Mine akvarier og sånt (side 60)

Det kan jo hende de spiser når du har gått ut av rommet? Tror ikke de klarer seg særlig lenge uten mat, sånne små


Meh, jeg holder en knapp på at de fremdeles har plommesekk. Jeg kom på at jeg tror jeg har lest at de ikke skal fores før de har vært frittsvømmende et par dager? Jeg begynte å fore med en gang de var frittsvømmende, for jeg husket ikke når plommesekken skulle være oppbrukt..

Mikroormen sitter hvertfall på planter rundtomkring, så det er mat tilgjengelig for dem hvis de leter litt

Jeg googlet litt i går kveld, og fant en side om oppdrett på splendens som påstod at de som regel ikke spiser de første 4-5 dagene etter klekking, og en annen side hvor det stod at smaragdinayngel ikke blir frittsvømmende før etter 4-5 dager, og her trodde jeg de bare var sent ute

Helt normalt med andre ord. Har puttet oppi litt mikroorm til dem i dag likevel, i tilfelle de finner ut at de er sultne. I oppdrettskaret bor det en eplesnegle som tar seg av mat som blir til overs, og i smaragdinakaret er det et utall sandsnegler som tar seg av slikt. Og mikroormer lever lenge i ferskvann har jeg merket, og så lenge de lever forurenser de vel ikke heller...

Jeg tok nemlig litt orm fra den ene kulturen og puttet i en beholder med akvarievann, for å kunne bruke en dråpedings uten å forurense karet med melblanding fra kulturen.

Jeg har den stående fremme hele dagen, og har satt den i kjøleskapet om natten. Er to dager siden jeg puttet orm oppi der nå, og ikke bare lever de ennå, de har formert seg. Fra å være en tynn blanding, er nå vannet helt grått, og det myldrer oppi der. Og dette er rent akvarievann uten noe som helst tilsatt næring.. Hvis man ikke regner IAL ekstrakt som næring da..

Splendenshannen har blitt skilt fra yngelen. Jeg har ikke sett han spise yngel, men tror det var færre yngel i dag enn i går, så jeg puttet han i det nye lille plastkaret jeg kjøpte til Rød for noen dager siden. Der har han en kunstig liten trerot som jeg kjøpte i dag. Den er faktisk skikkelig stilig, og ser nesten ekte ut, og han elsker den. Han har også en bunt vasspest og litt andemat oppi der. Han har ikke filter eller varmekolbe da, og det er litt dumt, men i det nye, oppdelte karet blir det bedre. Kan alltids sette han på typens kontor inntil videre, det er nemlig det varmeste rommet i huset..

Kjøpte et lite K-mart-filter til 15 literen også, så nå har Rød filtrert kar. Tenkte jeg skulle slippe de hyppige vannbyttene, men nå må jeg jo bytte vann regelmessig til HMPK-hannen likevel.. Oh well.

Må få tatt noen nye bilder av han, nå som han er i et kar hvor det går han å se han skikkelig...
Et par bilder av Rød og et av HMPK-hunnen. Rød har skummet noe voldsomt de siste par dagene, noe jeg er svært glad for siden Svart ikke lager skumrede i det hele tatt. De siste dagene har det imidlertid dukket opp litt bobler hos Svart også, men litt her og der, ikke noe organisert skumrede. Kanskje han er veldig ung? Han er ganske liten, men har full utviklede finner...
Hej jag har nu läst hela din tråd och den var verkligen interesant,
så nu har jag så lust på kampfisk ,att jag tror det får bli en med mig hem nästa gång .
Det blåa paret var så vakra ,kul att du kan inportera direkt från hem landet .

Och till sist så måste jag ju erkänna att jag bara är SÅ avensjuk på dig för att du får bo i världens vakraste land
Inaktiv bruker
david g
vor dan går det med den gekoen du har på kontore dir lever den fremdeles ?? har den blit noe støre en sist du oppdaterte om den ??


jer har fremdeles ikke fåt svar på dete spørsmålet mit
Hej jag har nu läst hela din tråd och den var verkligen interesant,
så nu har jag så lust på kampfisk ,att jag tror det får bli en med mig hem nästa gång .
Det blåa paret var så vakra ,kul att du kan inportera direkt från hem landet .

Och till sist så måste jag ju erkänna att jag bara är SÅ avensjuk på dig för att du får bo i världens vakraste land


Hehe, så bra at du har fått øynene opp for kampfisk da

Og ja, Australia må være et av de vakreste landene, med all den urørte naturen her. Og hvis man ikke liker kulde, er Australia også det beste landet å bo i, vi er nr 3 (eller 4?) på FN's liste over verdens beste land å bo i, bak 3-4 kalde land

jer har fremdeles ikke fåt svar på dete spørsmålet mit


Den forsvant for en måneds tid siden, vet ikke om den flyttet ut eller om kattene endelig fikk tak i den
Inaktiv bruker
nei det var jo kjempetrist å høre
Jepp, jeg var skikkelig deppa noen dager etter den forsvant Men det er seff mulig at den ikke ble drept, men bare fant ut at den hadde fått nok av kontoret mitt. Døra og vinduet er åpent hele døgnet, så det var ikke noe som hindret den i å dra sin vei..

Noen bilder av smaragdinayngelen i dag, 5 dager gamle. (Er det en begynnende pigmentstripe jeg ser bak øyet?) Nå har både de og splendensyngelen endelig begynt å få i seg noe mat. Smaragdinaene er en anelse større, men om det er fordi de bor i et tett beplantet, godt innkjørt kar eller om det er fordi de er større enn splendens fra naturens side vet jeg ikke.

Smaragdinahannen jager hunnene så de ikke tør å komme frem å spise lenger. Selv om hunnene kan bo i samme kar som hannen og yngelen etter lek, tror jeg ikke jeg vil anbefale det. De har det nok bedre i eget kar hvor de får være i fred.

Det er hvertfall en god del smaragdinayngel som fremdeles lever. Fant en god del av dem i javamosen, og en del på bunnen hvor de kikker etter mat, og noen andre litt her og der blant plantene.

De er ganske skvetne så de er ikke enkle å ta bilder av, men det var noen få som la seg pent til helt inntil glasset, og det likte jeg
Har hørt at splendenshanner noen ganger blir deprimert etter de blir skilt fra yngelen. De fleste oppdrettssider anbefaler at man fjerne hannen etter at yngelen er frittsvømmende, men i vill tilstand vokser yngelen opp med faren, og han beskytter dem til de er store nok til å ikke bli spist av andre bettaer.

Så det var ikke noen stor overraskelse at hannen ble litt deppa og apatisk etter han ble flyttet til eget kar da yngelen var noen dager gamle. Problemet har en enkel løsning: La hannen få selskap av en hunn. Jeg fisket dermed ut en tilfeldig hunn fra 90 literen og puttet henne i en beholder som får flyte i hannens kar.

Han kviknet til med en gang, og blåste seg opp og begynte å bygge skumrede som han for øyeblikket prøver å lokke henne til.

Jeg har bestemt meg for å la hunnen bli hos hannen over natten. Jeg er nemlig litt nysgjerrig på akkurat denne hunnen. Hun viser nemlig aldri noe tegn til å bli rognstinn, til tross for at hun har vært i oppdrettskaret opptil flere ganger med forskjellige hanner. Hun er mye slankere enn alle de andre hunnene, og jeg funderer på om hun av en eller annen grunn ikke kan produsere egg. Hun har blitt foret opp på frossentfor i mange uker, akkurat slik som alle de andre hunnene.

Så skal gi henne en dag eller to med en interessert hann og se om det skjer noe som helst. Hun kommer sannsynligvis ikke til å bli brukt til oppdrett uansett, jeg er bare nysgjerrig.

Her er en video av hannen som viser seg for hunnen:

<embed src="http://www.youtube.com/v/vDHaOljbv50&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Og her er både bilder og video av en pus som har oppdaget at det er gullfisker i dammen De har brukt dammen som sin egen personlige vannskål i mange måneder, men ingen av dem bryr seg om fiskene. Helt til i dag da. Men er ikke bekymret for fiskene, for da han oppdaget at vannet var vått var det ikke så gøy lenger (siste bilde)

Pusen heter Thomas og er en av de to jeg tok med meg fra Norge da jeg flyttet hit (Strengt tatt tilhørte han den siste huseieren jeg leide hos i Norge, men da jeg fant ut at han aldri ble sluppet inn i huset og svært sjelden ble tilbudt mat, adopterte jeg han, noe huseieren dreit langt i, og da jeg flyttet til Australia tenkte jeg at jeg kan da ikke etterlate pusen nå som han har blitt vant til regelmessige måltider og å være inne når han måtte ønske, så da måtte han bli med. Han har nå fått en mikrochip som beviser at han er min, og da spiller det ingen rolle hva den dritten av en tidligere eier sier. (Ikke at han bryr seg da.))

Den observante leser vil muligens få med seg at vi har begynt å jobbe med dammen, men er ikke helt ferdige ennå.


<embed src="http://www.youtube.com/v/r_vpQ2R6Ufo&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
He he, kul katte/dam snutt. Det er vel flere av kattene deres som flokker seg rundt dammen vil jeg tro
Inaktiv bruker
ja da er du jo lit uheldi fist kattene dine kverker alle fiskene i damen din ;(
Det er ingen av de andre som viser noe interesse i fiskene. De drikker fra dammen regelmessig, og fiskene flokker seg rundt dem pga bevegelsen i vannet, men kattene bryr seg ikke. Virker ikke som de ser dem engang. Det er kun Thomas som i det hele tatt har lagt merke til dem, og han liker ikke å bli våt på potene
Ser svært få splendensyngel i dag Telte vel 20-25 stk i går, og regnet med at mange flere gjemte seg rundt omkring. Men i dag ser jeg kun 4-5 stk, og til tross for at jeg har nistirret og puttet oppi mikroorm til dem ser jeg ikke noe mer bevegelse.. Aner ikke hva som skjer.

Smaragdinayngelen stortrives og vokser og spiser som bare det, så jeg må da gjøre noe riktig...

Oh well, ser den blå hunnen så smått har begynt og fylles med egg igjen og hannen er klar som bare det, så er vel bare å sette dem sammen igjen...
Tok av dekkglasset på smaragdinakaret nettopp for å fore yngelen. Tidligere i dag har jeg kun dryppet litt vann med mikroormer gjennom sprekken mellom dekkglassene, men jeg tenkte jeg skulle prøve å telle dem og fore der jeg så yngel.

Jeg kom aldri så langt at jeg fikk telt dem, for der la jeg merke til at det var da svært lite sirkulasjon fra filteret. Jeg puttet fingeren foran utblåset for å sjekke om det var liv, men der var det helt dødt. Da fikk jeg en liten mistanke, og sjekket ledningen, og fant at den hadde blitt dratt ut av stikkontakten.

Jeg kjøpte meg en varmeovn til kontoret i går, og det var typen som satte i kontakten for den, og kontakten til filteret må ha løsnet på en eller annen merkelig måte. Hvordan han fikk det til aner jeg ikke, men det betydde hvertfall at filteret hadde vært uten strøm i over ett døgn.

Så istedenfor å umiddelbart starte filteret igjen og la det spy ut masse døde bakterier og lage nitrittproblemer, tok jeg det fra hverandre, rengjorde det, og kickstartet det vha filteret i 90 literen. Og der trengtes det jammen rengjøring! Tror ikke jeg noensinne har sett mer dritt i et filter, noe som er litt rart siden det kun har gått i smaragdinakaret siden januar, og det karet kan det ikke sies å være høy belastning i.

Jeg la også merke til at dette er et av disse hersens Aqua One filtrene, og hvis de ikke er trygge for snegler på 1.5 cm er de hvertfall ikke yngelsikre, og dermed yngelsikret jeg det mens jeg likevel holdt på. Det bestod i å feste filtervatt over innsuget med to gummistrikker. Aller helst skulle jeg brukt en svamp, men jeg hadde ikke noe filtersvamp til overs.

Jeg finner fremdeles ikke noen flere splendensyngel. Lurer på hva som har skjedd... De i bettaforumet anbefalte at jeg venter noen dager før jeg prøver igjen, i tilfelle de bare gjemmer seg og kanskje dukker opp igjen.

Jeg har imidlertid ikke noe særlig håp. Jeg så 20 stk i går uten å anstrenge meg, men i dag har jeg sjekket grundig 2 ganger uten å finne mer enn 4-5, og det er ikke så innmari mye planter oppi der at de kan stikke seg bort, bare noen stilker vasspest...
Var det etter ca 3 dager at du skilte hannen fra yngel? Husker ikke helt hvor lenge jeg har pleid å vente, men synes du kanskje var litt tidlig ute.
Jeg lurer på om, og evt. hvor godt, innkjørt/inngrodd karet var. Kanskje mer flyteplanter enn et par vasspest er tingen slik at det er flere steder å vanke for både yngel og fôr.
Jeg husker faktisk ikke nøyaktig, men jeg mener yngelen hadde vært frittsvømmende i to dager da jeg fjernet hannen. Planen var å la hannen forbli i karet sammen med yngelen så lenge som mulig, men siden jeg innbilte meg at jeg så færre og færre yngel fjernet jeg han tidlig.

Karet var ikke godt innkjørt i det hele tatt. Dvs, det har vært fisk i det en stund, først fiskene fra dammen og deretter diverse CT'er da jeg prøvde meg på oppdrett, men før det nye paret ankom syntes jeg det var en del dritt på bunnen av karet, og siden det er umulig å slamsuge tømte jeg hele karet, skylte lett under hageslangen, og fylte det opp igjen. Puttet oppi de samme plantene som hadde vært i karet tidligere, og det innkjørte filteret.

Men jeg tror du har et poeng, jeg tror det burde være en god del planter i et yngelkar. Jeg mistenker at det er derfor smaragdinayngelen stortrives og vokser som bare det. Splendensyngelen ser ikke ut som de har vokst i det hele tatt..

Så i morgen skal jeg putte oppi masse planter, og sette hannen tilbake, deretter hunnen. Hvis det er yngel oppi der burde de kunne gjemme seg bort i plantene.

Tror muligens jeg har funnet grunnen til massedød blant splendensyngelen. Varmekolben jeg bruker i oppdrettskaret er en som fulgte med 48 literen da jeg kjøpte den brukt, og jeg hadde aldri brukt den før jeg puttet den i oppdrettskaret. Jeg så raskt at det var noe galt med termostaten på den, men justerte tempen slik at den lå rundt 29. Men så klarte jeg å knuse termometeret for en ukes tid siden, og i går da jeg puttet hånden i vannet syntes jeg at det kjentes litt varmt ut, så jeg lånte et termometer fra et annet kar, og det viste 31 grader. Det er ikke spesielt varmt for en voksen kampfisk, men for nyklekte yngel var det muligens litt for varmt.

Jeg stilte ned tempen på varmekolben til 26 grader i går kveld, men vanntempen ligger fremdeles på 30..

Så jeg skal kjøpe nye varmekolbe før jeg prøver meg på noe mer oppdrett.

Men yngelen som fremdeles lever ser ut til å trives helt greit og er normalt aktive.

Siden jeg hadde tenkt til å putte hannen tilbake i oppdrettskaret i dag tok jeg et vannbytte i går, ca 40% med romtemperert vann. Vannbytter er visstnok fy-fy for splendensyngel under 3 uker, men alle ser ut til å ha overlevd. Hannen får ikke flytte tilbake før jeg har byttet ut varmekolben.

Er en smule bekymret for hva filterstoppen har gjort i smaragdinakaret. Ser ikke så mange yngel der i dag som i går, men i et så tett beplantet kar trenger ikke det å bety noe.. Det som virkelig bekymret meg var den døde yngelen som fløt forbi da jeg satt og prøvde å ta bilder Men så flere levende også, så alt er ikke dødt. De voksne ser ikke ut til å plages, så kanskje jeg bare er paranoid... Har ikke sjekket vannverdiene, men får gjøre det, om enn bare for å betrygge meg selv.
Meh, fant nettopp hvitprikk på Rød Det kan riktignok hende at det er sandkorn, for jeg har samme sand i andre kar og innimellom setter det seg sandkorn på fiskene som ligner mistenkelig på hvitprikk, men jeg tror ikke det er tilfellet denne gangen. Det er nemlig etter 1 1/2 - 2 uker at fisker gjerne får hvitprikk etter flytting, og det stemmer litt for bra med tiden siden jeg kjøpte Rød til at jeg tilfeldigvis skulle finne tre sandkorn på han.

Lekte med han med pennen og så en hvit prikk på den ene brystfinnen hans, og sjekket dermed resten av han og fant en prikk på halefinnen og en på analfinnen. Men han virker frisk og rask da, så regner ikke med han stryker med.

Håper han ikke var syk tidligere i dag, for jeg foret med frossen artemia, og da tar jeg litt på en teskje og stikker i vannet og de spiser den rett fra skjeen. Jeg synes dette er veldig søtt og artig, så til tross for at det er en viss smittefare tar jeg sjansen på det. De aller fleste fiskene har jeg jo hatt ganske lenge. Men hvis Rød var smittefarlig for noen timer siden betyr det at den nye HMPK-hannen, Blå og 90 literen med alle hunnene er utsatt. De foret jeg nemlig etter Rød.

Jeg er så ubeskrivelig lei av hvitprikk at jeg har ikke ord engang.
Hmm, kan virke som det bare var sandkorn på Rød likevel.. finner nemlig ikke prikker på han i dag. Og jeg som var så sur og gretten i går kveld og gjorde livet surt for typen fordi jeg hadde hvitprikk igjen.. oops..

Er ikke helt overbevist ennå, skal holde øye med han, og han er i streng karantene. Han var i karantene de første dagene, og jeg delte ikke noe utstyr med andre kar, men dagene gikk og han virket helt frisk så da begynte jeg å slappe av. Jeg burde seff visst bedre for hvitprikk dukker som regel ikke opp med en gang..

De i bettaforumet mener en temp på 31 grader ikke burde tatt livet av splendensyngelen, så da aner jeg fremdeles ikke hva som skjer oppi der. I dag fant jeg bare to stykker...

Tror jeg bare hiver oppi paret igjen jeg og lar dem prøve på nytt..
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap