Ciklide sparker igang 400 liter'n! (side 6)

Men hvor lenge har du lov til å sette den av da?
Det er vel noe på det og, er det ikke? Max ei uke eller noe?

Paroon Hai i bolle?? Den blir da svær!
Bra dere nektet å selge!
Der har du det. Folk tror så bestemt på myten om at fisken tilpasser seg størrelsen på bollen. Det er jo derfor alle tror de kan ha alt i bolla!
Dersom fisken skulle slutte å vokse så er jo ikke det akkurat ett tegn på trivsel...
Så lenge de ikke blir avsatt månedsvis så går det bra. Det er også 14 dager til neste fiskelevering, så da opptar den heller ikke noe plass for andre fisker.

Ser for meg en paroon hai i bolle, haha..
Å what the hell, bare sett den av til meg du!
Ciklide
Å what the hell, bare sett den av til meg du! :D

OK! Jeg gjør det når jeg kommer på jobb i morgen. Det blir en fornøyd discus som får et godt hjem
Hehe ok!
Håper da den blir fornøyd!
Skal se om jeg får henta den Onsdag. Tror kanskje jeg får til det.
Takk for at du setter den av.
I dag var det en som ville kjøpe discusen, så det var vel ganske smart at du satte den av
hah! ja da var det bra jeg satte den av ja! xD

Det er èn ting som irriterer meg til stadighet i 400 literen å det er at Plecoen river opp planter når den svømmer rundt om natta.
limnophila sessilifloraen får hard medfart nattestid.
Plecoen har jo en kraftig hale å det er en kjentsak at de raskt river opp planter.
Jeg har gitt den 50% åpen sandbunn forrerst i karet, men det er klart gutten vil svømme litt bak i tanken også.
I stede for å plante nedi limnophila sessilifloraen hver bidige morgen tenker jeg nå på å flytte plecoen.
Disse skal jo ha røtter og stri strøm å ikke planter og rolig vann.
Så slik sett var fisken aldri i sitt rette element uansett.
Jeg kommer jo da til å sette den i mallekaret jeg skal lage.
Men får litt dårlig samvittighet over det også.
Mallen er 18 cm og akvariet 155 litr... Det blir lite når/hvis mallen når max størrelse på en halvmeter...
Jeg lider litt valgets kvaler.
Har hatt den mallen siden den var en liten fjert, å det vil bli trist å eventuelt måtte kvitte seg med den.
Når jeg gir vekk fisk liker jeg også å vite hvor de havner. Jeg blir veldig glad i fiskene mine! ^^

Jeg kjenner èn som har stort akvarium. Men han er ingen malleentusiast.
Likevel vurderer jeg å spørre om han vil ha fisken siden den begynner å bli for stor for meg.
Jeg får se hva jeg gjør.
Plecoen er nu flyttet til 155 literen. Får se hva jeg gjør videre med den.
"ciklide mekker akvariedingser" idag; filter!
Jeg tok meg sammen å tok en rydderunde i haugen med akvarieutsyr i sted.
Tenkte at ett system i alt rotet kanskje ville lønne seg.
Å under en ynglekasse for levendefødende, rett ved eksene til Fluval 1 og 4+ filterene, to cm bortenfor eska til luftpumpa å like ved siden av en gammel dusk filterwatt finner jeg forsyne meg igjen den lille sirkulasjonspumpa som fulgte med det opprinnelige filteret i JuwelAkvariet.
"Dæven den har jeg leita lenge etter!" tenkte jeg, å børstet støv av den lille bylten med avansert teknologi.
Har nemlig leita etter denne i forbinnelse med at jeg vil ha litt mer sirkulasjon i 400 litern.
Etter at sirkulasjonspumpa hadde duret i akvariet i 8 sekunder og etter å ha gjort 3 stilker limnophila sessiliflora skallet tok jeg en klok besluttning å bestemte jeg meg for å ta ut pumpa igjen. Dette var ikke trygt hverken for folk eller fisk!
Så jeg måtte lage ett filter istede.

Å man tager det man haver!
Her er oppskriften jeg vil tro de fleste kan lære seg utenat innen relativt kort tid;
Du trenger;
-1 stk saks
-1 stk stor rull med sterk tråd som ikke løses opp etter en tid i vann

(jeg bruker noe svart tråd faren min brukte til å lage hummerteiner med)

-1 stk sirkulasjonspumpe
-1 stk firkant med filtersvamp

Step 1; Røsk av den svarte plastdingsen som henger under sirkulasjonspumpa. Dette er ingenting å spare på! Den er bare i veien!

Step 2; Klipp av en bit tråd med saksen du har funnet frem. Her er det greit å ha mye tråd, for her skal det surres mange ganger!

Step 3; Trøkk svampbiten godt intill innsuget til sirkulasjonspumpa å surr godt fast i flere runder. Vær forberedt på litt irritasjon og kraftig ordbruk her dersom du lett lar deg irritere å er snar å banne. Knyt dernest en kraftig knute som du er sikker på at ingen fisk klarer å løse opp.

Step 4; Sett ditt nye filter i ett akvarium, plugg i støpselet å se glade fisk svømme mot strømmen.

Bilde 1; Nødvendig utstyr
Bilde 2; Unødvendig plastdings
Bilde 3; Det ferdige filtret.

"ciklide mekker akvariedingser" idag; filter!
Det lille filteret prøvekjøres i en 50 liter for små Røde Juvelciklider først.
Jeg skal prøve å få mekka på en eller to sugekopper på ett vis. slik at jeg får festet pumpa til glasset å slipper at den henger å dingler.

Bilde ; En liten Rød Juvelciklide kvalitetssjekker filteret en siste gang før det settes i 400 liter'n; GODKJENT!
Da er herligheten i hus!
Den store Discusen ble hentet idag å er virkelig flott.
Den er knall oransje - nesten signalfarget!
Den er stor, men rolig, å det har gått temmelig rolig for seg i akvariet.
Sjefen i Discus gruppa, en Red/turquise var litt forskremt med det samme. Plutselig kommer en gigantisk fisk i akvariet! Han var nok litt nervøs angående sin plass i flokken.
Også flokkens minstemann en Blue Diamond som er nr 2 på rangen var litt nervøs.
Etter å ha tumlet litt rundt begynte den store Discusen sakte men sikkert å svømme rundt i akvarie på oppdagelsesferd. Spesielt bobblene ved luftpumpa var gøy.
Det ble matet med mygglarver men stakkaren forstod ikke helt hva som foregikk så han fikk ikke noe.
Han var rett å slett for sein fram til matfatet.
Han spiser vel bedre i morgen.
Han har likevel begynt å skjønne tegninga. Han følger på de andre fiskene når de følger etter meg når jeg går forbi akvariet.
Her er noen bilder;

Bilde1; Siden karanteneakvariet er så lite måtte karen rett og slett rett oppi hovedakvariet.
De andre fisken samler seg nysgjerrige omkring posen for å se hva det er som foregår.

Bilde 2; Den nye Discusen side by side med den tiligere største Discusen i akvariet.

Bilde 3; Ett bilde av Discusen.

En nydelig fisk. Men jeg synes ikke bildene mine yter den rettferdighet.
Den er mye mer knall oransje enn det som kommer fram på bildene.

Det var en fornøyd Discuskunde som forlot Tropehagen Zoo i Kristiansund idag.
Nydelig fisk den der! Gratulerer
Synes den er skikkelig flott selv.
Idag har den fått ett blåskjær i gatt og ryggfinnen. og hvitaktige tegninger.
Den er fremdeles veldig forsiktig, men kommer fint fram til frontglasset når vi andre går forbi.
Den er mye roligere enn de andre Discusene, men det er sikkert pga den er så stor som den er. Regner med at de blir roligere etterhvert som de vokser.
Den lille red/turquisen holder for en gangs skyld fred den også.
Har ikke sett den småjage etter noen av de andre Discusene ennå idag.
Den passer vel litt bedre på nå som det er en større "farligere" fisk i akvariet.
Ciklide
Det var en fornøyd Discuskunde som forlot Tropehagen Zoo i Kristiansund idag.

Du smilte fra øre til øre når du gikk ut av butikken.. hehe

Godt å høre at det har gått bra til nå, spennende å se hvordan det går videre. Nydelig er den i hvertfall
Det er duket for oppussing i flere av mine mindre akvarier.
Idag var det en av 50 literne som stod for tur.
Jeg satte i tre nye planter (den som visste hva de het! Jeg er ekspert på å kjøpe planter jeg ikke vet hva heter. Men en av dem ligner misstenkelig på en stueplante...) og ett ekstra lite filter. I forbinnelse med at dette akvariet var lekk og jeg måtte tette det så limte jeg også på en sort bakgrunn fra Juwel som jeg fikk med 400 litern da bakgrunnen jeg egenlig skulle ha ikke var på lager.
Bakgrunnen ble litt kul i det lille akvariet, men jeg er glad jeg ikke limte den inn i 400 litern.
Jeg vurderer likevel å skjære til en bakgrunn til 155 litern neste gang den må tas ned.
Men det kan jo bli lenge til.
Uansett, her er noen bilder av det nye oppsettet og de uidentifiserte plantene.
Akvariet huser 5 små Røde Juvelciklider på oppfòring.

Mandag skal 50 liter nr 2 oppusses.
Men først må jeg få kjøpt ny sand å bruke.
Istede for blåsesand som jeg har i 4 akvarier nå tenkte jeg på engelsk elvegrus, som flere her inne bruker.
Nye bilder fra 155 litern etter oppussing.
Her har rota kommet oppi og vi krysser fingrene for at Anubias avleggerene gror fast snart!

Merker nå at jeg kanskje burde venta med å mate med agurk til etter at jeg hadde tatt bildene!
Det ble jammen stilig
Du er flink å innrede må jeg si Den rota var råstilig=)
Heh, takk. Det ble ikke heeelt som planlagt da. Jeg hadde håpet jeg fikk rota lengre inn i hjørnet men det gjorde jeg ikke.
Jeg ser meg ikke helt fornøyd enda nei.
Skal ihvertfall ha èn/noen planter på den andre sida av rota også.
Ender vel med en slags anubias, siden det går så mye maller i akvariet som spiser alt det andre.
Time vill sjå!
Da drar jeg fram tråden min til forsida igjen for N'te gang idag...:

Jeg har lenge klaget litt for meg selv over belysningen i 400 litern, å etter å ha forhørt meg inne på forumet angående innsetting av to ekstra T5 rør fant jeg det best å heller prøve reflektorer først. De skal hvisnok gjøre belysningen opptill 50% bedre.
Det sparer strøm, arbeide og penger.
Jeg tok mot til meg å handlet hos Webzoo, til tross for at de har vært en del i vinden her inne på forumet i det siste.
(Ok da... Jeg handla der ettersom de var billigst... - fattig student...)
Jeg bestilte 2 reflektorer beregnet på T5 rør fra Juwel
Det stod mellom Juwelreflektoren og en "Måkevinge".
Jeg endte altså på Juwel reflektoren. (burde jeg gått for måkehetta?)
Da vet jeg at den passer lyset mitt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap