FerskFisk (side 6)

Buddhafisk
Pris på selvbygger kitt! Jeg henta de siste testene jeg trenger "ifølge min vann guru" på kløfta i dag, og samlet havnet jeg på 642.- i dag Aqua manias: Tetra ammoniakk test 109.- JBL GH test 75.- JBL KH test 75.- JBL nitritt test 109.- Ble her i 1 1/5 time da han var en hyggelig fyr å prate med:-) Tidligere Webzoo: JBL PH test 98.- NO3 test 176.- Totalt etter min kalkis 642.- h Buddhafisk :-)

hehe Kløfta er ikke langt, jeg kunne jo tatt turen jeg også, nå får jeg det med Bring.. :/
Men jeg må nok kjøpe inn enda flere tester om jeg skal fortsette prosjektet mitt når den tid kommer. Men da er det ikke mye mer jeg trenger kjøpe inn når/dersom det også blir innkjøp av et ordentlig akvarium etter hvert.

Ser for meg at jeg bare hadde kjøpt den maskina jeg så på nett, den målte alt med sonder i true time og USB med programvare bla. for overlay på en stream eller bilder. grafer og plottere, men kosta ferien i år og litt til. Hadde antageligvis blitt eneboer også.
Vanntester
Sånn vann tester, det er sånn mann kjøper når lotto kupongen går inn
men eller funker det jo greit med dråper, litt jobb men man lærer jo noe nytt

Fått med meg at du ikke har så mye plass til akvarie, men du for spørre naboen om han kunne tenke seg et akvarie, så lager du et stort høl i veggen inn til naboen,
Så da har du plass til et stort akvarie hehe 50/50 deling
I morgen har det gått en uke siden jeg fylte den digre 20 litern min med vann, sand, utstyr, og planter.
Antageligvis får jeg også div dråpetester jeg har bestilt i morgen. Håper det, da har jeg i alle fall valget om jeg kanskje kan forsøke med litt salmi jeg også.
Jeg har sjekka hver dag med den stripsgreia fra JBL jeg kjøpte "6in1" og den gjør meg ikke så veldig mye klokere.

Har tatt en test hver dag for å se hva som endrer seg osv.. må jo bruke dem?!

I dag leste jeg Cl=0, pH=6.8, KH 0-3ºd(?!), GH=7 til 10
NO3 leste jeg til 10
NO2 leste jeg til 0 (?!)

Gleder meg veldig til jeg får dråpetestene!

Hvordan ser dette ut? Kan jeg ha bomma mye på lesingene mine? Heksebrygg?
Hehe, bitt av basillen?

Er ingen ekspert på innkjøring, men tipper du er så kort i løpet at amoniakkspiserne ikke er merkbart utviklet enda? Dermed "ingen" NO2. Så er det jo strips, da. Så egentlig er NO2 et sted mellom 0 og neste visbare verdi.
Livsforvalteren
Hehe, bitt av basillen? :) Er ingen ekspert på innkjøring, men tipper du er så kort i løpet at amoniakkspiserne ikke er merkbart utviklet enda? Dermed "ingen" NO2. Så er det jo strips, da. Så egentlig er NO2 et sted mellom 0 og neste visbare verdi.

Kjenner det napper litt ja :p Har sett på MYE utstyr og lest en hel del siste dagene. Bestilt masse dill på ebay som luftsteiner i flertall, pumper, filter, lys, slanger, grenere, mye, husker ikke alt. Og fulgt nøye med på den tomme 20 litern min, som om noe magisk plutselig skulle skje.

Men jeg venter.. argh. Og nå er det Bring. Kjøpte varer på kløfta i hælga, alt ble forhåndsbetalt så penga var på konto på kløfta mandag morgen. Men jeg har enda ikke fått testene mine. De grønne små blikkboksene med Bring logo oser rundt hele dagen, hundrevis i bare Oslo... Dersom noen ser en sånn som står parkert med motoren på, så er det ikke så galt å spørre vedkommende om vi kan assistere med kjøreretninger, hvor han skal svinge i neste veikryss osv.. Men tenker posten fra Kløfta blir sendt med tog til Mosjøen kanskje, for sortering, før dem sender dem med natt toget tilbake til en ny sentral, på kløfta, som da sender ut til lokale sentraler som er bemannet av grønne små... ahh, pust inn, pust ut, dette skal jeg klare :p
Aaaav og til får jeg ikke med meg viktig informasjon før jeg handler og det fikk jeg nok en gang erfare. Venter på tester men ser ikke ut som jeg får dem før til mandag, om jeg er heldig på lørdag. Jeg har bare stripstester.. men alt SER jo bra ut da. 7 timer lys. Ser nesten for rent ut...

Leser strips, ser vel noe?!

+? kan være noe over verdien jeg kommer fram til. strips..
Myser og beregner etter beste evne følgende:p

Cl = 0
pH = 7.2
KH = 3ºd+?
GH = 5-6
NO2 = 0+?
NO3 15+?

burde jeg ikke bytte litt vann snart? vel.. er det ingen som svarer må jeg jo finne ut det da, ila kvelden

EDIT: Store forskjellen ser jeg på pH som har steget fra 6.8 til 7.2 ish.. og GH som har sunket fra 7-10 til 5-6, og så ser jeg litt økning i No2 og No3 ..vi ser hvilken vei det går i alle fall.. med verdiene
Nei du trenger ikke bytte vann om det er salmi metoden du holder på med. Vannbytte gjør du OM No3 går over 80ppm.
Lord-Robin
Nei du trenger ikke bytte vann om det er salmi metoden du holder på med. Vannbytte gjør du OM No3 går over 80ppm.

Det er rent springvann som er brukt, men det er tre planter der. Selv om jeg er fristet til å tilsette en mikrodose salmi venter jeg på dråpetestene.

Ser ut som NO3 er rundt 15-17 så da er det vel ingen fare da... dessuten er det jo bare grønnsaker oppi der enda likevel Karet står i vinduskarmen, av alle dumme steder. Men er skjermet så bare en side av tanken er gjennomsiktig, foruten toppen da selvfølgelig. Ser ut som det gror bra oppi her, bare det ikke blir helt grønt av alger. Veeenter fortsatt på dråpetestene, men da tenker jeg at det blir litt salmi :p

Ser på Gul Kuleskjell. Tror dere at det ville gått bra med ett skjell i denne 20l tanken min med 3 planter og 10 reker?

Hadde jo økt spenningen betraktelig :p
Ett skjell burde gå greit, selv i din lille tank
Da er det offisielt, jeg har intelligent liv i tanken min. En liten snegle er observert i akvariet, oppe av vannet faktisk på luftslangen, men stakk av før jeg fikk henta kamera.. er dem så smarte som dem sier? Den luringen gjemmer seg nå Nocturnal liten sak kanskje?

Ok, men da har jeg noe som driter der også da, men tåler disse en salmi kur? Snegler tåler jo en pH mellom 3 og 12, omtrent, så jeg antar det men er ikke sikker.

Takk for svar SilverShaded og Lord-Robin!

EDIT: Siden jeg nå sitter her å lurer på hva slags snegle det er finner jeg en quiz
Den største landsneglen kan veie opptil 1 kg. Men hvor stor kan den største havsneglen bli?

Har vært på snegle jakt i dag men så ingen. Nå er lampa av etter 7 timer og fyren er ute å trimmer plantene mine. Hva er dette for et nattedyr? Eter den planter eller alger?

[External Image]

[External Image]
Det ser ut til å være en liten damsnegl. Harmløs, spiser alger og litt av hvert, men ikke friske planter. Både damsnegl og skivesnegl har klart seg fint gjennom mine salmi-innkjøringer. Noen syns de formerer seg fælt, jeg for min del skulle ønske at de formerte seg mye mer (siden jeg har kulefisk). De er vakre snegler, syns jeg
Kuledrøm
Det ser ut til å være en liten damsnegl. Harmløs, spiser alger og litt av hvert, men ikke friske planter. Både damsnegl og skivesnegl har klart seg fint gjennom mine salmi-innkjøringer. Noen syns de formerer seg fælt, jeg for min del skulle ønske at de formerte seg mye mer (siden jeg har kulefisk). De er vakre snegler, syns jeg :-)

Enig! Og dersom det blir for mange kan jeg kjøpe reker som tar dem. Ser det finnes de som jakter og koser seg med snegler. Damsnegl, får sjekke den tassen nærmere :p morsomt dette ??

Takk Kuledrøm
Salmi
Da er jeg klar! Har fått alle testene og kjøpt inn ei flaske salmiakk 8% Har ikke gjort noe, ikke målt verdier en gang.

Jeg har ca 17 liter vann i tanken min så her er det ikke mye som skal til.
I den ca 10 dager gamle tanken er det da 3 planter og snegler? damsnegler ser det ut som. Har sett to nå.

Jeg regner etter formelen og kommer til 0.74ml :p Jeg tror det er noe action der etter så lang tid og noen få snegler så jeg tenker.. 0.5ml? må jo justere likevel.

Eller er det dumt. skal jeg bare dryppe i alle 14 dråpene? eller 10 dråper?

Jepp,.. hmm ..! er sikkert ikke så viktig vel
Sjekka vannet som det er nå.

pH 7.6 kanskje til og med 7.8 skalaen stopper på 7.6
NH4 viste 0.07, dvs 0.05 men en tanke nærmere neste referanse men bare en nyanse. Mye mer lik 0.05 men litt mørkere om dere skjønner, derfor tipper jeg 0.07

Jeg har jobba med farger noen år så føler jeg ikke skal bomme stort.. på fargene altså

prøver en fantastisk stipstest også jeg, når jeg først er i gang..

Jeg som skulle vært konge på dansegulvet nå på en lørdag, her sitter jeg med testkittene mine :p
stripstest

Cl 0.3
pH 7,6
KH 6
GH 9 ca
NO2 0.5 ++ men neste på skalaen er 2
NO3 20 ca

fyller på med hele 10 dråper salmi, er ikke sikker, får bare tror jeg har skjønt noe
etter ca 30 min sjekka jeg igjen, og fant:

pH ca uendret, kanskje litt høyere! off scale på JBL da men ikke mye, kan stemme med stripstesten min
pH 7.8
NH4 1.5

antar mesteparten av NH4 egentlig er NH3 pga høy pH .. hmm skal jeg fylle på litt mer salmi?

Jeg undrer på om jeg skal bytte litt vann. måler NO verdier først:
Strips quick test :p
NO2 0.7
NO3 20

Det må jeg sjekke med JBL's dråpetester, bordet er jo fult av tester... :p

Paul Nilsen
etter ca 30 min sjekka jeg igjen, og fant: pH ca uendret, kanskje litt høyere! off scale på JBL da men ikke mye, kan stemme med stripstesten min pH 7.8 NH4 1.5 antar mesteparten av NH4 egentlig er NH3 pga høy pH .. hmm skal jeg fylle på litt mer salmi? Jeg undrer på om jeg skal bytte litt vann. måler NO verdier først: Strips quick test :p NO2 0.7 NO3 20 Det må jeg sjekke med JBL's dråpetester, bordet er jo fult av testkits!

Nå er jeg ensom nå, nå siterer jeg meg sjøl, ok.

NO2 med JBL dråpetest ble målt til 0.5
NO3 til 8/4 ..skjønte ikke helt de to skalaene (rista testen så jeg fikk snøballhånd før jeg satte den 45º så støvet ikke forstyrra) Og det stemmer jo overhode ikke med stripsen

hmm, jeg forsøker med litt mere salmi
Jeg tilsatte 8 dråper til der sirkulasjonen var størst, med noen sekunder mellom hver dråpe. Ventet i 45 minutter. For jeg fikk plutselig følelsen av at jeg kanskje ikke venta lenge nok. Det er jo ikke så stor sirkulasjon i den lille 20 litern

Men jeg venta 45 minutter og tok en ny test

pH 7.8
NH4 3 kanskje litt over men ikke 4
NO2 0.4
NO3 1 kanskje litt over

litt usikker på hva jeg skal gjøre bortsett fra å stupe til køys og vente til noen som kan dette dukker opp

Kanskje bare sette ned pH litt å la det gro seg til?

lol.. God "natt"!
Tilfeldig bekjentskap
© McEve
Reklame for plussmedlemskap