Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 58)

I dag har jeg kjøpt meg et domenenavn Har lekt et par år med tanken på å registrere akkurat dette domenenavnet og kjøpe det. I dag gjorde jeg alvor av saken, og har akkurat betalt for det på www.one.com. I løpet av 24 timer vil det være tilgjengelig for meg å begynne og jobbe med. Men jeg tar det rolig, og bygger opp siden litt for litt. Planen er et enkelt, stilrent og relativt nøytralt design, helt fritt for "blinkende juggel" og vaiende flagg og sånne bevegelige dingser. Og ikke minst; fritt for skikkelig plagsom "muzak" (musikk av den irriterende typen man blir tvunget til å høre på når man står på vent i telefonen og sånn :p) Ikke en lyd!

Og domenenavnet, hva ble det? Jeg syns valget var enkelt. Jeg har jo et akvarierom. Dette rommet er fullt av èn type fisk; Corydoras. De to tingene satt sammen på en måte.... For at engelskspråklige nettvenner skal kunne lese siden også, ble navnet:
Corydorasroom.com



Øverste 160 liter
Jeg oppdaget at bildene på akvarieprofilen til den øverste 160 literen min var eldgamle, og nye var ikke tatt etter siste omgjøring da ny innv. bakgrunn (Juwel Dark Cliff) osv ble satt inn. Ja, alt som ble satt oppi akvariet var nytt, inkl sand og planter og fisk.Tror det var et par-tre mnd siden jeg gjorde om det hele.

Så i dag bestemte jeg meg for å gjøre noe med det, og oppdatere profilbildene på det karet. Dro ned persiennene og slo av lysene på akvariene på motsatt vegg (for å unngå gjenskinn i glasset), monterte kameraet på stativ for å ta bilder uten blitz med manuelle innstillinger.

Her er et par av resultatbildene.
By the way; den mosen man ser på bildene som er i karet lurer jeg litt på identiteten på, men jeg har et innlegg ute under "Planteidentifikasjon" her på AF. Jeg er nesten sikker på at det er såkalt juletremose (Christmas moss). Alle bilder jeg finner på nett viser at de ser prikk like ut. Så jeg tror det er den, men skulle likt å vite 100% sikkert
Uansett er det en flott mose! Startet med en liten kladd jeg kjøpte av en annen bruker privat, og den har vokst overraskende bra på så kort tid. Det gis ingen gjødning i dette karet, det er fiskenes avfallsstoffer som gjødsler. Og fisk er det mange av her, mellom 150-200 Corydoras ungfisk i oppveksten.

Det syns ikke så godt hvilken form trerota har, pga all mosen, men den går i en lang, slakk bue over store deler av karet. Sånne røtter er perfekt for Corydorasene å ligge under i skyggen

[External Image]

[External Image]
Så fint Mona! Og gratulerer med eget domene ;D
Flotte bilder av Ildtetra. Skulle ønske 54 literen min kunne legge seg ut til rundt 120 liter, slik at jeg kunne plassere en slik gruppe sammen med C. sterbaiene som går der. Ville bli en fin fargeopplevelse også. Tror imidlertid jeg skal ligge veeldig lavt en periode nå etter vannlekkasjen og alt styret med kjelleren.

Ellers rinner et par sluttlinjer av et Kumbelsk Gruk meg i hu når du nevner forkjølelse, omtrent noe slikt : Jeg er så syk som ingen har været, siden jeg var det sist!

Det er godt å være akkurat såvidt syk nok til å kunne synes litt synd på seg selv, og både gi seg selv litt ekstra oppmerksomhet, og kanskje til og med få det! Nyt det for alt det er verd.

Gleder meg til å se på corydorasroom etterhvert også. Følger tråden din og lærer mye.
Takk for tilbakemeldinger

Jeg er enig i at det på akvariefronten er best (for husfreden?) å ligge lavt etter en vannlekkasje foråsaket av akvarier, ja Tror nok jeg hadde gått ganske stille i dørene her hjemme etter noe slikt.

Jeg hadde jo forsåvidt oversvømmelse her en gang... men det var ikke noe galt med et akvarium. Det var et nytt kar jeg hadde på gulvet, helt tomt, som jeg bare skulle testfylle. Så jeg hektet vannslangen over kanten og skrudde på kaldtvannet.... og gikk fra. Glemte hele greia en god stund. Da jeg kom gående ut i gangen noe senere, vasset jeg rett inn i en "bølge" med vann som kom rennende ut fra akvarierommet. Et iskaldt øyeblikk tok det før jeg hoppet inn på badet og fikk skrudd av vannkrana.

Det er den eneste gangen jeg har gått fra noe som fylles opp. Har hatt som prinsipp å bli stående, uansett hvor kjedelig det er, mens noe fylles opp nettopp for å unngå sånt. Men den ene gangen jeg gjorde et unntak (fordi jeg hørte guttungen vræle i stua) så skjedde det altså et uhell.....
Så: aldri mer gå fra! Står nå pal og ser på mens jeg fyller opp noe. Enten det er vanntønnene mine eller et akvarium. Det er tryggest
www.corydorasroom.com har fått sine første ord nedskrevet og jeg klarte til og med å laste opp et bilde til forsiden

Foreløbig skjønner jeg nesten ingenting av Web creator programmet hos One.com, men dette er noe jeg bare må bruke timesvis og ukesvis på å lære og skjønne. Det første jeg fant ut var at jeg ikke kan bruke min vanlige nettleser Firefox, jeg må skifte til Internet Explorer. Da jeg skiftet til IE, oppdaget jeg noe rart; plutselig ble pc-musa mye bedre å bruke! Scrollehjulet på toppen ble helt mykt og gled fint avgårde. Med FF er det litt "grovt" og hakkete å bruke. Tror kanskje jeg skal bytte til IE som standard webleser igjen. Jeg byttet jo for lenge siden da IE ikke var kompatibel med Adobe PhotoShop programmet jeg hadde, men det har jeg jo ikke lenger på denne pc'en (kun AP Elements).

Jeg fikk etter en del fikling krafset ned noen ord på forsiden av Corydorasroom, men greier ikke flytte en firkant jeg har skrevet noe i - den skulle stått mere ut til siden. Hm. Blir nok en del kløing i hodet.....

Gratulerer med siden Mona. Fin begynnelse det der
Må ikke slutte å skrive her når du får deg slik en flott side da.

Gratulerer.

Espen
Ingen fare Det blir nok ikke slutt på denne tråden på AF av den grunn Jeg ville egentlig mest bare "kapre" navnet på nettstedet, siden jeg har gått og grublet litt på det i et par år. Men nå gidder jeg ikke gjøre mer på en stund, ville bare ha det gjort å få lagt ut forsiden
Det kan hende nettsiden blir stående sånn i gud-vet-hvor-lang-tid.... hehe.
gratulerer med egen nettside.
den er lagt til i favoriter.
Så tøft at du har kjøpt deg domene Mona! Jeg har jo vært på de tankene selv, (ikke akvaristisk side) men sambo mener det er litt av hvert å sette seg inn i for å drive en sånn nettside (og han jobber med IT..)

Så jeg har tenkt å starte med en blogg først, når jeg en vakker dag kommer i gang, og se om det er noe for meg før jeg kjøper et domenenavn. Det ser jo ut som disse bloggerne kan legge ut masse av både tekst og bilder, folk kan skrive inn osv, så egentlig skjønner jeg ikke den store forskjellen bortsett fra at blogg kan "alle" klare å få til og at det er gratis.
så artig med eget domene !

Det med musa tror jeg bare er at når du trykket det hjulet ned, så blir den hakkete, når du trykker ned igjen blir den helt slik smooth. Er iallefall slik på den jeg bruker.
Så gøy med domene! Hjemmesider er artig, jeg hadde tidligere domenet "kaninstall.com" da jeg drev med kaninhopping. Webhotellet jeg brukte da heter Egoria, jeg var svært fornøyd med dette. I alle fall frem til jeg fikk regning på et nytt år og ønsket å si opp, men måtte betale for resten av året da "oppsigelsestiden" var 3 mnd før neste betaling. De fjernet både mailen min og hjemmesiden etter at jeg hadde betalt, så det var ganske surt. Men planen min var å anbefale stedet, man får en svært stabil side til en god pris. Bare husk å lese betingelsene nøye.

Jeg lagde sidene mine helt fra bunnen av med HTML, er så utrolig gøy å se hvordan tekst og koder forvandler seg til en side som ser ut akkurat slik du vil

Edit: Må også takke deg for all hjelpen med mellomlagring av vann i 100L tønne, Mona! Jeg hadde aldri klart å få til et så enkelt og praktisk system på egenhånd. Opplegget er allerede prøvekjørt, og jeg mangler bare luftpumpe og en stor varmekolbe før det blir komplett. Tusen takk!
Stine Sofie
Må også takke deg for all hjelpen med mellomlagring av vann i 100L tønne, Mona! Jeg hadde aldri klart å få til et så enkelt og praktisk system på egenhånd. Opplegget er allerede prøvekjørt, og jeg mangler bare luftpumpe og en stor varmekolbe før det blir komplett. Tusen takk!


Bare hyggelig
Gratulerer med egen hjemmeside Mona....
Plussmedlem
Gratulerer med egen hjemmeside.

Syntes den ble bra, jeg Likte forsiden.
utrolig flott reol du skal selge.
Trapper du ned?

Hadde jeg hatt plass og det hadde vært nærmere. Hadde jeg slått til, etter først å ha spurt fruen da selvfølgelig. Hehe.
Grattis med "sait". Det var jo et veldig bra navn du hadde kommet på også. Lett å huske og likevell ikke opptatt... Det skal nesten ikke være mulig.
Black_Flys
Trapper du ned?


Ja.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap