Elins lille hjørne (side 66)

Så gøy !!! Gratulerer med nye egg
Takk Holder nesten pusten i påvente av å se klekkeprosenten denne gangen.

Får bare krysse fingre og tær.
Gratulerer så massse med egg,ser fine ut de der
Jepp, de ser fine ut Det egget jeg markerte med pil hadde hvit prikk så det har jeg tatt ut. Men da er det 45 gyldne egg i plasttanken. Håper virkelig at alle 45 klekker.
Du har ikke en flaske med sortvannsekstrakt stående da? Det er glimrende som mugg- og soppforebyggende på egg til klekking
Kjekt å ha en flaske stående! Jeg har snart brukt opp min siste med
[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=367910+*+367911+*+367912+*+367913&t=temartic_e&userid=1G0SJO0xu9lCfPpr8UlNh80en2nQiwVol2V]AquaMedic Amazon[/URL], så jeg slang på en ny flaske på min siste bestilling der (som forøvrig er meeeget forsinket pga all juleposten i desember....)
Nei, det er vel snart det eneste remediet jeg ikke har i hus...! Idiotisk egentlig, siden jeg har planlagt å kjøpe sortvannsekstrakt i månedsvis. Bare en av de tingene som ikke har skjedd. Typisk.

Jeg har hatt hell med esha 2000 på noen av kullene her, men det fordrer jo at jeg finner den teite flaska :p Men jeg vet jo ikke om disse eggene vil tåle det, både egg og yngel ser jo ut til å være litt ømfintlige, så... Har ihvert fall en neve eikeblader oppi der, var jo ikke annet jeg brukte til å begynne med heller. Har også brukt vann fra foreldrenes akvarie, siden det vannet har litt bruntone (fra eikeløv og rota) allerede. Om det hjelper vet da søren, men...

Jeg må bare krysse fingre og tær og håpe at det går bra

*letepause*

jeg fant, jeg fant. Da har jeg tilsatt 6 dråper esha 2000. En dråpe per liter, samme som jeg har brukt før. Ikke spør hvor jeg har doseringen fra, enten har jeg lest det et sted, eller så har jeg funnet den opp :p Det har i hvert fall fungert på weitzmani egg, så jeg håper den gjør susen her også.

Har ikke ryddet noe som helst til Inger Anne kommer i morra :p
Det middelet der skal jeg jammen kjøpe med neste gang jeg handler derfra

Takk for tips, Mona!
hvem har tid til å jakte hybelkaniner når sånne søte små legger egg da :p
Nei, ikke jeg hvert fall

Har byttet tilsammen 60 liter vann i dag, plukket egg, matet yngel, vasket yngeltank og lett etter esha 2000 :p Slikt er mye viktigere enn noen (eh.. mange) hybelkaniner!
Eggene ser fortsatt bra ut

Har planer om å flytte metae yngelen sammen med atroene i dag, og flytte schultzei kullet i en 54 liter. Det har vært mange frafall blant schultzeiene, men de er fortsatt mange og trenger nok liutt større plass. Disse spiser også av hjertens lyst alt som måtte falle ned på bunn så jeg tror ikke artemia er kjempeviktig for disse.

Atroyngelen er såpass store nå, at å få besøk av omtrent like mange metae (som er noe yngre) skulle være helt uproblematisk
Da er det tatt 50 % vannbytte på metae yngelen og macmasteriyngelen.

Og det er nøyaktig dette jeg mener. Åh *grine* Jeg skulle hatt 15 metae, men jeg plukket 14 (eller, dvs jeg plukket 13, fordi den 14. yngelen har på mystisk vis havnet oppe hos weitzmaniene). Uansett - jeg mangler en.

En liten uskyldig yngel har dødd i 54 literen og jeg har ikke sett det en gang. Kunne ønske at de forble så små hele livet at jeg kunne ha de i en bar plasttank og telle de små fjesene 5 ganger hver dag :p

Jeg har jo nesten ikke innredning en gang! I alle 54 literne der jeg har yngel har jeg bare en sverdplante, noen stilker leucocephala, et eikeløv, og to av tre har en liten rot. Jeg prøver å gjøre det enkelt å slamsuge....

Kanskje de rett og slett var for små når jeg flyttet de. Selv om alle spiste tørrfór og virket både friske og raske. Huff, det slikt som får meg til å tvile på det meste.

Planen er å slippe schultzei i det karet hvor metae har gått. De er bare 5,5 uker gamle, men schultzei er jo som aeneus - vokser raskt og spiser det meste. De trenger større plass nå enn 22 literen kan gi dem, så jeg tror jeg bare må ta sjansen.

EDIT: glemte jo å skrive hvorfor jeg har plukket yngel :p Jeg har flyttet de inn sammen med atroene. Så dårlig plass som jeg har er det litt råflott å ha en 54 liter til 11 atro, og en 54 liter til 14 metae. Så disse er nå gruppert sammen, og frigjør et akvarium til schultzeiene.
Inger Anne sniker seg nærmere nå Snakket akkurat med henne og ga vegbeskrivelse.

Ryddig? Nei

Møkkete, algebefengte kar? Ja (så heldig å ha fått slike grønne, trådete alger på plantebladene, som rusk henger seg fast i. Hvert blad ser ut som et dårlig pyntet juletre...)

Stusslige, halvvisne planter? Ja

Kan ikke si det er med stolthet jeg skal vise frem katastrofeområdet mitt, nei.

Ligger forøvrig an til en fet, uforutsett utgift her i heimen nå, så det er mest sannsynlig dønn innkjøpsstopp. Og skulle jeg klare å hoste opp noen kroner, så ser det ut til at de bør brukes på planter... :p Og plantegjødsel. Og enda en dunk til mellomlagring av vann. Slikt er det underskudd på her om dagen, i takt med at jeg må skifte mer vann i flere akvarier. Yngel krever ganske enkelt mer enn voksne grupper.
ElinH
Møkkete, algebefengte kar? Ja (så heldig å ha fått slike grønne, trådete alger på plantebladene, som rusk henger seg fast i. Hvert blad ser ut som et dårlig pyntet juletre...)

Har du også fått de fæle trådalgene...?? Jeg også!
Det slo ned som en bombe her også, rett ut av det store intet. Både her og der i karene har jeg plutselig fått trådalger. Jeg skjønte ingenting. I akvarier som aldri har hatt et algeproblem før, så bare *poff* kom de. Jeg har det i begge 160 literne også. Det verste er imidlertid 85 literen med C. metae. Den enorme, flotte og fine mosekladden i karet er ødelagt av alger for første gang. Utrolig irriterende! Jeg klipper og klipper, men de algene popper bare frem igjen.

Jeg har kortet ned antall timer lys pr dag til 9 timer (mot tidligere 11), men hittil har det ikke hjulpet synlig mye. Økte vannbytter hjelper heller ikke.

Det er nesten så jeg tror de algesporene kommer inn med kranvannet...! :/
Takk og lov at det ikke bare er meg!

De er helt vanvittig irriterende disse trådene. Jeg lempet faktisk ut den ene sverdplanta og gnidde skikkelig på alle bladene før jeg plantet den igjen. Ventet en stund og sjekket tilstanden: så jo kjempebra ut!

Dagen etter var hele sverdplanta som ørten dårlig pyntede juletre igjen

Det som skjer er vel at støvet fra diverse fórtabletter svever rundt og setter seg fast i trådene. Ser skikkelig udelikat ut. Og jeg synes jeg bytter veldig mye vann allerede, og nitraten er ikke skyhøy heller. Jeg har de i stort sett alle karene mine nå tror jeg. Hvert fall der det er yngel og i karet der metae & weitzmaniene går.

Satt akkurat å tenkte at jeg skal kutte lysmengden veldig, jeg har nok lysene på i overkant (12 timer). Det har fungert bra helt til nå... siden jeg er borte mesteparten av dagen uansett (buhuuu i morgen er det jobb igjen. Ingen flere late formiddager og ha alt for mye tid til både akvarier og AF!) kan jeg trygt trappe ned til 8-9 timer jeg også.

Åh. Ide! Jeg vet hvorfor jeg har fått dem... tror jeg. Den lave vintersola gjør at de øverste karene i reolen, samt karet med metae & weitzmani får direkte sollys!! Det pluss 12 timer med akvarielys = alger.

Jaha, da skal jeg dra ned persiennen, ja. Det vil redusere lyset til nærmest 0.
Jeg har et kar som er totalt overgrodd av penselalger, ikke akkurat morsomt det heller. Ikke spes. stolt av å vise det frem nei. Et annet er mer halvgrodd med samme type. Hørt to nå som sier sae ikke er så lei til å ta yngel likevel, så kanskje jeg må bite i gresset og kjøpe 3-4 små til å beite litt. Huff alger er noe svineri!!!!
liv_65
Jeg har et kar som er totalt overgrodd av penselalger

Jeg hadde en rot full av penselalger. Tok den opp av akvariet, gned den inn med AquaSafe, og lot den stå noen minutter før jeg satte den tilbake. Algene ble først røde - og forsvant etter noen dager. Kjekt lite tips jeg leste om ettellerannet sted.
Da har Inger Anne satt seg i bilen på veg sørover

Skikkelig koselig med besøk, selv om jeg skjemtes av både hus og akvarier. Jeg ser at det må til en skikkelig opprensking i karene mine! Så - nye planter har førsteprioritet her nå.

Tok noen bilder mens Inger Anne var her. Ikke akkurat knall kvalitet, men...

1: en atro som hvert fall har spist middagen sin

2: en av metaene som har blitt flyttet sammen med atroene i dag. Skikkelig sterk, svart farge!

3: en weitzmani. Dette er altså en vanlig hvilestilling i dette karet.. den ligger altså skvist mellom glasset og planteblader. Første gang jeg så det trodde jeg at yngelen var død, men neida. De.. bare liker å ligge slik, visstnok. En annen som hviler på et planteblad synes også. Leucocephalaen er full av yngel som hviler på bladene. Disse har visst ikke skjønt at de er bunnfisk...!

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Siste bildet i dag. En av de ukjente killihannene. Altså en av ynglene som plutselig dukket opp i et kar i høst.

[External Image]

Har forresten funnet ut at coryynglene mine er veldig små. Men jeg fatter ikke hvorfor! Bytter vann til den store gullmedaljen og maten skulle det neppe være noe å utsette på. Jeg skjønner det ikke helt...

Kanskje det bare er inni hodet mitt. Og det er ganske store forskjeller i vekst også, noen er knøttsmå i forhold til sine søsken. Jeg vet rett og slett ikke. Må bare smøre meg med tålmodighet og regne med at de vokser smått om senn

Om noen har målt sine 8 uker gamle weitzmani er jeg lutter øre for hva slags størrelse de har hatt :p
herlige småttiser alltid morro med slike som ikke har lest boka, så lenge de ikke leker kamikaze :p
heidisen
[QUOTE=liv_65]Jeg har et kar som er totalt overgrodd av penselalger

Jeg hadde en rot full av penselalger. Tok den opp av akvariet, gned den inn med AquaSafe, og lot den stå noen minutter før jeg satte den tilbake. Algene ble først røde - og forsvant etter noen dager. Kjekt lite tips jeg leste om ettellerannet sted.

Det var jammen noe å prøve , har noen kar med disse jeg og
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap