Red Parrot ( papegøyefisk) (side 6)

bichir
ja hva om den er hybrid? mange mener alle fisker som ikke er av ren rase skal avlives. hvis du blander guppy med endlers, eller golden malawi med hongi osv hvorfor skal vi avlive dem?


Tror ikke denne diskusjonen ble startet fordi fisken er en hybrid, men fordi Josef annonserte at alle burde kjøpe denne "flotte" menneskelagde fisken.

Hybrider oppstår rett som det er og vi som driver med malawi vet dette godt og prøver da å holde oss unna slike situasjoner, men får man hybrider så kan man enten velge å ta livet av de eller ha de i sitt egne kvarium. Mange i USA har hybrider i sine kar, men de selger de ikke videre. De blir kun i dems kar.
Tror et viktig poeng er at man ikke overfyller markedet med hybrider for in the end vil de naturlige fiskene bli mer og mer borte.

Og personlig syntes jeg at det ikke er greit å råde folk til å kjøpe hybrider. Man kan gjerne ha de selv hjemme, men ikke annonser det slik det ble gjordt her. Nærmest løp og kjøp annonseringen jo.
Jeg skjønner ikke hvorfor du skal dra gud og skaperverket inn i alt og alle...

Dette her blir jo litt slik som på mange innlegg sier. Fisker trenger stort kar f.eks, men de klarer å leve i et lite et. men har de det bra forde?

Fisken klarer å få i seg noe mat og luft, men betyr det at det ikke har noe å si om den aldri får igjen munnen... Du klarer å leve uten å ha igjen munnen din du også, men tviler på at du hadde trivdes og hatt det 100% topp slik...

Jeg for min del har begynnt med villguppy i stedet for slørvariantene
Inaktiv bruker
ikke vet jeg:S mye rart folk sier...
bichir
jo jeg var å henta noen malawi i dag som var hongi og golden malawi blanding og under hennes annonse ble det skrivd mye om at ho burde avliva dem og at mange vist gjør dette. hvorfor?


En bør egentlig ikke selge blandinger. De kan ha svakheter og noen kan selge dem som ren fisk og folk blir lurt og til slutt blir hele markedet et stort virrvarr... De kommer litt ut av kontroll på en måte. Om folk vil ha f.eks blanding av sebraciklide og sajica-ciklide hos seg selv så syns jeg de skal få lov til det, men syns egentlig ikke de burde selge dem. Men å ha dem selv er jo opp til dem litt også. Men seriøse akvarister vil ikke ha slike blandinger vertfall...
Shlush
Jeg skjønner ikke hvorfor du skal dra [B]gud og skaperverket[/B] inn i alt og alle...


Å, ser du ikke det da? Brukernavnet hans er jo JOSEF.... :p

*knegg*
hele denne diskusjonen startet pga innlegg 8 side 1...

Bra noen har ferie bichir Jeg for min del skal på arbeid i morgen kl 8 og har ikke tenkt å sitte her hele natten :P he heh... Men blir litt inn diskusjonen selvfølgelig ;O)
mona o
[QUOTE=Shlush]Jeg skjønner ikke hvorfor du skal dra [B]gud og skaperverket[/B] inn i alt og alle...


Å, ser du ikke det da? Brukernavnet hans er jo JOSEF.... :p

*knegg*

knegg, knegg* tenkte ikke noe på det jeg :P
For det første: det finnes ikke noen Gud!

For det andre: hvor har dere det fra at dette er en hybrid?
jeg og skjønner dette men min mening er uansett at hvis noen vil gi bort en blandings fisk til en som vil ha det eller at en har en fisk alle hater så er det greit men trenger man da å gi denne personen så mye dritt slenging om det den personen skriver at han eller hunn har kjøpt eller vil gi bort?
det må gå ann å holde sånne ting for seg selv enn å slenge det ut
jeg for min del syns annonsene bør være for de som vil selge og kjøpe. De er jo rett og slett ikke et diskusjonsforum, så du har et poeng der bichir...
bichir
jeg og skjønner dette men min mening er uansett at hvis noen vil gi bort en blandings fisk til en som vil ha det eller at en har en fisk alle hater så er det greit men trenger man da å gi denne personen så mye dritt slenging om det den personen skriver at han eller hunn har kjøpt eller vil gi bort? det må gå ann å holde sånne ting for seg selv enn å slenge det ut


Gi bort er en ting, men når folk selger hybrider så mener jeg at manhar en plikt til å si ifra. Ihvertfall hvis de selges som en renraset fisk.
Hvis jeg hadde solgt en hongi/golden som golden så betyr det at jeg lurer eventuelle nybegynnere som ikke vet at disse er hybrider. Er dette riktig da???
Sier ikke at man skal slenge dritt til selger, men opplyse om at det er en hybrid. Kanskje først på mail ??

Når det kommer til å hate fisken så er vel ikke det helt sant. Hvis man skal hate noen så må det være de som skapte denne hybriden.
Det jeg mener er at folk kan gjerne like denne fisken, men det er litt langt å gå når man oppfordrer folk til å kjøpe dem. Såpass langt burde man tenke syntes jeg.

jaja uansett er jeg glad i mine papegøyeciklider... dem kommer til meg når jeg tar handa nedi karet og jeg kan stryke dem hehe så dem er iallefall ikke redde hehe
er synd det er så mange som ikke liker denne fisken for dem er utrolige..
Linda Kristin
[QUOTE=bichir]Når det kommer til å hate fisken så er vel ikke det helt sant. Hvis man skal hate noen så må det være de som skapte denne hybriden.


Med fare for at tråden går litt "i ring" nå. Men hvorfor hate de som skapte hybriden.? Kan ikke alle dere motstandere komme opp med et argument som beviser at denne hybriden lider? (burde jo ikke være et problem, siden alle er så imot den) Fortsatt har jeg kun lest ett argument som taler imot at denne fisken har det vondt. Vet at jeg taler litt med 2 tunger nå, da jeg egentlig er enig med de fleste, men hvis denne fisken skal "bekjempes" må argumentene være saklige og vitenskapelig begrunnet...eller er det slik at flertallet har rett uansett?
Inaktiv bruker
mona o
[QUOTE=Shlush]Jeg skjønner ikke hvorfor du skal dra [B]gud og skaperverket[/B] inn i alt og alle...


Å, ser du ikke det da? Brukernavnet hans er jo JOSEF.... :p

*knegg*
å fy søren mona du har litt av en humor:P jeg lo kanskje i 5 minutter før jeg klarte å skrive noe nå:P å det utrykket når du sier *knegg* får meg til å tenke på klara ku, å da ler jeg enda mere:P
Josef K
vidar; artig med folk som istedetfor å besvare spørsmål sier at "jeg vet bedre enn deg". Dette var spørsmålene mine: Hvorfor mener du at denne fisken lider?? Fisken får i seg mat og luft. Alle ytre tegn tyder på at den stortrives- Jeg mener at papegøyefisken i høyeste grad er likeverdig med l-144. Der er noen her som er helt utrolig fundamentalistiske i sin tilnærming til skaperverket. Og til dere vil jeg nok en gang spørre; Hvis det er slik at Gud eller naturen "har ment" det slik at kun Gud/naturen skal skape; Hvorfor har Gud/naturen da vært så dum å skape mennesker som selv kan skape liv?


Har jeg sagt at fisken lider?

De jeg mente med at "jeg vet bedre" var at jeg har drevet med alt fra Ancistrus Vanlig, Ancistrus L144 og mange andre L-maller og vet en god del om de, derfor skrev jeg som jeg gjorde! Ikkje for å få deg til å føle deg utilpass.

I dine øyne så er nok "papegøyefisken i høyeste grad er likeverdig med l-144", men ikke for de av oss som er i mot denne arten på en eller annen måte, så jeg hopper av denne diskusjonen før den går for langt!

Får bare si lykke til....
Mutajon eller hybrid?
For å komme tilbake til arten trådstarter spurte om....
er dette en mutasjon det er avlet videre på, eller en bevisst menneskapt hybrid?
Inaktiv bruker
forresten tror jeg dette er den mest aktive tråden vi har hatt i dag
tender
[QUOTE=Linda Kristin]Når det kommer til å hate fisken så er vel ikke det helt sant. Hvis man skal hate noen så må det være de som skapte denne hybriden.


Med fare for at tråden går litt "i ring" nå. Men hvorfor hate de som skapte hybriden.? Kan ikke alle dere motstandere komme opp med et argument som beviser at denne hybriden lider? (burde jo ikke være et problem, siden alle er så imot den) Fortsatt har jeg kun lest ett argument som taler imot at denne fisken har det vondt. Vet at jeg taler litt med 2 tunger nå, da jeg egentlig er enig med de fleste, men hvis denne fisken skal "bekjempes" må argumentene være saklige og vitenskapelig begrunnet...eller er det slik at flertallet har rett uansett?

Så hvis jeg skjønner deg rett her vil du ha argumenter som beviser at denne fisken lider. Faktumet at noen "akvarister" har avlet frem denne fisken og faktumet at den er en hybrid holder ikke. Oki. Den er grei, skjønner det.

Ikke for å være sarkastisk her, men hvis jeg krysser to malawiraser eller to ancistruser f.eks. så kan jeg selge unna så lenge den ikke lider? Det er jo det samme som å si at folk bare skal lage hybrider så lenge de ikke lider, men lever et normalt liv.

Bare lurer jeg.
Burde vært forbudt og selge den i norge, enkelt og greit.
is jeg hadde avlett fram en hund som ikke kunne lukket munnen og solgt den "rasen"ja da tror jeg det hadde blitt ramaskrik.

hvorfor støtte opp en bransje med vitenskapsfolk som gjør seg rike på å selge misfostre til mer eller mindre useriøse mennesker.
aturen har så mye bedre å by på enn at vi trenger slike misfoster fisk.

og ja selv om de selges i hele verden så mener jeg at Norge skulle forbudt dem.
Fisken kan umulig ha det helt bra, når den må ha munnen åpen hele tiden. Er vel en grunn til at denne misfoster fisken ikke har blitt til i naturen.

Og en annen ting, man dretter ikke fram "blandings"raser av fisk og sprer det på markedet.
Til slutt vil det bli slik som det er med den vanlige ancistrusen, at ingen vet opphavet og hva det egentlig er blandet med.
Ikke moro vis akvarium bransjen er slik om 10-30 år, at det kun er misfostre og blandingsrase å få tak i.

josef kos deg med fiskene dine du, men ikke regn med å få noe støtte av seriøse akvarister.
Gjentar, ingen seriøse akvarister fyller karrene sine med slike. Det er min mening og jeg står for den.
Hjelper ikke hva akvaristen evt har i tillegg, for har vedkommende et karr med slike, ja da er vedkommende useriøs for meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Steffen Günther
Reklame for plussmedlemskap