Mine akvarier og sånt (side 62)

Hvor store kar har du til dine fisker. Jeg har 4 - 15 liters plastkar så har så veldig lyst til å prøve med en....men vet ikke om det er stort nok kar. ?


Jeg har to 22 litere og to 15 litere til hannene mine. 22 liter er en grei størrelse, mens 15 liter er akkurat på grensen, og da må man være flink til å innrede med tett beplanting og en hule eller to, slik at kampfisken ikke kjeder seg i det lille karet.

Men det finnes andre bettaarter som trives fint i små kar, f eks de som tilhører coccina-gruppen. De er små og fargerike og kan holdes i par i små kar, men noen av dem kan nok være vanskelige å få tak i... Coccina er muligens den det er lettest å oppdrive...

Min eldste datter bor i Hernes med sin familie,så det blir bare turer dit i forbindelse med lengre fri-perioder.
Du har hatt en periode i Ålebyen har jeg lest,og så såg jeg bilda fra juleturen "dokkes" til Elverum.Kjente meg ikke igjen der far din har hytte,er det i Trysil-området?
Hvordan går det med kattene da?


Ah, da har du vært innom fotosiden min Er ikke sikker på navnet der de har hytte, men det er ca 2 timer å kjøre nord for Elverum, og man har utsikt til de nest høyeste fjellene i Norge fra hyttevinduet.. (Husker ikke navn på fjell, for de har jeg aldri vært interessert i, annet enn som en pen utsikt). Veldig fint område, men litt øde. Ikke dekning på mobilen og kun en liten matbutikk som er åpen noen få timer om dagen. Veldig fint hvis man vil komme seg litt bort og gå turer i fjellet osv

Jepp, flyttet til Ålesund i ung alder og ble der til jeg flyttet hit til Australia i 2007

Kattene har det bra de, Julie med skadet hale kom seg ut og gikk dermed glipp av to doser antibiotika, og da hun kom inn igjen virket det ikke som hun følte seg helt i form, men hun blir vel bedre nå som hun får dosene til riktig tid igjen...
Jeg har nettopp kjøpt meg en gruppe F1 coccina Skikkelig røverkjøp også.

Da jeg var og hentet HMPK'ene for et par uker siden kikket jeg på coccinaene deres, som de skulle ha $60 for, for et par. Jeg var fristet, men tenkte at jeg skulle utsette det siden jeg allerede betalte en del for HMPK'ene den dagen.

I dag fant jeg en annonse i bettaforumet hvor en fyr solgte en gruppe på 6 coccinaer for $30 + $25 frakt. Og da jeg kontaktet han sa han at han kom til å putte oppi et par ekstra. Så 7-8 coccinaer til $55. Det er jammen ikke verst

Men jeg får dem dessverre ikke på over en uke, muligens to. Han ville nemlig sende dem tidlig neste uke, men vi er bortreist fra tirsdag til torsdag. Så enten må de ankomme på fredag, eller så må de sendes uken etter.. Litt kjipt, men oh well, de er verdt det

Nå må jeg samle regnvann, for selgeren sier at selv om de trives i nøytral pH, trives de bedre og er penere ved pH 5.

Har aldri tuklet med pH i noen av karene mine, har aldri hatt noen grunn.. Men nå har jeg et par uker å lære
Mvjnz
Jeg har nettopp kjøpt meg en gruppe F1 [URLBLOCK1]:) Skikkelig røverkjøp også.


Ojj, på det ene bildet lignet de på B. Channoides -men finere faktisk. You lucky
Jepp, gleder meg skikkelig

Et lite skår i gleden er at etter at jeg betalte og organiserte det hele, sa han at de ville bli sendt via ekspresspost, over natten, med garantert levering neste dag, og han vil sende dem neste torsdag slik at de er fremme fredag.

Problemet er for det første at han sender dem med posten. Siden jeg betalte $25 for frakt gikk jeg utifra at han ville bruke kurer. Så jeg sjekket i bettaforumet, søkte i gamle tråder om folks erfaring med å bruke posten, og de fleste sier at selv om det som oftest går bra ville de ikke gjort det selv, og det er dessuten ulovlig å sende levende dyr i posten.

Det andre problemet er at det er slett ikke alltid de ankommer neste dag, selv om de garanterer at de skal være fremme neste dag. Og vi får ikke post på lørdager, så hvis den ikke kommer frem fredag, blir de sittende forlatt og glemt et sted over helga, og det liker jeg ikke tanken på...

Er nok derfor han putter oppi et par ekstra da. Tvilsom praksis spør du meg, spesielt når kurer koster så lite ekstra...

Sendte han en pm nå og ba han vente med å sende til mandagen, da blir de hvertfall ikke sittende i posene i dagesvis.
Mvjnz
Er nok derfor han putter oppi et par ekstra da. Tvilsom praksis spør du meg, spesielt når kurer koster så lite ekstra... Sendte han en pm nå og ba han vente med å sende til mandagen, da blir de hvertfall ikke sittende i posene i dagesvis.


Kan du ikke be han bruke kurer og tilby å betale det lille ekstra?
Jeg sa til han at jeg var litt bekymret, men han sa han har sendt fisk i posten 30-40 ganger og det har gått helt fint hver gang, og i tillegg til at de andre i forumet sier at det går som oftest bra, og da er jeg litt betrygget. Han har mye mer erfaring enn meg når det gjelder fisk, og jeg ser han regelmessig både i bettaforumet og killiforumet, så jeg vet han har peiling.

Så da er det bare å satse på at det går bra
Bare en kommentar til innlegg 1216, midterste bilde
.. ser dere har like fjåttete støvsugere i Australia som de har i Usa.. Fy som jeg sleit med de traktorene der.. Måtte bare si det.


Koser meg fremdeles med tråden din, fortsett med skrivingen

Hilsen fra Renate
Haha Man får kjøpt begge typene her, og vi hadde en slik med slange som man drar etter seg før, men 'traktorene' er mye kraftigere, og med 6 katter trenger vi alle den sugekraften vi kan få Og man blir vant til den, men jeg er enig i at de med slange er litt enklere å manøvrere.
Satt og kikket på smaragdinayngelen nettopp, og er fremdeles imponert over hvor fort de vokser, de har vokst omtrent hver gang jeg ser dem, og jeg ser dem minst 2 ganger om dagen.

Men jeg kikket litt på hannen også, og oppdaget noe som bekymrer meg litt. På kjeven, rett under og foran det ene øyet har han en liten kul. Nesten som en liten blemme, ca 1 mm i bredde og stikker ut ca 1 mm. Og da blir jeg seff bekymret for at det er en svulst eller noe.. Håper det bare er en liten skade fra all jagingen han driver med for tiden, men det må hvertfall holdes øye med.

Og den største av hunnene har det ikke bra for tiden. Ikke bare jages hun av hannen, men også av den lille hunnen hver gang hun viser seg. Hun har blitt så sky at jeg knapt ser henne lenger, og hun kommer sjelden frem for å spise. Hun har blitt tynn, stakkar liten

Kan ikke flytte henne, for da må jeg rive fra hverandre hele karet for å få tak i henne, og det gjør jeg ikke mens det er små yngel oppi der. Hannen er heller ikke lett å få tak i, for han er modig når det bare er han og to hunner, men så snart jeg stikker hendene i karet forsvinner han og kommer ikke frem igjen før det er trygt...

Hmmm, jeg kan alltids flytte den andre hunnen midlertidig, hun er ganske frempå og ikke særlig sky, og burde derfor ikke være noe stort problem å få tak i. Men hvor skal jeg putte henne?

Jeg tror muligens jeg må gi bort flere kampfiskhanner for å få plass til alt, og da blir det Svart og/eller Blå som må reise...
Bilder av smaragdinayngel. På det første kan man se antydning til halefinne, og når jeg sitter og kikker på dem kan jeg ane vifting med de bittesmå brystfinnene

De har også begynt å oppføre seg som små smaragdinaer. Når de sitter og kikker seg rundt beveger de øynene på samme måte som de voksne, og jeg så to som kranglet og nappet i hverandre tidligere i dag De er så nusselige
Kan ikke dy meg..... har smaragdene fått baby-stoler og sitte i ?
Er ikke det minste misunnlig på ynglene jeg nei ,jammen er de fine.
Hvor mange mm er smaragdinaene nå etter ca. 3 uker?
Kan ikke dy meg..... har smaragdene fått baby-stoler og sitte i ?
Er ikke det minste misunnlig på ynglene jeg nei ,jammen er de fine.


Hehe, ja de er så søte at det knapt er mulig, jeg sitter og kikker på dem ganske ofte i løpet av en dag

Hvor mange mm er smaragdinaene nå etter ca. 3 uker?


De er ikke mer enn 15 dager gamle, og den største er vel 6-7 mm, men de fleste er en anelse mindre, og jeg har sett en eller to som ikke er mer enn ca 4 mm.

Hvor store er dine? De er vel en uke eller to eldre?
Jeg ser at jeg observerte hannen under redet den 15. mai og så yngel 18. mai så det er ikke så mange dagene forskjell mellom oss.
Jeg synes yngelet på bildet ditt så så stor ut. Er ikke i stand til å si så mye om hvor store mine er, men de fleste er bare småknøtt og kan ikke si at jeg kan se brystfinner og slikt på noen av mine enda.
Hmmm, så snodig da. Muligens ser mine større ut på bildet siden det er et makrobilde. Det er fremdeles veldig små, men store i forhold til det de var da de klekket Og de vokser som bare det..

Mine får mikroorm en eller to ganger om dagen, som jeg sprer litt rundt der jeg vet det som regel finnes yngel (de virker som de har faste tilholdssteder rundtom i karet)

Jeg ser ikke så mange av dem heller, så det er godt mulig det er kun de største av mine jeg ser til stadighet, mens de litt mindre gjemmer seg rundtom..
Kikket på smaragdinaene nettopp, og la merke til at hannen vokter under redet han laget seg for et par dager siden. Han er veldig sterk i fargen (helt fra forrige parring til i dag har han vært uvanlig blek), og det er fullmåne enten i dag eller i morgen (har ikke sjekket, men den ser ganske full ut) så det kan virke som om det er lek på gang igjen oppi der i nær fremtid

Jeg fikk tak i RO-vann til coccinaene i dag, fra typens forretningspartner som har RO-filter. Jeg prøvde å samle regnvann for noen dager siden, men bøtta tok en evighet på fylles med ca 3-4 liter vann, og det er ikke meldt regn igjen på en stund, og jeg vet ikke om regnvannet her kan brukes siden det sannsynligvis drar med seg mye støv og forurensing på vei ned. Så jeg tenkte jeg like godt kunne bruke RO-vann, iblandet litt vanlig kranvann.

Jeg finner ikke igjen lille Grønn Har ikke sett henne på et par dager, og har saumfart karet. Aner ikke hva som kan ha skjedd med henne, men muligens var hun ikke helt frisk til å begynne med, siden hun var så liten...

Leit er det hverfall, for jeg likte henne veldig godt
Skumredet til smaragdinahannen
Inaktiv bruker
er det et lotusblad jeg ser på bilde ??
Det er planten som på engelsk kalles 'banana lily', men som jeg ikke husker det norske navnet på.
o_O

Typen ville se om han kunne dytte/skli 48 literen over på den nye benken i dag, men det gikk ikke pga at isoporen under har festet seg til den nåværende benken, og han tok ikke sjansen på å løfte den (det hadde han ikke fått lov til uansett.)

Men forsøket skumplet karet, noe som førte til at bladet som dekker hannens skumrede ble en smule forskjøvet i forhold til skumredet. Da jeg løftet dekkglasset en liten stund senere kikket jeg på redet og så til min store overraskelse massevis av egg

Og her har jeg ventet på at de skulle leke igjen for de viste tegn til å være klare, og så har de allerede lekt. Yay, smaragdinatørken er over

Men det betyr også at hannen burde flyttes ganske snart, for jeg kan ikke fjerne vann fra karet før yngelen er noen uker gamle, og hvis jeg ikke kan fjerne vann kan karet heller ikke flyttes... Og så er det jo det ørlille problemet at de nye bittesmå ynglene muligens blir spist av de litt eldre...

22 literen har fått flytte over på den nye benken i dag, siden typen fikk installert stikkontakter i den (bilde). Den ble også fylt opp med halvparten RO-vann og halvparten kranvann. Den er egentlig litt for liten for en helt gruppe coccinaer, så muligens må noen av dem bo i et annet kar, men det finner jeg utav etter hvert, og kommer også an på hvor store de er.

Da jeg testet pH'en på RO-vannet, viste testen 6.4, noe jeg syntes var litt snodig. Skal ikke RO-vann ha veldig lav pH?
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap