Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 67)

Det siste er jo kjempepent, med sterke farger og alt.
Jeg har også vurdert å bytte avatarbilde, til et fiskebilde. Og da må det nesten bli bilde av en sjokoladegurami Men så var det å få tatt et brukbart bilde da. Men er vel egentlig ikke så nøye, avatarbildet er jo så lite.

Men ja, skal du ikke bruke bilde av deg selv må det jo nesten bli av en corydoras! Jeg likte best det første forslaget ditt. Tror ikke akkurat du trenger å bekymre deg for at folk ikke skal kjenne deg igjen med det første. Navnet "mona o"er nok godt festet i de flestes hukommelse
Hallo alle: trykk F5 på pc'ene deres, så ser dere det nye avatarvalget


Lisbeth; du MÅ definitivt ha en sjokkis som avatar! Det er liksom deg, det!

REDIGERT:
så nettopp at C121 (arten som det er bilde av i avataren) har lagt egg! Det var moro, de har ikke lagt et eneste egg på....tja, siden i våres? De har alltid vært sesongleggere og slutter hver vår. Men i høst har de ikke begynt igjen, siden de har delt akvarium med Corydoras condiscipulus en lengre tid nå. Det fremmer ikke akkurat lekslysten.

Nå som C121 ble flyttet til artskar igjen for noen få dager siden, så er de altså endelig i gang igjen
Plussmedlem
Jeg har gått og tenkt på å skifte bilde snart jeg også, selv om det ikke er så lenge siden jeg fikk det jeg har nå. Men jeg har blitt så forferdelig lei det grusomme bildet av meg selv med solbriler i svart-hvitt..! I stedet for å ha det fæle trynet mitt skvist inn i den ramma, kan jeg jo heller ha en vakker fisk! :P Det er bedre enn å se på meg, og dessuten har jeg hatt fiske-bilde jeg også en gang.

Jeg syntes det var fine bilder du hadde der! Var vanskelig, altså, å komme med en favoritt der.. nr 1 likte jeg veldig godt, og nr. 2 også. Det var kanskje favorittene En av de foreslår jeg at du tar. Er glad i nærbilder av fiske-hoder! Alle var jo det, men jeg tror de to første var favorittene her.

PS; ikke vær redd, sier det som Lisbeth, alle kjenner navnet mona o
Plussmedlem
Der var jeg litt treig; men det ble kjempebra! Jeg fikk se det når jeg posta innlegget
mona o
Lisbeth; du MÅ definitivt ha en sjokkis som avatar! :) Det er liksom deg, det! :)


Ja, kanskje jeg skal bla litt gjennom bildene mine og se om jeg finner noe ganske brukbart. Er jo bare å bytte til et bedre sjokkobilde hvis jeg får tatt et
Jeg svarte på spørsmålet du stilte i min egen tråd uten å reagere på at du hadde skiftet utseende. En bekreftelse på at Cory=mona o, kanskje? Eller at signaturen er minst like viktig som avataren...
Så nettopp at C121 (arten som det er bilde av i avataren) har lagt egg! Det var moro, de har ikke lagt et eneste egg på....tja, siden i våres? De har alltid vært sesongleggere og slutter hver vår. Men i høst har de ikke begynt igjen, siden de har delt akvarium med Corydoras condiscipulus en lengre tid nå. Det fremmer ikke akkurat lekslysten.

Nå som C121 ble flyttet til artskar igjen for noen få dager siden, så er de altså endelig i gang igjen



De synes vel kanskje det ble litt stille nå som de ble alene og de fleste søskene har flyttet hjemenfra
Grattis med nye egg iallefall
Sølvi Gullaksen
De synes vel kanskje det ble litt stille nå som de ble alene og de fleste søskene har flyttet hjemenfra ;) Grattis med nye egg iallefall:)


Åh! Hehe, det var ikke ungdommen, men de voksne viltfangede som hadde lagt egg De hadde riktignok en stor bande rundt seg, men det var samme art og eget avkom (?) iallefall. Så lenge det er samme art som dem selv virker det som antallet er greit. De ble nok glade over å være kvitt andre arters nærvær, det er sant Det vet vi jo med Corydoras, at hvis man vil ha dem i lek, så er det en trigger å putte dem alene i artskar.

Det er nettopp slått på lys i 160 literen, og eggene jeg så i går henger der enda. Jeg kunne bare se 5-6 egg, de som var på glasset, men de har nok gjemt resten i plantene. Virker ikke som de bryr seg med å spise eggene, ingen ser ut til å virke interessert i eggene der de henger.
Det virker forresten som det kan bli ny runde egg i dag, for det er litt småopphisset vrimling på glasset akkurat nå

Men jeg tror ikke jeg skal plukke noen egg fra dem i denne omgang.
Dette er en av grunnene til at jeg er så glad i Corydoras De er jo bare så bedårende søte! Jeg smelter helt når jeg ser sånne fjes:


"Kan vi begynne å spise , mamma?"
[External Image]
(Det var dagens klissete innlegg fra meg )
Så søte.

Ser ut som du bruker mange terninger av gangen når du fôrer.

Så jeg lurer på om jeg gir for lite.

Jeg forer med mygglarver 1 gang i uka.

1 halv terning i 20l
Der er det 2 viftereker og 17 ancistrus yngler.
(Størrelsen på dem: 1cm lange og 5mm brede)

2 terninger i 250l
på akvarie registreringen vises det hva som er oppi.

2-3 terninger i 270l
på akvarie registreringen vises det hva som er oppi
I dag har jeg tenkt å innlede nyåret med en bildespam Knipset litt her og der fra karene i dag og har nå bearbeidet dem til opplastningsbar størrelse.

Først ut er 3 bilder av Corydoras condiscipulus med sin feiende flotte og stripete hale
De to øverste bildene er tatt med blitz, det nederste er tatt uten. Håndholdt kamera, ikke stativ, noe som alltid gir noe "wizzy" bilder.

Corydoras condiscipulus er nå i artskar, de også, forresten. Den voksne gjengen med vf C121 flyttet jo over til den øverste 160 literen og bor nå sammen med barna sine. Det gjør også de voksne viltfangede Condis'ene (heretter blir Condiscipulus forkortet til Condis), de går sammen med sine halvvoksne unger i artskar. Tror det er 8-9 stk av hver, både ungdom og voksne. Mulig det er så mye som 10 av yngelen, men dessverre bare lempet jeg dem oppi der i sin tid og glemte fullstendig bort å telle hvor mange jeg tok fra yngeltanken. Det var lurt... :p
Det har vært en del ståhei i dette karet i det siste, fiskene har vrimlet en del og mange hanner er på hugget. Damene først og herremennene etter, de gir bånn pinne bortover. Men jeg vet ikke om det blir noe av det eller om det bare er det som blir kategorisert som "lekstendenser".
Vrimlingen ble forsterket da jeg i går helte en halv bøtte eikeblad-vann i karet deres under vannbyttet. Hadde hatt en halv bøtte vann stappet med eikeløv stående, og tok vannet derfra (med ph 6) og tømte i karet. Det likte de tror jeg, det ble mye stiming da, og det fortsetter med stor iver idag.

[External Image]


[External Image]

En gjeng Condiscipulus + en mygglarve-sugen Otto som har sneket seg inn på bildet
[External Image]
Vet du hvor mange du har igjen av disse nydelige ottoene?
Lisbeth
Vet du hvor mange du har igjen av disse nydelige ottoene?


Veldig få, dessverre. Driver og elle-meller på knappene her nå om jeg skal kjøpe noen nye....Har kun 3 igjen av de opprinnelige 18 som jeg kjøpte... ja, når var det tro? Trekvart år siden eller noe sånn?
Uansett, de koster jo litt å kjøpe nye, og det er så tragisk når de bare dør som fluer uten noen bestemt årsak. Jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre for å holde dem i live. De tåler ikke engang flytting mellom mine egne akvarier, virker det som.

Uansett, det blir litt gambling og kaste penga ut av vinduet om jeg ikke greier å holde noen nye ottoer i live heller, og nå i januar har jeg mye andre regninger å ta meg av:p

Og du... Kul avatar!
Mine klassiske yndlinger; Corydoras adolfoi

Det blir kanskje litt "feil" å skrive det og kalle dem for yndlinger hver gang jeg legger ut bilder av fisk nå, for det ER jo bare yndlinger, alle jeg har beholdt og har igjen! He-he Solgte noen yndlinger også, forresten, men rangerte de jeg har nå som All-time-favourites som jeg ikke klarer meg uten. Og der troner jo selvsagt C. adolfoi øverst.


På bildet her deler de broderlig av maten som har dalt ned fra oven. Den lille tassen fremme til høyre i bildet viser sin blinde side mot kamera. Jeg er ganske sikker på at det er et uhell som har gjort at han mistet det ene øyet, for øyegropen er der, men er grodd pent. Syns det tyder på at det tydelig er en skade han har hatt. Hadde det vært medfødt tror jeg øyegropen ville vært mere grodd igjen og gått i ett med hodet. Har sett det på en C. metae en gang, som var født med et øye.

Det plager den ikke det minste å padle rundt med kun et øye, de er jo i fullt stand til å klare seg uten. Det er luktesansen og bartene som er det viktigste for en Corydoras. Synet har man ikke så mye bruk for uansett i møkkete og mudrete vann ute i det fri, der man knapt ser noen cm foran seg i en del tilfeller. De dyrene som er vinnere der, er de som evolusjonen har skapt til å klare seg med andre sanser og ikke bare synet. Corydoras har jo i tillegg fått en evne til som hjelper dem i mudrete vann med lavt oksygeninnhold; evnen til å hente og puste oksygen fra overflaten.
Jaja. Det var dagens biologi-time

[External Image]

Noen som husker hva denne planten heter igjen? Jeg har dessverre slettet akvariet den sto i før fra profilen min fordi karet ble solgt, og da forsvant plantenavnet i samme slengen. Glemte og oppdatere på 45 literen der den nå befinner seg. Jeg mener å huske det begynte på H, men... hadde vært fint med litt mer :p Stjerneformede lysegrønne topper, stilkplante som vokser supert selv i litt kummerlige forhold så lenge lyset er ok
Anyone...? Mange som har fått avleggere av meg tidligere av denne planten, så jeg håper noen kan hjelpe meg

På bildet (som er tatt ovenfra) ser man hvordan den ser ut når den har vokst opp til overflaten og så brer seg utover derfra.
[External Image]
Kan det være denne? http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1142

Skjønner godt at adolfoiene er superyndlinger, de er jo utrolig skjønne ;D
Ha! Den var det - husket det med en gang jeg så det! Tusen takk! Nå skal jeg registrere det igjen på akvarieprofilen til 45 literen.
mona o
[QUOTE=Lisbeth]Vet du hvor mange du har igjen av disse nydelige ottoene?


Veldig få, dessverre. Driver og elle-meller på knappene her nå om jeg skal kjøpe noen nye....Har kun 3 igjen av de opprinnelige 18 som jeg kjøpte...
Ojj, veldig kjipt. Har jo også opplevd å miste 20 dragefinner på mistenkelig kort tid. De er absolutt ikke så dyre som disse ottoene, men det svei nok i lommeboka og utrolig frustrerende å bare se fiskene dø

mona o
Og du... Kul avatar! ;-)
Hehe, thanks
Esha minaroll
Jeg har fått svar fra Esha og det ser ut som innholdsfortegnelsen er på nettet (jeg fant den ikke da jeg lette) her: Minaroll innholdsdokument .

Det er et .pdf dokument som jeg ikke klarer å ta copy/paste av listen fra, så her er skjermbildekopi av innholdsfortegnelsen for Esha Minaroll.

Da har jeg altså klart å finne innholdsfortegnelse for et Esha-produkt, men det andre mangler...Det var påfallende egentlig at ingen slik liste finnes på Esha Optima, som fiskene reagerer mer åpenbart på tilsettingen av...?? Hva er så hemmelig med den at de ikke lister opp innholdsfortegnelse?


MINAROLL:
[External Image]
mona o
Veldig få, dessverre. Driver og elle-meller på knappene her nå om jeg skal kjøpe noen nye....Har kun 3 igjen av de opprinnelige 18 som jeg kjøpte... ja, når var det tro? Trekvart år siden eller noe sånn? Uansett, de koster jo litt å kjøpe nye, og det er så tragisk når de bare dør som fluer uten noen bestemt årsak. Jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre for å holde dem i live. De tåler ikke engang flytting mellom mine egne akvarier, virker det som. Uansett, det blir litt gambling og kaste penga ut av vinduet om jeg ikke greier å holde noen nye ottoer i live heller, og nå i januar har jeg mye andre regninger å ta meg av:p



Har selv hatt perioder der jeg syns at ottoer har vert vanskelige å holde i live.
Otto er fisk jeg har hatt over flere år nå og jeg har en følelse av at de er mer glade i litt ”skitnere” kar (om en kan si det slik) med litt ferre vannbytter enn vanlig.

Det ene akvariet mitt som uten tvil var det beste for ottoene mine var en gammel 112 liters karantene Juvel tank med grov råda grus, mye planter/mose og røtter, dette var en tank som etter hvert sjelden ble slamsugd og det ble nok foretatt en god del mindre vannbytter i denne tanken en vanlig.

I denne tanken fantes det ikke frafall, ikke før de måtte flyttes pga lekkasje og da til en moden tank.

En annen ting som er viktig med ottoer er at en må bruke laaang tid på tilvenning til nytt kar, også når det gjelder flytting mellom egne kar. (selv om en har kontroll på egne vannverdier)

Ottoer og spesielt zebraen kan det se ut som, er litt vanskelige slik, de ser ut som de rett og slett ikke liker å bli flyttet på.

Mvh Morten.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap