Marens akvarieverden (side 6)

Spørs litt hvor vanskelige planter du har og hvor mye nitrat du får i karet osv. Hvor mye planter du vil ha og slikt. Jeg bruker jo ikke så mye planter siden jeg bryr meg mest om mallene..

Selv gjødsler jeg ikke, men brukte litt av de kulene i et kar uten jeg så noe bedre vekst på de plantene jeg hadde der.
Tørrfisk
Men jeg tror jeg må gjødsle igjen! Er det noen regel for hvor ofte man kan gjødsle via vannet? Jeg har ikke fått tak i slike tabletter enda, så da er det beste jeg har denne vann-gjødsla:)

Regner med det står doserings-anvisning på flasken eller vedlegget. Det er vanligvis ikke nødvendig å bruke hel dose. Du kan begynne med rundt en fjerdedel og heller øke når plantene skyter fart og ser ut til å trenge mer. I tillegg så bør planter med stort rotsystem (sverdplanter for eksempel) få gjødsel i bunnlaget.
Det står på pakken at man kan gjødsle 1 gang i uka, så da skal det jo ikke være farlig å gjøre det nå etter at jeg kun har brukt det 1 gang. Jeg er bare litt skeptisk til å blande ting i vannet. Redd for at det skal bli feil med katastrofale osv.
Jeg skal gjødsle v neste vannbytte

Jeg lurer på en annen ting:
Når jeg nå skal gjøre om Hovedkaret har jeg tenkt å bruke torvplater med plantesubstrat oppå. Trenger jeg å gjødsle noe mer da?

Kan jeg ha det under sanden når jeg skal ha Corydoras? Tenker på om de graver seg ned til platene. Det blir jo 5cm sand oppå, så jeg regner jo med det går bra?
Tørrfisk
Jeg lurer på en annen ting: Når jeg nå skal gjøre om Hovedkaret har jeg tenkt å bruke torvplater med plantesubstrat oppå. Trenger jeg å gjødsle noe mer da?

Nå har jeg aldri brukt slikt selv, men vil tro det holder i massevis. Mulig du må gi litt ekstra flytende gjødning om du i tillegg har planter som ikke har røtter i substratet (for eksempel om de er festet på røtter eller flyteplanter). Du vil i så fall se det på plantene om de behøver noe ekstra.

Tørrfisk
Kan jeg ha det under sanden når jeg skal ha Corydoras? Tenker på om de graver seg ned til platene. Det blir jo 5cm sand oppå, så jeg regner jo med det går bra?

Kan ikke tenke meg at coryene pløyer så dybt så det burde gå bra
Skulle gjerne ha hatt et bra kamera...
Jeg er litt flau over bildene jeg har lagt inn i forum.. Jeg har ikke noe ordentilg kamera å bruke, så nå som batteriet i mitt eget kompaktkamera har forsvunnet låner jeg et eldre Nikon kamera med litt over 3 pixler.

Jeg har siklet litt på et kamera jeg fant på nettet i dag. Det er et kamera man får mye for pengene, men disse pengene mangeler Jeg har litt dårlig råa for tiden, spesielt etter å ha kjøpt leilighet, men kommer nok til å dra til "Elite Foto" i morgen. "bare for sikkerhets skyld" Jeg trenger et kamera som ikke er for tungt da musklaturen i armene er svekket (som tidliger sagt er jeg ei pingle) og et med kort lukketid!
Det hadde virkelig vært artig å hatt et å brukt i både akvariesammenheng og med hund!

Jeg tror nesten alle her i forumet har speilreflekskamera som tar utrolig fine bilder!! Jeg prøver å benytte sjangsen når jeg jar besøk av pappa en gang i blandt Han har et slikt super-speilreflekskamera (har en onkel som er fotograf, så da er bare det beste godt nok) som tar mye finere bilder enn det jeg gjør! Bare synd det er lenge mellom hver gang de blir tatt.

Jeg er veldig spent på dette kameraet jeg kom over i dag og gleder meg til å skjekke det ut i morgen
Tante Astrid

Nå har jeg aldri brukt slikt selv, men vil tro det holder i massevis. Mulig du må gi litt ekstra flytende gjødning om du i tillegg har planter som ikke har røtter i substratet (for eksempel om de er festet på røtter eller flyteplanter). Du vil i så fall se det på plantene om de behøver noe ekstra.

Tørrfisk
Kan jeg ha det under sanden når jeg skal ha Corydoras? Tenker på om de graver seg ned til platene. Det blir jo 5cm sand oppå, så jeg regner jo med det går bra?

Kan ikke tenke meg at coryene pløyer så dybt så det burde gå bra

Det høres bra ut Da tror jeg jeg holder meg til planen med torv og plantesubstrat. Jeg har jo torv i Lillekaret og har ikke merket noe særlig til PH-forandring der.
Jeg planlegger forresten å flytte Ildtetraen dit når jeg skal begynne å rote i Hovedkaret. De passer bra der når/om det kommer mini-corydoras (yngel) som jeg håper jeg får til:/!
Akvarie uten varmekolbe?
Jeg har blitt inspirert av Monas artikler og har slått av varmekolben for å se hvor mange grader det vil bli i Lille Karet i romtempratur. Både den og Hovedkaret står i stua, så de skal ikke være utsatt for store tempraturforandringer der mener jeg.
Om det vil fungere kommer jeg til å spare mye tid på vannbytte! Da kan jeg forhåpentligvis sette bøtter med vann over natta og ha samme tempratur som i plastkaret neste dag om det ev blir yngel

Det blir spennende å se hvilken tempratur det havner på!
husk at lyset også er med på å varme opp vannet, så helt samme tempratur på det du har i bøtter og kar vil du ikke få, men så liten forskjell at det nok ikke har noe å si.
Om jeg har vannbytter før lyset har slått seg på er det kanskje omtrent lik tempratur eller?
Tempraturen holder seg ganske bra på 25 grader ser jeg. Blir spennende å se de neste dagene!
Om det blir en fint temperatur vurderer jeg å gjøre det samme med Hovedkaret.
2 ildtetra i dag:)
Jeg har studert fiskene en del i dag og lagt merke til at de er ganske irriterte på hverandre! Irriterte er kanskje et klønete ord å bruke, men i mangel på noe annet.. Den ene fisken har fått det for seg at han er konge over venstre halvdel av karet. De andre fiskene blir jaget bort ganske fort om de ikke gjemmer seg blandt plantene. Jeg vet ikke om slik adferd er vanlig, så vannprøver og vannbytte blir det nok i dag!

Jeg har også tenkt å kjøpe meg 2 Ildtetra i kveld Er spent på hvordan det vil bli. Å kjøpe bare 2 stk er kanskje en risk i seg selv, men jeg skal følge mona o sin akklimatisering(ble det riktig stavet?) slavisk! Håper på det beste, kryss fingrenexxx!
Tørrfisk
Jeg har studert fiskene en del i dag og lagt merke til at de er ganske irriterte på hverandre! Irriterte er kanskje et klønete ord å bruke, men i mangel på noe annet.. Den ene fisken har fått det for seg at han er konge over venstre halvdel av karet. De andre fiskene blir jaget bort ganske fort om de ikke gjemmer seg blandt plantene.

Ganske vanlig oppførsel blant mine tetra også dette. Har forhørt meg litt tidligere og det ser ut som det er mer fremtredende der det er få fisker i karet. Da kan enkelte fisker finne på å danne et eget lite revir som de forsvarer mot de andre fiskene. De som holder større tetra-stimer ser ikke ut til å oppleve dette i samme grad. Det er forresten vanlig blant tetra at de småkrangler litt innbyrdes. Er noen av sjarmen med de det
Det var godt å høre! Jeg synes det er litt vanskelig å tolke riktig enda. Har jo ikke hatt de veldig lenge, men de har begynt å knuffe mest i dag. Jeg skulle jo kjøpe (hele) 2 stk i dag, men det har dukket opp noe uforutsett..
Det er sikkert bare sunt for gjengen å få noen flere fisker i gruppa si De har jo 110L for seg selv, de 5 små Håper på å få kjøpt i morgen i stede.
2 ildtetra og 1 ancistrus
Mye har skjedd siden jeg skrev her sist og 3 nye fisker har flyttet inn i Hovedkaret

Jeg kjøpte 2 Ildtetra i går. De fleste sier: "har du kjøpt hele toooo ildtetra?"
Men 2 ildtetra utgjorde faktisk mye i akvariet! Det merkes veldig godt at det er flere opp i der, og de er svært aktive

Jeg kjøpte de på TAM i 18.00-tida. Jeg dro hjem med et litersmål fra Claes Olson og gjorde akklimatiseringa nesten slavisk etter den Mona skrev i en tråd det er linket til tidligere i tråden. 2 timer brukte jeg tilsammen. Det var ikke særlig gøy da den ene fisken ikke så helt bra ut... Jeg tenkte høyt; "du må være sterk" og gjentok det flere ganger. Tilslutt bestemte jeg meg for å slippe de oppi sammen med de andre. Den ene fisken forsvant med en gang, mens den svake bare fløt ned i vannet og over en plante. Den hadde ikke noen unaturlig stilling, men så ut til å puste dårlig. Jeg tok en hastevannskifte i håp om at det hjalp og bare håpet at dette skulle gå bra!
Etter hvert havnet hun nederst på høyre side av Hovedkaret. Hun så bedre ut, men jeg fryktet fortsatt at hun ikke skulle klare det...
Jeg har det litt med å bli litt vel emosjonelt engasjert i disse fiskene, men prøvde å tenke på hvordan Skybert var i begynnelsen da jeg gikk/rullet/trillet i sengs. Det var lite jeg kunne gjøre, så nå var det opp til høyere makter.

I morgest bar det selvfølgelig rett til akvariet for opptelling. Til min store glede var fortsatt fisken, som jeg tror er en "hunn", fortsatt nede i hjørnet men i live! Hun pustet bra og svømte litt rundt på plassen I løped av dagen har hun vært litt overalt, til og med på den andre siden og alle fiskene spiser bra. Enkelte har en enorm appetitt! Hver gang jeg løfter på lokket kommer de forventningsfull for å se om det er tørrfor eller mygglarver de får
De har blitt skuffet mange ganger i dag da jeg har drevet med mye vannmålinger.
Jeg har testet springvannet på nytt og fått resultatene:
GH 7
KH 6
PH mellom 7,5-8
NO-2 under 0,3
NH3 NH4+ 0
NO-3 0

Det er ganske likt med den forrige målinga, men da tok jeg ikke alle testene. Men både KH og GH er 1 høyere nå. Vet ikke om det er tilfeldig eller om jeg kan ha målt litt ulikt?

Jeg synes temeraturen i Hovedkaret har vært i det høyeste laget i det siste og i dag gjorde jeg noe med det! Jeg har fått skrudd ned temperaturen på denne varmekolben til det laveste som er 16grader, men vannet har hatt en temperatur på 26,5 grader lenge. Siden det ble kjøpt 30 august i fjor så regnet jeg med at det var reklamasjonsrett! Selvfølgelig måtte jeg skjekke ut dette i forumet, typisk meg:@

Denne kolba var med i en akvariepakke som jeg kjøpte på Tropehagen Zoo. De fører jo merket PRODAC, så den var selvfølgelig av det merket... Jeg ble anbefalt på forumet å be om en tilgodelapp, men det var det ikke snakk om på TAM. Jeg fikk velge om jeg ville ha samme kolba i en størrelse større eller få en ny identisk en. Jeg ble skuffet, for selv liker jeg "Tetra" bedre enn PRODAC selv om den ikke er den beste heller, og den var til og med billigere!! De 350kr jeg hadde sett for meg på en tilgodelapp ble i stedet en ny og større pumpe jeg ikke vil ha og antagelig ikke kommer til å bruke

Det Lille karet har stått ei ukes tid uten varmekolbe nå og temperaturen ligger ganske stabil på 25 grader. Derfor skal jeg prøve dette også med Hovedkaret. Varmekolba er derfor ikke i bruk. Vi får se hvordan det går Jeg har jo denne kolba i fall noe skulle skje!
Jeg gikk også til anskaffelse av en fisk til i dag på TAM.
Jeg har fra starten av min karriære som akvarist vært litt småforelsket i Ancistrusen!
Opprinnelig tenkte jeg å drive oppdrett på disse, men den planen ble forkastet (derfra kommer kokkosnøttene opprinnelig). Derfor har jeg skaffet meg mye kunnskap om den. Det ble nesten naturlig for meg å kjøpe en mini-utgave (foreløbig er den det..) siden den tåler en ganske lav PH. Den er jo en flittig algespiser også, og det kommer godt med Den skal få bli om den ikke går løs på eggene som kanskje kommer etter hvert Den er forresten oppdrettsvarianten. De hadde ingen annen.

Det er nesten et under at stakkarn overlevde fra butikken og oppi Hovedkaret! Tempraturen på vannet fra butikken var nedi 20 grader da vi kom hjem etterpå! De hadde nesten ikke pakket den inn i avispappir. Det ble akklimatisering oppå lokket til Det Lille karet for å få opp temperaturen
Sist jeg så han (har ingen navn enda) satt han på glasset, så han har det vel bra med all maten i karet Men ingen Ildtetra ville overlevd denne turen!!


Jeg fortsetter med dårlige bilder:/ Veggen er ikke rosa altså, den er latte
[External Image]

[External Image]

Kundebehandlingen man får på dyrebutikker er ikke den beste synes jeg. Jeg ble litt sint en dag jeg var på tropehage-butikk og overhørte (ingen andre i butikken, så det var umulig å ikke høre)en samtale mellom selger og en ny akvarist. Jeg tror at denne handelen var kundens første møte med akvarieverdenen da han ikke hadde noe kunnskap over hodet. Kanskje var det et impuls-kjøp da akvariet var veldig fancy og kraftig redusert i pris!
Selger fortalte at han kunne begynne med fisk etter ei ukes tid slik at bakteriene kunne utvikle seg. Hvilke fisker han kunne ha var fritt utvalg fra mange reoler. Selv jeg kunne se at det ikke ville gå bra! Dette akvariet var på ca 50L og selgeren er en som egentlig virkelig har peiling på fisk!
Jeg fikk lyst til å gå bort til de for å korrigere selger og be kjøper om å låne seg noen bøker på biblioteket før han kjøpte noe, men jeg lot det være.

Jeg har i alle fall lært at jeg ikke kan stole 100% på en selger uansett! Derfor er det veldig godt å ha forumet å støtte seg på Det er her jeg tar de fleste avgjørelser på det meste av det jeg handler. Ingen impulskjøp her nei!
Hvilken corydoras?
Jeg har gått igjennom alle Corydoras variantene i fiskebasen flere ganger. Jeg har da valgt å forholde meg til de som er "vanlige". Det er utrolig vanskelig å velge! I tillegg er det vanskelig å vite om man får tak i den arten man vil ha uten å måtte reise Norge på langs.
"Green Laser" er absolutt drømmen min, men det blir umulig! Men det finnes jo lignende i gull og bronsje også, men jeg vet ikke helt hva de heter eller om de er å få tak i.

Jeg har vært inne på:
Corydoras melanotaenia
Corydoras adolfoi
Corydoras elegans
Corydoras eques
Corydoras loxozonus
Corydoras concolor

Jeg har også fått tilbud om å kjøpe en art som heter corydoras sp. green neon stripe.
De koster pr stk 138 kr eller 131 kr ved bestilling av 10 eller flere.
Jeg vet ikke helt hvilken fisk dette er så jeg vet ikke..?? Noen som kan hjelpe?
Netthandel
Jeg har endelig fått sendt inn bestilling til Webzoo.net! Jeg har kjøpt myyye utstyr til Corydoras og yngelpleie!! Håper bare jeg får tak i en art jeg liker godt og er så heldig å få yngel på Det hadde vært GØY det

Jeg har også kjøpt torvplater og plantesubstrakt + div annet gjødsel for å ha i Hovedkaret under sanda jeg skal bruke, så her blir det på en måt et helt nytt akvarium!
Har forresten fått intrykk av at webzoo er en bra butikk som ikke er alt for dyr

Jeg har fått ny pumpe fra Aquamanias. Jeg har veldig lyst til å sende de mail og spørre om jeg kan få bytte pumpe til Fluval 305. De har ikke det beste utvalget av utvendig filter på Aquamanias, men den skulle vist være bra i følge noen på forumet.

Jeg er utrolig lei Tetra Tec`en, så det hadde vært godt å få skiftet!

Blåsvamp er kjøpt inn for å ha i Rena Superclean 90 da jeg snart må skifte ut en "tablett". Denne "tebeletten" koster over 100kr, så å kjøpe den skiten hver måned blir ikke aktuelt! Men jeg skulle gjerne ha kommet i kontakt med noen som har samme pumpa for å få litt rådgivning.
Ser at både Mona O og Inger Anne har 'green stripe' som en "ønskesegfisk". Ikke så rart kanskje når man ser disse bildene. Er det privat eller butikk som har tilbudt deg fisken? Ikke alltid at det navnet som butikken opererer med er korrekt så det er aldri godt å si om det blir denne fisken som dukker opp ved bestilling.

Synes å huske at også denne arten regnes som en variant av C. aeneus (korriger meg om jeg tar feil!). I så fall så burde den være en av de lettere å avle på.
Tante Astrid
Ser at både Mona O og Inger Anne har 'green stripe' som en "ønskesegfisk". Ikke så rart kanskje når man ser [URLBLOCK1] bildene. Er det privat eller butikk som har tilbudt deg fisken? Ikke alltid at det navnet som butikken opererer med er korrekt så det er aldri godt å si om det blir denne fisken som dukker opp ved bestilling. WOW! Nå ble jeg glad. Jeg har kontaktet Ragnar Wist som selger mye fisk her og AF og Nettarkivet. Tror det er en kompis av han:) Nå ble jeg skikkelig glad. Var redd den var en "lurefisk";) Hvordan kan jeg være sikker på at det virkelig er den? Synes å huske at også denne arten regnes som en variant av C. aeneus (korriger meg om jeg tar feil!). I så fall så burde den være en av de lettere å avle på.
Om folk er seriøse eller ikke er vanskelig å si, men vil jo tro at de som driver med salg på privat basis ikke ødelegger for seg selv ved å selge fisk under feil navn. Du får se litt på bilder av fisken og sammenligne når du skal hente de
Tilfeldig bekjentskap
© Rune R Antonsen
Reklame for plussmedlemskap