Lisbeth sine småfisk :) (side 6)

Skjønner deg bare så altfor godt. Har en ønskeliste som bare vokser og vokser......... Men leiligheten gjør dessverre ikke det samme :-S
Jan Holt har endelig begynt å legge ut liste over ferskvannsfisk på sine sider.
Det har jeg savnet, de har bare lagt ut saltvannslistene til nå.

Mye snadder her...
Kirsebærrekene i 250 literen min ble raskt utryddet når jeg satte inn de 6 glupske knurreguramiene. Jeg skulle jo prøve å lage et mosebekledd rekerør for å prøve å redde de rekene som var igjen. Men fikk ikke tak i utstyret jeg trengte og rekene så jeg ikke mere til. Ga opp hele prosjektet.

I går oppdaget jeg plutselig en grønn reke ytterst på en javamosedott. Reka var ikke sånn irrgrønn som de var når jeg satte de inn, men hadde akkurat samme grønnfarge som javamosen og litt spettete. Guramiene svømte rundt mosen og oppdaget overhodet ikke reka! Selv jeg hadde problemer med å se den igjen hvis jeg flyttet blikket vekk litt. Snakk om perfekt kamuflasje!

Så da har jeg et lite håp om å få opp en grønn koloni i dette karet. Jeg så en liten blank reke inni mosen også, så tydeligvis har noen av de som har god kamuflasje overlevd.

Kjenner jeg er litt glad nå Selv om jeg ikke ville bytta bort mine nydelige knurreguramier var det trist at en så stor rekekoloni kunne forsvinne på så kort tid.

Det ville også være flott hvis noen reker kunne overleve og sørge for at guramiene faktisk har litt levende å jakte på. Sånt blir det trivsel av
Er nok en kraftig redusert koloni med blanding av kirsebær, grønne og blå reker hos meg også i karet til Channoidesene. De rører ikke de voksne såvidt jeg kan se hos meg i alle fall, så da vil jo alltids noe yngel vokse opp.

Sjekka lista på Jan Holt, var litt spennende ting der ja. Må nok ta meg en tur en dag skjønner jeg Har også kjempelyst å ta turen til Dahls Dyrerike en gang
Ja, Dahls har stått på besøkslista mi lenge også. Pussig hvor mye tiltak når noe ligger litt unna Oslo

Men det er også en butikk jeg er litt redd for å besøke. Tenk hvis de har noe spennende?? Alle kar er booket fram over i lang tid med fisk som er planlagt lenge.. Kan jo ikke kjøpe noe
Ja, det er faren. Jeg var inne og så på fiskelisten deres og der var det flere spennende bettaer - skummelt fristende må jeg si. Eneste karet jeg har plass til mer fisk er 180 liters Afrika karet mitt. Alt annet er mildt sagt sprekkfullt.
OAK skal arrangere tur til Dahls 7 mars, så da kan dere kanskje bli med.
Det hadde jo vært hyggelig
Liv H
Ja, det er faren. Jeg var inne og så på fiskelisten deres og der var det flere spennende bettaer - skummelt fristende må jeg si. Eneste karet jeg har plass til mer fisk er 180 liters Afrika karet mitt. Alt annet er mildt sagt sprekkfullt.


Jeg har jo plass til fisk i 250 literen, men har jo bare et karantenekar. Og nå har jeg bestemt meg for at alt skal i karantene før de puttes i noen kar.. Karantenekaret er booket..

He he, jeg må visst ha flere karantenekar også
Humunukuapuaa
OAK skal arrangere tur til Dahls 7 mars, så da kan dere kanskje bli med.


Ja det hadde jo vært hyggelig! Meeen, jeg skal nok klare å komme meg dit før den tid tror jeg

Har jo ikke vært i butikken som sagt, men snakket med dem på telefonen for veibeskrivelse hvis jeg skulle komme med tog. Da sa de at jeg kunne bare ringe dem når jeg sto på stasjonen så kunne de komme å hente meg! HÆ? Jeg ble helt paff!! Etter 20 år i tjukkeste Oslo er ikke dette type service man er vant til akkurat. Jeg takket pent nei til tilbudet, sa jeg kunne ta en taxi den lille biten. Grunnen til det var at jeg hadde syns det ville vært utrolig pinlig hvis de hentet meg til butikken og så hadde jeg dratt tomhendt hjem.. Jeg skulle bare titte og kjøpe noen kuhlii hvis de hadde..
Si fra når du skal dra da så kanskje jeg slenger meg med Skjønner godt argumentet med taxi ja, blir fort forpliktende å bli henta liksom Men.. det er jo helt fantastisk service. Dro sammen med Marit til Aquamanias en gang og han kom også å henta oss i pøseregnet. Utrolig hyggelig gjort!
Liv H
Si fra når du skal dra da så kanskje jeg slenger meg med :-) Skjønner godt argumentet med taxi ja, blir fort forpliktende å bli henta liksom :-D


he he, ja det legger litt mere trøkk på besøket når man egentlig bare er nyskjerrig og vil titte

Tar gjerne en tur sammen med deg en dag Må vel bli en lørdag?
Ja, lørdager er enklest for meg i alle fall. Blir ofte sent før jeg kan komme meg av gårde i uka siden jeg jobber på slependen og ikke har bil.
Litt snøbilder fra i går Den lille bikkja mi elsker snø! Men den dumme pelsen hennes passer ikke til denne årstida. Det må tines og tørkes når vi kommer hjem
Jeg styrer fælt med å få tak i slanger til de utvendige pumpene som jeg kan bli fornøyd med. Det jeg vil ha er enten sorte eller transparente slanger som ikke syns noe særlig i akvariet.

He he, men det ser ikke ut som det er meninga at jeg skal få dette prosjektet til!

Først fikk jeg tak i transparente slanger fra Webzoo, men pakken med slanger var feilmerka så jeg fikk feil dim. Klarte selvfølgelig kappe slangen før jeg oppdaget feilen, så ingen retur.

Så bestilte jeg transparent slange fra aquaristikshop.com men fikk tilsendt stygg grønn som jeg hadde fra før.. Gadd heller ikke retur helt til tyskland..

Så fant jeg svart slange hos tropefisk.no, lykkelig bestilte jeg noen meter av den. Men kjære vene, den kunne jeg jo ikke bruke til noe... Skikkelig solid slange med spiral utenpå. Får ikke tredd noen koblinger verken inni eller utenpå den..

Hadde en ny bestilling hos aquaristikshop.com for kort tid siden og fant ut jeg samtidig skulle prøve å bestille den transparente slangen igjen. Kanskje de sendte riktig denne gangen? Det gjorde de! Hurra! Nå hadde jeg allerede koblet transparent slange på utsuget, så det var dimmen for utblåset jeg manglet. Slangene på utsuget er jo ikke under vann. Hvem som kunne vite at disse slangene ikke likte å få vann utenpå? Da ble slangen nemlig stygg-hvit-grå!

Så nå har jeg en lang bit stygg-hvit-grå slange midt i karet på utblåset... Og det er jo enda mere synlig enn den grønne stygge jeg hadde fra før...

ÅÅÅÅÅÅHHHHHHH nå er jeg så lei disse slangene! Det er jo litt styr å koble på og av og bytte og herje med disse slangene. Så mye styr for å få det enda styggere enn det var før?!

Jeg gir opp! Neste gang jeg skal bytte slanger får det bare bli tilbake til grønn. Hvis jeg ikke i mellomtiden finner SVART slange. Men det har jeg tilgode å se. Hvorfor er det ingen som lager svart slange mon tro?
Hva med å prøve bilrekvistaforretninger, spesielt for amerikanske biler, de har svarte slanger i alle former og størrelser. De fleste slangene der skal jo tåle olje og bensin, så det går sikkert bra med akvarievann.

Jon
Jeg kjøpte en sånn slange en gang, den stinka av olje, så jeg turte ikke prøve den. De tåler nok de stoffene, spørsmålet er om de ikke slipper ut noe som er giftig for fiskene.
Ja, jeg er litt pysete med å prøve sånt utstyr som det skal renne vann gjennom til mine fisk og som ikke er til akvariebruk...
Det er nok mer gummilukt en kjenner, de slangene er det jo gummi i. Men det er klart, ingen vits å ta sjanser hvis en er usikker.

Jon
Mener jeg var innom en tråd for en god stund siden hvor slike slanger ble katastrofalt for livet i karet så det anbefaler jeg ikke, men hvorfor ikke høre hos rørlegger-bransjen? Vil jo tro at slanger beregnet til kjøkken og bad er drikkevannsgodkjent og derfor kan brukes til akvariet også.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap