør sjekke vannverdiene dine. Skallet deres holder på å gå i oppløsning. De krever utrolig hardt vann for at skallet skal holde seg fint. Sjekk PH og GH og se hva de er.
Posthorn er en av mine favoritter for de er så flotte og de gjør utrolig mye rart. 1 og 2 bildet er en lilla som har litt motvind i følehorna. Det siste er en brun som vifter med sjalet sitt...
Her er flere bilder.
Det siste er av en oransje sulle yngel. Skallet deres har hatt en tendens til å være tofarget når de blir født. Når de begynner og vokse så blir det svart. Fant en helt lys rosa gul sulle her om dagen. Helt lys rosa i skallet men nå begynner det å vokse ut litt svart på den også. Utrolig søte.
Sjekk den oransje typen der da. Den har funnet seg den perfekte plassen for å holde oversikt. Det er tydelig at den koser seg der oppe. Det siste er av en Arnold. De går i eget kar og vokser som bare det. Håper det kommer flere babyer av de. De er søte de.
Inaktiv bruker
Heidi Ingdal
He he liker den lille rakkeren din. Speedy er bare så søt. Skulle ønske å se han fra forsiden. Hvem spiser på plantene dine? Snegler spiser andemat ja men de skal ikke spise vanlige friske planter. Det er det bare kjempe epler som gjør.

Takk ^^ Skal se om jeg får til og ta bilde av Speedy fra fremsiden.
Men Garry er lett og ta bilde av. ^^

Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap