- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 65)
Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 65)
CeccaSyns bildene dine holder høy klasse,uansett fisk! Så all honør til dæ for det.
De slapp egentlig ikke helt igjennom min strenge kvalitetskontroll, men...
Uansett, takk for ros
CeccaSå i en eldre tråd at du lurte på Betta tussyae, fikk du noen gang tak i disse?
Nei, jeg gjorde ikke det, men jeg har aldri glemt den vakre lille tassen
En dag skal jeg nok ha den!
CeccaHvordan får du lagt ut bilden store?
Ikke noe problem det
Bruksanvisning følger:
Først skriver du innlegget som vanlig, og så går du ned i feltet under rammen du skriver i. Der står det "Legg ved bilde". Der laster jeg opp de bildene jeg vil ha med. Så poster jeg innlegget på vanlig måte, og bildene kommer da som tre minibilder på siden av innlegget.
Da klikker jeg på dem så de åpner seg, og så høyreklikker jeg en gang på et bilde. Da får jeg opp URL adressen til dette bildet i stort format. Den kopierer jeg med meg, og går tilbake til innlegget, klikker "Endre" og så limer jeg inn bildet på vanlig måte. Du ser knappen for dette rett over boksen du skriver tekst i. Der er det knappen til venstre for det røde spørsmålstegnet. Da popper det opp en ramme, så limer jeg inn URL adressen der, og klikker ok.
Sånn gjør jeg med resten også, dersom jeg lastet opp flere enn ett bilde.
CeccaOg et spørsmål ang eike løv i samme slengen...fjerner du bladene etter en stund,eller lar du dem ligge til dem bare er borte liksom. Ser at coryene er veldig glad i å begrave bladene i sanda.:-)
Jeg lar det meste ligge, men en sjelden, sjelden gang slamsuger jeg litt av det eldste bort. Hvis jeg f.eks. har tenkt å fylle på nytt, så fjerner jeg litt av det gamle først. Men jeg gidder ikke stå og grave med hånda nedi akvariet for å få det fjernet altså, jeg tar det som jeg får tak i med slamsugerslangen
(jeg bruker en vanlig slange til slamsuging, ikke en slik "kopp" foran på munnstykket, så det oppbløtte løvet passerer greit gjennom slangen og ned i bøtta).
Generelt slamsuger jeg veldig, veldig lite Mye fordi jeg stort sett har yngel i alle akvariene mine, og jeg får garantert med noen om jeg slamsuger. Har pelt mange ut av bøtter, gitt... de fleste overlever turen gjennom slangen, men dessverre ikke alle. Og så har vi de småynglene jeg ikke ser i alt rusket i bøtta da, og de havner jo i do! Det orker jeg ikke tanken på, så jeg lar det være
PS!
Kom du vel hjem med de nye akvariene dine?
Postet 23.10.07 kl 16:16
Takker så mye for svar)
Har fått tilbud om et par betta tussyae, der kommer dine små akvarium perfekt til nytte.-) Er egentlig betta som er min store kjærlighet, så det kommer et par nye betta arter for mæ i akvariene snart.
Ja, knotet litt med å finne innkjøringen til feltet ditt,da æ ikke fant noe skilt,men snille, behjelpelige mennesker hjalp mæ. Så var hos dæ par minutter over 18
Akvariene var fine dem,så blir bra å få dem opp)
Har fått tilbud om et par betta tussyae, der kommer dine små akvarium perfekt til nytte.-) Er egentlig betta som er min store kjærlighet, så det kommer et par nye betta arter for mæ i akvariene snart.
Ja, knotet litt med å finne innkjøringen til feltet ditt,da æ ikke fant noe skilt,men snille, behjelpelige mennesker hjalp mæ. Så var hos dæ par minutter over 18
Akvariene var fine dem,så blir bra å få dem opp)
Postet 23.10.07 kl 16:28
Postet 23.10.07 kl 17:41
Åh! Heldiggris Er det fra privat oppdretter du får dem eller er det butikk?
Det er privat ja.
Det er noen,men ikke mange i skandinavia som er labyrint frelst))
Se denne siden:
"Problemet" kan jo være at disse vil ha surt vann, PH 4-5. Så det kan jo være en utfordring.
Har et par arter æ vurderer sterkt nu. Betta channoides, Betta patoti ,Malpulutta kretseri og Betta tussye. så akvariene blir nok fort fyllt opp av betta igjen
NB: Takk for bruksanvisningen på opplastning av bilder..Fikk det faktisk til.
Postet 23.10.07 kl 18:01
Setter meg på venteliste allerede hos deg jeg da, for å kjøpe oppdrett av Tusser'n av deg senere (seriøst)
Skjønner godt at du vender tilbake til Betta. ER man frelst på en artsfamilie med fisk, så ER man! Det er umulig å tvinge seg over på noe annet da
For meg er det vel ikke mye tvil hva som ligger hjertet nærmest
I går tegnet jeg en sketch av en Corydoras, og funderer i det stille om jeg skal sy meg et stort, mykt patchworkteppe med et eneste motiv; en Corydoras i silhuett (på ensfarget bakgrunn eller bakgrunn kun i en fargeskala)
Det hadde vært kos å slumre under et sånt teppe
Betta hadde forresten vært enda enklere og nesten bedre som motiv, ettersom den har så karakteristisk profil selv i silhuett. Og så vakker!
Skjønner godt at du vender tilbake til Betta. ER man frelst på en artsfamilie med fisk, så ER man! Det er umulig å tvinge seg over på noe annet da
For meg er det vel ikke mye tvil hva som ligger hjertet nærmest
I går tegnet jeg en sketch av en Corydoras, og funderer i det stille om jeg skal sy meg et stort, mykt patchworkteppe med et eneste motiv; en Corydoras i silhuett (på ensfarget bakgrunn eller bakgrunn kun i en fargeskala)
Det hadde vært kos å slumre under et sånt teppe
Betta hadde forresten vært enda enklere og nesten bedre som motiv, ettersom den har så karakteristisk profil selv i silhuett. Og så vakker!
Postet 23.10.07 kl 18:08
Endret: 23.10.07 kl 18:09
Postet 23.10.07 kl 18:19
Postet 23.10.07 kl 19:51
Endret: 23.10.07 kl 19:55
Postet 24.10.07 kl 23:44
grimshikinaså fine rekene var. lurer på en ting jeg når man har et akvarie rom som deg man merker det vel på strømmen? det må jo bruke en del (eh vet jeg er opptatt av strøm altså men med en litt stusselig lommebok blir man det..hehe=))
Jeg har ikke merket noen markant økning i strømforbruket, men det er uansett verdt det
Postet 25.10.07 kl 07:50
Postet 25.10.07 kl 09:53
Nydelige bilder av både krystallreke og galaxyrasbora tidligere i tråden
Jeg har mine Galaxyrasbora i et lite kar som er stappa med mose. Ser egentlig veldig lite til dem. Kan det ha noe med at stimen er så liten, tro? De er bare 6. Jeg hadde egentlig håpet å klare å få dem til å produsere en større stim på egenhånd, men det ser ut til at de trenger litt hjelp til å komme i gang Kanskje et par fra en annen stamme hadde gjort seg? Mine er nok søsken, for de er drettet her i Bergen. Svindyre små skjønnheter
Jeg har mine Galaxyrasbora i et lite kar som er stappa med mose. Ser egentlig veldig lite til dem. Kan det ha noe med at stimen er så liten, tro? De er bare 6. Jeg hadde egentlig håpet å klare å få dem til å produsere en større stim på egenhånd, men det ser ut til at de trenger litt hjelp til å komme i gang Kanskje et par fra en annen stamme hadde gjort seg? Mine er nok søsken, for de er drettet her i Bergen. Svindyre små skjønnheter
Postet 25.10.07 kl 10:30
Nå har jeg malt utsiden av bakglasset på 128 literen. Har ikke nok sand igjen, så jeg får ikke startet opp akvariet riktig enda. Vedder på at jeg må bestille sand igjen, de har sjelden "min" kornstørrelse på Rådasanden inne i de lokale zoobutikkene (korn str. 0.4 - 0.8 mm)
Venter også på planter som er bestilt fra nettbutikk, men ikke kommet enda.
Malingen er akrylmaling, kjøpt på PanduroHobby. Lett å fjerne senere (går av i flak) om jeg skulle føle for det.
Til å male bakvegger bruker jeg en bit vanlig skumgummi (rester av en gammel madrass). En real kladd maling skvises ut på en papptallerken (ja, jeg sier kladd, for malingen er skikkelig tjukk) og papptallerkenen brukes så som malerpalett
Svampen dynkes i malingen, og så "dotter" jeg malingen på ved å stemple lett med svampen over hele bakglasset. Første lag får tørke, og så går jeg over en gang til dagen etter. Sjekker og ser etter steder der det skimtes lys igjennom, det betyr at jeg ikke har fått dekket helt der. Andre lag maling ble lagt nå i morges.
Jeg bruker gummihansker til malejobber, for jeg søler alltid så grusomt Ikke vanskelig å fjerne akrylmaling, det er bare å vaske hendene godt, men likevel...
Maleutstyret jeg bruker til å male bakglasset med:
Papptallerken, gummihansker, skumgummibit, akrylmaling.
Venter også på planter som er bestilt fra nettbutikk, men ikke kommet enda.
Malingen er akrylmaling, kjøpt på PanduroHobby. Lett å fjerne senere (går av i flak) om jeg skulle føle for det.
Til å male bakvegger bruker jeg en bit vanlig skumgummi (rester av en gammel madrass). En real kladd maling skvises ut på en papptallerken (ja, jeg sier kladd, for malingen er skikkelig tjukk) og papptallerkenen brukes så som malerpalett
Svampen dynkes i malingen, og så "dotter" jeg malingen på ved å stemple lett med svampen over hele bakglasset. Første lag får tørke, og så går jeg over en gang til dagen etter. Sjekker og ser etter steder der det skimtes lys igjennom, det betyr at jeg ikke har fått dekket helt der. Andre lag maling ble lagt nå i morges.
Jeg bruker gummihansker til malejobber, for jeg søler alltid så grusomt Ikke vanskelig å fjerne akrylmaling, det er bare å vaske hendene godt, men likevel...
Maleutstyret jeg bruker til å male bakglasset med:
Papptallerken, gummihansker, skumgummibit, akrylmaling.
Postet 26.10.07 kl 10:01
Endret: 26.10.07 kl 10:03
Postet 26.10.07 kl 10:39
Endret: 26.10.07 kl 11:43
Jeg pleier å bestille planter fra AquaZoo i Bergen. Jeg liker butikken
Prisene er bra, servicen er upåklagelig.
Håkon som jobber der kjenner igjen navnet mitt og pleier alltid å sende en hyggelig hilsen når de har lest bestillingen, og bekrefter samtidig at den er mottatt (selv om jeg får en automatisk en pr email, så sender han altså en personlig en også
Det er en av de få nettbutikkene som husker å sende en email om de opplever at noe blir forsinket fra leverandører Det setter jeg utrolig pris på. Forrige uke fikk jeg en email fra dem der de beklaget at leveransen fra Tropica var forsinket, og antatt leveringsdato.
Jeg får alltid fine planter av dem, i fin størrelse.
Prisene er bra, servicen er upåklagelig.
Håkon som jobber der kjenner igjen navnet mitt og pleier alltid å sende en hyggelig hilsen når de har lest bestillingen, og bekrefter samtidig at den er mottatt (selv om jeg får en automatisk en pr email, så sender han altså en personlig en også
Det er en av de få nettbutikkene som husker å sende en email om de opplever at noe blir forsinket fra leverandører Det setter jeg utrolig pris på. Forrige uke fikk jeg en email fra dem der de beklaget at leveransen fra Tropica var forsinket, og antatt leveringsdato.
Jeg får alltid fine planter av dem, i fin størrelse.
Postet 26.10.07 kl 11:04
Endret: 26.10.07 kl 11:10
mona oMalingen er akrylmaling, kjøpt på PanduroHobby. Lett å fjerne senere (går av i flak) [I]om[/I] jeg skulle føle for det.
det flasser ikke av, når du ikke ønsker det da? er jo ikke så fint med en bakgrunn som flasser mener jeg. :P
eller må du ha på noe stoff eller noe først?
lurer på å male bakgrunn på ett av karene selv.
Postet 26.10.07 kl 12:18
Endret: 26.10.07 kl 12:19
Hvor mye trafikk og slitasje er det egentlig inntil en vegg, bak et akvarium?
Det er nok ingenting. Så det er jeg overhodet ikke redd for nei
Og skulle det mot formodning en eller annen gang i fjern fremtid skalle av et flak, er jeg ikke helt hjelpesløs Det er bare å legge på en ny flekk maling og reparere.
Men jeg ville ikke brukt akrylmaling på noe som er bøyelig eller kan få vridninger om man tar i det, for eksempel plast e.l. Da sprekker den opp og flasser med engang, tenker jeg.
Jeg har malt et til, en 85 liter, idag og har enda et igjen som skal males. Puh..!
(det lukter dr...æh...spesielt av akrylmaling, ganske ekkelt) Men den tørker veldig fort, heldigvis.
PS!
Husk at svartmalt glass gir en stor speileffekt for fiskene på innsiden! Jeg bruker det fordi jeg har så mye Corydoras, og de enser jo ikke den slags. Men andre fiskeslag, som f.eks diskus, kampfisk og territoriale ciklider vil kanskje bli veldig opphisset av å se seg selv i speilet....
Det er nok ingenting. Så det er jeg overhodet ikke redd for nei
Og skulle det mot formodning en eller annen gang i fjern fremtid skalle av et flak, er jeg ikke helt hjelpesløs Det er bare å legge på en ny flekk maling og reparere.
Men jeg ville ikke brukt akrylmaling på noe som er bøyelig eller kan få vridninger om man tar i det, for eksempel plast e.l. Da sprekker den opp og flasser med engang, tenker jeg.
Jeg har malt et til, en 85 liter, idag og har enda et igjen som skal males. Puh..!
(det lukter dr...æh...spesielt av akrylmaling, ganske ekkelt) Men den tørker veldig fort, heldigvis.
PS!
Husk at svartmalt glass gir en stor speileffekt for fiskene på innsiden! Jeg bruker det fordi jeg har så mye Corydoras, og de enser jo ikke den slags. Men andre fiskeslag, som f.eks diskus, kampfisk og territoriale ciklider vil kanskje bli veldig opphisset av å se seg selv i speilet....
Postet 26.10.07 kl 12:34
Endret: 26.10.07 kl 12:37
mona oPS! Husk at svartmalt glass gir en stor speileffekt for fiskene på innsiden! Jeg bruker det fordi jeg har så mye Corydoras, og de enser jo ikke den slags. Men andre fiskeslag, som f.eks diskus, kampfisk og territoriale ciklider vil kanskje bli veldig opphisset av å se seg selv i speilet....
det går ciklider i karet jeg vil male bakgrunn på.
synes du jeg bør velge en annen farge, eller la være å male?
Postet 27.10.07 kl 18:46
Jeg tror ikke jeg skal uttale meg om hva slags bakgrunn du bør velge til akkurat dine fisker Og du skriver bare "ciklider"... det er en svært stor slekt med fisk, mange hundretalls arter (tusentalls).
Jeg kan jo bare nevne hvordan mine ciklider reagerer. Jeg har kun Apistogramma nå, og der er jo hannene ikke så begeistret for andre hanner av samme art. Dersom jeg har dem i et kar med svartmalt bakglass, hender det at hannene flyr frem og tilbake en halv dag og truer "rivalen" de ser speilbildet av Men det virker som de etterhvert forstår at det ikke er noen der, for denne interessen for speilbildet dabber av etterhvert som ukene går, og til slutt så overser de det mer eller mindre.
Dette er altså mine typer ciklider. Jeg tør ikke si hvordan andre arter som er aggressive overfor hanner av samme art eller "inntrengere" på territoriet vil oppføre seg.
Jeg kan jo bare nevne hvordan mine ciklider reagerer. Jeg har kun Apistogramma nå, og der er jo hannene ikke så begeistret for andre hanner av samme art. Dersom jeg har dem i et kar med svartmalt bakglass, hender det at hannene flyr frem og tilbake en halv dag og truer "rivalen" de ser speilbildet av Men det virker som de etterhvert forstår at det ikke er noen der, for denne interessen for speilbildet dabber av etterhvert som ukene går, og til slutt så overser de det mer eller mindre.
Dette er altså mine typer ciklider. Jeg tør ikke si hvordan andre arter som er aggressive overfor hanner av samme art eller "inntrengere" på territoriet vil oppføre seg.
Postet 27.10.07 kl 19:01
Endret: 27.10.07 kl 19:02
Postet 27.10.07 kl 20:22
På tide med en dose med litt 'Green Laser' igjen
Fremdeles på topp
De begynner å bli litt rundere i formene nå, spiser godt og viser en hjertelig appetitt.
Det er bare.... ja, noe helt, helt spesielt med disse. Man tror nesten ikke fargen er virkelig De glitrer og skinner som edelstener, fargen er så intenst grønn i flere nyanser, og man blir bare stående og glo helt betatt (eller jeg gjør det ihvertfall
Mat-leting på Corydoras-vis.
Legg merke til sandkornene som spruter ut av gjellene bak
Noen som vil gi meg et kyss?
Fremdeles på topp
De begynner å bli litt rundere i formene nå, spiser godt og viser en hjertelig appetitt.
Det er bare.... ja, noe helt, helt spesielt med disse. Man tror nesten ikke fargen er virkelig De glitrer og skinner som edelstener, fargen er så intenst grønn i flere nyanser, og man blir bare stående og glo helt betatt (eller jeg gjør det ihvertfall
Mat-leting på Corydoras-vis.
Legg merke til sandkornene som spruter ut av gjellene bak
Noen som vil gi meg et kyss?
Postet 28.10.07 kl 01:45
Endret: 28.10.07 kl 01:59