Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 65)

Det var en meget pent kamuflert diffusor

Ble overrasket over å lese at det er liten interesse for salvatoris, den er jo en så flott og artig fisk. Liker at det er skikkelig størrelse på de også, den største hunnen jeg fikk av deg er ca. 6 cm. nå og er virkelig imponerende når den svømmer høygravid rundt
Det må være som sissimor sier, at det er lite info om den som er årsaken til den lunkne interessen.

Gratulerer med reol-prosjekt også, det høres kjempespennende ut! Du legger vel ut bilder underveis i byggingen?
Blir også overrasket over at ingen vil ha Salvadoris ! Vil gjerne kjøpe noen av deg, men må visst rydde plass først... hehe
Takk for tipset Sissimor, Marita og Cara79! Sendte fluksens inn endringsforslag til basen, for det kan godt være en forklaring på manglende interesse. Det, og at de ser så uendelig grå og triste ut i en pose på auksjon. Solgte en voksen alfahann med amerikansk-flagg-ryggfinne for minstepris sist! Heldigvis gikk det ikke lang tid før en ny han hadde tatt hans plass i karet ;o)

I tillegg er jo disse mye enklere å holde enn vanlig sphenops fordi det ikke er avlet på alle mulige rare trekk og farger i en uendelighet av generasjoner. Ikke er de brakkvannsfisk heller, så sant det ikke er annen Poecilia i karet er det en gøyal selskapsuppe-fisk...
Bortimot lydløs luftpumpe!
Sigmund viste meg en JBL ProSilent a200, den ligger i ønskelista nå. Nesten helt stille, kun en svak antydning til during!

Og når jeg først nevner lyd, det går i Eheim compact til HMF-filtrene der også, det er ikke mulig å høre at seks sånne går i reolen der. Det var i det hele tatt veldig rolig og behagelig i den akvariestua :o)
Reoltanker
Reolen koker fortsatt i hodet mitt, våkner om natta med innlysende løsninger som er borte dagen etter, så nå tømmer jeg ut det jeg har tenkt.

Inspirasjonskilder:

God gammeldags krakk. Tåler ufattelig mye vekt, enkel konstruksjon.
Fatterns CD-hylle snekret av møbelsnekker i Mariboes gate, tynne møbelplater.
Sigmunds reol, utsparinger, hengslede lokk, husk hel front på hjørnestolper er mulig!
Hypermoderne spisestuer har voldomme ben, sjekk stolpene på Bauhaus.

Ting jeg må huske:

Mona O minnet meg på hvor irriterende vannlinjer er, WoHa på toppkaret? Pianohengsler på lokk som må ut fra karkanten for å henge i lodd. Eller hel front mot sofa? Noe glupt rundt karene?
Noe med panelgardiner på baksiden - eller skyvedører - eller var det plater hengt på panelgardinoppheng?
Skuffer i sokkelen - klarer jeg det? Må i alle fall 20 cm opp minimum, dust å bare ha lodotter der...
Lys! Sigmund sa 122 cm, sjekke doble armaturer. Helst T5. Og hvordan feste armatur i full lengde med bærende skillevegg?

Og så bildet. Av et møbel med fire eller seks 8x8 cm glattkant kirsebærfargede stolper, sorte bærende vanger med labanker innfelt i stolpene så synlige hjørner er hele, bærende skillevegg på midten tror jeg, tynne sorte hyller som tåler vann, skyvedører mot spisestua og lokk uten lysglipper mot sofakroken. I lodd. Skuffer i sokkelen til ting og tang. Og matchende sjenk til resten av rotet. Spisestuebord lagde jeg i hodet i natt, bord har jeg snekret før, er ingen heksekunst faktisk...

Har alt som trengs av verktøy og vel så det, kirsebærfarget beis, litt av kunnskapen, litt erfaring, delbetalte akvarier som leveres 2.2, men så var det materialer da. Kan man bruke ferdiglaminerte 20 mm hylleplater når spennet mellom bæringen blir 60 cm tro? Og finnes slikt i sort? Finnes glattkant i 80x80mm? Holder det?

Den som lever får se...

Litt uklart bilde av det som må være en liten L213-mann. Han tilbringer stadig mer tid i huleåpningen. Lov å drømme der også ;o)
[External Image]


Dette kommer til å bli flott! Alltid lurt å la hjernen kerne rundt med forskjellige løsninger.

http://www.listverkfabrikken.no/ har selvsagt en lang rekke listprofiler, men de kan også lage det man ønsker etter mål. Antar de har grove nok furuplank til å høvle 80x80 mm glattkant. Blir trolig ikke noen billig løsning, men det går jo an å spørre.

Ellers er 80x80 mm solid nok til å bygge reisverket til en 11/2 etasjes enebolig, så om du ikke ønsker så grove dimensjoner pga. utseende, kan du knappe skikkelig inn på materialbruken. Det vil merkes på lommeboka.

Vannlinjen er jeg enig i bør skjules. Skal selv sette smale lister nederst på lukene mine samt en liten splint på sidene av reolen for å låse lukene i loddrett posisjon. Med pianohengsler unngår du også den lille lysstrimen som ellers er synlig der du hengsler lukene.



Listverkfabrikken notert Sigmund, takk! Er klar over at stolpene ikke akkurat er underdimensjonert, men fordi jeg ønsker helt hjørne synlig i kontrastfarge og ikke akkurat er møbelsnekker vil anslaget antagelig bli 60x60. Når jeg skriver det ser jeg at det sikkert ikke er for lite det heller. Får lete litt og se hva som finnes av standard dimensjoner. Har plansliper også, så det ikke være ferdig høvlet...

Har jo skrevet en slags løsning i forrige innlegg ser jeg, lage prøvelapp i form av sjenk først! Eller noe enda mindre. Da ser jeg om jeg ender opp med spekefjøl uten den helt store kostnaden. Men inni hodet mitt blir det veldig fint!
Hei Jeg har et lite salvatoris spørsmål....Bør man unngå å ha for mange hanner i samme kar?
Det har vokst opp to herrer til i tillegg til alfa-hannen jeg fikk av deg, og han jager de ganske intenst ser jeg, så jeg lurer på om det for fiskenes beste er lurt om jeg "luker" ut litt i hannene etterhvert så det ikke blir for mange sjefer i et kar?
Som for andre levendefødere er det helt sikkert best for damene at de er i flertall. Hanekamp blir det uansett hvis det er mer enn en, men er de mange blir det kanskje vel stessende for madammene. Luker du hanner over i eget kar får du flere fullfargede også, men det er jo avhengig av plass og lyst...

Sniken som ble med en mosedott over i Juwelen og gikk helt alene sammen med "Obos-Molly" har farget helt ekstremt ut og er sjefen over alle sjefer, et litt uklart bilde av fargespekteret her:

[External Image]

Flagget til topps i matmølje, dette tror jeg er nestsjefen...
[External Image]
Første test, det lar seg i alle fall gjøre å få til utsparingene. Hastverksarbeid for å teste verktøy, med litt øvelse og finmåling blir det fastere det hele. 19 mm hylleplate, 20x20 mm glattkant som labank fordi det var det vi hadde i hus...

Oppmålt, fant en 50x50 mm bordfjelskjepp i vedkassa, resten går til scenen i mars sikkert...
[External Image]

Tilskjært med multiverktøy - det virket!
[External Image]

Under- og innside
[External Image]

Hyllesiden, vedflisa er skjev i en ende og spiss i den andre, men det blir altså en pen og ren utside på hjørnet...
[External Image]
Har krampe av billedredigering, knipset litt under Scenarios stunt hos Ski Bygg før jul. Må få unna litt sånt, nå står Oslo Akvariedag 2011 for tur. Tok visst en del bilder der også...

Har omsider fått sånn nogenlunde bilder av Danio margaritatus, de står liksom ikke stille mange sekundene av gangen!
[External Image]

[External Image]

[External Image]

Mer reolinfo er hentet inn. 70x70 mm høvlet stolpe i Douglasgran (Oregon Pine) koster 79.- pr stk i to meters lengde - det var da ikke værst? Kirsebærfoliert møbelplate 19x60x2730 kr 379.- pluss 29,- for kapping, poppelfiner 139.- pr plate men der må jeg lete etter noe penere - det skal la seg gjøre å komme godt under Porsa i alle fall...

Men om det lar seg lage i praksis av en lett øvet husmor...

Har tatt fram millimeterpapir og skisseblokk og kommet fram til at med så tunge stolper vil det se pussig ut med et stort kar i fritt svev på toppen i alle fall, selv om jeg lager pen topp i Douglasgran i nogenlunde samme dimensjon.

En rask opptelling på hva jeg har og ønsker meg av arter sier også at det er smart, er allerde minst to kar short - en Apistogrammamamma blunket ikke akkurat, men det var så nær hun kunne komme! Hun er trygt plassert i basen forøvrig, der hun står i vaktposisjon over en haug lodne eikeblad. Har flere på lur til innsending, men det skjer noe rart under opplastning om dagen...

Og jeg har snakket meg selv til at hvis jeg velger 6 stolper og plater som er 44 cm brede vil det holde mer enn nok, særlig med skjult tverrgående labank midt på også, det kommer helt sikkert ikke til å falle sammen. Platene vil jo hvile på 7x5 cm på hver side i lengderetningen, det holder nesten uten den labanken tror jeg. Kanskje heller oppå hylla for å sikre at ingenting kan gå sin vei i den retningen. Skal jo bruke armaturer i full lengde...

Det går seg til. Har fått beskjed om å ta det med ro igjen, så da får jeg vel gjøre det. Når alt er tenkt ferdig går det sikkert fort å smelle det sammen. Helt sikkert ;o)
Er helt sikker på at du får dette til jeg Linda, og det blir perfekt! ;D
Takk Sissimor! Innimellom kommer tvilen snikende, men det er da bare firkanter egentlig? Lego med powertools og trelim? Veldig moro med sånn surresag som skjærer rett fram inni :o)
Stakk nedom Dahls i dag og dro med meg en pose planter. Hadde også med meg kameraet, trenger litt øvelse og av 150 bilder ble det et litt magert resultat. Algeskrape er greia, spruteflaske med eddikoppløsning og nal fikk jeg utlevert. Nå aner jeg ikke hva jeg har tatt bilder av enda egentlig, så dette er bare en smakebit.

Macropodus opercularis[External Image]

Neocaridina propinqua 'Sunkist', VF fra Sumatra.
[External Image]

Poecilia wingei full red
[External Image]
De rekene der var jo veldig fine, sånne har jeg ikke sett før tror jeg...
Enda en ting å sette på ønskelista som nå begynner å nærme seg lengden av en nyåpnet dopapir-rull
Linda W


Fiin malle, Linda! Har en type polkadot selv, utrolig kule!
Ordentlig appelsinfarget var de. Hvis man sorterer hardt... Mine sakura har blitt kirsebær, ble for mange for fort her ;o)
Stilig! Skulle hatt et kar med de orange rekene og de røde endlersene...
Ny transportaksjon Sissimor? Tror Inger Anne reiser med nokså full bil neste gang ;o)

Nyplantene har rettet seg litt ut, jeg klarte nemlig ikke å motstå alle fristelser i min vei. Og til min store glede sto det flere flotte Echonodurus parviflorus 'Tropica' i plantekaret! De blir mye lavere og tettere når de får visnet ned. Det var flere planter i hver potte, det blir en fin gruppe i ett av nykarene!
[External Image]

Og så en raring jeg bare ikke klarte å gå fra, en Sagittaria, vet ikke helt hvilken for på listene sto det to, og jeg har glemt hvem den antagelig var. Å huff, da må jeg en tur til...

Edit: Det var Sagittaria platyphylla[External Image]

En raring til, jeg gjettet faktisk riktig av en eller annen grunn, for jeg har ikke sett den i overvannsform før. Men når sporet var "tusenblad"..
[External Image]

Under vann, der vil den ikke være!
[External Image]
Blir veldig spennende å følge med på denne, skal jo bli en Myriophyllum mattogrossense, skyter den fra bladhjørnene tro?

Og så det jeg egentlig dro dit for, noe rødlig som erstatning for Nesaeaen i Juwelen, Ludwigia palustris 'natans', mener bestemt dette er undervannsform, og i denne sendingen var det alvorlig store porsjoner...
[External Image]

Og en Lysimachia nummularia, den er fra forrige sending og kommer helt sikkert fort i vekst
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap