Lettere øvet nybegynner :) (side 60)

Sett alle 4 pumila, de virker friske og fornøyde, var mer farge på alle fiskene i butikken idag, så kan jo hatt en påvirkning.
Dessuten tok jeg vannbytte på morran idag, det kan jo også ha gjort sitt.
Sett to reker av gangen, de spaserer rundt og plukker i grusen.
De artemiene gjorde nok susen også.
Jeg så den første reka mi ute mens jeg holdt på med tilvenning, så da har jeg tre.

Deilig når alt virker som fryd og gammen i tanken sin.

Sett alle fiskene og rekene idag og alle virker til å ha det bra.
Ser ut som t.Pumila har funnet vært sitt "revir" eller en plass som er sin i akvariet og driver småkjegler/jager hverandre litt rundt, men deres berømte kneppring har jeg ennå ikke hørt noe til. :/
Savner faktisk den lyden jeg.

Kan se ut for meg, som jeg har ei dame og resten gutter, men er ikke fullstendig sikker, bare at hennes ryggfinne virker noe kortere, dessuten smykker hun seg ikke med sterke farger, men holder seg litt grå og kjedelig.

Men hun er den som gjerne blåser seg opp og sprer finnene godt ut, mens de andre bare "blafrer" så vidt med dem.
Hun er en av de to første jeg kjøpte.

Rekene spaserte også rundt og plukket i grusen, har en rød, en blå og en brun. Morsomme dyr, jeg har nok for lite partikler i vannet til at de kan stå på et sted og flitrere. De ser så koselige ut der de spaserer rundt. Som om de ikke har en bekymring i verden, (noe de mest sannsynlig ikke har heller).

Nei, får nok spise litt jeg da, idag er det å fremkalle bilder, finne ut hvordan jeg skal komme meg til tempelet hvor kjæresten min befinner seg, se og evnt kjøpe hvis de har fått inn karret jeg ønsker meg. Kanskje jeg stikker til den "gamle" dyrebutikken der jeg bodde før for å sjekke om de har fått inn noen planter jeg kan fylle på med i "sumpa".

Når man ikke kan kjøre rundt på egenhånd kan det bli ganske dyrt og komme seg rundt, dessuten tar det gjerne laang tid. Det er enten gå ut til hovedveien der jeg kan hoppe på en bathbuss og bli med den ned til stoppet og dermed enten hoppe på en som går videre eller spasere det siste stykket.
Tar jeg en ned og en bort kommer det på 20 bath tilsammen.
Tar jeg mopedtaxi koster det mer, men da kommer jeg meg lettere og fortere rundt omkring.

Hmm valgets kvaler
Må bare skrive hei. Slik at jeg får varsel om nye innlegg igjen.
Ikke fått det i det siste.

Har du vært på fangstturer selv inne i jungelen?
Tenker på tur til asia kanskje neste vinter.
Hvordan frakter man da fisk med hjem til Norge?

Espen
Eneste fangstturen jeg har vært på er i fiskebutikkene rundt omkring her
Jeg ekke sikker på hvordan det er med frakt av fisk til norge, noen pakker de ned i kofferten i breathing bags, mens andre gjør det mer ordentlig.

Kjempebillige arrowanaer her feks, på markedene kan du komme over utstillings kampfisk og de kan jeg love deg er vakre. Ikke slik drit som du får i norge lissom.

Jeg mistet oppdateringa på innlegg etter at jeg huket vekk epost melding ved nye innlegg. Nå har jeg stilt den tilbake og får da beskjed igjen, men ikke på epost da heldigvis, bare her.

Fiskene ser ut til å ha det fint, litt bekymret for den ene pumilaen, fordi den holder seg for seg selv og ikke kommer frem for å spise.
Har en hann som bor midt i karret og viser seg frem med sterke farger. Så er det kanskje to jenter de som svirrer rundt han da

Igår kjøpte jeg sverdplanter av alle ting, så etter noen planter jeg kunne ha i sumpa, men det hadde de bare på røtter. Gidder ikke betale 150bath fordi planta sitter på en rot, når jeg orginalt får dem for 25 bath. Det er billig og handle fisk og planter her nede faktisk. Iallefal for oss som er vant med ganske høye priser.
1 T.pumila kostet 15 bath, det er 3 NOK det. Tenkt om fiskene bare hadde kostet rundt 15kr fisken?
Vifterekene ga jeg 30bath for, altså 6 NOK.

Hvis man tenker på lønna i forhold til prisene her nede, kan noe være ganske dyrt faktisk. Men i forhold til thaiene tjener jeg jo ganske godt.

Huff kranglet med en taxisjåfør igår også. Han kjørte meg til fiskebutikken og derfra hjem. Det ville jeg vanligvis betalt 40-60 bath for, mens han da krevde 80 bath. Ga han 60, men fremdeles kranglet han, jeg ble så sint at jeg skalv når jeg kom opp på rommet. Når jeg forteller at jeg har bodd her i 8mnd og jeg vet hvor mye jeg skal betale for en sånn tur. Da skal han ikke fortsette og presse, da skal han ta hintet, takke og dra.

Hørte at han drev og forklarte for noen andre thaier hvor lite jeg hadde betalt og hvor langt han hadde kjørt, etter jeg hadde gått inn.
Men da jeg kom ut litt senere hilste de på meg med et stort smil, så det at jeg hadde stått på mitt var vist godt akseptert av de andre.
Skjer noe slikt igjen (dette er andre gangen etter jeg kom ned her), så tar jeg opp tlf eller boka mi og når han spør hva jeg driver med, skal jeg si at jeg fører opp skiltnr hans, slikt at jeg kan ringe politiet og si at de skal holde et øye med han siden han behandler kundene sine dårlig.
Da tror jeg nok de forsvinner fort.
Rart at det bare er taxisjåførene fra samme plassen som lager bråk. :/

Når været ikke er helt topp er det greit og ha et akvarie og styre litt med.
Fikk fart i ene pumpa igjen, var såvidt det drypte, men etter rotorrens var det godt trykk igjen, deilig.
Vet egentlig ikke hvor godt det filteret mitt egentlig fungerer, siden den er ganske redusert i hvor mye vann som går gjennom det i timen. Ikke at det er så ille da, noe vannstrøm er det jo. Sikkert nok til at bakteriene får noe å holde på med.

Det så ut for meg som den ene reka bærer egg, wiiii
Hadde vært morsomt om yngel hadde overlevd, lurer på hva oppdrettsverdien er på disse jeg
Fiskene spiser nok de rekeynglene før de får sukk for seg, de er tross alt larver som svømmer med hodet ned.....?
Eneste er at jeg håper noen kommer seg inn i filteret og kan overleve der.
Det ville vært utrolig kult da, renset filteret også dukket det opp små viftereker lissom
Men de krever nok mat jeg ikke har til de osv.

Ser at to stykker har registrert oppdrett på de, men den informasjonen er så diffus at jeg ikke er sikker på at det er helt sant.
Gikk av seg selv lissom... hva hjelper det meg?

Dårlig med bilder av akvariene og annen informasjon, tror nok jeg tar de oppdrettene med knusende ro.

Får jo legge ved noen bilder av akvariet å da
Likte det karet ditt i siste innlegget
Takk, det var en dårlig planlagt miks av et slags paludarium
Håper å få tak i noen planter jeg kan ha på hylla bak der, sumpplanter selvfølgelig, som kan dekke mer enn de jeg har nå gjør

De frosne artemiene mine er en hit, iallefal glassmallene blir helt gale. Jeg trodde lissom ikke de ville ha så mye personlighet, men de jager gjerne vekk pumila for å få tak i godsakene ;D
Veldig stilig kar

Veldig billige fisker der ja. Er billig her også i forhold til Norge, men dyrt i forhold til Thailand
Jeg blir mer og mer sjarmert av glassmallene mine.
Når jeg fikk dem tilbake holdt de seg mest bak i karret, dessuten var de ganske rufsete etter hvordan de hadde blitt holdt.
Mye mat og ikke vannbytter på 1 mnd med dårlig filter.
Bartene dems var ganske reduserte.

Men nå har bartene vokst ut til sin normale lengde igjen, og slik som guramiene, bruker de dem til å føle på alt mulig. Dytter borti pumilaene feks. De er utrolig sensitive og når de surfer rundt i overflaten bruker dem dem nesten som trakt for å føre maten til munn.

De kjenner forskjell på mat og bøss bare ved og være borti det med bartene, men de bruker nok mye luktesansen også.
For når jeg forer med artemia følger de den ned til bunn og jakter rundt der, de holder seg da i nærheten av der maten er og de bruker også synet, for når det rører på seg, gleps, så er det borte ;D

Da har de ingen problemer med å jage vekk pumilaene. De følger gjerne etter dem for å se om de kanskje har noe mat der de er!!

Etter rekene og pumilaene kom oppi karret har de blitt mye tøffere, før holdt de seg bak i karret under utbygget, mens nå surfer de gjerne ut en tur.
De har også begynt og kjenne igjen meg, og vet gjerne at jeg betyr mat. Så da kommer de frem når jeg er i nærheten.

Hva er ikke mere sjarmerende enn det da?
Æsj, bare sett 3 pumila den siste dagen, men tenkte som så at den siste bare holdt seg skjult. Bare sett 3 idag også og den ene har pop eye.
Så vannbytte og vitaminer, vet ikke om jeg skal begynne og medisinere ennå.

Tror jeg venter og ser, kan være det går over av seg selv, utrolig mange forskjellige grunner til pop eye at jeg vil vente litt..

Alle andre ser fine og friske ut, sett alle rekene også, så der er liv laga.
Triste nyheter
Har ikke hatt internett på rommet en stund pga feil etter strømbrudd i hele bydelen her.
Så jeg har ikke fått oppdatert så mye.

Trist iallefal, alt virket fint, den ene reka hadde skiftet skall og greier. Men pumilaene virket ikke helt seg selv, så jeg ga dem et vannbytte, vannbytte skader jo aldri.
Men da jeg kom hjem fra jobb fant jeg en reke død og pumilaene virket verre.
Sikkert noe med vannet, puttet oppi litt sånn vannforbedringsmiddel for å binde evnt klor.
Neste morgen fant jeg ene pumilaen død. Flotte farger hadde den fremdeles, men den var død.
Mallene ser ut til å ha det helt fint og jeg ser fremdeles en reke spasere rundt.

Har bare sett 1 pumila den siste tiden, før bare 2, så regner med at de andre har tatt kvelden og sneglene gjort kort prosses.

Trist er det uannsett.
Men har satt opp det nye akvariet med sand fra stranda, trenger å handle lys, pumpe og slikt selvfølgelig. Men tenker jeg skal ta det når jeg er i bangkok i helgen.
Kanskje finner jeg reker også
Nye karret er på ca 15 liter tenker jeg, akkurat passe for en gruppe reker.

Hvis fiskene i store karret dør, skal jeg holde reker der og, men først må jeg få byttet substrat og litt sånne ting
Tur til tempelet
Hmm den siste T. pumilaen lå død da jeg kom hjem igår natt. Mens både reker og de tre mallene ser ut til å ha det helt fint.
Tror nok det var noe pumilaene sleit med, men nå har jeg jo det lille karret jeg får bruke til karantene hvis jeg kjøper fisk igjen, men jeg tror faktisk jeg heller bare vil ha reker.
Jeg fikk ingen tid til å stikke innom weekendmarkedet i bangkok for å se etter utstyr, reker, mose osv.
Var nemlig litt av en tur jeg hadde i helga, huff meg alene på nytt sted hallo lissom....

Jeg skulle jo egentlig reise sammen med en fra jobben rett etter jobb på fredag, etter å ha ventet på at han skulle bli ferdig i ca en time, sier han fra at han ikke skal reise likevel. Og bussen går da om 15 min.
Ja ja hiver meg på en mopedtaxi, "alle vet jo hvor jeg skal når jeg sier buss stasjonen for buss til bangkok" vel ikke han her. Så etter mye sus fikk jeg tak i noen som forklarte det og jeg ble selvfølgelig 5 min forsinket, i tillegg ville han ha godt betalt. Men han ga seg da jeg så på han med irritert blikk.
Ingen vits i å prøve seg på noe med meg akkurat da.

Vel måtte da vente 45 min til neste buss gikk, men turen gikk greit den, bare 1,5 time. Satt med musikk i øret og slappet av og var fremme ca halv 12.
Men buss stasjonen i bangkok var en sånn liten plass, absolutt ikke slik jeg ville trodd en buss stasjon i store byen bangkok ville se ut lissom.
Ikke aner jeg hvor jeg skal videre, eller hvor jeg evnt kan finne et rom for natta.

Kommer selvfølgelig i snakk med to taxisjåfører, som er villige til å kjøre meg hvor som helst for så og så "lite". Hmpf, vet da hvordan taxisjåfører prøver og lure intetanene fallanger for penger.
Titter på kartet hvor alt står på thai, for å finne ut hvor minivan videre går fra.
Skal vi se, det så ikke så langt ut.
35km sier taxisjåføren, laaangt sier han. Pfft. Det går jeg på en halvtime.
Så dermed gir jeg meg i vei, det regner, men med musikk på øret og godt humør ekke det så farlig.
Heldigvis lett og finne fram da, for jeg skal bare følge jernbanen til der den deler seg, så skal jeg følge den derfra til et sted.
Så jeg trasker avgårde, sjekker ikke tiden før en pratesyk fyr stopper meg. Da viser det seg at jeg har gått i 2 timer. Kanskje ikke så rart at jeg begynner kjenne det i bena, bærer jo tross alt på en litt tung sekk også. :/

Tenkte jo ikke over at kartet kunne være i andre dimensjoner enn jeg er vant med, for bangkok er faktisk større enn oslo

Og den "hallo, det er bangkok, alle prater engelsk der" fungerte ikke helt for meg. For var ikke mange jeg møtte som kunne engelsk.
Viste fra boka mi hvor en kompis av meg hadde skrivd ned hvor jeg skulle på thai, slik at jeg fikk følge det siste stykket.

3,5 time etter jeg kom til bangkok var jeg endelig fremme der hvor jeg kunne finne minivan som skulle dit jeg skulle. Men de begynte jo ikke gå før klokken 5. Altså måtte jeg vente i 2 timer.
Da var jeg våt, sliten og ville bare være fremme snart.

Småsov litt så 2 timer gikk ganske radelig. Men selvfølgelig var jo ikke der min van gikk fra, de gikk fra andre siden av plassen "trodde de".
Så ga meg avgårde igjen, kom jo frem og prøvde finne noen som kunne hjelpe meg med hvilken minivan jeg skulle på.
Ei hyggelig dame som kunne noe engelsk hjalp meg, så jeg endte på en buss som skulle et sted hvor det var lettere og finne riktig van....
Hun fortalte også buss sjåføren om å hjelpe meg, han tok ikke betalt når jeg gikk på, så jeg tenkte at man kanskje betalte når man fremme, slik de ofte gjør i pattaya. Da det plutselig kom ei dame bort til meg skjønte jeg ikke noe. Viste seg jo å være hun jeg skulle betale til, men hun kunne ikke engelsk og buss sjåføren hjalp ikke til.
Så det ble vist gratistur, sjåføren sa heldigvis fra når jeg skulle av da.

Der var det frem med boka og jeg ble geleidet frem til det som skulle være riktig van, men dårlig med engelsk kunnskaper i bangkok. Så jeg satt egentlig hele turen og var ganske usikker.
Dessuten måtte jeg på do, så de siste 15 min hadde jeg skikkelig vondt. Ved hver lille skaking i bilen var jeg sikker på at jeg kom til å tisse på meg.

Så da han stoppet ved en innkjøring og sa det var her jeg skulle av, så jeg en bensinstasjon oppi gata og ba han kjøre meg dit, slik at jeg kunne gå på do og dessuten få ladet tlf min som hadde dødd på turen.

Ja for hele denne sulamitten ble sånn fordi tlf til typen min var av da jeg ringte etter at jeg steg av bussen i bangkok. Hadde han svart da, ville jeg nok betalt taxisjåføren for å kjøre meg direkte dit.
Og tlf min døde nok da han prøvde ta kontakt med meg på morran.

Vel dossen var svart av maur på hele gulvet og opp etter veggene, men jeg måtte så at jeg ikke brydde meg om noe.
Skal si det var deilig å få tømt seg.
Så fikk jeg låne nok strøm på stasjonen til å få ringt typen min, de var også så snille og svippe meg bort til tempelet som da lå ca 5 min unna, inn den innkjørselen vanen hadde stoppet ved.

Ble da sluppet av utenfor tempelet og der var det ikke et menneske å se. En høytaler messet en masse greier, men ellers var det ikke en lyd.

Fikk ringt typen igjen og han kom ut å hentet meg. Hadde vist bare vært og gått inn, men jeg trodde egentlig ikke jenter var tillat i tempelet jeg...

Det var utrolig godt og se typen igjen, men han var annerledes uten hår på hodet.
Jeg undres på hvordan hjernen ser ut på thaier når de ikke har den bulen ut bak som de fleste europeere har....... Hvordan er det lissom plass til hele hjernen.... Er hjernen dems mindre..... Blir de da dummere....
Som dere skjønner kan en trøtt hjerne fundere på mye rart.

Vel jeg var fremme og klokken var ca 8 på morran, da hadde jeg ikke sovet siden klokken 9 dagen før, vært på jobb og så på reisefot hele natta.
Så jeg fikk slappe av på rommet hans, som han delte med flere. Det var en matte på gulvet, jo jo en sliten kropp tar til takke med det meste. Skal ikke si at jeg sov, men fikk da slappet av.

Jeg skakke si så mye mer om turen, for det er en historie vel så lang som det jeg allerede har sagt.

Men igjen, skjønner jeg at å være ateist er det mest riktige for meg. For å tro gjør deg ikke nødvendigvis til et bedre menneske.
Skeptikken til bikkjene og kattene i tempelet sa meg at munkene behandlet dyra slik gjenerelt alle thaier gjør. Ikke veldig pent med andre ord.
Jeg trodde at munkene på en måte var bedre mennesker, men den troen fikk en krasj i bakken denne helga.
Av det jeg så og opplevde, skjønte jeg at buddhismen ikke på noen måte er bedre eller verre en feks kristendommen.
Men det er flere som tror i thailand og som viser/dyrker sin tro daglig og åpenlyst.

Jeg trodde også at det å være munk betydde tidlig opp med plikter hele dagen og kanskje et måltid som de hadde fått på morgenrunden sin.
Men sånn var det absolutt ikke her, de slappet av mesteparten av dagen, kanskje de gjorde litt arbeid, ryddet, vasket osv. Mat hadde de iallefal nok av, til og med godis hadde de.

Siden typen min på en måte ikke er "riktig" munk, fikk han gå ut og feire bursdagen sin natt til søndag. Så han, kompisen og meg dro på karaokebar og de delte en hel wisky alene, før det hadde de drukket 3 store øl på deling.
Så ja, de var ganske fulle da vi dro hjem rundt midnatt.

Jeg hadde egentlig leid hotellrom, men fikk beskjed av ene munken at det trengte jeg ikke, jeg kunne sove i tempelet. Så da ble det rommet avbestilt.
Så da skulle jeg dele rom med to fulle fyrer på en matte på gulvet. Jeg sov ikke mye den kvelden for å si det sånn.
Når de endelig fikk lagt seg, etter og ha fyllebablet ferdig, var det maktkamp for å få dem til å holde fingra fra fatet.
Så mye for å sove i tempel lissom.

Ikke er det lett og sove skikkelig når du ligger på et hardt gulv heller.
Dessuten frøs jeg hele tiden og jeg var nesten sikker på at jeg kom til å bli syk etter denne turen.

Hjemturen gikk mye lettere for seg, men det ble da noen missforståelser og leiting der å. Jeg var iallefal tilbake i Pattaya ca 10 på kvelden søndag og det var så utrolig deilig.
Den som sier at Pattaya er en liten skitten drittby iforhold til bangkok aner ikke hva jeg har opplevd. Jeg trives i Pattaya, ting er mye enklere her.
Feks finner du alltid en mopedtaxi eller en bathbuss.
I bangkok var det bare taxier og utenfor var bathbussene byttet ut med minivan. Jeg savnet Pattaya jeg.

Skal jeg besøke typen igjen, skal jeg ha med hov og gå litt på oppdagelsesturer. For jeg så mange steder som kunne være interesante for å lete etter fisk feks. Eller kanskje reker og snegler

Men det var en opplevelses rik tur og jeg angrer ikke på at jeg dro, selv om det bare beviste det jeg viste fra før. Det er enklest og reise med noen som er kjent første gangen

Evnt blir det en tur til bangkok og markedet der engang i nærmeste fremtid. Nå har jeg jo tross alt klart meg engang alene, så jeg skal nok klare det også ;D

Soverommet
[External Image]

Det de vanligvis gjorde
[External Image]

Typen min forran tempelet
[External Image]
Noen flere bilder fra turen:

Skikkelig gatemix, lange bakben og korte framben, ser ut som den er satt sammen av to forskjellige bikkjer
[External Image]

Gutta på karaoke
[External Image]

Alle trådene fører frem til munkene helt fremst, slik at alle får en kontakt med dem. Smarte greier. Etterpå tar de med seg tråden som da er en veldig bra tråd. De bærer den feks rundt håndleddet i hverdagen.
[External Image]
Etter å ha lest tråden: Moralpolitiets behandling av nybegynnere.
Vil jeg gjerne dele en historie, som egentlig kanskje burde vært lagt ut der, men som jeg føler ble for "mye", så deler den heller her istedet

Jeg hadde holdt på en stund med akvarier og vært inne på AF, blitt veldig ivrig og dette smittet over på bestevenninna mi.
Men hun syntes et vanlig akvarium var for kjedelig og ville ha kampfisk i bolle utformet som en lampe. Den var på rundt 10 liter om jeg ikke husker feil.
Vel et sted må vi alle begynne, jeg regnet med at litersyken ville ta tak i henne å.
Vi pratet mye sammen og jeg veiledet henne etter beste evne, så det var pumpe i akvariet til kampfisken.
10 liter virker kanskje ikke som alverden, men for en fisk som har bodd i en plastkopp hvem vet hvor lenge. Så er 10 liter absolutt stort nok

Det var en koselig bolle, med rød grus, noen grønne (levende) planter som kontrast og en kampfisk.
Naturligvis ble det kjedelig i lengden med bare en kampfisk og en bitte liten anscistrius ble kjøpt inn for å ta matrester som landet på bunn og holde alger unna. Den var knappe 3cm og gjorde ikke noe større av seg.

Selv hadde jeg med lykke holdt kampfisk parr sammen og de hadde ynglet og passet rede og yngel sammen. Men dette var da i en 80liter og det hadde vært litt startproblemer. (Må jeg innrømme).

Så en hunn måtte jo prøves, det gikk fint 2-3 dager, men så endte hannen opp med fillete slør. Hunnen jagde han.

Dermed skaffet hun seg et akvarie, en 60l 6kantakvarie. Som fiskene flyttet til. Der flyttet det inn to sommerfuglciklider som dannet parr og la egg, desverre fikk hun aldri til at yngelen overlevde.

Det som er historien her, er jo det at hun ble medlem på AF. Men pga av stygg kritikk og drittsnakk, ble hun så lei av å forsvare seg at hun droppet ut og hun har ikke vært inne siden. Nok et inaktivt medlem på AF.
Hun hadde hele tiden kontakt med meg ang hva og hvordan med fiskene, og for at hun skulle kunne ha glede av denne hobbyen, måtte hun jo begynne et sted.
Det både hun og jeg prøvde forklare, men aldri fikk kommet igjennom med.
Derfor kuttet hun ut AF og nå har hun bare 1 akvarie til pynt, en stund hadde hun 3 som hun hadde forskjellige planer med.

Vi kunne sittet på AF og snakket med hverandre om fiskene osv på våres personlige tråder.
(Som jeg mener burde få lov til å innholde det man føler er viktigst for en selv, så lenge det ikke blir en tråd hvor man henger ut andre osv)
Men det ble da ikke noe av, pga av folk som ikke klarer gjøre annet enn å blande seg i ting de kanskje ikke burde blandet seg i.

Hun prøvde jo igjen, men lysten var ikke den samme. Hun følte at hun hele tiden måtte veie ordene sine, slik at ingen kunne kicke på det hun skrev. Til slutt ble det bare stille.

Men jeg er her da
Og prater i vei som vanlig.

Jeg ser for tiden bare 1 viftereke, og de 3 glassmallene, de ser ut til og trives. Igår styrte jeg med å bytte sand i "sumpa", så der er det nå sand fra stranda. synes det ser mye bedre ut.
Men er litt på vakt, for etter å ha ligget i det andre akvariet, luktet det skikkelig gammelt saltvann når jeg begynte og grave i sanda.
Så vasket den masse, men er likevel usikker.

Puttet oppi sandsnegler i lillekarret og de lever ennå, så det kanke være for ille der. Vasket sanda godt oppi der også.
Må snart få skaffet meg pumpe til der akvariet, vil ha hang on. Tror den minstre strls passer fint til dette karret. Iallefal siden jeg ikke har planer om å holde annet enn reker her, kanskje fisk i karantene. vet ikke jeg.

Lurer veldig på å ta meg en tur til Chatucak markedet i bangkok og se nærmere på fisk og slikt der før jeg evnt gjør noe jeg ikke burde.
Jeg vil ha gress feks, og litt større utvalg av planter til sumpa.

Dessuten jeg kanskje er så heldig og kommer over lakriser...
men jeg satser mest på reker, biereker og ja... hva de evnt har der

I have shrimps
Jeg fant jeg fant.
Var først på Chatuchak markedet og prøvde finne ut hvor de hadde fisker hen. Fant en dyredel, men der hadde de bare et sted med akvarier og ingen fisk eller planter, bare plastikk.
Masse katter og bikkjer da.

Skuffet prøvde jeg å finne ut hvor det berømte markedet var hen, forsto det sånn at det skulle være masse fiskgreier her.

Etter mye om og men fant jeg ut at jeg måtte på baksiden av Chatuchak markedet, over til noe de kalte Sunday marked. og der fant jeg skattekammeret.
Wiiiiiiiiiiiiii

Jo dypere jeg gikk jo bedre, her hadde de alt.
Kampfisk, masse.
Saltvann
Akvarier, Røtter, stein, osv
Masse stygge forskjellige store fisker
"vanlige" fisker
Og endelig rundet jeg et hjørne hvor jeg så et pent beplantet akvarium.
Der solgte de Boyu og jeg fikk kjøpt filter og lys til rekekarret mitt.

Men hvor er plantene???
De har jo bare plastikk...

Heldigvis ble jeg geleidet i riktig retning av noen andre fallanger.

DER VAR DET
[External Image]
pene karr, masse planter av god kvalitet og ikke minst REKER
Bare vanlige kirsebær, men likevel

Et annet sted hadde de oransje, røde og blå reker.
Men kjøpte bare kirsebær (røde), for den blå stammen virket som den var blandet. Dessuten hadde de ikke gule øyne.
[External Image]

Så nå skal jeg ha 24 krisebær reker i lillekarret, kjøpt fra 2 forskjellige steder.
12 stk for 100bath. ingen dårlig pris.

kjøpte også en del planter, i den første plantebutikken jeg fant solgte de hairgrass for 100bath pr potte.
Mens en annen jeg fant solgte de for 35 bath
Dermed kjøpte jeg 3 potter, han sa de var vanskelige og holde, men jeg har da klart det før og satser på å klare det igjen.
De er nå fordelt som bunnplante i lillekarret, i sumpa og litt på bunnen i store karret.

I am so happy

Ble meget fornøyd med rekekarret, kjøpte noen kule stener, som virkelig gjorde seg.

Fant også masse røtter og kjøpte litt for 240 bath. Men etter å ha innredet med steiner vet jeg ikke helt hvor jeg skal gjøre av dem. Nå ligger de til bløtgjøring i storekarret.
Tenker storekarret får en overhaling senere.

Mose fant jeg å, weepingmoss tror jeg han sa det var. Men samme det, det er mose.
Kjøpte en boks med mose til 70bath og fikk litt sjokk når jeg åpnet den her hjemme. Såå mye mose da. Trodde det var en kladd lissom, men neida, dette var mose lagt lag i lag. Oga alt var like grønt og pent o.O

Kjempekjøp med andre ord. men aner ikke hva jeg skal med all mosa da.Lagt den på bunnen i storekarret, der havnet nemlig alt overskuddet

Jeg kjøpte også noen reker av det jeg tror er en lokal art. De selger disse i kilopris, som for til fiskene.
Så jeg fikk kjøpt rundt 30-40 stk for 10 bath ;D Så nå er storekarret fullt av dem.
Dette er morro

Tok en del bilder osv, men noen steder fikk jeg kjeft om jeg løftet på kamera.
Man fikk kjøpt alt fra matfisk, til akvariefisk, til salamandre, til krabber, til reker, til krebs, til øgler, fugler, slanger, hamstre, ekorn, flyveekorn, kaniner, katter, hunder osv og utstyr til disse.
Et sted hadde de en flyvendehund som kjæledyr, men da gikk selvfølgelig kamera tomt for strøm. :P

Det var iallefal en spetakulær opplevelse og jeg kommer nok til å dra dit igjen. Markedet er syyykt stort og man burde sette av en hel dag til å vandre rundt der.
Chatuchak markedet er turistplass, og prisene er ikke billigere enn de fleste andre steder, sundaymarkedet er lokalthaiplass og mye billigere enn mange andre steder.
Så når man kommer til chatuchakmarkedet fra togbanen/ sukhumvitroad. Så skal man til høyre og bak markedet. Der finner man alt det spennende greiene ;D

Jeg hadde lyst til å kjøpe alt, både katt, hund, krabber, slange, landskillpadder og mer. Kom nesten hjem med ennå et karr også

kjenne eg blei litt misunnelig no. Eg har vore der og sett, men sida eg ikkje kunne ta dei med meg på flyet så handla eg ikkje.

Mange nydlige fiskar, king kamfaen var søt og på det markedet. Einaste er at det er ekkelt å sjå korleis dei behandlar kampfiskane. Når eg var der låg dei på botnen av eit lokk med vatn som berre dekka botnen ikkje fisken eingong.

Men dette er og den plassen eg har sett dei finaste hundane eg nokon gong har sett.
Det er veldig forskjellig hvordan kampfiskene behandles, de som driver seriøs oppdrett holder dem på en mye bedre måte enn de som bare fanger opp og selger unna når de tørker inn risåkrene.
Skulle ønske jeg kunne lagt ut hele album med bilder, vet ikke om dere kommer inn på facebook albumene hvis jeg linker til siden?
(men jeg har ikke fått lagt ut bildene ennå)

Jeg prøver og legge ut link til bildene jeg tok på markedet, så får vi bare se om den fungerer.

Må jo også dele bildene av rekekarret og det andre, slik det ser ut nå [External Image][External Image][External Image]
Plukker stadig ut døde reker fra hovedkarret, så idag må jeg handle malletabeletter. For jeg tror det er pga matmangel de dør.
Jeg er vel den som heller sulter fiskene mine, enn å overfore.

Sett begge vifterekene også, men det jeg liker dårlig er at de ikke åpner viftene sine.

Fryktelig trøtt for tiden også, selv om jeg la meg kl 10 og ikke våknet igjen før halv 10. Nesten 12 timer. Men tror det er fordi hodet mitt ikke skrur seg av, jeg våkner av at jeg tenker...... flere ganger hver natt. :/

Tror kanskje det er litt blå gener i kirsebærrekene mine, for noen av dem virker lilla istedetfor røde. Dessuten er noen blågrønne der de skulle bært gule egg.

Blir helt sikkert tur til bangkok denne helgen også, men etter det skal jeg ta det med ro. De neste helgene satser jeg på å hente inn krefter igjen.

Typen snakker om at han kommer til å være lenge borte, så får se om jeg får tid til å hilse på han i helga også. Huff savner han.

Rekene ble lykkelig over tabelettene de fikk igår.
Håper dette skal holde dødstallet nede
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap