Mine akvarier og sånt (side 66)

Nei, jeg holdt øye med henne siden jeg vet hvor følsomme de er, men tenkte at så lenge hun spiser kan det da ikke være så farlig.. Men så var det visst det...

Det er ikke det at jeg var så glad i henne, for ingen av dem er tamme, men det er trist at et lite uskyldig dyr dør, og kan ikke si at jeg liker å se dem dø. Jeg forlot rommet for jeg klarte ikke å se på henne. Jeg vurderte å knekke nakken hennes for at hun ikke skulle lide, men jeg kom til at jeg ikke hadde klart å gjøre det, og slikt burde man ikke gjøre med mindre man kan gjøre skikkelig.

Den gjenværende begynner nå å bli ensom, hun skriker hver gang hun hører en fugl ute. Har en person fra undulatforumet som vil ha henne og putte henne i voiler med 18 andre undulater, og det hadde jo vært supert for henne, det hadde hun likt Men moren til typen har meldt sin interesse også, og hun skal si ifra i dag om hun vil ha henne eller ikke. Hun er ikke sikker på om hun har plass, for de har nettopp flyttet inn i et hus som er halvparten så stort som det de bodde i før, og dermed er det litt fullt hos dem.

Men hvis hun vil ha henne, kommer jeg til å kjøpe en til slik at hun har selskap.
Inaktiv bruker
jeg vet vordan det er å se et dyr dør og det er ikke gøy for jeg fik så en av kanninene mine dø og da grein jeg man sn hade forstoppelse ikke gøy.


ps.undulater blir ganske tame vist man styrer litt med dem ver dag
Det er lite sannsynlig at denne undulaten noensinne vil bli tam, siden hun har vært vill hele livet, og bodde utendørs med mange andre undulater helt til jeg adopterte henne. Hun har aldri hatt noe annen kontakt med mennesker annet enn at de fylte matskålene hennes. Jeg aner heller ikke hvor gammel hun er.

Moren til typen bestemte seg for at hun ikke har plass til henne, og jeg prøver nå å arrangere å møte personen fra forumet halveis, siden hun bor et stykke sør for Brisbane. Men der tror jeg undulaten får det bra

Tilbake til akvariene; jeg har nå fått registrert oppdrett på smaragdina De er nå minst 8 uker gamle, men muligens 9, og de største behandles som små smaragdinaer av de voksne. De minste av yngelen oversees fullstendig, men de største blir anerkjent og satt på plass hvis de prøver seg på maten en av de voksne vil ha. Men de blir ikke jaget eller plaget på noen annen måte, og det er bra

Satt og kikket på coccinaene i går kveld. Jeg er hodestups forelsket i disse fiskene. De er bare helt utrolig nydelige. Vet jeg har nevnt det opptil flere ganger før, men ord kan rett og slett ikke beskrive hvor nydelige de er.

Men noe jeg la merke til i går kveld var at alle har denne blågrønne flekken på siden. Det kan da ikke være mulig at jeg har fått en gruppe med 8 hanner?! Jeg sjekket kjønnsforskjellen på disse på nettet, og fant bare noe vagt om at hanner av og til har en blå flekk på siden. Jeg syntes å huske å ha lest noe om at hunner aldri har denne flekken, men det må ha vært en annen art...

Det ville hvertfall vært litt kjipt om alle er hanner. Hadde jo planer om oppdrett når de blir litt eldre og kommer over i større kar... Kan vel alltids finne noen å bytte med...
Har så smått begynt å sette opp den nye 50 literen (tidligere henvist til som '48 literen'). Har ventet på å få delt den i to før jeg begynte på den, og i dag skar typen opp et plastlokk som jeg kjøpte spesielt til det formålet. Planen var å silikonere det fast, men typen skar det ut slik at det sitter godt av seg selv

Og da deleren var på plass kunne jeg vaske sand og putte i, og jeg fylte det også halveis opp med vann. Jeg puttet oppi en enkelt stilk vannpest og en liten falsk trerot og sa meg ferdig for dagen. Vannet fra kranen har nemlig vært iskaldt i det siste (16 grader) og jeg ville ikke stikke hendene i det flere ganger.

Typen kom inn på kontoret mitt for en liten stund og så hva jeg hadde gjort og ville jeg skulle sette i filteret for å sjekke hvordan løsningen hans fungerte. Han skar nemlig ut et lite hull øverst og innerst på deleren. Slangen han festet på utløpet på filteret går gjennom hullet til andre siden av karet, og nederst og ytterst på deleren skar han ut noen små hull hvor vannet kan sirkulere tilbake til den halvdelen av karet hvor filteret er. Dermed kan ikke fiskene se hverandre, og karet har super sirkulasjon

Dette ser man hvis man studerer bilde 1. Bilde 2 er tatt på skrå og viser deleren. Papiret bak er noe jeg vurderer å bruke til bakgrunn. Jeg glemte nemlig å feste kontaktpapir bakpå karet før jeg hadde i sand og vann, og istedenfor å tømme karet igjen vurderer jeg andre muligheter.

Det eneste som gjenstår er nå å innrede karet med planter, og typen skal forlenge ledningen på en av varmekolbene mine. Den har nemlig tåpelig kort ledning på ca en meter *himle*.

Bilde 3 er bare et bilde av Odo som jeg syntes var litt kult Han skulle til å fyke på en av de andre kattene (bare på lek da).
Så lenge det renner like mye vann inn til pumpa som den sender over til andre siden er det jo ikke noe problem.
Regner med at du har sjekket det
Slik at man slipper at det ene karret kanskje renner over :/

Tøft bilde, katter er så herlige når de leke jakter sånn
Vi sjekket at vannet ikke var høyere på utløpssiden. Det var en smule høyere da vi startet filteret, men jeg gravde vekk litt sand fra hullene på deleren og da fungerte det perfekt

Kanten på deleren er et par cm lavere enn kanten på karet, så oversvømmelse hadde det ikke blitt

Og jepp, katter er herlige

Det er faktisk facinerende hvor mye noen av dem forstår. Odo og Tabby er noen smartinger som husker alt og alltid skjønner hva som foregår, noen av de andre har gjennomsnittlig intelligens for katter, og Thomas er litt under gjennomsnittet, noe som bare er utrolig søtt når han ikke skjønner ting som er helt åpenbare Men han er en av de med mest personlighet og rare fakter, så at han er litt treg gjør ikke noe heller
Jeg savner det å ha katt, men sånn ting er har jeg jo ikke muligheten til å skaffe.
Katter er smarte de, mye smartere enn folk tror.
Jeg kjøpte meg nettopp tre ottoer Jeg var på dyrebutikken i går, og kjøpte litt planter til 50 literen og så de hadde kirsebærreker så jeg kjøpte tre stykker av dem også. Jeg gikk forbi et kar på vei ut og la merke til at de hadde ottoer, men hadde ikke tid til å kjøpe noe mer akkurat da, for butikken skulle til å stenge og typen satt og ventet på meg i bilen og hadde bedt meg være rask.

I dag skulle faren til typen komme på besøk å hjelpe til med å bygge et gjerde, men typen ville ha en unnskyldning til å utsette det til litt senere på ettermiddagen (jeg er ikke helt sikker på hvorfor) og spurte om det ikke var en dyrebutikk eller noe jeg hadde lyst til stikke innom. Så da tok jeg muligheten og sa at han kunne kjøre meg tilbake til dyrebutikken vi var i i går.

Så da gjorde han det og jeg kjøpte meg tre stk ottoer til en ganske rimelig penge. De hadde en hel skokk ottoer, to kar fulle, og det var nok derfor de var billigere enn noe sted jeg har sett dem tidligere. De kostet $10.86, noe som er i overkant av 50 kr.

Typen var ikke imponert og spurte hvorfor jeg alltid velger de stygge, fargeløse fiskene. Jeg påpekte at ottoer er jo nusselige, og mesteparten av fiskene mine er fargerike. Da han så dem i posen tror jeg han ble overbevist om at de er søte

De akklimatiseres for øyeblikket. De skal puttes i plastbeholderen der ancistrusene er for øyeblikket. Ancistrusene er ferdige i karantene for lenge siden, men de bor fremdeles i plastbeholderen pga av hagedammen har vært for kald til å sette dem ut. Vi har hatt en uvanlig kald vinter, og tempen i dammen var nede i 12 grader for noen uker siden, og ligger for tiden på 16-17 grader. Sebradanioene har ikke vært plaget av den lave tempen, til tross for at minimumstemp for disse visstnok er 18 grader. Muligens er dammen varmere på bunnen enn i overflaten?

Er ikke sikker på hvor jeg skal putte ottoene når de er ute av karantene. De skal jo ha et godt innkjørt kar med litt alger, og dermed er 90 literen det beste stedet for dem, men det karet har allerede fullt opp med bunnlevende fisker. Jeg tenkte dermed på å putte dem i 70 literen coccinaene skal bo i, men det karet vil jo være nyoppsatt... Hmmm, må fundere litt på det..

De seks gjenværende eplesneglene mine bor også i dette plastkaret, fordi jeg har ikke noe annet sted å putte dem. De spiser jo planter de små dustene:/ Plastkaret har ikke lokk, men i de mangfoldige månedene sneglene har bodd her har jeg aldri funnet dem på gulvet; helt til i går kveld. Da fant jeg den ene en halvmeter fra karet. Jeg puttet den tilbake i karet. Jeg telte dem nå nettopp for å sjekke at alle var tilstede, og det manglet en, og den fant jeg bak karet, trukket laaaangt inn i skallet. Så plutselig har sneglene bestemt seg for å forlate karet. Kanskje fordi dagene har begynt å bli lysere eller noe? Uansett må jeg nå til med lokk til karet...
Monster og Rød akklimatiseres nå i 50 literen De kommer til å stortrives der i forhold til karene de har vært i. Monster har stort sett bodd i oppdrettskaret siden han ankom i mai, og det er mildt sagt et kjedelig kar. Nå får han oppleve planter og bunnlag og en stor, fin hule

Har ikke kikket så nøye på han på en stund, siden jeg ikke har drevet noe oppdrettsforsøk og vi hadde besøk fra England osv, men nå ser jeg at han jammen har begynt å skifte farge, dvs at han er en marble

Han har blitt mer blå enn han var før. Må få postet før og etter bilder i morgen når han har funnet seg til rette og lyset er litt bedre...
Du er bare sååå utrolig heldig som bor i australia, vinter og bare 16- 17 grader. Vel her er det sommer og er vi heldige kryper gradene seg opp til 20 tallet.
Det er en regnfull sommer nede i sør, vi hadde flott vær i juni, men så flush, regn.

Så missunner deg masse og skulle ønske det hadde vært så varmt her at jeg kunne hatt fiskene mine ute
Mvjnz
men nå ser jeg at han jammen har begynt å skifte farge, dvs at han er en [URLBLOCK1]:)


For en helt utrolig bildeserie du linket til der!
Jeg hadde aldri i verden trodd det der var samme fisk!
Fra blå-turkis til det siste bildet.... en fullstendig forvandlig i farger!

Jeg er nesten stum av beundring For en fantastisk forvandlig.
Du er bare sååå utrolig heldig som bor i australia, vinter og bare 16- 17 grader. Vel her er det sommer og er vi heldige kryper gradene seg opp til 20 tallet.
Det er en regnfull sommer nede i sør, vi hadde flott vær i juni, men så flush, regn.

Så missunner deg masse og skulle ønske det hadde vært så varmt her at jeg kunne hatt fiskene mine ute




Er noe litt annet en Norge ja. Der følte jeg at jeg var i dvale 8 mnd hvert år, og bare ventet på at det skulle bli sommer igjen, og sommeren var som oftest en stor skuffelse:/

Så jeg kan ikke si jeg savner snø og kulde nei

For en helt utrolig bildeserie du linket til der!
Jeg hadde aldri i verden trodd det der var samme fisk!
Fra blå-turkis til det siste bildet.... en fullstendig forvandlig i farger!

Jeg er nesten stum av beundring For en fantastisk forvandlig.


jess, marble fisker er ganske interessante Blir interessant å se om Monster bare blir blå eller om han fulstendig skifter utseende
Jeg vet svært lite om katter, en at de kanskje kan styre malingen (?) sin, det visste jeg ikke.
Siden vil ikke åpne for meg for øyeblikket, men hvis det er den jeg leste i australske nyheter for noen dager siden så var jeg allerede klar over at katter vet hvordan de skal få viljen sin Jeg visste ikke at de var så bevisste på det, jeg trodde det rett og slett var prøving og feiling og når noe virker belønnes de for det og dermed sitter oppførselen.
Bilde 1: Før.
Bilde 2: Nå.

Og bilde 3 postet jeg bare fordi jeg liker det
Og noen bilder av Rød. Vet ikke hva som skjer med halefinnen hans, men mistenker at han har drevet med litt finnebiting. Men siden Monster også har litt fillete finner og de har delt vann en stund, er jeg bekymret for at det kan være finneråte... Det må hvertfall holdes øye med..
Jeg har fått tak i en knall rød kampfisk i dag. Skal legge ut bilde av den når jeg får han oppi karet han skal gå i. Den ligner veldig på den røde du har men er ikke sikker. Var redd den skulle bli solgt så den skal få gå i et av mine andre innkjørte kar til skrivebordskaret er innkjørt. Han er så søt.....og jeg er verdens lykkeligste i dag......)
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap