- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Siande's akvarieeventyr (side 6)
Siande's akvarieeventyr (side 6)
Postet 30.10.10 kl 23:54
Postet 31.10.10 kl 00:27
Sliten og lei for tiden, det virkelige liv er en ekte skitplass til tider, så det blir lite skriving og slikt, selv om jeg koser meg med akvariene mine. Gubben beskylder meg for å gjemme meg i akvariene, og det stemmer vel godt det. Men fint for fisken da
Storkaret er nydelig for tiden. Plantene har grodd til igjen, og den lave planten jeg håper skal dekke sanden etterhvert har endelig festet seg, etter 3 måneder med trøbbel. Kuhlier er søte og sjarmerende, men når de alltid skal under alle ting de møter så blir de flinke på å dra opp røtter på små planter som dette. Hemianthus callitrichoides "Cuba" Men, nå sprer de seg i det minste, og klattene blir laaaaangsomt større.
Ludwigia repens vokser som en rakett, nesten litt for mye. De blir mørkerøde og pene, og vokser 10-15 cm på 14 dager, men det blir litt langt mellom bladene når de vokser så fort. Jeg har ikke brydd meg så mye med plante-ting og bruker ingenting av plantenæring og annet rart, bare latt det stå til, men det funker tydeligvis Men vi får se om jeg trår til med noe etterhvert, om lysten skulle ta meg. Plantenæring er interessant, og jeg har tross alt endel fag som har vært innom temaet, så det frister litt på et faglig nerde-nivå. Men da må jeg jo tenke og slikt o.O
Storkaret er nydelig for tiden. Plantene har grodd til igjen, og den lave planten jeg håper skal dekke sanden etterhvert har endelig festet seg, etter 3 måneder med trøbbel. Kuhlier er søte og sjarmerende, men når de alltid skal under alle ting de møter så blir de flinke på å dra opp røtter på små planter som dette. Hemianthus callitrichoides "Cuba" Men, nå sprer de seg i det minste, og klattene blir laaaaangsomt større.
Ludwigia repens vokser som en rakett, nesten litt for mye. De blir mørkerøde og pene, og vokser 10-15 cm på 14 dager, men det blir litt langt mellom bladene når de vokser så fort. Jeg har ikke brydd meg så mye med plante-ting og bruker ingenting av plantenæring og annet rart, bare latt det stå til, men det funker tydeligvis Men vi får se om jeg trår til med noe etterhvert, om lysten skulle ta meg. Plantenæring er interessant, og jeg har tross alt endel fag som har vært innom temaet, så det frister litt på et faglig nerde-nivå. Men da må jeg jo tenke og slikt o.O
Postet 19.11.10 kl 17:09
I lillekaret går det fire ottoer nå, de skal få selskap av den ensomme ottoen i storkaret så snart jeg er sikker på at de er friske. Det er fortsatt litt tomt der, rota jeg kjøpte farger av noe helt grønnjæ**i, så den ligger fortsatt i ei bøtte hvor jeg bytter vann daglig.
Jeg hadde jo alt klappet og klart for å få kjøpt Green laser fra Sølvi på Sotra, men så sluttet plutselig transporten min å ta telefonen :-/ etter tre uker med taushet fikk jeg endelig lirket fram et svar om at det gikk visst ikke alikevel Så da ble det ikke Green laser på meg alikevel da. Føles typisk for livet akkurat nå, ordentlig teit.
Litt usikker på hva jeg skal finne på nå, ene butikken i Trondheim har inne både C. concolor og trilineatus, begge fanget blikket mitt fort som bare det. Men jeg har blitt instilt på Green laser, og den drømmen er vanskelig å gi opp kjenner jeg. Kanskje jeg skal se om en av butikkene er villig til å bestille noen til meg. Men det kan bli mye dyrere enn det jeg har råd til. Kanskje jeg bare skal lure over kobbertetraene fra det store karet, og prøve meg på litt tetra-oppdrett mens jeg krysser fingrene for at Maren får yngel på sine splitter nye grønne. Vi får se hva som skjer, jeg har uansett 60 liter vann klare for fisk any day
Rekebøtta står fortsatt tom. Filteret bråket litt for mye, så den ble flyttet ut av soverommet. Siden har vi ommøblert, og ommøblert, ooooog guess what?? Ommøblert på nytt. Men til slutt ble den stående i gangen på en kommode, veldig pent Mangler fortsatt mose og reker, venninna jeg skulle få litt av har hatt noen travle dager i det siste. Om noen andre trøndere skulle ha noe mose til overs og gjerne kirsebærreker eller andre koselige dvergreker så skrik gjerne ut
Postet 19.11.10 kl 17:09
Synd det skar seg med transporten da... Dersom du ikke klarer å vente på at Marens småttiser selv får små (og det kan nok gå litt tid), så sa de på Akvasia at de venter inn mange typer viltfangede coryer...
Tror forresten det ligger en annonse på kirsebær- og grønnreker under rubrikk (her i Trondheim ja) ;D
Tror forresten det ligger en annonse på kirsebær- og grønnreker under rubrikk (her i Trondheim ja) ;D
Postet 19.11.10 kl 19:32
Det var leit med den transporten ja ,særlig når en er innstilt på å få tak i noe en ønsker seg
Så håper du får fatt i noen i nærmeste fremtid .
Er ellers misunnelig på alle som får til Cuba ,den er skikkelig flott nr den blir som et grønt teppe.Selv har jeg prøvd et par gabger men gir den bare opp til slutt.
Et bilde av storkaret nå hadde vært litt flott
Så håper du får fatt i noen i nærmeste fremtid .
Er ellers misunnelig på alle som får til Cuba ,den er skikkelig flott nr den blir som et grønt teppe.Selv har jeg prøvd et par gabger men gir den bare opp til slutt.
Et bilde av storkaret nå hadde vært litt flott
Postet 19.11.10 kl 21:46
sissimorSynd det skar seg med transporten da... Dersom du ikke klarer å vente på at Marens småttiser selv får små (og det kan nok gå litt tid), så sa de på Akvasia at de venter inn mange typer viltfangede coryer... Tror forresten det ligger en annonse på kirsebær- og grønnreker under rubrikk (her i Trondheim ja) ;D
Det kan bli mye venting ja, så det blir nok noe annet. Vi får se, det blir fort litt impuls når jeg først går ut og kjøper fisk. Men nå har det store økonomi-helvetet (også kalt NAV) tatt oss igjen, så pengene jeg hadde satt av til å kjøpe Sølvi's skjønne grønne måtte brukes til noe annet. Så vi får se.
Så det var en annonse på det for en tid siden, men jeg finner den ikke igjen nå Men med litt flaks så får jeg mose av venninna mi i morgen, og kanskje noe reker, om bare tidskabalen går opp
Postet 21.11.10 kl 16:54
Sølvi GullaksenDet var leit med den transporten ja ,særlig når en er innstilt på å få tak i noe en ønsker seg :( Så håper du får fatt i noen i nærmeste fremtid . Er ellers misunnelig på alle som får til Cuba ,den er skikkelig flott nr den blir som et grønt teppe.Selv har jeg prøvd et par gabger men gir den bare opp til slutt. Et bilde av storkaret nå hadde vært litt flott ;)
Bilde skal bli, men ikke helt enda... (hørt den før mon tro?). Har ikke skrubbet glasset på storkaret på lenge, sparer alger til jeg slipper over ottoene i lillekaret så får de litt godt å spise, de er så små og puslete. De har så små mager selv om jeg forer dem av beste evne med salatblader, spinat, tomat og ellers hva vi måtte ha av grønnsaker i tillegg til algetabletter en gang i blant.
Første dagen etter de kom fra butikken tror jeg de hadde en eteorgie, neste morgen var det masse fiskebæsj over hele bunnen. Trodde ikke det var så mye alger å ta av i lillekaret, men fire ihjelsultede ottoer fra butikken fant tydeligvis alt som var av alger.
Cubaen er ikke fantastisk enda, spørs om den noen gang blir det, men den sprer seg ihvertfall, istedet for å komme flytende opp annenhver dag slik den gjorde i starten
Postet 21.11.10 kl 17:00
Nå har jeg en plan for 60literen klar, til slutt
Siden penger har blitt et problem så blir det neppe noe fiskekjøp med det første. Så nå flytter jeg ottoene over til storkaret, det er jo godt med mat for dem der. Da er 60literen tom, så jeg kjipper over mine 11 kobbertetraer dit, også er jeg om jeg klarer å få egg/yngel der
Men å "kjippe" 11 kobbertetraer ut av en tett beplantet 160 liter er pokker meg ikke enkelt... fått opp 9 nå, men de to siste er rett og slett vrange!
Siden penger har blitt et problem så blir det neppe noe fiskekjøp med det første. Så nå flytter jeg ottoene over til storkaret, det er jo godt med mat for dem der. Da er 60literen tom, så jeg kjipper over mine 11 kobbertetraer dit, også er jeg om jeg klarer å få egg/yngel der
Men å "kjippe" 11 kobbertetraer ut av en tett beplantet 160 liter er pokker meg ikke enkelt... fått opp 9 nå, men de to siste er rett og slett vrange!
Postet 21.11.10 kl 21:00
Postet 21.11.10 kl 22:35
530 liter er ikke småterier å gjemme seg på, nei
Jeg slet som fy når jeg flyttet og skulle tømme 160literen fullstendig. Selv med karet ribbet for alt av ting og mindre enn 5 cm vann igjen så tok det timesvis å fange alle kuhliiene, og da var vi to stykker med to håver hver!
Ottoene ser ut til å ha funnet seg godt tilrette, jeg ser dem både hist og her, altid gomlende på noen alger på glasset. Runde og fine ottomager gjør meg like glad hver gang Håper bare dise overlever, jeg føler meg ikke trygg på at de er over første kneika før jeg har hatt dem i noen måneder.
Tetraene virker ganske nervøse i 60-literen, det er fortsatt ganske åpent der sammenlignet med buskaset i storkaret. Skal se om jeg får av det siste av barken på rota der i morgen, så blir det litt bedre tenker jeg. De spiser ihvertfall, så de er ikke helt forskremte
Jeg slet som fy når jeg flyttet og skulle tømme 160literen fullstendig. Selv med karet ribbet for alt av ting og mindre enn 5 cm vann igjen så tok det timesvis å fange alle kuhliiene, og da var vi to stykker med to håver hver!
Ottoene ser ut til å ha funnet seg godt tilrette, jeg ser dem både hist og her, altid gomlende på noen alger på glasset. Runde og fine ottomager gjør meg like glad hver gang Håper bare dise overlever, jeg føler meg ikke trygg på at de er over første kneika før jeg har hatt dem i noen måneder.
Tetraene virker ganske nervøse i 60-literen, det er fortsatt ganske åpent der sammenlignet med buskaset i storkaret. Skal se om jeg får av det siste av barken på rota der i morgen, så blir det litt bedre tenker jeg. De spiser ihvertfall, så de er ikke helt forskremte
Postet 22.11.10 kl 22:28
Postet 28.11.10 kl 11:56
Ble et hurtig vannbytte i storekaret i dag to dager før jeg pleier. Killiene så bleke ut så jeg sjekket vannverdiene og fikk nitrat på godt over 100! Den var rundt 12 på tirsdag.... Lette rundt om jeg hadde noen lik noe sted, men kunne ikke finne noe. Hjalp ikek å telle heller, jeg fant alle 5 killiene, alle 5 ottoene og et passe antall kuhlier, men sistnevnte er umulig å telle...
Tok 50% vannbytte nå, og så blir det ny runde på tirsdag siden det er min "akvariedag".
Får se om ikke tetraene i lillekaret får litt frisk vann nå de også, de er litt bleke. Men jeg mistenker det er like me fordi de synes det er litt mye trafikk foran karet og lite å gjemme seg i, jeg har enda ikke fått satt i rota, treg som jeg er.
Tok 50% vannbytte nå, og så blir det ny runde på tirsdag siden det er min "akvariedag".
Får se om ikke tetraene i lillekaret får litt frisk vann nå de også, de er litt bleke. Men jeg mistenker det er like me fordi de synes det er litt mye trafikk foran karet og lite å gjemme seg i, jeg har enda ikke fått satt i rota, treg som jeg er.
Postet 05.12.10 kl 21:39
Note to self: aldri la killiene gå mer enn en dag uten for!
Vært borte i to dager uten forvarsel, så fiskene har ikke fått noe mat og gjett hva som møter meg når jeg kommer hjem: en død killi med halen på en otto stikkende ut av kjeften.
Ottoene har gått sammen med killiene nå i noen uker uten at jeg har mistet noen. Jeg har hatt ottoer sammen med killiene tidligere uten problemer, de ottoene jeg har mistet har dødd av forgiftningen etter flyttingen og før jeg gjorde om pumpa. Men blir killiene sulten nok så prøver de seg tydeligvis på otto, det minsket jo mistenkelig av tetraene når de gikk i karet. Men denne ottoen var for stor og satte seg fast i halsen tydeligvis. *snufs*
Ser ut til å ha vært den grønnøyde killiherren, som var sjefen i karet det meste av tiden. Kommer til å savne å ha to hanner i samme kar, var mye morro med de to.
Bleh! Skitmåte å miste to pene fisk på
Vært borte i to dager uten forvarsel, så fiskene har ikke fått noe mat og gjett hva som møter meg når jeg kommer hjem: en død killi med halen på en otto stikkende ut av kjeften.
Ottoene har gått sammen med killiene nå i noen uker uten at jeg har mistet noen. Jeg har hatt ottoer sammen med killiene tidligere uten problemer, de ottoene jeg har mistet har dødd av forgiftningen etter flyttingen og før jeg gjorde om pumpa. Men blir killiene sulten nok så prøver de seg tydeligvis på otto, det minsket jo mistenkelig av tetraene når de gikk i karet. Men denne ottoen var for stor og satte seg fast i halsen tydeligvis. *snufs*
Ser ut til å ha vært den grønnøyde killiherren, som var sjefen i karet det meste av tiden. Kommer til å savne å ha to hanner i samme kar, var mye morro med de to.
Bleh! Skitmåte å miste to pene fisk på
Postet 11.12.10 kl 16:38
Endret: 11.12.10 kl 16:57
Tilbake fra juleferie, og ferie-foreren min har vært kjempeflink og flittig, foret annenhver dag gjennom hele jula, med presis den maten jeg hadde lagt fram. Ingen manglende fisk i Killi-karet, og tetraene er runde og pene. Gått gode to uker siden siste vannbytte, så nitratverdiene er skyhøye, så det får vel bli noen ekstra vannbytter framover.
Bekymrer meg for 60-literen, ligger et tett lag med BGA over bunnen nå, og begynnende oppover plantene. Håper jeg ikke må slite like mye her som jeg gjorde i oppstarten av storkaret Der løste det seg når jeg fikk nye lysrør, men lysrøret i 60-literen er jo splitter nytt, så jeg vet ikke helt. Men det er lite planter der, men en veldig solid bunt hornblad burde veie opp for det i stor grad. Har vært minst like flittig med vannbytter der som i storkaret også Får håpe det går seg til når hverdagen blir litt mer normal, har jo hatt to runder med mye fravær og ekstra venting mellom vannbyttene, så kanskje det er det. Eller bare "ubalansert nytt kar"-syndromet.
Bekymrer meg for 60-literen, ligger et tett lag med BGA over bunnen nå, og begynnende oppover plantene. Håper jeg ikke må slite like mye her som jeg gjorde i oppstarten av storkaret Der løste det seg når jeg fikk nye lysrør, men lysrøret i 60-literen er jo splitter nytt, så jeg vet ikke helt. Men det er lite planter der, men en veldig solid bunt hornblad burde veie opp for det i stor grad. Har vært minst like flittig med vannbytter der som i storkaret også Får håpe det går seg til når hverdagen blir litt mer normal, har jo hatt to runder med mye fravær og ekstra venting mellom vannbyttene, så kanskje det er det. Eller bare "ubalansert nytt kar"-syndromet.
Postet 29.12.10 kl 16:45
Og der dukket kabelen til fotoapparatet opp igjen, så her kommer diverse skrot-bilder fra den siste tiden:
Se, litt Cuba som sprer seg, til slutt! Bare dette fortsetter så blir det vel et grønt teppe her en gang om 50 år....
Dagens makabre bilde: Hvordan en killis glupskhet kan bli dens bane.
Storekaret, med planter og uhorvelig mye alger på glasset (før otto-invasjonen)
Se, litt Cuba som sprer seg, til slutt! Bare dette fortsetter så blir det vel et grønt teppe her en gang om 50 år....
Dagens makabre bilde: Hvordan en killis glupskhet kan bli dens bane.
Storekaret, med planter og uhorvelig mye alger på glasset (før otto-invasjonen)
Postet 29.12.10 kl 23:20
Endret: 29.12.10 kl 23:25
Postet 29.12.10 kl 23:25
Uff, nei, de færreste får vel slikt. Var en traurig dag
Jeg er litt på vippen til å kvitte meg med killiene. Joda, jeg er glad i dem, og de er veldig mye morro med, men jeg liker ikke hvordan de forsyner seg av alt som er mindre enn dem hvis de ikke får nok mat. Det blir rett og slett litt vel mye dårlig samvittighet for meg. Men killier er jo ikke veldig langlivede, så vi får se. Akkurat nå har jeg ikke penger til noe annet uansett, så da får det nå bare gå som det går, også er jeg blitt virkelig nitidig på foring også om jeg reiser bort i en dag eller to.
Jeg er litt på vippen til å kvitte meg med killiene. Joda, jeg er glad i dem, og de er veldig mye morro med, men jeg liker ikke hvordan de forsyner seg av alt som er mindre enn dem hvis de ikke får nok mat. Det blir rett og slett litt vel mye dårlig samvittighet for meg. Men killier er jo ikke veldig langlivede, så vi får se. Akkurat nå har jeg ikke penger til noe annet uansett, så da får det nå bare gå som det går, også er jeg blitt virkelig nitidig på foring også om jeg reiser bort i en dag eller to.
Postet 29.12.10 kl 23:31
Postet 29.12.10 kl 23:42
Japp. Jeg forsvarer meg mot min dårlige samvittighet med at jeg bestilte en helt annen killi, som ikke skal være så vrang på selskapet, så det var ihvertfall aldri meningen å få det slik som dette. Og ikke har jeg noe alternativt kar å sette killiene i, så det er ikke så veldig mye å gjøre med det. Barejeg forer ofte nok så er det jo fryd og gammen
Forøvrig, det ser ut til at jeg får drømmen for lillekaret oppfylt. Tørr ikke skrive noe særlig om det før det er i boks, verden gjør så mange dumme ting for tiden, men det ser jo uproblematisk ut akkurat nå ihvertfall.
Forøvrig, det ser ut til at jeg får drømmen for lillekaret oppfylt. Tørr ikke skrive noe særlig om det før det er i boks, verden gjør så mange dumme ting for tiden, men det ser jo uproblematisk ut akkurat nå ihvertfall.
Postet 29.12.10 kl 23:54