Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 64)

God jul til deg og familien også!
Vi tilbringer julen her hjemme og skal ha gjester.

Håper jeg får noen skikkelig bra pakker under treet i år! :p
Plussmedlem
Jeg hopper innom jeg også, og ønsker deg god jul og godt nytt år!
Ja, man håper jo alltid man får noe man virkelig ønsker seg under treet, og noen ganger får man det, og andre ganger ikke.

Forresten bra å se at det er litt liv i deg her inne igjen. Det har vært et stort savn! Godt at gleden over hobbyen er litt tilbake igjen, etter nedtrappingen
Det passer meg veldig bra at de liker vrme ,karet de skal gå i står på det varmeste stedet og ,så det passer utmerket
Hyggelig å se at du er oftere innom igjen, det ble merkbart kjedeligere da du trappet ned. Håper at det er lyst som gjør det, og ikke " the lesser evil".

Fikk Pondusbok nr 10 i lillejulgave. Monsterne under Pondus lille datters seng ser fryktelige ut, men er likevel ikke egnet til å skremme to-åringen. tror kanskje du "sliter" med noe av det samme??
Hei
Tusen takk for gode råd.. Vi skifter vann to ganger for dagen og det er ingen fisker som har død enda.
Tenk så mye vi kunne vært spart for om vi hadde vist om dette forumet før vi gjekk i gang.
Nok ein gang. Takk for hjelp.
Istedenfor å ta fatt på innfanging og flytting av den voksne C-121 gruppen min i ettermiddag, fikk jeg en overveldende trang til shopping :p Så avgårde dro jeg, utstyrt med to elektroniske gavekort jeg fikk til jul, og stormet inn på det lokale kjøpesenteret. Nesten tre tusen spenn fattigere og noen timer senere, sitter jeg her nå med vondt i tryggen og trøtte bein - men det var verdt det, hehe! *knegg*

Planen er som nevnt innledningsvis å få tak i alle de voksne Corydoras cf. burgessi, for at de skal flytte fra 98 literen de deler med C. condiscipulus og en gjeng Blue Pearl reker. Akkurat det med rekene uroer meg litt, for jeg er redd for å miste dem hvis jeg stresser dem rundt mens jeg fanger fisk og tar ut inventaret.

Syns ikke jeg får til reker lenger! Eller, det kan SE ut som jeg gjør det, kanskje i et halvår eller noe... og så bang! En dag bare forsvinner de! Det har skjedd med flere reke-bestander her i vinter, rett etter et vannbytte. Alle Black Bee rekene i den øverste 160 L forduftet som dugg for sola dagen etter et vannbytte tidligere i vinter. I den nederste 160 literen er det ikke stort bedre, men en håndfull (4-6 stk) Sakura-reker har overlevd der. Resten...er borte. Og jada, begge filterne er rekesikret, innsugsristen til de utvendige filterne er det tredd en svampkloss på.
I 45 literen hadde jeg en liten koloni med Blå Tigerreker som jeg var mektig stolt av og glad i! Det gikk så bra med dem og jeg så de første rekene med egg også. Så kom dette vannbyttet som må ha inneholdt gud-vet-hva-for-noe-dritt, for der forsvant også omtrent alle rekene så godt som over natta etter det vannbyttet. Det er 3 stykker igjen av hele kolonien Nå vet jeg ærlig talt ikke om jeg GIDDER å spy opp mere penger til reker! Det er så bortkastede penger når sånt skjer. Sløsing med penger.
Jeg klør meg veldig i hodet over dette. Jeg forstår overhodet ikke hva feilen kan være, for jeg har gjort som jeg alltid har gjort; mellomlagrer vann i den store 100 liters tønnen min, setter på luftesteiner og lar vannet boble og lufte seg til dagen etter. Så brukes det, pumpes opp i akvariene med samme pumpe og slange som alltid. Hvis årsaken hadde vært klor-tilsetning fra vannverket, burde jo det vært luftet ut siden jeg lar vannet stå og lufte seg? Eller kan det ha vært rester av klor likevel? Jeg gidder jo sjelden bruke vannforbedringsmiddel siden jeg mellomlagrer og lufter vannet først.

Jeg er dessuten alltid nøye med å skylle hendene mine før jeg begynner med akvariearbeid, i tilfelle det er noe rester av et eller annet på huden; f.eks. rengjøringsmidler. Men KAN det hende jeg har glemt noe slikt, å skylle hendene, og så har det kommet rester/spor av det i vannet? Litt snodig at flere kar er rammet, men det kan jo ha kommet i lagringstønnen, hva det nå enn var som tok livet av så mange reker.
Utrolig surt er det iallefall. Fra å se ut til å stortrives og formeringsklare reker i haugetall, så *poff* bare fordufter de! Jeg tror jeg så kanskje 1 eller 2 døde reker på bunnen i dagene etterpå, de andre ble sporløst borte. Så ingenting til døde reker heller. Forsvinningsnummeret var totalt.

Det eneste karet som ser ut til å ha greid seg sånn nogelunde etter den "Vannbyttehelga-fra-helvete" (hehe), var den 98 literen C121 og C. condiscipulus er i. Der har jeg som nevnt Blue Pearl reker, og dem er det fremdeles noen igjen av. Fler enn jeg greier å telle på et par hender, liksom. På grunn av masseforsvinningen til de andre rekene i de andre karene, er jeg litt redd for at noe skal skje med det siste jeg har igjen som kan kalles en "rekekoloni". Men karet trenger omgjøring, og jeg vil tømme det helt for å få skjært ut glasslistene (monumenter som står igjen etter HMF filtreringstiden..!) og få satt ting litt ordentlig på plass. Det kan jeg like gjerne gjøre når jeg må ta ut omtrent alt uansett av inventar, for å få tak i C121.
Så nå sitter jeg egentlig bare og gruer meg litt før jeg skal ta fatt Jeg har tatt frem og vasket et tomt 43 liters kar, som C. condiscipulus og rekene kan være i mens jeg tømmer 98 literen og får skjært ut glasslistene, lagt til ny sand og dekorert karet på nytt. Filteret kan tråkle og gå i 43 literen så lenge, da det kan ta litt tid før jeg er ferdig. Bare hekter rørene til filteret over kanten på det karet, som jeg har plassert på en kommode ved siden av en reol.


En dyrebar reke (Blue Pearl)
[External Image]

45 literen der jeg har 3 blå tigerreker igjen
[External Image]

Sentvoksende plante som jeg aldri husker navnet på - ligner på navnet på en hobitt eller noe Men populærnavnet husker jeg: afrikansk vannbregne! Den vokser med rhizom (rotstokk) over bunnlaget, på trerøtter o.l., akkurat som f.eks. javabregner.
[External Image]

Den nyvaskede 43 literen
[External Image]
siste bilde til innlegget over.
Når det gjelder reker skjonner jeg deg veldig godt,i perioder går det som smurt ,de yngler og alt er i orden.Så plutselig forsvinner de som dugg for sol uten at jeg skjønner bæret
Men jeg er veldig nysgjerrig på hva du brukte 3000 kr. på da ?
Sølvi Gullaksen
Men jeg er veldig nysgjerrig på hva du brukte 3000 kr. på da ?

Vel.... galskap vil vel noen si, særlig etter at jeg nettopp har sittet her og sytt over at reker er så dyrt :p Hehe!

2000 av pengene i dag brukte jeg på en ny Guess veske jeg har siklet litt på Skinn, selvsagt.
Den siste tusenlappen fikk jeg en hel pose med diverse topper (bluser osv) for på salg
Jeg trøster meg med at jeg ikke har f.eks. skodilla, sånn som en del jenter og damer har. De som lider av det bruker sinnsyke mengder med penger på sko. Men jeg må altså en gang i blant bare, unne meg en skikkelig kul eller lekker veske. Et par ganger i året bare...


Mitt nye veskevarp!
[External Image]
Hei Mona,
Er Bolbitis heudelotii ikke enklere å huske enn afrikansk vannbregne? Kongobregne er vel også ett navn for denne planten. Flott at den vokser hos deg uten alger på bladene. Det er ikke alltid sånt.
Ang. reker kan eg bare gjentar meg igjen og igjen. Fisk og dvergreker er to forskjellige ting. Det som fungerer hos fisk fungerer ikke automatisk med reker og omvendt. Generelt sagt er dvergreker sikker en større utfordring enn fisk og her er spesiell biereker ofte ett stort problem. Problemet ligger akkurat i at man får ikke tak i det. Man vet ikke korfor ting fungerer ikke lenger og man blir fortvilet akkurat som du nå. En fjerndiagnose er umulig. Spørsmål etter miljø, vannverdier, vannskift osv. er vanlig å stille men fører i de fleste tilfeller til ingenting. Det som blir igjen er spekulasjoner. Men følgende spørsmål er kanskje verdt å stille:
Har døde reker en sprekk i nakken?
Kor mye vann skifter du og kor ofte?
Eg tror ikke, at rekene dine døde av en forgiftning sjølv om det ser kanskje sånn ut. Mange døde (eller "bortsendte") reker i relativ kort tid. Bakterier eller sykdom vil eg ikke tro på heller. Eg har meir tro på at det er ett skallskifteproblem du sliter med hos rekene dine. Dette kan være begrunnet i fleire faktorer:
Mineralmangel
Vannskift
For mye foring / for høg protein i foret
Du merker kanskje kor eg vil til med spekulasjonen min. Mineralmangel kan være fleirsidig. Eg har god erfaring med å ha litt høgare GH med minst 5 og her er det viktig med å tilsette både Ca-forbindelser og Mg-forbindelser. KH er relativ uviktig. En nøkkelfaktor er også Iod. Alle viktige mineraler kommer vanlig med det rette foret. Hvis man forer for eksempel brennesle (Ca), spinat og sjøalger (I) kan man forvente at man tilføre nok sånn at man trenger det ikke i vannsøyla. Men kan man være sikker? Norsk vann har vanlig nesten ingen GH som betyr Ca er ofte 0, Iod er ikke til stedet heller. Så her bør man handle. Litt oppsalting i lagringstønne kunne gjære susen. Anbefaler Tetra Vital for å tilberedde vannet i akvariet, fordi denne inneholder Iod. I tillegg kan Montmorillonit hjelpe...
Vannskift kan trigge skallskift. Hvis rekene har en mangel og kan ikke bygge opp ny skall er vannskift en dødelig våpen. Store vannskift skal være ett unntak i ett rekekar. Eg skifter i de fleste akvariene mine 20 til maks 30% alle 14 dager. Det er nok. I tvil er det bra å hopper over en eller fleire vannskift.
Eg forer i mange rekeakvarier kun med "homøopatiske" doser alle t eller tre dager. Eg er livredd for overforing fordi dette vil også føre til skallskifteproblemer. Fiskefor eller for med høg protein maks.en gang hver uke. I tvil kan man godt hoppe over foringen for en eller to veker. Eg prøver å ikke fore rekene for to dager før vannskift.

Spekulasjonene dreier seg kun rundt problemene som du har med bie- og tigerrekene. Ang. Sakura har eg faktisk ett liknande problem. Men eg er nesten sikker at problemet ville forsvinne hvis eg bruker mye hardere vann og satser på ett meir "skittent" miljø :o

Beste helsing fra Vest,

Micha
Aha... tusen takk for svar, Michael! Jeg tror du er inne på noe! Dette skal jeg forske videre på. Jeg har tilsetninger (mineraler) men jeg bruker dem jo ikke (ren latskap) men det skal det bli en forandring på nå!

Igjen, tusen takk for svaret.
Nå er klokka halv tre på natta, og jeg er i full sving! Nå er endelig 98 literen tømt for både fisk, reker og planter. Litt av en jobb, men når man først har begynt, må man gjøre seg helt ferdig før man tar kvelden. Jeg var ikke søvnig eller noe tidligere da jeg begynte, og følte at jeg uansett bare ville ligget og sett på tv, så jeg satte i gang med litt akvariearbeid

Alle C. condiscipulus'ene og Blue Pearl rekene ble flyttet til 43 literen (oppbevaringskar under omgjøringen av 98 litern), som står på kommoden. Et tynt lag Biltema-sand ble lagt i først, så fyllte jeg karet med vann fra 98 literen, flyttet over noen steiner og planter derfra også, og til slutt fiskene og Blue Pearl rekene. Deretter ble filterets slanger og rør renset med slangekoster, før de ble montert på 43 literen og koblet til filteret igjen. Filter-rens av selve filtertønna gidder jeg ikke ta , det er noe dritt å begynne med midt på natta! :p

Jeg har ikke rotet frem noe lys å ha til 43 literen, for jeg tror ikke jeg har noe. Husker ikke helt hva jeg brukte på den før, da jeg hadde yngel i den? Tror kanskje det var en sånn svart Aquatic Nature, den som fulgte med Cocoon akvariet i sin tid. Men det karet har jeg solgt for lenge siden (i sommer), inkl belysningen som hørte med der selvsagt. Siden jeg trenger lys å ha til dette karet uansett, dersom det skal brukes senere til noe osv, så bestilte jeg meg et 50 cm armatur hos Aquamanias i kveld. Det tar 15 w rør, samme rørlengde som armaturet jeg har på 45 literen. Og heldigvis, mitt yndlings-lysrør finnes i 15 watt også; [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=908300+*+908301+*+908302+*+908303+*+908304+*+908305&t=temartic_e&userid=X91gakMpUREbQnRCTn5WyHWkq95b7Jj8f2m]Dennerle Amazon Day [/URL]

Jeg må forresten få dra frem noe veldig, veldig positivt og bra; jeg er fremdeles RØYKFRI og nå har det gått 1½ måned! Og det skal jeg fortsette å være
Gratulerer Mona det er bra, stå på,
Bra Mona! Livet er fantanstisk godt uten røyk Fisk får være fisk... :P


Jammen er du flink Mona ,skulle ønske jeg hadde klart å slutte jeg og.
Stilig veske forresten
Litt morsomt at du og har veskedilla,jeg og har nemlig litt dilla på vesker .Sko derimot er noe jeg ikke liker å kjøpe og det er kanskje like greit

Ellers så kom jo Michael med masse gode tips som kan være noe å tenke på ang. rekene. Tror jeg gjør litt feil i allefall mht. disse,håper du klarer å holde liv i resten av de du har.
Sølvi:
ja, jeg Michael minnet meg på noe som sikkert mange av oss ikke tenker på når vi holder reker; skallbyttene deres. Det er jo en livsnødvendighet for rekene at skallbyttene går enkelt og uten problemer. Dette er noe jeg ikke har tenkt nevneverdig mye på tidligere, for jeg hadde jo ingen problemer før. Men vannet har åpenbart endret seg her jeg bor med tiden, og da kanskje i negativ retning for rekene. Mindre mineraler...? Kan ikke se jeg har endret noe selv mht rutiner osv og alt fungerte jo strålende med rekene før. Men vannet som kommer ut av vannkrana er ikke det samme, virker det som.

Jeg har flere ulike vanntilsetninger til akvariebruk, men kom til å tenke på noe jeg vet er å få kjøpt. Jeg vet at JBL produserer et vannforbedringsmiddel spesielt med tanke på reker (a là Aquasafe, men for reker) som heter JBL Biotopol C, så det kunne jo også vært en idè å prøve ut. Jeg skal snart ha en bestilling på lysrør hos Aquaristikshop.com for det nærmer seg tid for lysrørsbytte i noen kar nå, og da kan jeg bestille en flaske av det middelet samtidig. I vareteksten om det middelet står det spesifikt at det er bra for reker:
"Minerals vital for the formation of shell are added."
Så jeg skal garantert ha en slik flaske.

Jeg har tatt noen bilder fra akvariene nå, som jeg skal til å etterbehandle. Skal poste dem etterpå, så det kommer et innlegg til i kveld.
Hehe jeg har aldri skjønt meg på denne veskegreia. Jeg kjøper ei praktisk veske og kjøper gjerne ikke ny før den går i stykker. Sko og støveletter derimot er jeg svak for. Men jeg er ingen dillete dame så det er ikke pensko, bare kule og tøffe

Men den veska di var tøff da. Åhh men må virkelig si jeg misunner deg å ha klart røykeslutt så lenge! Jeg klarte en gang å slutte i 3 mnd, men begynte plutselig igjen... Ønsker deg lykke til videre, vær sta så du ikke begynner igjen! Jeg irriterer meg GRØNN hver gang jeg er og kjøper sigaretter. Det er bare så fantastisk idiotisk å bruke nesten 100 kr dagen på noe man tenner på og brenner opp. Helt utrolig at man som oppegående menneske fortsetter!
Lisbeth
....vær sta så du ikke begynner igjen! Jeg irriterer meg GRØNN hver gang jeg er og kjøper sigaretter. Det er bare så fantastisk idiotisk å bruke nesten 100 kr dagen på noe man tenner på og brenner opp.....


Nettopp! Det var DET som irriterte meg også - så sinnsykt mye penger år etter år som *poff* tennes på og ryker bort! Og dette med helsa begynte å skremme meg litt også da...

Jeg ER sta, jeg har en sånn skikkelig innbitt følelse av at "skal faen meg ikke...." inni meg som sverger dyrt og hellig overfor meg selv at jeg ALDRI skal ta så mye som "bare et eneste trekk" av en røyk igjen!
Vi eks-røykere må oppføre oss litt som tørrlagte alkoholikere egentlig. Jeg vil alltid være en eks-røyker, og jeg kan aldri "bare røyke bittelitt" eller "bare ta denne ene sigaretten", for da blir jeg hekta igjen, garantert. Det må være helt og holdent, 100% røykfritt, ellers er det for stor fare for at det skjærer seg. Det vet vi jo, etter så mange feile-historier fra røykere

Og det som er så kult, er at jeg merker at (det er påfallende) mer penger igjen på bankkontoen nå! Herlig! Pengene ryker ikke ut så fort liksom. Snart skal jeg kjøpe et 200 cm bredt garderobeskap for røykepenga, har sett meg ut et til 4100,- kr på Ikea
Jeg føler med dere begge to, Mona og Lisbeth. Det er oftest vrient å slutte å røyke, men med riktig motivasjon går det overraskende lett!! Jeg fikk kreft for første gang for 12 år siden, ikke relatert til røyking, men allikevel en solid vekker. Etter at jeg hadde fått beskjeden, gikk jeg ut for å tenne min siste sigarett, deretter kastet jeg resten samt lighteren og siden har jeg ikke rørt stoffet. Jeg hadde da røkt i nesten 40 år, ikke storrøyker, men allikevel, 10 om dagen er for mange. Jeg har mange ganger etterpå bannet over ikke å ha sluttet tidligere da jeg oppdaget hvor enket det egentlig var. Den fysiske avhengigheten går vanligvis veldig fort over, nærmest som avrusing, men det som sitter i hodet tar lenger tid. Hvis man slåss mot lysten hver dag, blir den mindre og mindre påtrengende. Gjør også noe annet enn det som man forbinder med "kos og en røyk", så går det lettere.
Lykke til Mona. Og Lisbeth, prøv igjen! Det blir noe sånt som 10-15 stk 250 litere fiks ferdig pr år om du bruker pengene på noe fornuftig istedenfor!
Plussmedlem
Mens det er et tema om reker her; jeg hentet jo reolen med de tre 98-literne hos deg i høst, hvis du husker det Jeg fikk med sand i bunnen i et par kar (+ en liten vannmengde som var igjen) og en rot med javamose. Jeg vet ikke "hvor" disse kom fra (da mener jeg mosen, vannmengden..), men i det som nå er midterste akvarium i reol (vet ikke helt hvor i reolen det stod hos deg) har jeg reker. Enten sakurareker, eller kirsebærreker. Så da lurer jeg på; tror du dette er Sakura eller kirsebær? Noen fulgte kanskje med i mosen, men tror også du sa når jeg hentet akvariene at det var noen rekeyngel i bunnen.

Så et lite enkelt spørsmål; tror du det er Sakura eller Kirsebær?

Artige dyr, forresten! Har sett en hoe full av egg i buken, så håper det blir en haug småttiser der etterhvert, er ikke så mange reker ennå Huff, ble mange parenteser i dette inlegget.. (det får man bare leve med) :P
Tilfeldig bekjentskap
© Akvafil
Reklame for plussmedlemskap