- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Liv's vannverden (side 57)
Liv's vannverden (side 57)
Det ser veldig sånn ut ja Har lurt på et par av hunnene mine, og ser at den bakerste din har det samme fargene. Syns noen av hunnene mine er veldig sort/hvite mens noen er mer gyldne i fargene som hannene. Har lurt på om det kan være svake hanner, men ikke sett noe antydning til farger på halefinnen på dem.
Forer dem med samme som jeg gir alle fiskene. Har 4-5 typer frossent for jeg varierer mellom: Sorte og røde mygglarver, artemia, cyclops og bosmider. 1-2 dager i uka er det flak eller granulatfor. Ellers kan det vel virke som de koser seg med litt kirsebær og blå rekeyngel - skikkelige jegere de her. Flott å se når de skyter frem for å fange et eller annet.
Forer dem med samme som jeg gir alle fiskene. Har 4-5 typer frossent for jeg varierer mellom: Sorte og røde mygglarver, artemia, cyclops og bosmider. 1-2 dager i uka er det flak eller granulatfor. Ellers kan det vel virke som de koser seg med litt kirsebær og blå rekeyngel - skikkelige jegere de her. Flott å se når de skyter frem for å fange et eller annet.
Postet 28.01.09 kl 23:16
Endret: 28.01.09 kl 23:19
Postet 28.01.09 kl 23:21
Angående fargeforskjellene på killiene så mener jeg å ha lest et sted at det er litt forskjell i fargetonen på de forskjellige lokalisasjonene. I akvariehandelen var det i utgangspunktet to forskjellige lokalisasjoner som ble blandet siden det så ut til å føre til sterkere fisker. Det skulle derfor ikke være umulig at enkelte individ ligner mer på noen av forfedrene og skiller seg litt ut innimellom. Hvor jeg har lest det tør jeg ikke si. Det poppet bare opp når du skrev om forskjellene i farger.
Postet 28.01.09 kl 23:34
Ola diger overgår seg selv
Denne unge kampfisk hannen har hett Ola diger siden han var ganske liten, vel... eh... kortvokst er kanskje et bedre uttrykk. Som yngel var han allerede 3-4 cm mens noen av samme kull var under 1 cm.
Vel... i dag med røde mygglarver på menyen, nå oppgradert i voksenkar, har han virkelig overgått seg selv. Noen som vet hvordan man pumper en fisk?
Vel... i dag med røde mygglarver på menyen, nå oppgradert i voksenkar, har han virkelig overgått seg selv. Noen som vet hvordan man pumper en fisk?
Postet 28.01.09 kl 23:37
Det høres ut som en god forklaring. De har blitt så store nå, så ville trodd at de hadde utvikla seg om de var hanner. Akkurat granska dem litt og syns også alle som jeg mener er hunner har fått runde fine mager nå mens hannene er slankere. Det flørtes og vises frem veldig der nå, så det er bare å håpe at det legges egg i javamosen snart Spennende å følge med på dem. Blir bare flottere for hver dag. Det er jo en av fordelene med å kjøpe små og puslete fisk, å få se hvordan de utvikler seg.
Postet 28.01.09 kl 23:40
Postet 28.01.09 kl 23:43
Postet 28.01.09 kl 23:57
Tante AstridAngående fargeforskjellene på killiene så mener jeg å ha lest et sted at det er litt forskjell i fargetonen på de forskjellige lokalisasjonene.
Det står oppført en del lokasjoner hos killifish.f9.co.uk.
Postet 29.01.09 kl 01:38
Postet 29.01.09 kl 02:28
Endret: 29.01.09 kl 02:29
Vet ikke hva hun vil, men det må da være deg hun mener?
Postet 29.01.09 kl 13:35
Postet 29.01.09 kl 15:00
Har fisket opp formosa yngel fra yngelkaret og over i yngelnett i hovedkaret igjen. De vokser for fort til å ha sammen med channoides yngelen som er ulidelig saktevoksende.
Cory yngelen som også går i yngelkaret klarer seg over all forventning med helt standard behandling, foring 1 gang om dagen og vannbytte 1 gang i uka. De er kjempeaktive og svømmer over alt. Lite sky (der er jo egentlig de voksne sterbaiene også) Utrolig gøy at de klarer seg. Begynner å få skikkelig mønster nå Må få tatt noen bilder av dem.
Ellers fisket over channoides hannen i yngelnett. Tenkte å prøve det som et forsøk denne gangen siden jeg går hjemme sykemeldt og kjapt kan fiske han ut og la yngelen bli gående i yngelnettet etterpå. Har lagt inn en diger mosedott som han kan gjemme seg i (og ikke minst yngelen kan gjemme seg i) Litt kjipt å ha voksen fisk i yngelnett, men kan han velge selv så henger han jo bak den dømrade pumpa hele dagen så det kan ikke være så dårlig alternativ lell. Han ser rimelig spytteklar ut, skjønner ikke at han klarer å få pusta en gang jeg stakkars.
Cory yngelen som også går i yngelkaret klarer seg over all forventning med helt standard behandling, foring 1 gang om dagen og vannbytte 1 gang i uka. De er kjempeaktive og svømmer over alt. Lite sky (der er jo egentlig de voksne sterbaiene også) Utrolig gøy at de klarer seg. Begynner å få skikkelig mønster nå Må få tatt noen bilder av dem.
Ellers fisket over channoides hannen i yngelnett. Tenkte å prøve det som et forsøk denne gangen siden jeg går hjemme sykemeldt og kjapt kan fiske han ut og la yngelen bli gående i yngelnettet etterpå. Har lagt inn en diger mosedott som han kan gjemme seg i (og ikke minst yngelen kan gjemme seg i) Litt kjipt å ha voksen fisk i yngelnett, men kan han velge selv så henger han jo bak den dømrade pumpa hele dagen så det kan ikke være så dårlig alternativ lell. Han ser rimelig spytteklar ut, skjønner ikke at han klarer å få pusta en gang jeg stakkars.
Postet 29.01.09 kl 22:51
Yngelnettet må regnes som suksess. I dag fjernet jeg hannen fra nettet og talte i alle fall 12 små channoides i yngelnettet. Med en god mosedott og samme vann som i hovedkaret så har de alle muligheter til å vokse opp. flytter dem over i yngelkaret når de gegynner å bli en cm store. Syns de vokser så utrolig sakte, så må få bestilt meg de ferske nyklekte artemiaene som Mona O bruker.
Postet 30.01.09 kl 12:29
Liv HYngelnettet må regnes som suksess. I dag fjernet jeg hannen fra nettet og talte i alle fall 12 små channoides i yngelnettet. Med en god mosedott og samme vann som i hovedkaret så har de alle muligheter til å vokse opp. flytter dem over i yngelkaret når de gegynner å bli en cm store. Syns de vokser så utrolig sakte, så må få bestilt meg de ferske nyklekte artemiaene som Mona O bruker.
Så bra at det kan fungere med et yngelnett.
Hmm... og jeg har tenkt litt ang disse fiskene. Jeg kunne jo ikke ha dem i det karet jeg hadde tenkt siden de spiser småreker, men i 250 literen min er jo alle rekene oppspist likevel og da kunne det jo flyttet inn et par dit...
He he, ting forandrer seg stadig. Men jeg kan lufte det med deg når vi møtes i morra. Det er ikke snakk om at jeg skal øverst på ventelista igjen, jeg venter pent som siste mann hvis det blir noe av
Postet 30.01.09 kl 13:28
Postet 30.01.09 kl 13:45
Postet 30.01.09 kl 14:33
Postet 30.01.09 kl 14:34
Foret med minste babyforet i karet til de gule rekene i dag, og da så jeg noen av dverggurami yngelen jeg hadde oppi der for noen dager siden, så da er det et lite håp om at noen skal klare seg. Men herregud så små, tror disse må være ennå mindre enn kampfisk yngel.
Det ser også ut som pappan fortsatt har yngel i reiret sitt. Dypt imponert over den karen der, han mener business. Jeg rengjorde filtrene i går så nå er det kraftigere strøm - han har nå flyttet både reir og yngel. Han bygger kontinuerlig, svømmer rundt som en liten fugl med plantedeler i nebbet Utrolig søtt. Han har også full kontroll over hele karet på en imponerende ikke-agressiv måte Har alltid likt disse fiskene, men må si jeg liker dem bedre og bedre
Det ser også ut som pappan fortsatt har yngel i reiret sitt. Dypt imponert over den karen der, han mener business. Jeg rengjorde filtrene i går så nå er det kraftigere strøm - han har nå flyttet både reir og yngel. Han bygger kontinuerlig, svømmer rundt som en liten fugl med plantedeler i nebbet Utrolig søtt. Han har også full kontroll over hele karet på en imponerende ikke-agressiv måte Har alltid likt disse fiskene, men må si jeg liker dem bedre og bedre
Postet 30.01.09 kl 15:26
Endret: 30.01.09 kl 15:33
Postet 30.01.09 kl 18:29
Størrelsen på kjaken. Så totalt sprekkeferedig ut, synd jeg ikke fikk tatt bilde men ville ikke stresse han mer enn nødvendig. Han er vannvittig sky når han tygger. (Forsåvidt litt sky ellers også, men ekstremt under tygging)
Uansett så er de yngelnettene såpass store at de lider ikke nød der noen dager (særlig siden han som sagt uansett henger bak filteret - en ganske så mye mindre plass) Må sjekke tilbake i tråden min om når jeg hadde hunnen tilbake til han, da vet jeg ca. hvor mange dager jeg kan beregne også
Uansett så er de yngelnettene såpass store at de lider ikke nød der noen dager (særlig siden han som sagt uansett henger bak filteret - en ganske så mye mindre plass) Må sjekke tilbake i tråden min om når jeg hadde hunnen tilbake til han, da vet jeg ca. hvor mange dager jeg kan beregne også
Postet 30.01.09 kl 18:59