Liv's vannverden (side 65)

Er nok det mest vanlige ordet å bruke - sterilisere - må innnrømme jeg heller ikke har hørt ordet kastrering brukt om hunnkatter før

Er det mulig at de ikke oppdaget det før da? Hvor gamle var kattene?
Husker ikke hvor gamle de var, men de var ikke store nøstene. Jeg fikk sjokk da jeg skjønte at til og med dyrelegen hadde tatt feil kjønn. Alle vi trodde nemlig det var en hunnkatt. Den var så annerledes enn broren sin i oppførsel og vokserate. Og særlig til testikler var det ikke å finne på en så ung pus med masse pels (skogskatter)

Dette er en flink veterinær som jeg har brukt i alle år med bikkja mi, men må si jeg ikke helt visste hva jeg skulle tro når dette skjedde.. Istedet for et enkelt lite snitt i testiklene ble den altså sprettet opp og sydd igjen og måtte gå med en sånn beskyttelsesdrakt helt unødvendig..
Ville vel trodd en veterinær skulle klare å se forskjell uansett hvor små de var. Stakkars lille pusen da, mye unødvendig plager den fikk.

Gruer til Tjorven skal tas, stakkars liten!!!!! Men er vel like greit å hoppe i det når løpetiden først er kommet. Plagsomme greier både for henne og meg. Får håpe pillen hjelper så det blir en skikkelig natt søvn på meg.
Ja ikke noe kult å måtte gjøre noe sånt mot dyret man er så glad i, men jeg ville også kastrert hvis jeg hadde hatt katt. Heldigvis er det noe man bare trenger å gjøre en gang i livet deres.

Skal jeg ha hund en gang til seinere blir det samme der. Min hund har jurkreft som har spredd seg til lungene. Sjeldnere å få det på hunder som er sterilisert kan veterinæren fortelle.
Ja, bestemte meg da Siri (forrige katten) fikk kreft i jurene at kom det ny katt i hus så skulle den steriliseres. I tillegg er løpetid utrolig slitsomt både for katt og eier, så tror det er godt for begge parter å silppe.
Mange mange channoides
Har flyttet yngel fra de to yngelnettene over i yngelkaret i dag og tatt skikkelig opptelling. Etter å ha flyttet over de 7 største ynglene til hovedkaret var det 7 igjen i yngelkaret. Tydelig at det er litt frafall på denne arten.

Men... sjokket var at det jeg trodde var ca. 18 yngel fra nest siste kull viste seg å være mellom 40 og 50 - mista tellingen da en av yngelen tok det jeg har begynt å kalle "channoidestrikset" - dvs. svømme inn i sømmen på yngelnettet :-S Kjip og farlig hoppy. Fikk i alle fall skåret den ut igjen, men ble en smule distrahert kan du si.

Siste kull som jeg tippet på 12-15 var på 34 stk Så nå jar jeg ikke mindre enn et 90-talls channoides av ulik størrelse i hus.

Jøss gratulerer. Og du bare løfter hannen full av yngel med hoven over i fødenettet, sånn circa en uke etter at den slutter å spise, eller?
Helt utrolig og veldig gøy Hadde aldri trodd det var så mange. Men... er jo litt frafall. Det skulle vært 19-20 av de største men var 10-12 igjen.

Hvis jeg vet når de har lekt så flytter jeg han med hoven sånn ca dag 12. Virker som han spytter dag 14-15 ca. Hvis jeg ikke vet når de har lekt så må jeg bare kanse størrelsen på kjaken hans.

Gjør sikkert ikke noe om du flytter over tidligere - de bare gjemmer seg når de tygger uansett. Har en kjempestor mosedott i yngelnettet han kan gjemme seg i (og som yngelen kan gjemme seg i når han har sluppet dem)
Åhhh dårlig dag
Skulle gjøre litt om i 110 literen .... joda som sagt så gjort. Ut med den store rota, stirra sikkert 10 ganger i hulrommet for å dobbelsjekke at ancistrus hannen ikke var der inne nå - men så han ikke. Luker og replanter og setter ned nye røtter... og så... i det jeg skal sette bort den store rota som er altfor stor for karet så tar jeg en siste titt... og joda der er bartepappa Skrekk og gru... river opp lokket og lener det inntil veggen for å få rota fort under vann, dermed deiser lokket i gulvet bak med et kjempebrak og knyselyd. All innmaten i boksen i midten kjennes løs og ikke noe lys Så mangler det bare at bartepappa tar kvelden pga uttørring og så er dagen min komplett. Å.. de lokkene er jo grisedyre og. Får legge ut annonse her og håpe noen har et lokk til et gammelt lekk akvarium eller noe.... Dømrade dum og dømrade uflaks.
Uff.

Jeg skjønte ikke helt hva som hadde gått i stykker. Armatur, dekkglass eller noe-helt-annet? Ta noen bilder, så kanskje det går å forstå hva som er ødelagt og kanskje kan repareres.
uff, det var da leit. håper det går bra med fisken i det minste =/
Humunukuapuaa
Uff. Jeg skjønte ikke helt hva som hadde gått i stykker. Armatur, dekkglass eller noe-helt-annet? Ta noen bilder, så kanskje det går å forstå hva som er ødelagt og kanskje kan repareres.


Alt som er inni "boksen" som er mellom der rørene skal stå er løst og skrangler - siden boksen er støpt og ikke lar seg åpne en gang så er ihvertfall ikke jeg kreativ nok (og kunnskapsrik nok om lysrør) til å se hvordan det kan fikses.

Ny koster 860,- kan hente på Oslo Zoo i dag heldigvis - men dyrt og uventa kostnad De er snille nok til å selge meg lokket som hører til et akvarium.
Da er det kanskje ballasten etc. som har fått seg en trøkk.
Kanskje ting er revet løs og blir bra med litt epoxy og loddebolt.
Det ble nytt armatur, med bihulebetennelse og søvnunderskudd ble 860 kr rimelig i forhold til å bruke flere timer på å prøve å finne ut av og fikse det gamle. Alle lyder som kommer når jeg beveger på det tyder på at det er ganske ødelagt. Hadde jeg vært i normal form så hadde jeg kanskje orka, men det ble Oslo Zoo. F

ikk med meg 2 humlemaller hjem også som er sjøsatt i Asia samt et par tigersnegler til. Skal kvitte meg med ancistrusene som går der nå så det blir helt gjennomført Asia. Vurderer også å kvitte meg med L144 mine - har allerede kjøper på hunnen eventuelt.

Totalt anarki her i dag, vannbytte på en lørdag gitt Føler meg helt "gæern" her :-P Bryte vaner sånn da gitt.
Må også sies at det nye lokket er en solid oppgradering siden du kan åpne hele lokket og det faktisk står oppe Det gamle hadde to løse luker hvor en såvidt fikk armen ned - skulle du gjøre noe mer måtte hele lokket av (og da blir det jo mørkt å holde på...)
Liv H
Fikk med meg 2 humlemaller ...

Var den humlemallen en Pseudomystus siamensis?
Ja, det må være den Ser jeg har trolig fått reg. feil navn på fisken under akvariet mitt Kjenner du noe til den eller?
Lille "Hakkihæl"

Utrolig søtt syn med de små tassene som dilter etter de store eh.. storvokste ...sterbisene mine
1. Små channoides titter ut av mosen

2. "Kanskje kommer det fisk med denne gangen"
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap