Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 63)

Some old time favourites Corydoras adolfoi.

Snart på tide å tynne ut litt i bestanden, det begynner å bli temmelig mange i denne 85 literen. Fem voksne viltfangede, min leksgruppe, har gitt mange flotte avkom siden jeg kjøpte dem. Jeg har nok drettet nesten 100 stk av dem etterhvert, og jeg håper eierne deres tar godt vare på dem og er like glad i dem som jeg er i mine

Nå er det på tide å håve opp avkom som har klekket og vokst opp her i samme akvarie som foreldrene. Det er minst 10 stk, kanskje 15, oppi her nå i tillegg til de voksne. De eldste blant avkommet har deltatt lenge alt når det er lek og egglegging

En her og en der, en og annen fra enkelte kull som lever opp, og ungdommene er derfor veldig spredt i alder. Det er vanskelig å avgjøre når de er klare til å tas ut da, for jeg synes liksom jeg må vente på de minste Kan selvfølgelig ta ut de eldste og selge som en mindre gruppe, men... jeg liker helst at de får selskap av så mange som mulig av sin egen art, og det er jo ikke sikkert ny eier har Corydoras adolfoi fra før

Er ikke dette en helt utrolig flott Corydoras art?

Her er to av de flotte ungfiskene:
[External Image]

En ung og spenstig hann
[External Image]

En voksen hunn bakerst, en ung hann foran
[External Image]
Corydoras Adolfoi, en av mine store cory-favoritter *sikle sikle*
Og en fisk jeg SKAL ha når jeg får meg flere kar.
Corydoras Adolfoi er utrolig fine coryer.

Husker når jeg som helt nybegynner akvarist hadde kjøpt meg metalpansermaller (som skulle spise bunnslam og dritt) og ville lese litt mer om dem for de fasinerte meg med bartene, den fine stubbete kroppen og svømmingen opp og ned ruta. Jeg husker jeg syns de så ut som sølvkuler og var liksom ordentlig fisk. Da så jeg for første gang bilde av Adolfoi og jeg tror det var loveatfirstsight. Den fine masken, den orange flekken sukk jeg var solgt, men har faktisk aldri sett en i butikken her i nærheten. Jeg husket tilogmed det latinske navnet lenge he he he. En dag skal det adolfoi i den nye reol'en min også! Så *sikle* gjør jeg også.
Disse er jo bare helt nydelige fisk..

Har du vært litt grov med redigeringa eller har de faktisk så utrolig fin orange farge?
Regner jo med at de lever et veldig godt liv hos deg og dette kan vel ha noe med det å gjøre..
Mvh Asle
Mener du at du skal slutte med adolfoi, yndlingscoryen din???
Asle
Disse er jo bare helt nydelige fisk.. Har du vært litt grov med redigeringa eller har de faktisk så utrolig fin orange farge?

Nei, dette er bilder som er helt naturlige, og viser fisken slik de faktisk er.
Corydoras adolfoi er slik fra naturens side Jeg har ikke gjort noe som helst med fargene.
Flekken på hodet er virkelig så lysende oransje!

Dyrehagen
Mener du at du skal slutte med adolfoi, yndlingscoryen din???

Nei, aldri i livet Det er avkommet jeg snakker om. De går i en 85 liter, alle sammen, voksne og unger, og det begynner å bli litt for fullt der nå. Så derfor er det på tide å ta ut noen unger snart.

Jeg gjorde det samme i karet med Corydoras davidsandsi for et par uker siden. Håvet ut og solgte ungfiskene, så leksgruppen med voksne skulle få bedre plass igjen
Og det samme må jeg gjøre i karet med Corydoras panda. Der kryyyyr det av fisk nå, utrolig mange yngel som har vokst opp på egenhånd, ser det ut til. Årsaken er nok den enorme kladden med javamose i det akvariet som de kan gjemme seg i.
Jeg begynte å lure på om du hadde fått solstikk eller noe sånt. Jeg kan vanskelig forestille meg Mona uten adolfoi!
Artikkel om akvarierommet med bilder er lagt ut:-)
Artikkelen min om akvarierommet mitt er lagt ut her på Akvaforum.
Du finner den her.
En del bilder som viser rommet bedre enn det vanligvis vises i denne tråden
Planlegger den nye 128 literen....
Jeg sysler med litt planlegging av den nye 128 literen, som foreløbig har stått tom og tørr på en papp-plate på gulvet.

180 literen ble beplantet litt i går, men jeg mangler resten av plantene som jeg venter på fra Aquazoo i Bergen.

Jeg fant en skikkelig kul trerot i en zoobutikk forrige uke, og jeg liker den så godt at jeg bare MÅ bruke den. Men den er så stor at hvis jeg skal ha den planlagte innvendige Papillonbakgrunnen i 128 literen, så er det ikke plass til trerota i tillegg.... valgets kvaler!
Jeg heller mest mot ideen å male bakglasset ensfarget svart, og så bruke trerota istedet. Bakgrunnen får jeg vel alltids bruk for senere

Bilder av akvariet med trerota oppi, prøveforsøk på plassering.

[External Image]

[External Image]
Fin artikkel og flott rot Tror akvariet blir kjempefint.
Hva med å bruke sort filt på utsiden av glasset? Det er kjempefint med grønne planter mot sort bakgrunn!
Nå har jeg lest artikkelen din. Kjempefin. Takk for at du deler erfaringene dine med oss andre. Her skal du få et lite tips av meg: hva med å bruke såkalte bedrollere der hvor det er for liten plass til vanlige plastkasser?
Litt oppfølgings-info om oversvømmelsen i går kveld...

Dagen i dag har gått med til skadekontroll, og innkjøp av en luftavfukter.
Det hadde jeg tenkt å gå til anskaffelse av uansett (nesten et må-ha i et akvarierom), men jeg fikk opp farta nå, ja! En modell fra Delonghi til 2500 kr. Det var ikke mange modeller å velge mellom, kun to, så det ble den. Den andre modellen var fra Bosch, den ville jeg ikke ha. Vi dro kun til et sted, Expert, det var ikke tid til å kjøre rundt og lete etter noen som hadde flere modeller på lager eller å bestille på nett.

Luftfuktighet i akvarierommet klokken ett i formiddag, før luft-avfukteren ble satt inn: 66%

Luftfuktighet i kottet og akvarierommet når avfukteren hadde stått påslått noen timer: 50% (som er helt fint).

Avfukteren står nå på max og full guffe der, og den blåser både varmluft (tørker rommet) og avfukter samtidig.
Men etterhvert (om et par uker?) skal den settes over på "Auto" funksjon, som da styrer seg selv. Da kobler den seg på automatisk når luftfuktigheten går over 55%. Det skal den stå på permanent.

Meningen var at jeg uansett skulle ha en luftavfukter i akvarierommet, for luftfuktigheten blir altfor høy om vinteren når jeg må ha vinduet stengt. I sommerhalvåret står vinduet på luftegløtt døgnet rundt og slipper ut fuktig luft.

Men jeg måtte hoste opp penga til en slik litt raskere enn jeg hadde trodd...

Jeg blir veldig glad om du deler erfaringene med luftavfuktern med oss. Spesielt dette med størrelse på tanken og om det går ann med en avrennig til sluk.
Har selv et rom som er som en tropisk regnskog til tider..
Mvh Asle
Hei Asle
Har ikke så mye erfaringer å dele foreløbig, men så langt ser den absolutt ut til å gjøre jobben sin og fungerer strålende

Den har en medfølgende slange, ja, som man kan koble til og bruke istedenfor den innvendige tanken. Da trenger man ikke tenke på tømming. Men jeg har jo ikke sluk der, så den er ikke koblet på min.

Jeg er litt forvirret akkurat nå, for jeg mener jeg fant denne modellen enten hos nettbutikken Expert eller Elkjøp før jeg dro og kjøpte den i butikk, men i dag finner jeg den ikke hos noen av dem (på nett altså). Der mener jeg nemlig tankstørrelsen på kondensoppsamleren stod oppgitt til 4 liter, men på Delonghis hjemmesider står det 2 liters kondenstank om Delonghi DNC65.

Den er stillegående når den er satt på "Autofunksjon", men akkurat nå lager den en susende lyd siden den er satt på max og full guffe hos meg
Mannen min tømte kondenstanken tidlig i morges, da var den full. Så den funker, det er helt sikkert.

Iflg. den digitale værstasjonen jeg har på akvarierommet er luftfuktigheten nå nede i 48 %. Det høyeste den har vist var i sommer en gang, da det var noen veldig varme dager (som øker fordampingen i akvariene). Da viste den 77 % luftfuktighet.... ikke så behagelig

Har lurt litt på hvordan jeg eventuelt kunne brukt denne avrenningsslangen istedet for kondenstanken, for jeg har jo ikke noe sluk i gulvet... Jeg ser helt klart fordeler med å kunne la den gå permanent uten å måtte tømme kondenstanken hver dag (om jeg må det senere vet jeg ikke, men det skulle ikke overraske meg - jeg bruker ikke dekkglass på akvariene).
Kanskje lede slangen ned i en tett bøtte som rommer flere liter, så behøver man iallefall ikke tømme daglig?
En søtnos som titter frem mellom plantene!
Corydoras caudimaculatus.
(Veldig lik C. similis, men bl.a. fargen på flekken ved haleroten er ulik. Hos C. caudimaculatus er den svart)

De leker og legger egg jevnlig i 128 literen, men eggene tar Apistogramma trifasciata seg av (tre hunner og en hann i det karet).
Jeg burde ta ut denne gruppen på 10 Caudimaculatus og drette dem for en gangs skyld. Hittil har alle egg gått inn i gapet på fiskene i karet, det kunne vært moro å oppdrette noen også.

[External Image]
Jeg har en luftavfukter som tar 10 liter. Den har også slange men jeg har heller ikke sluk i gulvet. Jeg trenger ikke tømme den så ofte. Har hørt to ting om dette kondensvannet. Noen sier det er så rent at man bør jo bare hive det rett i ett akvarie, mens andre sier at det kan være stappfult av amoniakk... Jeg vet ikke, men om det er så rent kan man jo sette slangen i ett akvarie?

Jeg syns virkelig du skal prøve å drette caudimaculatus, de er virkelig pene og jeg kunne godt tenkt meg å kjøpe avkom av dem en vakker dag hehe.
Ja, jeg mener bestemt at jeg så den i nettbutikken i går. Men finner ikke jeg heller.. Men men, høres jo ut som den fungerer ut ifra hvor mye den har tatt alt da. Er spent på hvordan den fungerer over tid på auto jeg da.. Fordi jeg har heller ikke sluk (enda), men vask på rommet så det blir jo ikke langt å bære uansett men..
Er tanken på luftavfukteren din virkelig 10 liter, Elin ?? Den maskinen må da være enorm? Hvilket merke er det?

Den modellen jeg valgte har selvsagt kapasitet til å avfukte flere liter pr dag, men tanken må da tømmes oftere. Tror den jeg har valgt har kapasitet til 6 liter om dagen.
Jeg ville helst hatt en større modelle som har 4,2 liters tank, men den hadde de altså ikke. Men jeg er egentlig mere fornøyd med designet på denne modellen jeg har...

Ja, det er fristende å drette disse søte C. caudimaculatus Det morsomme er at de begynte å leke og legge egg helt på egen hånd, jeg har aldri gjort noe spesielt hverken for å få dem i gang eller for at de skal fortsette. Men de sysler nå med sitt oppi der uansett
Det første året jeg hadde dem levde de en kummerlig tilværelse på bunnen av en 250 liter som fikk minimalt med stell. Jeg så dem aldri, og trodde ikke de var der lenger en gang før jeg skulle tømme og selge akvariet. Da dukket de opp, og det var 10 stk av de opprinnelige 12. Husker ikke engang hvor og når jeg kjøpte dem De levde et så anonymt liv at jeg glemte dem helt Inntil i fjor høst, da jeg flyttet.
Ja den tar 10 liter pr døgn, men Tanken er ikke så stor da.. Her er en link Tanken tar 4.2 liter.

Den er en Bosch tar ikke masse plass ved benken der den står, syns ikke den var så stygg heller også bråker den kun innimellom hehe. Legger ved ett bilde.

Kanskje de likte å være litt private disse C. caudimaculatus.
Jeg så på en lignende sak fra Bosch i butikken, men din var litt penere enn den grå greia de hadde der Det er nok veldig praktisk å ha vanntanken slik, synlig i gjennomsiktig klar og blå plast. Da ser man fort om den trenger å tømmes. Veldig lurt. På min må jeg bøye meg ned og myse gjennom et lite vindu nederst på avfukteren for å se vann-nivået i kondenstanken. Men maskinen varsler med et lys som tennes på toppen når tanken er full, og den stopper inntil tanken er tømt. Når tanken tømmes, fortsetter den å avfukte på de innstillingene man hadde stilt den inn på før avbruddet med full tank.

Jeg valgte litt ut ifra oppgitt lydnivå også, selv om jeg ikke aner om man ville høre særlig forskjell på 34 dB (Delonghi) og 39 dB (som jeg mener Bosch-modellene har)
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap