Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 60)

Skjønner deg godt Mona. Har opplevd akkurat det samme selv på begge de "store" akvaristikk forumene AF og NA. Noe som har ført til at jeg sjelden gidder å svare på mang en tråd som jeg egentlig kunne bidratt til. Akvaristikk-miljøet er veldig lite, og man blir lei av å bli nærmest æresskjelt gang på gang. Selv om man egentlig kun ønsker å hjelpe og opplyse.

PS: Gleder meg til å kjøpe condiscipulus yngel fra deg - (Du vet nok hvem jeg er... he-he....) Ser frem til en god akvaristisk prat hvor vi kan glemme alt forum-(piss)preiket..... - Flekkulf hilser -
Må si at dette er trist og høre, vi har jo selv hatt en klasj her inne for noen år siden.

Af kommer til å miste my god informasjon i og med at du trekker deg ut, det er utrolig trist.
Jeg vet jeg kommer til å savne oppdateringer i tråden din, som jeg har fulgt med i siden jeg ble medlem her inne. Du har forsket og funnet ut mye, som noen nevnte, tråden(e) dine er *akvariegull*.
Pga ditt arbeid innen akvariehobbyen, er det mange som sitter igjen med mye glede.

At du kan være krass i en og annen tråd, vel det er sånn du er og selv tenker jeg ikke noe over det lenger. Fordi alt det andre du gjør, overskygger denne lille biten.

Jeg har selv valgt og ikke svare på mange tråder, rett og slett fordi det ikke er noen vits i.
Jeg håper likevel du vil holde liv i akkurat denne tråden med flotte bilder og oppdateringer ang fiskelivet i ditt hjem.
Det er både koselig og interesang lesing, som jeg tørr vedde på mange andre med meg er enige i.

Man kan vel si det sånn: det er mange tråder jeg begynner følge med på, men som jeg sletter for det de blir uinteresante, men ser jeg det er skrevet i din tråd, så vet jeg at det er noe verdt og få med seg.

Håper du kommer tilbake igjen.
Vil takke deg for mange gode råd og innlegg. Du vil bli savnet... Men du holder vel liv i ditt nykjøpte domene?
Jeg har vært en ivrig leser av tråden din i flere år og tenkte jeg bare skulle ønske deg lykke til videre og takke for all kunnskap som har blitt gitt.
Det meste er sagt over her, men en ting reagerer jeg på:

Hvorfor selge en hel reol og masse fisk pga disse forumene? Jeg synes alltid det er illevarslende når godt etablerte akvarister sier de skal trappe ned på hobbyen, og dette er ingen unntak. Er ikke det litt overilt? Kan det hende du kommer til å angre? Ikke la enkeltmennesker ødelegge så mye! Ta deg en pause og tenk over om du vil fortsette! Fiskene og hobbyen er jo den samme selv om mennesker kan være veldig ekle.

Jeg merker allerede at du mangler på forumet. Fryktelig synd at du gir deg men respekterer din avgjørelse. Du kommer til å bli savnet
Dette var ikke bra for ås cory elskere nå mister vi en av den største på cory i Norge ikke bra. stå på videre Mona
Kom tilbake!
Jeg er en nok en av mange som bare leser tråden din, Mona, og aldri skriver noe. Må innrømme at det kan gå flere måneder der eneste grunnen til at jeg logger meg inn på AF er for å lese oppdateringene i denne tråden, som jeg abonnerer på. Det blir jo som regel en gang daglig.

Du har gitt meg masse glede ved akvariehobbyen. Årsaken er ditt smittende engasjement, proffe holdning, store kunnskap og skriveglede. Det noen beskriver som "krast" er faktisk det jeg setter mest pris på ved skrivingen din. Rett på sak, alltid ærlig og rettferdig. Håper du fortsetter, Mona, og at administratorene "tar" de som plager deg istedenfor at det skal gå ut over deg, slik jeg ser den mest aktive og "viktige" personen på AF. Hvis ikke ser jeg ingen grunn til å være medlem på AF mer. Da trenger jeg bare å gå innom hvis det er noe konkret jeg lurer på, og det er ikke så mye lengre.
Hei Mona

Det er synd at du trekker deg unna. Men jeg forstår deg godt.
Jeg ble jo så hardt tatt i starten på en annen forum at jeg ble rett og slett ble sjelt ut etter noter og truet med og bli meldt til dyrevernet.
Med stort håp og masse usikkerhet startet jeg opp her på NA.
Kom inn her siden dyrebutikken ikke viste hva som var feilte fiskene mine
Jeg måtte finne ut hva som var galt med dem.

Jeg ble positvt overasket over hvordan jeg ble tatt imot.
Her inne er det mer forståelse for nybegynnere.
Har opplevd at noen få er ute etter bråk da, men dem kom først frem etter at jeg ble litt mer dreven og viste ting litt bedre.
Vel jeg tar bare igjen med meg

PS! Du er ikke en av dem som er av det bråkete slaget.
Jeg har bare fått hjelp og godt forklarte svar av deg.
Er det en jeg ser opp til når det gjelder akvarie og fiskehold er det deg.
Du har hjulpet meg mye.

Sitter i dag med hele 6 akvarier og det hele startet for et år siden.
Det første jeg kjøpte var et 120l og der etter kom dem inn i denne rekkefølgen
64l
20l
21,6l
270l
250l


Litt om planene mine fremover.

Jeg vurderer og kvitte meg med 20l 64l og 120l siden disse ble kjøpt på grunn av at jeg da hadde enten yngel eller at det ble feil sammensetning eller for masse fisker i et akvarie.

PS! listene på hva jeg har av fisker i hvert akvarie er ikke oppdatert.

21,6l den blir her siden det er 6-kant form på det og det er lett og holde rent og ikke minst yngelsikkert i seg selv.

Det siste akvariet er et 17 år gamelt brukt akvarie som kom i hus for en uke siden. Det er ikke fylt opp enda siden jeg venter på et akvariebord til det.
Vil savne deg her inne da.

Lykke til videre Mona

Mvh

B. Andresen
Jeg vil takke deg for all hjelpen du har gitt meg, Mona.
Det har gitt meg utrolig mye, så tusen takk.

Du er, og vil alltid være mitt store forbilde innenfor akvaristikken!

Jeg synes dette er veldig trist, men jeg forstår deg godt.

Vennlig hilsen Marius
BIGBrother
Jeg vil takke deg for all hjelpen du har gitt meg, Mona. :) Det har gitt meg utrolig mye, så tusen takk. :) Du er, og vil [I]alltid[/I] være mitt store forbilde innenfor akvaristikken! Jeg synes dette er veldig trist, men jeg forstår deg godt. Vennlig hilsen Marius




Kunne ikke sagt det bedre selv
3 uker er gått, og jeg er bare enda mer besluttsom.
Jeg skal kutte enda mere ned på antall akvarier, så det blir flere reoler til salgs. Sitter akkurat nå og redigerer bildene for å legge ut en annonse for å selge den reolen med 2 x 168 litere, altså de to spesialbestilte karene med målene L 120 x B 40 x H 35.... den tar for stor plass! Jeg ønsker ikke ha den lenger.

Jeg selger vel også en del fisk fremover, selv om det blir litt hardt.... men samtidig tenker jeg at det er bedre at de kommer til noen som vil oppdrette dem, og ikke bare la eggene være. Faktisk tenker jeg alvorlig på å selge leksgruppen med både Corydoras oiapoquensis og hele Green Laser (!) gruppen....! DET er en beslutning som jeg ikke hadde ventet fra meg selv. Men hvorfor ikke? De fortjener en plass hos noen som vil ta vare på avkommet de produserer og kanskje spre dem litt mer i akvarie-Norge. I tillegg tenker jeg å selge 13 stk C. venezuelanus, som leker flittig, de også. Faktisk har jeg fått frem et lite yngel fra dem, helt på egenhånd har den klart seg.

Den eneste arten som jeg er helt trygg på at jeg ikke vil selge er faktisk C. adolfoi.... de må jeg nesten beholde. Min aller første leksgruppe av Corydoras!

*sukk* Det er litt leit dette her, men jeg kan ikke gjøre annet enn å følge magefølelsen. Og nå er jeg nesten ikke istand til å bytte vann en gang, og det er ikke riktig. Jeg lovet meg selv for lenge siden at den dagen det blir et pes å bytte vann, så kutter jeg ut eller ned.

Jeg er altså bare på vei enda lenger vekk fra akvariehobbyen enn hva jeg var i begynnelsen av denne mnd (forrige innlegg fra meg). Beklager!
Takk forresten til alle som har skrevet her, ikke meningen å være uhøflig å ikke svare.
Plussmedlem
Det er et eller annet med det du skriver som gjør en så.. vet ikke..

Du har vært en av akvaforums mest aktive brukere. At du nå skal nesten slutte, og faktisk vurderer å selge nesten all fisk, gjør alt så rart!

Men, følg din egen magefølelse! Gjør det du vil.. det er det livet er til, vil nå jeg si!
Kjære Mona.

Har frem til nå ventet på et lite host..hark..-en liten oppvarming slik som sist men etter å ha lest siste innlegg fra deg så skjønner jeg at den dagen ikke vil komme.Nå er beslutningen tatt..
Det er trist,det ble merkbart stillere når bloggen din ikke lengre ble oppdatert.Eget domene fikk du også,der jeg ventet på flere bilder og oppdateringer
Ser at akvarium,reoler og fisker er på vei ut en etter en.... håpet at dette var en pause,og ikke en total stopp i denne hobbyen.For du har vel holdt på med denne hobbyen for egen interesse,ikke bare for alle oss andre??

Vil takke deg for denne tiden sammen på AF,og minnene om akvarierommet og alt rundt det vil huskes.
Utrolig flott var akvarierommet,hadde gleden av å se det "live" to ganger.

Ønsker deg og din familie alt godt videre,og som Anders skriver:

Gjør det du vil.. det er det livet er til, vil nå jeg si!

Stor klem fra Trine
Viktigste er å ta vare på helsen sin.
bare noen små innspill:
Det finnes automatiske vannskifteanlegg fra feks gardena.
Sump istedenfor filter?

Flott art du skal ha videre da! Adolfoiene er flotte.

God bedring

Espen
Må si meg enig med Trine. Hadde håpet dette kun var en pause, men vi kan vel ikke be deg fortsette for vår del akkurat.... Håper du får lysten og gleden ved hobbyen tilbake igjen.
Som sagt før har du gitt meg, og mange med meg utrulig mye glede og inspirasjon gjennom tråden din, og alle svar på ulike tråder. Tanken slår meg av og til at her skulle Mona ha svart, og AF er desverre blitt et fattigere sted nå.
Lykke til videre, og velkommen tilbake om lysten melder seg. Har fulgt tråden din med stor glede!
MVH Pål
Sukk,er leit dette her Mona

Siden jeg selv er cory-frelst, er jo du den som har vært meg til stor hjelp mange ganger . Ikke bare meg ,men mange andre også. Det blir derfor et stort hull i kunnskap her på forumet med bl.annet disse flotte fiskene.
Savner veldig dine innlegg og bilder. Men skjønner deg også da jeg til tider selv har hatt tanken på å kutte ut eller ihvertfall redusere voldsomt pga. helseplager mm.

Vi håper vel alle sammen her at du får en velfortjent pause for så å komme tilbake . God bedring og kos deg med de fiskene du vil sitte tilbake med .
Et bittelitte stikk av glede og akvarie-interesse i dag Jeg sto og tok et lenge etterlengtet vannbytte på C. oiapoquensis, og studerte dem litt nøyere mens jeg holdt på. "Nei, disse greier jeg ikke selge!" tenkte jeg og kjente liksom det vanlige "Corydoras-suget" i magen ved synet av så nydelige fisker Det var litt ålreit, for interessen har virkelig vært på et dødpunkt en stund nå. Men den er fortsatt meget laber, jeg bare har kommet frem til hva jeg skal beholde garantert og hva jeg skal selge nå.

Mht antall akvarier, har jeg lagt "kabal" flere ganger, stokket om og stokket om, og kommet frem til det jeg tror blir en passe mengde akvarier. Over halve rommet (antall) er borte når jeg er ferdig.

Nå er reolen med 2 x 168 litere (de 120 cm lange) karene avtalt solgt (hentes om ca 3 uker).
Deretter går det en stund, og så vil jeg sannsynligvis selge en reol med 3 x 98 liter. Jeg er bittelitt i tvil, for den reolen har ikke bare spesialbestilte kar ( 80 x 35 x 35) men også svarte Woha heldekkende lysarmaturer fra Tyskland. Nå har Woha sluttet å lage T8 armaturer, så jeg vil aldri få tak i noe lignende igjen. Det måtte blitt T5 rør, og det har jeg aldri hatt sansen for eller bruk for. Utvalget av T5 rør på markedet er også drastisk mindre enn utvalget av T8 rør.
Vel, vel.... jeg regner med jeg selger den uansett. Jeg orker ikke ha så mange kar.
Reolen med de 3 98 literne har nå et kar som allerede er tømt og tørt. Øverst går det en gjeng verdifulle Coryer som er avtalt solgt til en "Corydoras-samler" (slike kjøpere er etter mitt hjerte! men det vil ta noen uker før de hentes. Når de er blitt hentet er det karet også tomt.
Nederst går det 8 VF C. condiscipulus, og de vet jeg ikke helt hvor jeg skal plassere enda. De må nok trues sammen med noen andre en periode. Når det blir gjort, er reolen med 3 x 98 L tom og kan selges.

Etterhvert, over relativt lang tid, vil det bli plass til de voksne C. condiscipulusene i den øverste 160 litern. Den vil med tiden bli ledig. Men den er pr i dag smekkfull av diverse Corydoras-oppdrett, ungfisk; C121, C.Green Laser og C. condiscipulus F1.
I løpet av oktober vil jeg begynne å selge avkommet fra det karet, så det blir tynnet ut ganske bra. Først ut til salgs blir Corydoras condiscipulus ungfiskene. Noen av dem er allerede avtalt solgt til bestemte personer, men jeg tror det er ca 40 igjen å annonsere.
De har flott størrelse, store og fine for alderen, og er en hypergira gjeng! De er alltid, og jeg mener alltid, i farta og kretser stort sett rundt på fôringsplassen i karet... de venter bestanding på mer mat
De er så grådige at de tar mesteparten av maten som gis, så det blir lite til C121 og Green Laserne, gitt....! Resultatet er at etter fôring ser C.C: yngelen trill runde ut, mens de to andre artene ser slunkne ut i magen enda. De er små av vekst pga brorparten av maten går i CC yngelens mager. I etterkant ser jeg at det var ikke noe sjakktrekk å ha 3 ulike arter og så mange yngel i et og samme kar. Ujevn mat-tilgang blir resultatet for yngelen.

Dette gjør at når jeg har solgt CC yngelen, vil jeg passe på å fôre veldig godt til de som er igjen (C-121 og Green) slik at de får vokse til litt før de også skal selges. Håper det holder med et par mnd fôring for å se resultater på det.

Så etterhvert, når alle ungfiskene etterhvert er solgt, blir karet ledig, og jeg kan spre de andre voksne jeg har igjen litt mer. Tenkte Green Laserne kan få det karet for seg selv. Men før den tid, må de grønne sannsynligvis trues inn sammen med C. oiapoquensis i nederste 160 liter noen uker/mnd.

Det kan vel egentlig virke litt pussig at jeg beholder reolen med 2 x 160 litere, siden den reolen egentlig var et tabbe-kjøp...hehe Jeg glemte nemlig å spesifisere farge ved bestillingen av reolen, og fikk dermed en reol i sølv. Den eneste i sølv i hele akvarierommet, alle de andre er og har vært i svart. I starten stakk jo den sølvfarga greia ut som en sår tommel Men jeg ble vant til det etterhvert, og legger ikke lenger merke til det nå lenger.
I tillegg syns jeg de to 160 literne (100 cm Lengde) er greit innredet og bl.a. har det øverste en ny innv. bakgrunn og greier, så jeg beholder den reolen. Den er 20 cm kortere i lengden ifht den med 2 x 168 litere (120 cm), og det veide også litt i vekt-skåla når jeg har grublet på hvilke reoler som skal selges. Jo mindre plass det tar, jo bedre... De to 168 literne har bare sortmalt utside bakglass og dessuten glasslister til HMF filtrering innlimt. Det bruker jeg jo ikke, så derfor fant jeg ut at de kan like godt selges. Og nå er den uansett avtalt solgt, hentes i slutten av mnd. Går til en L-malle-mann, forresten, så spesialmålene kommer "til nytte", hehe

Så... hva sitter jeg igjen med når alt som skal selges er solgt? I følge planen blir det dette:

Det blir en reol med 2 x 98 litere og 1 x 45 liter i midten. I 45 literen bor C. venezuelanus nå. Øverst og nederst i hver sin 98 liter bor hhv C. adolfoi og C-121 (vf voksen leksgruppe).

En reol med 2 x 160 litere. Øverst skal jeg ha Green Laser i artskar, og nederst bor C. oiapoquensis fra før. Det er også noen få (6-4 stk?) C. atropersonatus der nederst, men de skulle jeg helst ha fått fatt i og solgt. Men da må vel hele karet loppes for inventar, for å klare det.... og det gidder jeg ikke riktig enda ihvertfall. Jeg regner med at C. condiscipulus vil bo sammen med C. oiapoquensis etterthvert i den nederste 160 literen.

Da vil fiskelisten min bli som følger (om jeg ikke har glemt noen)
C121
C. adolfoi
C. venezuelanus
C. oiapoquensis
C. condiscipulus
C. Green Laser


+ CW018 (de har jeg tenkt å selge til en Corydoras-samler senere i høst)
+ Atropersonatusene, men får jeg tak i dem blir de solgt

Oppdateringene i denne tråden blir sjeldne og langt fra regelmessige, men hvis jeg føler stikk av trang til akvarieprat og sånn, så logger jeg meg på og skriver her i denne tråden i fremtiden også Kan ikke love noe mht hyppighet, men noe får jeg håpe det blir.
Det var alt for denne gang.
Jeg fikk meg et par HÆH her nå. Skal du selge de grønne? Det var uventet. Og, har du solgt equesene??? Jeg fatter ikke at noen kan tenke seg å selge slike skatter. De er virkelig helt spesielle fisker.

Jeg må forøvrig takke for tipset ditt om narcissus hos Aquamanias. Jeg har nå 6 nesegrev (og en tom lommebok) i karantene. De er virkelig flotte! Men jeg regner med at du tok en titt på dem da du var der oppe tidligere?
Inger Anne
Jeg fikk meg et par HÆH her nå. Skal du selge de grønne? Det var uventet. Og, [I]har du solgt equesene???[/I] Jeg fatter ikke at noen kan tenke seg å selge slike skatter. De er virkelig helt spesielle fisker.


Nei, de vf og voksne grønne beholder jeg jo - de står på lista nederst i innlegget
Det er avkommet deres, siste kull fra i våres, som skal selges etterhvert.
Men jeg har etter nøye overveielse bestemt meg for å selge C. eques ja... men det er først og fremst fordi jeg fant den absolutt rette kjøperen. Jeg ble oppringt faktisk, jeg hadde aldri noen annonse på de.
Eques'ene hadde ikke gått til hvem som helst nei! Det er kun fordi jeg vet at de vil få det suverent der de havner!
Skulle jeg mot formodning felle noen modige tårer i fremtiden fordi jeg var så dum å selge dem og angrer bittert, så kanskje jeg klarer å grine meg til å få kjøpt tilbake iallefall noen få av dem, hehe Men jeg har altså en helt bestemt følelse i magen; rette kjøper gjør at valget føles 100% riktig.

Inger Anne
Jeg må forøvrig takke for tipset ditt om narcissus hos Aquamanias. Jeg har nå 6 nesegrev (og en tom lommebok) i karantene. De er virkelig flotte! Men jeg regner med at du tok en titt på dem da du var der oppe tidligere?

Jeg var ikke der dessverre, så jeg fikk ikke tatt dem i øyensyn personlig. Det var gubben som reiste opp dit for å levere fisk for meg (bettaer) samt hente noen høyposer til marsvina våre
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap