Å kjøpe valp - hvor gammel er den vanligvis? (side 6)

Enda en sheltie-eier melder seg. Jeg er godt fornøyd med min, og jeg synes ikke det er spesielt mye pelsstell. Det blir litt kvist og kvast og floker når vi har vært i skogen, ellers holder pelsen seg overraskende fin. Nå er sammenlikningsgrunnlaget mitt amerikansk cocker da, for å ha sagt det.

Som nevnt er de smarte og lærer lett, men min erfaring er at de derfor trenger en del aktivisering og "hjernetrim". Min forrige hund var fornøyd med å tusle rundt i hagen og være der jeg var. Han her vil helst at det skal skje noe jevnlig - enten det er tur eller oppgaver å løse. Vi bruker en del timer på ham hver dag. Skogsturer og "hvordan får jeg godbiten ut av denne greia"-aktiviteter er favoritter (sistnevnte er riktignok fort overstått). Jeg tror jeg hadde valgt en mer bedagelig anlagt rase om jeg ikke var innstilt på å "underholde" ganske mye.

Om jeg noen gang skal ha hund igjen blir det for øvrig ikke hannhund. Jeg kan virkelig ikke fordra all markeringa. Takke meg til tisper med løpetid nå og da!
Venninna mi har kanskje noen Italienere klare til jul
Lro
Venninna mi har kanskje noen [URLBLOCK1]til jul :)

Hun kaller dem italiensk mynde, men jeg synes det ser ut som whippet? Hva er forskjellen i så fall, om det er to forskjellige raser?
Bestevenninen min, som jeg vokste opp sammen med, hadde tre hunder hjemme; en dobermann, en collie (som jeg) og en whippet.
mona o
Hun kaller dem italiensk mynde, men jeg synes det ser ut som whippet? Hva er forskjellen i så fall, om det er to forskjellige raser?

Størrelsen er hovedforskjellen. I tillegg oppfattes vel italieneren som endel 'skjørere' enn whippet.
Italiener:
Mankehøyde: Hannhunder: 32 - 38 cm
Tisper: 32 - 38 cm
Vekt: Hannhunder: maks. 5 kg
Tisper: maks. 5 kg

Whippet:
Hannene 47-51 cm
tispene 44-47 cm
turnips
[QUOTE=mona o]Jeg har ikke hørt noe fra Papillon-dama enda, så nå begynner jeg nesten å avskrive [I]den[/I] valpen...

Da kan jeg jo benytte sjansen til å reklamere litt for en av de rasene med det mest belastede navnet i hundeverdenen for tiden -chihuahuaen Her er gamlefar hjemme hos oss, snart 9 år gammel og sprek som en ungfole! Siden valget ditt foreløpig har falt på papillon tenkte jeg det var greit å reklamere litt for en kar som likner.

Nå skal det sies at da vi kjøpte ham for 9 år siden var vi førstegangs hundeeiere og gjorde sikkert alle feilene i boken, -heldige var vi som snublet rett inn i stuen til hun som startet importen av denne rasen til Norge. Veldig bra å ha en man kan kontakte når 1000 ubesvarte spørsmål dukker opp.

Må si at perioden med forberedelser og leting etter den rette hunden er virkelig koselig og lærerik, så det er i alle fall ingen grunn til å forhaste seg!

hva var prisen for 9 år siden? Nå er jo prisene steget til uante høyder.
Snublet over en heller merkelig liste i dag. Setter ikke lit til den i det hele tatt. Hva en hund ødelegger tror jeg beror mer på omstendighetene rundt hunden enn rasen.
mona o
[QUOTE=Lro]Venninna mi har kanskje noen [URLBLOCK1]til jul :)

Bestevenninen min, som jeg vokste opp sammen med, hadde tre hunder hjemme; en dobermann, en collie (som jeg) og en whippet.

Italieneren er den minste i mynderasen, whippet er større og litt mer kraftig og kompakt i kroppen.

Edit: vipsen var litt mer detaljert
Tollere er absolutt å anbefale, sånn som sessan har på bildet sitt. Vi har vår andre toller her nå, har aldri sett noe bedre familiehund. De kan også læres til mye rart, så lenge de ser et poeng med det :P
ja tolleren er en fin rase. Min er veldig rolig og harmonisk, og har fått skryt for det av folk vi møter. Hun er veldig kosen og vil helst ligge på fanget eller ved siden av meg. Ute er hun ivrig og glad, og liker å løpe og leke. Hun er lett å lære nye ting. Men det finnes stressa og bråkete tollere så man skal velge med omhu Jenta mi er iallfall kjempegod.

Shih tzu er også en artig rase, om man liker pels da. Hvis ikke går det jo an å klippe dem da, men de er pene med pels, kommer an på hva man liker
Så at denne kennelen hadde kull til salgs. Tollerstemmen
Kjenner ikke noe til dem, men tollere er ihvertfall flotte
Vil du ha valper Sessan? Balder vil gjerne bli pappa skjønner du :P
Aha, så det er tollere den rasen heter Vi hadde en nabo rett over veien før, som hadde en slik tispe. Og hun fikk et helt kull med "små-tollere", hehe De virret rundt i den knøttlille rekkehushagen hennes.
En fin rase, det er det! Tydelig at hun solgte noen av valpene lokalt i nærmiljøet, for jeg har sett en brå økning i antall tollerhunder i strøket omkring her
Jepp
Egentlig heter de nova scotia duck tolling retriever.
Ligger noen bilder av hunden vår her:
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap