Discus en fisk for alle.....?! (side 6)

Joakim
[QUOTE=JørgenR] Er diskus aktive på dagen? Heiko Bleher mener jeg sa at de var skumrings/nattaktive, men det kan være jeg husker feil. Jeg mener han fortalte at diskus gjemte seg under røtter ved elvebredden om dagen, for så å svømme ut om kvelden.

Kan ikke se at du har fått svar på dette, men ja - slik jeg har forstått det holder Discus seg stort sett i skjul på dagtid. Se dette bildet:

[External Image]

Her ser du at discusene stort sett holder seg gjemt under røttene, fordi det er lyst i resten av karet. Bleher kommenterte og anbefalte at det dekoreres med mer beskyttelse ovenfra slik at de vil føle seg tryggere og dermed svømme mer rundt i karet og ikke holde seg gjemt der hele tiden...

Jeg har vært å kjøpt 8 av de discusene på dette bilde. Hos meg har de mer dempet belysning og er aktive hele tiden på dagtid.
Ken Myrseth
Da spørr jeg "ydmykt"hvor "helten"din Heiko advarer mot oksehjerte, hvor er det skrevet? Uansett om en sier man er en "elefant"så kan man "drite"i det, men sier alle det, så mulig man skal flytte til Afrika, og Heiko er en. Jo en diskus er en diskus, forskjellen er bare kvaliteten på fisken. Og for meg så er det fullstendig"hinsidig" at man skiller på mating av VF og oppdrettsvarianten, men hver og en for gjøre som de vill. Men tviller veldig sterkt på at flertallet av diskuseiere, enten det er oppdrettsvarianten eller VF flyr i "skauen"og finner mat til diskusene sine. Men at en og hver kan og bør ha sine meniger er en ting, men og fastslå at det er fasiten/sanheten, det blir i drøyeste laget. Du sier at oksehjerte foring er en Norsk ting/fenomen-rart at omtrent all oksehjerte er produsert utenfor Norge da, Norge er ikke et så stort diskusland at omtrent all oksehjerte blir solgt her, heller tver imot, en brøkdel går til norge.

Dette er et svar jeg fikk direkte fra Heiko Bleher på et engelsk discus forum som ble lagt ned ved årsskifte.
At man ikke vil lytte til fakta om den ernæring discus i naturen spiser får jo bli opp til den enkelte. Å fremstille oksehjerte som det eneste saligjørende for alle som driver med discus på offentlige forum er noe annet. At oksehjerte har vært en viktig faktor for å frembringe det virrvar av akvarievarianter gjør at mange har mye å forsvare med oksehjertets saligjøring for discus og det er jo tydelig.
Vel, vel du får drive med discus på din måte og jeg på min måte. Jeg er meget lei av å se at oksehjerte fremstilles som det eneste saligjørende for alle som vil drive med discus. Det er over hode ikke tilfelle.

Man må være villig til å se nye muligheter for riktig hold av dyr. Feilforing skader dyret og de unger disse får. Jeg har erfart og opplevd at oksehjerte ikke har vært heldig for helsen til mine discus som fikk det. Avleiring av animalskfett i lerva hos fisken er et problem som førte til at jeg mistet discus.

Det er herlig å dra ut i naturen på forturer, så for meg er det intet problem. Ser på det som en del av hobbyen. Alle mine VF fisk elsker det foret jeg har med hjem. Spesielt alle VF tetra jeg kjøpte i Oslo. Gud bedre tanken på å dytte oksehjertehamburgere ned gjennom halsen på dem. Fy, blir uvel ved tanken. Nei, mine akvarier er oksehjertefri sone.
Ken Myrseth
Rett skal være rett Tetra diskutsbits inneholder 10.5% Ash, og det er omtrent som jbl. Så folk må mene hva de vil men tetra diskusbits er vist et for som man kan fore diskusen men omtrent fra fødsel til død, og få de store og fine. Ihvertfall oppdrettere som jeg har snakket med som har påstått de har brukt dette og bare dette og diskusene har den rette størrelsen og fasong/proposisjoner, så du må mene hva du vil du også Geir, men diskusene mine er store, strøkene og har den rette formen og hovedforet i livet har vært og er TETRA diskusbits ............

Jeg skal gi det noe rett med slik granulatfor. Man kan diskutere om det er Tetra diskusbits eller JBL.
Jeg solgt noen alenquer unger til TAM Lade i Trondheim. Disse har gått en tid hos dem og blitt foret på Tetra discusbits og har vokset meget bra og blitt kraftige. Så jeg har selv sett at dette foret har hatt posetiv virkning på tilvekst. Kommer til å teste ut dette mer på neste kull av discus unger jeg får, men da med både Tetra og JBL.
Dette er en VF SemiRoyal Blue hanne fra Uatuma. Alle disse er oksehjertefri fisk og vil for alltid være det. Oksehjerteburgere skal ikke tvangsfores på disse.
Det å være relativt fersk som discusholder byr på noe utfordringer og en hel hau med forvirringer. Ut i fra det jeg leser her er en ting klart, enhver ansvarlig discusholder gjør det dem kan for å legge forholdene mest mulig til rette for discusene sine, både med vannkvalitet og foring. Problemet for oss nye er at, som DiscusGeir treffende sier, det finnes ingen enhetelig mal på dette, alle har sine egne triks og foringsrutiner. Når jeg ser bilder av alle de praktfulle discus som dere er så sjenerøse med å legge ut, så forteller jo det meg at alle metoder er omtrent like bra. Det finns tydeligvis mange veier til Rom. Hva gjør nybegynneren da? Jeg må jo høste erfaringer ut i fra hva jeg leser på AF og hører fra andre discuseiere, og som jeg nevnte i et tidligere innlegg jeg har funnet en foringsrutine som fungerer for discusene mine og dermed for meg. Et litt ømtålelig tema som jeg kvier meg litt for å ta opp er dette med isnnsekter og småkryp fra den norske fauna, noen forherliger dette og sier at at det er det eneste rette. Dem har helt sikkert rett i det, basert ut ifra dems egne erfaringer. Så kommer det andre discuseierer som jeg hører like mye på og forteller meg at jeg må være forsiktig mygglarver og lignende, for dem blir ofte fanget i små, lett tilgjengelige dammer, hvor det kan være virus og bakterier som kan infisere discusene.
La en ting være helt klart, hvis dere visste hvor mye virus og bakterier som det naturlig finnes i kroppene deres, er det mulig at dere graver et stort hull i bakken og ber noen spa hullet igjen med dere nede i hullet.. Dette er helt nødvendige organismer som gjør at vi stort sett holder oss friske. Slik er det med discus og, spørsmålet mitt blir da: Hvilken garanti har vi for at discus som er vant med den søramerikanske mikro-organismen tåler den norske? Det er fint å være nybegynner, jeg kan stille så mange "dumme" spørsmål .
Jeg har i alle fall blitt veldig forsiktig med mygglarver, og bruker dem stort sett bare til å trigge nyankomne fisker til å spise, og som "lørdagskos" for de andre en gang i mellom, det er jo ingen tvil, discusen liker det. Jeg har også den erfaringen at har du først vent discusen til en type granulat er det svært vanskelig og bytte dette senere, ikke fordi at discusen liker det ene bedre enn det andre, men rett og slett fordi dem er vant til det.
Når det gjelder dette med nattaktive discus så kan jeg ikke si så mye om VF, dem har helt sikkert sine vaner og innstinkter med seg fra søramerika, men jeg kan skrive om en erfaring fra sist lørdag. Mine oppdrettsdiscus svømmer rundt i akvaribelysningen hele dagen og benytter seg absolutt ikke av de naturlige gjemmesteder i karet. Sist lørdag hentet jeg 4 nye discus hjem og lyset i karet slukket kl. 22.00 som vanlig, men da vi skulle legge oss et par timer senere så slo jeg på lyset for å se om det gikk bra med de nyankomne. Det var ingen tvil, discusene i karet hadde gått til ro for natta, Dem lå lettere henslengt mot planter og røtter og, jeg vil ikke påstå at de sov de vilte og slappet av. Så min påstand er, basert på mine egne erfaringer, oppdretsdiscus er dagaktive og roer helt ned om natta. Dette kan jo ha noe med at gjennom flere generasjoner så har oppdrettsdiscusen blit påtvunget våres døgnrytme med lyset på i karet om dagen, og om natta er det, ja nettop, natta.

M.v.h.

Jon
Jon Bruce
Dette kan jo ha noe med at gjennom flere generasjoner så har oppdrettsdiscusen blit påtvunget våres døgnrytme med lyset på i karet om dagen, og om natta er det, ja nettop, natta. M.v.h. Jon

Det er også belgsvarte om natta i Amazonas, så dette er naturlig også for VF fisk.
bjornik
[ Skal man ha VF fisk bør man tilstrebe å gi de mest mulig naturlige forhold og kost. Har man ikke tid til dette og tyr til lettvinte løsninger bør man tenke igjenom om man har tid til forvalting av VF fisk. Din flåsete bemerkning om Heiko Bleher finner jeg meget støtende og utidig. Han viser nye veier i hold av discus og spesielt VF discus. Jeg forstår dette vekker harme hos enkelte akvarister.

Jeg har på ingen måte uenig med at man skal komme/være nærmest mulig naturen omtrent i etthvert dyrehold Bjørnik.

Det jeg underer på - er alle de som hamrer på med bombastiske meninger på kanten til religion og ikke en utmerket hobby.

Svært få akvarister kan skille mellom naturlig og kunstig/feilaktig næringsopptak. Jeg syns det er bra at ekspert debatter pågår, men ikke i en ekstremist grad.

Som du sikkert har forstått, har jeg jobbet noen år for å ufarliggjøre Discushold for at flere skal for øynene opp for dette. Jeg leser med glede i dag at flere gjør nettopp dette. Det tror jeg faktisk Heiko kan synes er artig også?

Min store frykt er at kun en håndfull - uengie eldre herrer skal sitte på berget og pisse på hver sin maurtue om hvem som har rett. Slik jeg har sett mange ganger til nå.
Jeg kan faktisk ikke med beste mening se at det skal gagne hobbyen eller rekruttere flere til den. Kan du være tilbøyelig til å forstå nettopp det?

Når det gjelder din digresjon om min såkalte flåste kommentar av Heiko Bleher, får stå for din regning. Jeg tror faktisk du misforstår hele poenget. Mitt poeng er at jeg forstår ikke at han som verdens "artist" engang blander seg inn i den diskusjonen.
At han for deg er "helt" respekterer jeg. At han har gjort veldig mye for Discus har heller ingen stilt spm om.

Derimot for en ny/medium/erfaren bruker at diskusjonen dras så ekstremt om man forer med blåbær eller sorte nyfangede mygglarver til skogs. Kan jeg etter beste skjønn kun bedømme som en pr. gimikk.

Målet var å ufarligegjøre og øke interessen. Ikke guddommeligegjøre og grave seg ned som en ernæringsspesialist.
bjornik
[QUOTE=Jon Bruce] Dette kan jo ha noe med at gjennom flere generasjoner så har oppdrettsdiscusen blit påtvunget våres døgnrytme med lyset på i karet om dagen, og om natta er det, ja nettop, natta. M.v.h. Jon

Det er også belgsvarte om natta i Amazonas, så dette er naturlig også for VF fisk.

Jeg er ikke uenig med deg i det hele tatt Bjornik, tvert i mot, jeg leser det du skriver og høster lærdom. Men jeg mener fremdeles at oppdrettsdiscus har blitt dagaktive p.g.a. at vi har påtvunget dem døgnrytmen våres. Du forer vel discusen om dagen du også, selv om dem naturlig skulle fores om natta?

M.V.

Jon
Jeg syntes at et det er behov for et innspill her mht. at discus er nattaktive.
Hvis Bjornik mener dette så vil jeg påstå at han har veldig liten erfaring med discus.
La meg slå fast med en gang : discus er ikke nattaktive, men dag og skumringsaktive.
Jeg har 26 stk voksne individer VF og har hatt disse i over seks mnd. og alle har den egenskapen at de samler seg i flokk 10 - 15 minutter før lyset slukkes og jeg har i et par tilfeller gått inn i rommet en times tid etter mørkets frembrudd i fiskerummet og har observert at samtlige står stille i et av hjørnene. Dette gjelder også oppdrettsvariantene.
At adferd hos VF discus er en helt annen enn oppdrettsvariantene er også noe tøys, de er veldig like, men...det finnes selvfølgelig unntak her også og spesiellt blant pigeonvariantene.
Grunnen til dette er sikkert at denne typen har blitt linjeavlet til de grader at etter 5-6 generasjoner så er de blitt krysset tilbake med en av de opprinnelige foreldrene. Dette blir gjort for å få frem nye "sjønnheter".
Jeg skal også ærlig innrømme at jeg har syndet, jeg har gitt alle mine discus storfehjerteblanding, ja, for vi vet vel ikke om dette hjertet kommer fra okse eller ku. Uansett så kan ikke jeg gjennom alle mine år med discus si at jeg har mistet noen fisk på bakgrunn av at de har fått dette, men at de liker dette er helt klart. de foretrekker dette fremfor røde mygg, ikke at dette foret er noe bedre, snarere tvert i mot. Jeg har til og med discus som ikke vil ha dette. Jeg bruker ikke r. mygg i mitt anlegg.
Levende mygglarver får de ikke, til det er sesongen for kort og jeg er for gammel til å fly i skauen.
Kompostmark, ja det er snadderet for de og det kan de ete dagen lang, men jeg begrenser dette også til en viss grad.
Mitt hovedfor er frossne mysisreker og st.fehjerteblanding tilsatt rå oslofjordreker og spinat 1/5 av hver.
Dette får de to ganger daglig
Kai Hansen
Jeg syntes at et det er behov for et innspill her mht. at discus er nattaktive. Hvis Bjornik mener dette så vil jeg påstå at han har veldig liten erfaring med discus.

Jeg sa at det er belgsvart om natta i Amazonas. Da er det vel naturlig at discusen sover. Jeg trodde dette var innlysende for alle men der tok jeg feil. Jeg har ikke hevdet noen sted at den er nattaktiv.
DiscusGeir
Min store frykt er at kun en håndfull - [B]uengie [/B]eldre herrer skal sitte på berget og pisse på hver sin maurtue om hvem som har rett. Slik jeg har sett mange ganger til nå. Jeg kan faktisk ikke med beste mening se at det skal gagne hobbyen eller [B]rekruttere [/B]flere til den. Kan du være tilbøyelig til å forstå nettopp det?

Ja da vil det vel bli vanskelig å selge alle disse underlige akvarievarianter av som noen kaller discus.

Jeg synes denne linje med ensidig fokus på ensidig foring med oksehjerte til discus er en meget skremmende realitet. Dette ble jeg møtt med da jeg på nytt begynte med discus i 2006 og så hvor galt det var.

Vel denne debatt har jeg vært gjennom flere ganger på de norske discusforum og er den noen som nærmest religiøst dyrker oksehjert som for til discus er det flere jeg har truffet her. Det er mulig det er disse du sikter til i overnevnte karakterestikk. Her blir man nærmest slått i hue om man har andre oppfattninger og blir uthengt som oppvigler mot oksehjerte troen.
Fasinert
Jeg har tittet litt innom denne tråden noen ganger nå. I starten var det jo litt trivelig lesning, men nå ser jeg ting tar litt av.

Men for og si min mening har jeg nå kun hatt discus i ca 2 måneder. Grunnen er vel egentlig som jeg ser her nå. Mange meninger om så mangt, og vanskelig og finne noe lur informasjon om hvordan man skal holde dem.

Selv mater jeg med vanlig rekemiks og tetra discus bits. Ellers har det blitt for det meste mange andre ciklider på meg og jordspisere. Rekemiksen er den samme, men de får også flakfor og tetra ciklide stiks.

Vannbytte har jeg en gang i uken som på mine andre fisk. En gjeng på 11 discus går i en 720 liter med 2 eheim 2080 som filter.

Ser at dette går bra hos meg, og at fisken vokser. Men med bakgrunn i hva jeg leser her skulle vel fiskene mine vært døde, eller er nå snart på vei til de evige jaktmarked.

Det jeg egentlig mener er at discus hele tiden skal jages opp som en utrolig vanskelig fisk, og nærmes umulig og holde. De som har holdt noen store pene fisker regner seg selv som guder, og ingen andre kan klare hva de kan.

Ser også at discus geir en gang i blant viser frem noen konkurranse diskus. Nå mener jeg da virkelig at de som mener de kan så mye, og fremhevder at de har de beste discusene i landet melder seg på en slik konkurranse, så kan de jo se hvordan deres fisk stiller seg opp mot andre.

Foret de spiser og om det påvirker kvaliteten på fisken vil man jo også få frem der.

Men alt sett under et er jeg mest fasinert over at folk som til tider prøver og selge discus til helt vanvittige priser samtidig prøver det de kan for og forhindre interessen blant andre som kunne tenke seg noen eksemplarer av denne fisken.

For når jeg leste starten på tråden trodde jeg det var formålet. Få frem at alle kan ha discus og at de egentlig ikke er så vanskelig som noen skal ha det til.

Men igjen har de samme personene som også går igjen på de fleste forum kastet seg over for og fremheve sin utrolige kunnskap, og forpeste fremtidige discuseieres interesse for fisken.
alfen50
Selv mater jeg med vanlig rekemiks og tetra discus bits. Ellers har det blitt for det meste mange andre ciklider på meg og jordspisere. Rekemiksen er den samme, men de får også flakfor og tetra ciklide stiks.

Jeg benytter også rekemiksblanding som for til mine discus i den perioden av året jeg ikke har tilgang til stort levendefor. Sjømat er meget god erstatnings for for både akvarievarianter og VF discus eller alle typer av akvariefisk som kan spise det. Jeg bruker også noe fiskepudding. Jeg fryser en hel rund pudding og rasper den på et rivjern etter størrelse for den minste yngel til voksen VF discus. Fiskepudding var et av hovedforene jeg benyttet til å fore opp mine første discus i 1971. Man må bare være forsiktig med å gi det for ofte, det er mel i puddingen som i større konsentrasjon kan være lite heldig for fisken. Alt av revet utvannet reke, kreps og noen fiske slag (hvit fisk) kan anvendes.

Alt i 1969 lærte jeg av eksperter ved oppdretteriet til Alf J. Næss at fiske fiber kan akvariefisk fordøye. Kjøtt fiber fra pattedyr er for de fleste umulig å fordøye. Noen rovfisk har denne egenskap, men for utpreget vegetar spiser som discus i naturen er det stort sett små insekter i vann og på land den spiser av animalsk opprinnelse.

Blandt annen akvariefisk gies vegetabilsk kost av akvarister, hvorfor da ikke discus som som i det meste av året er 80% vegetabilsk eter. Her har jeg mye å lære og et område å utforske. Det er føde og miljø som påvirker discusens farger og tegninger i naturen.

Akvarievarianter er en annen sak. Disse er foret på en annen måte og kan være vanskelig å avvenne f.eks oksehjerte. Jeg har klart det med de få jeg har hatt siden sommeren 2007.

Mye av det som fremheves gjelder for det meste akvarievarianter og snakke på en måte slik at det også skal også være gyldig for VF discus reagerer jeg kraftig på.

Det er slik etter min mening at VF discus krever en helt annet hold og foring for å ta vare på dens egenart enn for akvarievarianter. VF S. haraldi kan kanskje lettere tilpasse seg foringsregime til akvarievarianter. VF heckel og grønn discus er et annet kapitel. For det først er de sortvanns discus og mye mer utpreget vegetar eter en S. haraldi.

En hver må få følge sin egen rettning og valg, men det er viktig å understreke at discus er ikke bare discus og spesielt ikke VF discus. Dette bør man ta hensyn til.

alfen50
Det jeg egentlig mener er at discus hele tiden skal jages opp som en utrolig vanskelig fisk, og nærmes umulig og holde. De som har holdt noen store pene fisker regner seg selv som guder, og ingen andre kan klare hva de kan. Ser også at discus geir en gang i blant viser frem noen konkurranse diskus. Nå mener jeg da virkelig at de som mener de kan så mye, og fremhevder at de har de beste discusene i landet melder seg på en slik konkurranse, så kan de jo se hvordan deres fisk stiller seg opp mot andre. Foret de spiser og om det påvirker kvaliteten på fisken vil man jo også få frem der. Men alt sett under et er jeg mest fasinert over at folk som til tider prøver og selge discus til helt vanvittige priser samtidig prøver det de kan for og forhindre interessen blant andre som kunne tenke seg noen eksemplarer av denne fisken. For når jeg leste starten på tråden trodde jeg det var formålet. Få frem at alle kan ha discus og at de egentlig ikke er så vanskelig som noen skal ha det til. Men igjen har de samme personene som også går igjen på de fleste forum kastet seg over for og fremheve sin utrolige kunnskap, og forpeste fremtidige discuseieres interesse for fisken.

Amen til det, alfen50 !

Den pissekonkurransen "guruene imellom" er kvalmende, og er i alle fall ikke med på å fremme interessen for hold av diskus.
Jeg er helt enig med siste trådsvarer (alfen 50), istedetfor at denne tråden skulle være behjelpelig for nye discuseiere og fjerne alle myter om hvor vanskelig det er holde discus, har den utviklet seg til å bli totalt forvirrende for oss nye. Som det blir nevnt så sitter det folk med enorme discuskunnskaper på hver sin haug og kommer med bombastiske påstander om hvordan ting skal være. Det er nesten så jeg angrer på at jeg engasjerte meg i tråden. En annen ting er at jeg føler meg litt oversett i denne tråden da ingen tar seg bryet verdt med å svare på mine spørsmål og kommentarer (bortsett fra Bjornik, takk skal du ha).

M.v.h.

Jon
Til alle nybegynnere forsett med discus dere. Alt som stort sett skrives av info gjelder akvarievarianter av discus. Mads Thue Evensens råd kan dere lese. Lykke til videre

Mye av det jeg har skrevet gjelder VF discus og er er helt annet område. Om jeg har skapt forvirring ber jeg om tilgivelse for det.

Discus en fisk for alle ......?!
Heisann,
jeg er også veldig nybegynner på diskus (og mine får heller ikke "utstillingsutseende"), men en utrolig fascinerende fisk er det for det
Men i perioder har de gitt meg litt migrene...
Imidlertid virker det nå som alt har "gått seg til", og jeg bare nyter synet av logrende fisk når jeg kommer hjem fra jobb.

Mine får heller ikke noen hokos-pokus-mat: tørrfor til frokost, og fersk/frossen mat, og rekemix til middag/kvelds.
Satset litt friskt, og innvesterte i 2 heckel, begge spiser nå fra hånda, og ser ut til å stortrives. De spiser også spirulinabasert tørrfor som gale.
Har endelig fått en fin flokk med nydelige fisker, som ofte blir beundret når vi får besøk.
Så helt umulig er det ikke, så lenge vannskifterutinene er på plass

alfen50
Jeg har tittet litt innom denne tråden noen ganger nå. I starten var det jo litt trivelig lesning, men nå ser jeg ting tar litt av. Men for og si min mening har jeg nå kun hatt discus i ca 2 måneder. Grunnen er vel egentlig som jeg ser her nå. Mange meninger om så mangt, og vanskelig og finne noe lur informasjon om hvordan man skal holde dem. Selv mater jeg med vanlig rekemiks og tetra discus bits. Ellers har det blitt for det meste mange andre ciklider på meg og jordspisere. Rekemiksen er den samme, men de får også flakfor og tetra ciklide stiks. Vannbytte har jeg en gang i uken som på mine andre fisk. En gjeng på 11 discus går i en 720 liter med 2 eheim 2080 som filter. Ser at dette går bra hos meg, og at fisken vokser. Men med bakgrunn i hva jeg leser her skulle vel fiskene mine vært døde, eller er nå snart på vei til de evige jaktmarked. Det jeg egentlig mener er at discus hele tiden skal jages opp som en utrolig vanskelig fisk, og nærmes umulig og holde. De som har holdt noen store pene fisker regner seg selv som guder, og ingen andre kan klare hva de kan. Ser også at discus geir en gang i blant viser frem noen konkurranse diskus. Nå mener jeg da virkelig at de som mener de kan så mye, og fremhevder at de har de beste discusene i landet melder seg på en slik konkurranse, så kan de jo se hvordan deres fisk stiller seg opp mot andre. Foret de spiser og om det påvirker kvaliteten på fisken vil man jo også få frem der. Men alt sett under et er jeg mest fasinert over at folk som til tider prøver og selge discus til helt vanvittige priser samtidig prøver det de kan for og forhindre interessen blant andre som kunne tenke seg noen eksemplarer av denne fisken. For når jeg leste starten på tråden trodde jeg det var formålet. Få frem at alle kan ha discus og at de egentlig ikke er så vanskelig som noen skal ha det til. Men igjen har de samme personene som også går igjen på de fleste forum kastet seg over for og fremheve sin utrolige kunnskap, og forpeste fremtidige discuseieres interesse for fisken.

Ikke noe galt i innlegget ditt bortsett fra det med priser, skal man ha store "perfekte"diskuser så koster det flesk, men er man fornøyd med mindre bra inndivider ja da kan man få de billig, så får hver og en selv finne ut hva de vil gjøre og hvor de vill begynne.
Men en ting er sikkert man får ikke store perfekte diskuser for en 500 lapp.

Men ellers så trekker jeg meg ut av denne debatten, men en ting er sikkert, en diskus er en diskus, bortsett fra at det er forskjell på kvaliteten.
Litt dumt men det blir vel ofte sånn
som jeg ser ett par andre har skrevet før meg har jeg også falt litt bort fra denne tråden nå.. i starten kunne blandt annet jeg som er ganske ny på discus stille en del spørsmål som jeg lurte på..følte jeg hadde lest masse på forhånd, men tydeligvis ikke nok og fikk en masse gode svar fra folk som jeg skjønner har masse kunnskap og hadde kjørt igang en passende tråd! men nå føler jeg at tråden har gått over det stadiet og blitt en forings/oppdrettstråd med krass kritikk og veldig veldig innviklet og forvirrende inhold i stedet... og da blir svaret på trådtittelen "discus en fisk for alle?" NEI syns det er litt synd men det blir vel ofte sånn...
det var mitt syn og blei plutselig litt unyttig for meg som ønsker å holde fin dicus i ett normalt selskapsakvarie og ikke forer for at discusen blir på millimeteren riktig i fasongen...
desverre
mvh
Weeeee - meninger - kunnskap og diskusjon
Hei alle!

Så fart det er i tråden! Tusen takk for masse gode innspill fra erfarne og tusen takk for masse innspill fra de som sier de kun har hatt Discus fisk i en kort tid.

Jeg synes detter er en ypperlig anledning til å påminne om hvor "skjør" vår hobby kan være om vi fokuserer negativt kontra positivt. Derfor håper
alle forsetter med å stille spm. og utveksle erfaringer positivt...

Men nå er det noe jeg har lyst til å dele med dere......klare? * titter på med karius og baktus øyne*

Idag har jeg gledet en Discusakvarist, det sto en mann på ca 50 år med to tindrende øyne,,,,, ja som ett barn i en gotteridisk. Fordi han idag skulle motta nye Discus. Å vet dere hva han sjøsatte de i en av de tøffeste Discustanker i Norge. Ja en 12.000 Liter med vann! WOW jeg kan love det er litt av ett syn.... Om han ser denne tråden er jeg også helt sikker på at han legger ut bilder så alle kan se......
Det er det som er så fantastisk her inne på Akvaforum....vi kan dele ideer , kunnskap og vise bilder.....det eneste vi behøver gjøre er å være positive. Er ikke det fantastisk?

Maleri:

Jeg valgte å gjøre ett initiativ for Discus da dette for meg er en kjærkommen hobby i en ellers travel hverdag.
På min vei møtte jeg også mange mennesker fra de som hadde stressende jobber, barnehjemsbarn med så sterk ADHD at de har konsentrasjonsvansker, jeg måtte eldre som hadde mistet sin ektefelle og gnisten, jeg måtte mennesker med så stor utviklet revmatisme grad at de idag hadde sittet i rullestol uten ett "troperom" jeg har også møtt hundrevis av travle småbarnsfamilier i en ellers travel hverdag.

Skal jeg røpe hva vi idag har felles?: .......klare? Jo vi er så gærne at vi smiler og ler, titter inn i ett "levende maleri". Veldig mange av oss har Discus og eller annen akvariefisk som ett felles diskusjonsgrunnlag!

Dette syns jeg er helt fantastisk. Så jeg bygget opp en hjemmeside (ja den er ikke blandt de proffeste.....) Men den duger.....

Jeg ønsket å gjøre noe positivt for samfunnet. Ja tilogmed har man fått til en kjedeeffekt av bedre livskvalitet for veldig mange. Vi flirer og vi ler og humrer over alle våre gleder.....og feil og dumheter vi gjør. Å alt dette p.g.a en fisk????
I tillegg vet du hva vi har klart.....? Jo vi har skapt Norske arbeidsplasser som en konsekvens av dette. Er ikke det kult?

MITT SPM og ønske: Til dere er værsåsnill og behold troen og fremstilt ting positivt om emner i denne tråden og om Discus. For så mye betyr det for enkelte der ute.....

Er det noen som ønsker at jeg skal fortsette? Eller hjelpe meg?

Jeg stiller uoppfordret opp å presenterer en presentasjon om Discus på din lokale akvarieforening eller om dere er en gjeng som samles.

I de tilfeller jeg tar betalt - kan dette gå til ett veldedig formål vi blir enige om. Eller veldige formål jeg holder kjær.

Du treffer meg her eller på www.discusit.no idag og garantert imorgen!

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap