Mine akvarier og sånt (side 58)

Det var noen utrolig flotte kampfisk du har hentet! Helt utrolige farger, jeg ante ikke at det fantes slike engang. Nydelige var de! Krysser fingrene for at du får til oppdrett på dem og får mange små baby blues

Tror ikke man ser mange av disse i dyrebutikkene, er nok kun fra seriøse oppdrettere man får tak i slike..

Et par bilder til av hunnen. Tror disse bildene viser fargen hennes best av alle bildene jeg har tatt
Smaragdinaene viser lekstendenser igjen i kveld, og igjen er det den minste hunnen som er frempå.

Hannen sitter under redet og blåser seg opp når han ser henne. Hun er mørk rødbrun (i motsetning til vanlig hvor hun er ganske grå og kjedelig), og innimellom svømmer hun bort til hannen og de sirkler noen ganger før hun stikker av igjen.

Jeg klør nærmest etter å ta bilder, men er livredd for å forstyrre..

Den nye HMPK-hunnen virker ikke fornøyd i 15 literen. Hun oppfører seg som om hunnærmest vil bryte seg ut av karet. Hun er konstant oppetter glasset og virrer og dytter. Aner ikke hva hun driver med, ingen av de andre som har bodd i karet har mistrives...

Hadde vært så greit hvis hun kunne bodd i 90 literen med de andre... Vurderer å putte henne i oppdrettskaret til hannen. Han er klar han. Jeg puttet hunnen oppi til han tidligere i dag, bare i noen minutter, for å se reaksjonen. Hun var noe kjølig, men han begynte umiddelbart å prøve å lokke henne til redet. Og hun ser faktisk veldig rognstinn ut. Hadde tenkt til å vente en uke før jeg satte dem sammen, men hvis de er klare er det ingen grunn til å vente...
Jeg stod opp i dag og gikk inn på kontoret og satte meg på huk for å sjekke at den nye kampfisken hadde funnet seg til rett og hadde det bra. Så løftet jeg blikket en smule opp til smaragdinakaret, og der var det jammen lek på gang. Ikke lekstendenser, lek!

Og de er så flinke atte

Har fått tatt noen bilder og video, men legger de ikke ut før senere. Nå må jeg nemlig spionere på dem
Det nye HMPK-paret er i full gang med lek Produktiv dag i dag, må være værforandringen som har utløst noe. Skulle ikke forundre meg om gullfiskene leker også...

Det har ikke regnet på mange uker, helt til for to dager siden da vi hadde et par regnbyger, og siden i går kveld har det høljregnet.

Jeg satte hunnen i fødenettet i går kveld, slik at jeg kunne putte Rød i 15 literen. Hunnen så ikke ut til å trives oppi der, og den er oppvarmet i motsetning til det nye lille karet jeg kjøpte, så jeg tenkte at da putter jeg henne oppi til hannen og ser hva som skjer, så kan Rød få det oppvarmede karet.

Da jeg var ferdig å spionere på smaragdinaene tenkte jeg at jeg skulle sjekke HMPK'ene, og så at hunnen prøvde å bryte seg ut av fødenettet mens hannen prøvde å lokke henne til redet. Hun hadde ikke vertikale striper, men jeg tok sjansen og slapp henne ut likevel.

Innen 5 minutter omfavnet de hverandre...

Det er forresten artig å se fisker fra dyrebutikken oppdage frossenfor for første gang. Foret med frossen artemia i dag, og puttet litt rett foran Rød. Han bare kikket på maten, og virket ekstremt nysgjerrig, men smakte ikke på den. Så jeg puttet oppi litt til, og den sank mot bunnen mens Rød bare kikket på den, men så fant han ut at han skulle smake. Og oppdaget at dette var jo godsaker, Så da lette han rundt på bunnen til han fant resten jeg hadde puttet oppi
Her leker vi venteleken.. Smaragdinahannen vokter redet litt bedre enn splendenshannen, men vet ikke om det er fordi han er flinkere eller om det er en artsforskjell.

Smaragdinahannen forlater ikke redet et sekund, ikke engang for å spise. Han sitter under redet og ser på maten som daler ned og hunnene som stapper seg med mat, men kommer ikke bort for å spise. Awww flinke lille hannen

Splendenshannen tilbringer også mye tid ved redet, men tar seg regelmessig runder rundt i karet for å undersøke og se seg rundt. Han tar også imot mat.

Vet det er noen som sier man ikke skal mate dem mens de har egg/yngel å passe på, men andre sier at hvis han skal spise egg/yngel vil han gjøre det uansett om han mates eller ikke. Så han kan like gjerne få i seg god mat før eggene klekker.

De burde klekke i løpet av morgendagen, eller muligens i løpet av natten.

Catappabladene mine ankom fra Thailand i dag. De hadde blitt åpnet av karantenemyndighetene, men de la igjen en lapp om at de fant ikke noe av 'quarantine concern' og ingenting hadde blitt fjernet fra pakken. Typen synes også det er litt snodig at de tillater disse bladene... De kan jo inneholde alt mulig rart, egg, insekter, sopp, bakterier osv.

Jeg bestilte dem før jeg hadde oppdrett, så planen var å putte oppi til både smaragdinaene og i oppdrettskaret for å trigge til lek, men nå trengs de jo ikke.. Jeg kan jo alltids bare putte oppi likevel, det skader jo ikke, og muligens vil flere yngel overleve.

Rød fikk seg en del av et blad også, for å forebygge evt sykdom. Han er i karantene siden han er ny, og jeg er ikke så godt kjent med butikken han kom fra, og dermed vet jeg ikke om han er tilbøyelig til å bli syk. De hadde filtrerte beholdere i butikken, noe som kan gå begge veier; bedre vannkvalitet, men blir en syk blir alle det. Men jeg så riktignok ingen syke kampfisker der, og Rød virker sunn og frisk på alle måter. Han har laget seg stort skumrede i løpet av natten

Og typen må få litt skryt Han foreslo at jeg bygger en stor benk som dekker hele veggen på kontoret mitt, og kjøper 5 nye kar, alle i samme størrelse slik at det ser ryddig ut, og blir kvitt plastkarene på gulvet og selger de andre karene mine som er litt ripete (siden de er kjøpt brukt), og bruker den gamle benken til å sette fugleburet på og setter dører på den slik at jeg kan lagre akvarieutstyr inni den. Da blir jeg kvitt en del utstyr som ligger litt her og der og gjerne på gulvet.

Han sier at hvis jeg trenger en annen størrelse kan vi alltids dele av et kar i flere små deler.

Jeg synes det er en god ide, og jeg hadde ikke tenkt på det selv. Selv om jeg hadde tenkt på det hadde jeg ikke turt å foreslå det engang, for typen hadde klikket over sløsing av penger bare for at alle karene skal være like.

Men siden det er hans ide kan han ikke klage
En video av splendensparet fra i går. Videoen av smaragdinaene syntes jeg ikke ble noe særlig, så den legger jeg ikke ut.

<embed src="http://www.youtube.com/v/AExM7IxrtKk&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Noe så artig! Å se dette live, lek hos kampfisk, det har jeg aldri sett før.
Takk for at du delte med oss
Og lykke til videre, det er nå det vanskelige begynner
Nei så stilig å se kampfiskene i lek! Jeg har heller aldri sett det. Flere leks videoer please

Stakkars kampfisken min, han burde vel fått seg et nyp en gang, men jeg orker ikke styret med yngelen..

Jeg startet enda en mikroormkultur i dag. Hadde ikke planlagt to kull på en gang lissom...

Den eneste andre leksvideoen jeg har er av smaragdinaene, og jeg syntes ikke den ble noe særlig, den er litt for mørk og vanskelig å se hva som skjer... Men jeg kan kikke på den igjen og se om den er bra nok til å bry seg med å poste

Kan alltids se om jeg får tatt noen flere videoer når yngelstellet begynner. Akkurat nå virker det som begge hannene kjeder seg
Dette er jo kjempe artig. Så morsomt å se på at de leker, har sett den flere ganger nå og blir like fasinert hver gang. Skal utover i vogna i dag men mååå ha med pc så jeg får fulgt med på tråden din. Den er blitt dagens høydepunkt....Dette er spennende å følge med på...ønsker flere filmer takk og bilder...ja takk begge deler som ole brum sier....)
Hehe, ja jeg satt og kikket på dem ganske lenge mens de holdt på

Her er videoen av smaragdinaene. Som sagt er det litt vanskelig å se hva som skjer og den er litt langdryg, men de famler litt og prøveomfavner et par ganger før han får det til ca ett minutt inn i videoen. Så ser man på hodebevegelsene at han fanger egg som faller, holder dem i munnen en god stund, og først når hunnen kvikner til igjen plasserer han dem i redet. Deretter dytter han henne i siden som signal om at hun skal snu seg, slik at han kan omfavne henne igjen helt mot slutten.

<embed src="http://www.youtube.com/v/t5xp0Zn6t7g&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Jeg har smaragdinayngel Tenkte jeg skulle sjekke eggene siden de ble lagt for 36 timer siden, men forventet ingenting. Men der var det jammen liv Tror ikke alle har klekket ennå, men mener jeg så ca 10-15 bittebittesmå øyne med tilhørende hale og plommesekk

De ser ut som de holder seg ganske bra i redet på egenhånd, og hannen bare kikker på dem og sjekker alle bevegelser nøye i tilfelle de faller

Pilene på bildet peker på yngel, 2 stk over hver pil, men det er flere på bildet. Må se om jeg kan snike meg litt nærmere i morgen og få tatt noen skikkelige makrobilder
Det er utrolig mye lettere å lage en liten videsnutt enn det er å ta gode bilder, og nå som jeg har opprettet en youtubekonto blir det nok flere videoer fremover

Jo mer jeg kikker på Rød, jo mer tenker jeg at han er et skikkelig varp. Den pene fargen, de utrolig pene og velproporsjonerte finnene, og den kule personligheten. Han må være den som har mest personlighet av alle kampfiskene mine Gleder meg til han er ute av karantene så han kan bli far

De fleste kampfisker har en eller annen greie med penner. Jeg ble tipset om det i et forum en gang, at de gjerne blåser seg opp for svarte penner, men blå penner virker som de fungerer like greit Her er han hvertfall:

<embed src="http://www.youtube.com/v/kpSLsefF83E&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Skikkelig video- og bildespam i kveld

Her er 3 smaragdinayngel som jeg så satt helt inntil glasset, og da var det lett å få til et makrobilde

Ligner jammen ikke mye på de voksne..

Jeg ser forresten at splendenshannen også styrer mer enn vanlig under redet. Har sikkert klekket der også, men det får jeg ikke sjekket før i morgen i dagslys. Håper jeg kan få noen nærbilder og sammenligne med smaragdinayngelen etter hvert som de blir større
Grattis og grattis!

Fint at du endelig har fått til smaragdinaene og at det til slutt ble kampfiskyngel. Du har jo styra fælt for å få til disse. Det må ha vært bra Thai-fisk du kjøpte, i og med at de så vidt hadde flyttet inn før de lekte. Det blir spennende å se hvor (mange) blå de(t) blir.
Sånn ellers har du fullmåne 24. mai så det kan være naturlige årsaker til at de yngler akkurat nå frem mot fullmåne.
Takk takk

Jeg tror det var den plutselige væforandringen som hadde mye med det å gjøre, for de viste litt tendenser i noen dager før det ble noe av det, og det var den dagen lufttrykket falt at de lekte på 'ordentlig'...

Men halvmåne og fullmåne kan seff ha litt med det å gjøre også, sikkert en kombinasjon av litt forskjellige faktorer inne i bildet

Tror alle eggene har klekt nå, og jeg gjorde et forsøk på å telle dem. Kom halveis bortover rekken med yngel lang koppen før jeg ble avbrutt, og jeg telte ca 20-25 stk.

Jeg sjekket nettopp splendenseggene, og der har det klekket ja, og der er det horribelt mange yngel...

Telte dem på bildene og kom til ca 120 inni koppen, og ca 10-15 utenfor. Litt vanskelig å telle de inni koppen siden de klynger seg sammen og bildet var litt utydelig..

Alle de små svarte prikkene er yngel.
Ojojoj

Som det yngler hos deg,endelig!Gratulerer så masse,nå blir det jakt på små-kar til yngelen

Det blir så spennende og se fargen på de som vokser opp,nei dette var skøy!
Og de videoene var fine og se på.
Jepp, endelig

Småkar er jeg ikke så bekymret for, om jeg ikke får tak i noe gratis/billig kan jeg alltids bare kjøpe noen beholdere på hvilken som helst billigbutikk/supermarked, men klart jeg vil helst bruke så lite penger som mulig på det..

Video av smaragdinayngel, og faren som blåser seg opp når han ser kameraet. Er ikke så tydelig, siden man kun ser øvre halvpart av han. Yngelen er de små svarte prikkene som spretter rundt

<embed src="http://www.youtube.com/v/Tji-I1mABvQ&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>

Splendensyngelen er jammen ikke lett å ta bilde av. Siste gang jeg bruker plastkar til oppdrett. Det er altfor vanskelig å holde øye med dem og komme innpå dem med kameraet, men fikk tatt et par makrobilder likevel. Aller helst ville jeg vært enda nærmere, noe jeg kunne fått til dersom det var glass mellom dem og kameraet...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap