Tante Astrid´s undervannsverden (side 62)

Enig der, liker best at fiskene holder seg under 10 cm
Liv H
Enig der, liker best at fiskene holder seg under 10 cm :-)


Samme her, jeg liker rett og slett ikke store beist. Men det har jo selvfølhgelig med at jeg ikke har store nok kar. Største jeg har er 250L og der syns jeg det ikke passer med noen større enn 12-15 cm. Syns det ser helt tåpelig og trangt ut med større fisk...

En annen ting er at karene fort ser veldig små ut med store fisk oppi. Med mine småfisk så ser til og med de små karene mine store ut

Det samme gjelder forresten planter. Stobladede planter få karene til å se små ut og motsatt. Kan være greit å vite for den som driver og innreder nanokar og lignende.
Det samme har jeg tenkt. Syns det er kjipt å se store fisker i små akvarium, ødelegger jo hele muligheten til å lage inntrykk av en "miniatyrverden" Største karene mine er 180 og da syns jeg 10 cm er max av hva som passer.
Da er behandlingen avsluttet og et vannbytte foretatt. Da gjenstår det at mallen dukker opp slik at det går an å se om den er blitt bedre. Litt for vanskelig å få sett den når den henger på baksiden av røttene slik den har en tendens til.

Måtte også luke litt i overflaten. Øksefiskene hadde nesten ikke svømmeplass igjen. De blir alltid lettere forskrekket når jeg fjerner noe i overflaten så det er viktig at det er igjen et hjørne hvor det er litt tettvokst. Ikke lett å leve slik i overflaten å måtte være obs på både fiender som kommer fra undersiden og fiender som kommer fra oversiden. Snåle små fisker
Et lite bilde så du får se hvordan det ble med tigervallisneriaen Er ikke helt sånn jeg vil ha det ennå, men måtte moderere meg med aquascapingen pga dvergguramien og reiret hans. Utrolig flotte de vallisneriaene
Det ble flott! Gir inntrykk av mer høyde i karet også. De tåler fint å stå der til du får de der du vil ha de. Ble nesten finere hos deg siden de utgjør en større kontrast til resten av formene og fargene i karet. Regn med at de vil formere seg fort
Får se hvordan det går med dvergguramien og reiret så skal jeg ta en skikkelig ommøblering der så fort jeg får mulighet. Har ikke hjerte til å ødelegge reiret hans stakkar. Han ser mest ut som en fugl der han svømmer rundt og henter planterester og røtter til reiret sitt. Skikkelig søtt

Ble veldig tett med planter nå, så skal fjerne noe hadde jeg tenkt. Men flott med ulike former - veldig glad blitt i den nye planta jeg kjøpte og. Flere nye blader på den allerede, så er kanskje ikke så vanskelig som det står i plantebasen. I alle fall fantastisk flott

Bare fint at de formerer seg fort, plass til den typen i flere kar jeg
Har ikke hatt den, men har sett den i innredning hos noen andre. Nydelig plante, men lurer på om den har hvileperiode innimellom (ligger noe informasjon langt bak i hjernebarken).

Edit :Lette litt og fant noe interessant informasjon her. Det ser altså ut til at den kan stagnere om tempen blir for lav. Visste jeg hadde vært borti noe av det før altså
Takk for tipset, tror det er ca. 25 grader i det karet - om den skulle stagnere så vet jeg hva jeg gjør. Sitter og ser på to pygmeguramier som flørter nå, søøte De er blitt kjempeglad i vallisneriaen
Jeg skal ha pygmegurami etterhvert, men ikke før kampfiskene har levd livet ut, og jeg ønsker jo ikke akkurat at de skal legge seg på rygg for tidlig heller. Får ta frem den berømmelige tålmodigheten og bare glede meg til den dagen kommer

Fikk forresten et glimt av parva-mallen sent i går kveld. Heldigvis lite rødt å se på den nå, men litt på siden av hodet. Dessverre så puster den fortsatt litt for raskt. Lurer på om jeg må innse at medisinen nok ikke har hjulpet noe særlig. Hva det nå dreier seg om så må nok mallen bekjempe det på egen hånd (eehh...finne). Kan være virus eller noe annet. Sannelig ikke godt å si.
Hei, må bare spørre deg om en ting. Sikkert et dumt spørsmål..
Hvordan kan eg bli medlem i FAMBAI? Syns det var en bra sak=)
Så hyggelig at du vil bli medlem

Det innebærer at du sverger på å alltid opplyse om hvilken sjebne som tilfaller innkjøringsfisk i alle sammenhenger der vann er involvert, dvs ved akvariet i Bergen, svømmebassenget, drikkefontenen på jobb og på legekontoret om du treffer noen med vann i kneet. Samtidig bør det selvfølgelig oppfordres til fiskeløs innkjøring eller kickstarting og informeres om hvordan det gjøres. Om man ønsker å vise sitt medlemskap offentlig så kreves det at signaturen endres til: Medlem av FAMBAI; Forente akvarister mot bruk av innkjøringsfisk.

Som du skjønner så er dette mer en mulighet til å stå fram med et standpunkt enn en reell klubb og det er dessverre få medlemsfordeler, men ingen innmeldingsavgift heller

Velkommen!
He på deg Tante Astrid.

Det er så koselig og kalle noen for tante igjen, da mine har tatt kvelden for lenge siden .
Men det jeg lurer på er, dette gjelder vel også for folk med bølger i håret, som du kan treffe hos frisøren?

Jon
Absolutt! Du har virkelig forstått konseptet Jon!
Du burde virkelig vurdere medlemskap du også ;D

Hei igjen Tante

Da tok jeg meg den frihet og ble medlem nr. 2 i FAMBAI.

Jon
Jon Bruce
Hei igjen Tante Da tok jeg meg den frihet og ble medlem nr. 2 i FAMBAI. Jon


Rettelse: Medlem nummer 3 Hehe
Velkommen skal dere være alle sammen
Jo fler jo bedre

Håper det går bra med parvaen, Astrid!
Ja, det håper jeg også. Den puster fremdeles raskere enn den andre og er litt rødfarget på siden av hodet, men mye bedre enn på bildet jeg postet tidligere. Skal prøve å få tatt flere bilder av disse, men de er som oftest mest ute på kvelden og da er det ikke alltid at jeg er så opplagt. Fine fisker ihvertfall
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap