Når lykken bor i vann (side 6)

Helinor
Har du noen gode idéer om hvordan jeg bør frakte dem? Tenkte en stor plastboks med lokk, som kan stå oppi en enda større plastboks (i tilfelle det skvulper over)


Jeg har et veldig godt tips!
Kjøp en 5 liters bøtte med lokk hos Clas Ohlson (har du ikke Clas Ohlson butikk i nærheten kan de kjøpes i nettbutikken)

Sendte nylig en gjeng tetraer til Bergen herfra i bil i en slik bøtte, og det fungerte strålende. Lokket er tett, så det skvulper ikke over. Kjøper du to, kan du bytte vann underveis om du føler det trengs, men jeg tror ikke det blir nødvendig med mindre du skal ha svært mange fisk i bøtten.

Jeg kjøpte en ekstra sånn bøtte så jeg har liggende, tilfelle jeg skal sende fisk langt igjen en annen gang. Inkl lokk koster den bare 33 kr så det er en rimelig transportbeholder.
Kan ikke garantere at de går sammen, men P. day er ganske fredelige av seg selv om de er i slekt med kampfisk. Det kommer jo også an på hvordan kampfiskhunnen er, om hun gjør dayene noe. Om du sørger for at de har det ganske mørkt så er det det beste tror jeg. Jeg har ev isoporeske om du vil ha det
Takk for tips, Mona! Clas Ohlson har de jo i Trondheim der Maren bor

Jeg skal prøve å ha dem sammen, så får jeg heller flytte kampfisken dersom hun bøller mye. Hun trivdes godt i 60-literen også; jeg bare flyttet henne sånn at hun ikke skulle plage lakrisene.

To Hara Jardoni har overnattet i en boks uten pumpe i natt, for å se an formen. Der er de fremdeles sprell levende. I likhet med den som dukket opp i 60-literen etter en dæsj friskt vann i går.

Jeg er rimelig sikker på at det er lavt oksygeninnhold i vannet som har plaget dem. Det er mulig det har vært lengre intervaller mellom vannbyttet i det siste. Var jo påpasselig med å ha vannbytter en eller to ganger i uka i begynnelsen, siden ekstra fisk belaster filteret mer.

Siden tre er døde og det er tre igjen, så tror jeg den ene døde kan ha vært en lakris-hunn som har blitt spist en del på. For jeg tror virkelig det var fem jeg kjøpte, ikke seks.

De tre jeg har igjen skal få et eget minikar nå. På lenkene jeg la inn her i går leste jeg at de er såpass små og lite aktive at de kan trives i et lite kar. Så de skal få sitt eget, sammen med dvergreker. Da slipper de å konkurrere om maten med to feite Kuhliier og paret med Stiphodon elegans.

Fant for øvrig en koloni med kirsebærreker i pumpa i går. Noen levende og noen døde. Jeg tror de døde kan ha blitt drept av meg i det jeg dro filterinnmaten ut, for de var flatklemte, men fine og røde. Huff... Jeg visste jo ikke at det bodde noen der... Det positive er jo at kampfisken ikke har spist absolutt alle.
Jeg har tidligere kavet veldig for å fiske opp døde fisker. Stresset opp de andre i karet og herjet rundt. Dette fordi det er masse blader, kongler, røtter og planter i mine kar og altså ikke lett å få tak i verken død eller levende fisk.

Så søkte jeg litt rundt her inne og skjønte at død fisk nok blir spist opp ganske fort. Noe som stemmer med min følelse av at gjengen med Kryptopterus minor ser noe mindre ut enn da jeg kjøpte dem. Lurer på om jeg har seks, mens det var ti jeg kjøpte. De skal vistok være hardføre når de er tilvendt sitt nye miljø, men litt utsatte i begynnelsen.

De er virkelig noen spesielle fisker. Når det er mattid er de ute og svømmer i full fart, men ellers gjemmer de seg mye blant røtter og planter. Det at de er gjennomsiktige gjør dem da litt vanskelig å se, kan man si. Så jeg aner ikke hvor mange jeg har.

I går tok jeg et litt spontant vannbytte, som nok senket temperaturen noe mer enn vanlig. Lurer på om det var det som lokket frem flere store kirsebærreker. Trodde kampfisken hadde knertet de fleste og at jeg hadde knertet de resterende da jeg skviset dem i pumpa (uhell!), men neida. Noen av dem er virkelig store og har utrolig kraftig farge. Gleder meg til å få eget rekekar!
Sliter fremdeles med mine Hara Jardoni. En til var død i går. Nå er de to gjenlevende flyttet i en nyoppsatt 17-liters Aquabox sammen med noen kirsebærreker. Kickstartet filteret og tok sand, vann og en rot med planter på fra akvariene som er i drift. Den medfølgende pumpa har overraskende stor kapasitet (tre kammer, byttet til blåsvamp i alle) og gir god sirkulasjon. Så får vi se om det er den lave sirkulasjonen/oksygeninnholdet i deres forrige hjem som har bidratt til det store frafallet.

To av fiskene i stimen med Dronningrasbora er fremdeles syke. Den minste, som var hardest rammet, ser ut til å ha kommet seg litt, mens den nest sykeste ser verre ut. Ser ut som om det er sopp. Så lenge ikke flere fisker blir angrepet, så satser jeg på jevnlige vannbytter som "kur". Begge to spiser og svømmer, men ser litt herpa ut.
På tide med en oppdatering fra denne fronten. Har hatt lang ferie - og for meg som jobber foran PC hele dagen, så betyr ferie også ferie fra slike ting.

I sommer hentet jeg altså tre Pseudosphromenus dayi og en Hara Jerdoni fra Maren Etter tips fra Mona ble disse fraktet i en femliters plastbøtte med lokk fra Clas Ohlson. Det var helt glimrende å frakte fisk i en slik bøtte.

Skulle gjerne hatt mer tid til å beundre Marens reol med en rekke spennende labyrinter, men med to unger ventende sammen med pappaen, var det begrenset hva jeg fikk tid til...

Kampfisk-hunnen min gikk fullstendig beserk da tre P. dayi flyttet inn i 180-literen. Den fisken er ikke helt god altså! Enden på visa ble at hun måtte flytte inn i 60-literen. Det har jeg hatt - og har fremdeles - veldig dårlig samvittighet for.

I 180-literen stortrivdes frøken kampfisk. Hun var veldig aktiv og laget skumreder så det sto etter. Da hun flyttet tilbake i 60-literen sturet hun i dagesvis. Nå ser jeg henne nesten bare når det er foringstid... Uff...

I Aquaboxen ser det ut til at både kirsebærreker og Hara Jerdoni trives. Rekene som gikk med rogn før jeg dro på ferie hadde ikke rogn da jeg kom tilbake. Det bør bety at det er rekebabyer et sted, men jeg har ikke sett noen...

Stimen med Dronningrasbora har hatt frafall av et par-tre fisker som så ut til å lide samme syka. Men nå er forholdene stabile og gode igjen, til tross for litt færre vannskifter i sommer.

Leker litt med tanken om å kvitte meg med noen fisker, da jeg kunne tenke meg å ikke ha 60-literen i drift. Mulig det blir med tanken.

Rommet der 180-literen og 60-literen står skal pusses opp, så karene må uansett flyttes midlertidig. Jeg gruer meg til å flytte 180 literen. Aner virkelig ikke hvordan det skal gå for seg. Mulig det ikke trenger flyttes ut av rommet, men bare rundt i rommet (skal legge nytt gulv). Tar gjerne imot gode tips!
Hva med jekketralle?
Sikkert noen som har en stående, eller at man kanskje får leid et sted.
Ellers burde det går greit og tappe nesten helt ned og flytte med bord.
Krystallklare dager
Takk for tips, Galemor! Finner nok en eller annen løsning når vi setter i gang, håper jeg

I dag nyter jeg krystallklart vann i 180-literen. Ble plutselig plaget av en algebefengt hinne som jeg har slitt for å bli kvitt. Tror kanskje årsaken til at den kom var at jeg fjernet en stor flyteplante som sikkert bidro mye til å fjerne overskuddsnæring i vannet, samtidig som jeg luket kraftig.

Etter tips fra en tråd her inne, så forlenget jeg utblåset på det innvendige Juwelfilteret, men det ble lite plask i vannet. Tok ut all innmat og krystet svampene rene. Det ble det mer fres i vannet og et døgn etter vannbytte nytet jeg - og fiskene - krystallklart vann. Lenge siden det har vært så mye fres i fiskene, så jeg tror de setter pris på den ekstra oksygenen og den forbedrede sirkulasjonen i hjemmet sitt.

Det er mer arbeid å ha akvarium enn katt!
Det kan så være, men synes det er like koselig med akvarium, som katt. Men best med begge deler, siden fiskene ikke kan ligge på fanget.

Det beste med fiskene er jo at de ikke røyter, eller trenger pass hvis man reiser avgårde en ukes tid.
Alle kan ha en fisk siden de er allergie frie
Det er faktisk mannen min sin allergi mot katt som har æren for at jeg har så fine akvarier i dag. Noen form for dyr må vi jo ha i huset

Håper på sikt at vi kan få hund da - men det møter sterk motstand hos mannen min!

Inntil videre skal jeg kose meg max med akvariene mine - selv om det er mer arbeid med dem enn en katt (har hatt flere katter tidligere)
Julerydding
På grunn av oppussing av et bad, har akvariene mine gått litt for lut og kaldt vann i en tid nå. Nå er endelig badet på plass med vann og do, så det er det mye enklere å pusle med akvariene.

I kveld har jeg fisket opp Kuhliier, lakriser og en enslig gurami fra 60-literen. De har fått flytte inn i 180-literen.

Igjen i 60-literen er det nå kun en hann og en hunn av Stiphodon elegans. Veldige morsomme små fisker forresten! De skal få selskap av noen nye fisker i morgen dersom Zoobutikken er åpen. En slags planlagt spontankjøp siden jeg ikke vet hva de har inne nå.

Tror faktisk jeg skal kjøpe noe så ordninært som Platy. Det er det ungene ønsker seg mest (bortsett fra slørhaler som de ikke får). Men det kan jo hende jeg ombestemmer meg i morgen
Endelig har jeg fått oppdatert akvarieprofilene mine med nye bilder. Bortsett fra at jeg ikke får til å ta særlig gode bilder, så var det veldig greit å endelig ha fått på plass rette fisker og planter. Førte opp 60-literen på nytt siden oppsettet er så endret. Det bor nemlig levendefødere der nå - til stor glede for ungene
Var vel strengt tatt dette bildet jeg ville legge ved av 180-literen, så legger ut det også
Ser ut som om det med "sene hanner" gjelder for vanlig platy. Kjøpe nemlig to hoer og en hann, og noen uker senere har den ene hunnfisken tydelig kjennetegn for hanner.

Vel, det ser ut som om alle levendeføderene har det fint, ingen jager eller herjer. Har to platyhanner og en hunn sammen med to gyppyhanner og tre hunner.

I 180-literen er alt bare velstand. De to lakrisene og den enslige knurreguramien som ble flyttet over dit ser ut til å stortrives.
Burde vel aldri skrevet det der... I dag våknet jeg opp til hvitprikk! Varmebehandling er satt igang i 60-literen. Håper jeg klarer å øke temperaturen nok og raskt nok.

Skriver logg for meg selv:
To platyer med hvitprikk, en guppy hoe viser i tillegg "rar" adferd.

Vannbytte og full guffe på to varmekolber satt igang ca. klokka 10.00 søndag 16. januar. Lar vannstanden være lavere enn vanlig og har satt diffusor på pumpa for å sørge for tilførsel av oksygen samtidig som temperaturen øker.

Dag to med hvitprikkbehandling.

Jeg klarte ikke å få opp temperaturen i 60-literen med to varmekolber på 50 watt. Den ene går til 31 grader på skalaen, men den andre til 32. Den koblet seg ut og holdt vannet stabilt på ca 31 grader. Har to termometere oppi, men de er av samme (kvalitets)merke. De kan jo begge vise en grad feil, men jeg vet ikke.

Platyen som hadde flest prikker er mye bedre. En hannguppy, som var frisk og fin i går, er død.

Kjøpte en kraftigere varmekolbe i dag, og den tok raskt temperaturen opp til 32 grader. Skal sørge for at dette er stabilt før jeg tar kveld.

Har mye strøm og luftbobler i karet og alle fiskene ser ut til å være i svært god form tross varmen. Også mine kjære Stiphodon elegans oppfører seg som vanlig.

Jeg krysser alt jeg har for at jeg ikke får hvitprikk i det andre karet også. Tror jeg unngår det, for de fiskene som ble flyttet fra 60-literen til 180-literen flyttet før nyfiskene kom i hus.

En ting er sikkert: Jeg må få et karantenekar i hus. Hvis ikke tør jeg ikke få flere fisker!
Aiai. Den ene stiphodon elegans var død i morrest. Ihvertfall tilsynelatende. Men etterhvert så jeg at den andre var borte og dyttet i den "døde", løftet opp hodet hennes på en måte. Da så jeg at øynene var klare og fargene overraskende lite bleke.

Temperaturen i karet stabilt i overkant av 32 grader i hele går kveld. Men likevel var det 35 grader der i morrest!

Iverksatte lufting (tok av lokk og glass) og satte inn ekstra luftpumpe for å øke oksygenmengden i vannet. Koblet ut kolben på 50 watt og skrudde litt ned på den nye 100 wattskolben.

Alle fiskene - også den "døde" - var i aktivitet da jeg dro på jobb.

Kun dekkglassene er på nå, for å få luftet litt ekstra i karet.

Veldig godt mulig jeg må dra hjem og sjekke ståa i lunsjen. Ble utrolig lei meg når den ene av mine to Stiphodon elegans var tilsynelatende død. De er så vakre, morsomme og nyttige.

Jeg gjentar for meg selv: Karantenekar må i hus før en eneste fisk kan få lov til å flytte inn sammen med de andre fiskene mine!
Det er av og til kort mellom tanke og handling. Heldigvis! Så i dag har jeg kjøpt nok et akvarium. Brukt denne gangen. Dette er på ca 50 liter og skal bli til karantenekar.

Det fulgte meg en honninggurami og noen få neontetra. Høstet diverse fra de andre akvariene mine, så karet ble raskt bebodd med en rot, javabregner og masse flyteplanter. Kickstartet filteret med gugge fra den friske 180-literen, så får det helle bare være at også dette akvariet får andemat.

Etter å ha gått nettopp i karantene, skal guramien flytte over i 180-literen, mens tetraene skal få holde karantenekaret i gang.

Fiskene som er under hvitprikkbehandling er veldig friske og raske nå. Tenker jeg avslutter behandlingen i morgen eller i overmorgen, alt etter hvor god form de er i i morgen. Det er tydelig at det å sette inn en "luftbobler" reddet situasjonen i dag, til tross for at pumpen var justert slik at den boblet max.

En veldig bra dag!
Kjører på med logging av varmebehandlingen.

I dag er det altså dag tre med varmebehandling. Siden temperaturen var "usikker" det første døgnet, kan jeg egentlig ikke være sikker på hvor mange timer temperaturen har vært over 32 grader. Jeg vet at den har vært over 32 siden klokken 19.00 mandags kveld.

Dersom fiskene er i like god form i ettermiddag som i morrest, lar jeg kuren gå til til torsdag ettermiddag.

I dag er jeg selvsagt fristet til å kjøpe noen flere neontetra for å komplettere de seks som fulgte med det kommende karantenekaret i går. Vet at det er "pakketilbud" på dem akkurat nå der jeg pleier å handle.

Skal vurdere det i løpet av dagen. Hadde vært lekkert med en liten stim av dem i et ventekar som bare skal holdes i drift. Utfordringen blir nettopp å holde karet som et ekstrakar/karantenekar - men det skal jeg klare!

Har innredet dette enkelt: Et tynt lag med Biltemasand, en rot, et par Javabregner som ikke er festet på roten ennå (orket ikke gjøre det i går) og en massevis av gullende ren hornblad fra rekekaret. Tenker å ikke plante noe i sanden her, for det skal være lett å få ut fisker herifra og lett å holde det rent. Mulig jeg ansetter noen snegler som renholdsarbeidere etterhvert.
Er det mulig! Nå har tetraene i karet jeg satte opp i går også hvitprikk. Må vente til i morgen med å sette igang behandling, for den ekstra luftpumpen er i karet jeg behandler nå og nå være der til i morgen...
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap