Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 67)

I innkjøringstråden har det gått litt frem og tilbake med natriumklorid for å få igang overgangen fra nitritt til nitrat. Har powerheads, 30-litersbøtter svampen passer i og et sterkt ønske om å få innkjøringskaret ned i kjelleren.

Så i dag har jeg vært på powerheadjakt. Kjøpte åtte, vet jeg ikke har spredd dem og da skulle de jo være mulige å lokalisere i en kjeller på 60 kvadrat! Men en brun pappeske der nede - fant mye annet rart jeg trodde vi ikke hadde. Og esken fra Aquaristikshop. Akkurat der jeg hadde satt den...

Så en 85-liter er på plass på symaskinpulten, fant et armatur som virker og en varmekolbe, for Glomaten har jeg selvfølgelig ikke lysrør til enda. Fyller med sand og planter i morgen. Den svampen får helt andre forhold enn de tre i bøttene, men blir restartet på likt, og denne vil få varmere vann. Og den samme milliliteren daglig. Når man først skal finne ut ting mener jeg...

I de tre bøttene står det nå tre halvkjørte svamper i 25 liter vann med lik sirkulasjon. Alle fikk 1 ml Salmi med en gang, og jeg tror jeg holder meg til omtrent det, enkelt å huske. Diskuterer med meg selv om jeg skal fortsette med luftesten, det burde ikke være nødvendig så lenge bøttene står uten lokk og det er god sirkulasjon i overflata. Får teste i morgen og bestemme det da.

Planen er at en av bøttene skal fortsette å gå uten tilsetning, en skal tilsettes litt jodfritt salt, og en den lille klunken med vodka noen har visket meg i øret at er lurt. Og så får vi se hvem om noen vinner ;o)
Veldig spennende Linda ;D
Flott at du tar jobben med dette eksperimentet, veldig interessant å følge med på
Plussmedlem
Linda W
Planen er at en av bøttene skal fortsette å gå uten tilsetning, en skal tilsettes litt jodfritt salt, og en den lille klunken med vodka noen har visket meg i øret at er lurt. Og så får vi se hvem om noen vinner ;o)


Du har ikke ei bøtt jeg kan stå i også? Forresten har jeg bøtte selv, du kan bare gi meg litt plass og tilsetning... Og da tenker jeg ikke på det jodfrie... :-p
Hei hei
Skulle bare fortelle at jeg har brukt oppskriften din på Alabast gips i en tråd inne hos meg. Du finner den her :
Håper det går greit ;0)

Spennende prosjekt du holder på med! Dette må jeg følge med på :0)

-Kamilla-
Linda W
I innkjøringstråden har det gått litt frem og tilbake med natriumklorid for å få igang overgangen fra nitritt til nitrat. Har powerheads, 30-litersbøtter svampen passer i og et sterkt ønske om å få innkjøringskaret ned i kjelleren. I de tre bøttene står det nå tre halvkjørte svamper i 25 liter vann med lik sirkulasjon. Alle fikk 1 ml Salmi med en gang, og jeg tror jeg holder meg til omtrent det, enkelt å huske. Diskuterer med meg selv om jeg skal fortsette med luftesten, det burde ikke være nødvendig så lenge bøttene står uten lokk og det er god sirkulasjon i overflata. Får teste i morgen og bestemme det da. Planen er at en av bøttene skal fortsette å gå uten tilsetning, en skal tilsettes litt jodfritt salt, og en den lille klunken med vodka noen har visket meg i øret at er lurt. Og så får vi se hvem om noen vinner ;o)


Det kaller jeg å gå vitenskapelig til verks Linda. Gleder meg til å følge dette og se hvilke overraskelser som kan komme. Jeg holder Absolut alle muligheter åpne :0
Godt å vite at du følger med Sigmund, og kan stoppe meg hvis jeg skulle rote meg Absolut helt ut på viddene ;o)

Testet i dag, i bøttene er det sånn nogenlunde like forhold, men i karet på rommet ved siden av er alle verdier lavere. Det kan ikke bare være temperatur som har sørget for så stor endring over natten, rotet litt før jeg fikk i vann, så nå har jeg byttet svamp. Godt å ha et utømmelig lager av helt like svamper!

Vet ikke helt hvor mye "litt" salt er, så jeg tar et par teskjeer og ser hva som skjer. Så ufattelig vitenskapelig blir ikke dette uansett, tar det knekken på det hele har vi jo fått et slags svar!

Testen fra karet helt til høyre. NO3 er rundt 120 i bøttene, nitritt langt utenfor fortsatt.
[External Image]

Vannrotet kommer av at jeg lærte noe nytt og festlig om huset i går, dusjen i kjelleren får bare vann fra berederen! Ikke kaldt vann! Finnes ikke noe rør for det en gang! Da vi var på visning bodde det folk i huset, og dusjen så ut til å være i bruk. Tøffinger...

En annen ting jeg lærte i går er at det ikke holder å bare skylle glassene med sånne utslag, det må koking til. Nitrittutslag i alle kar samtidig er liksom helt ulogisk, skiftet selvfølgelig vann mens jeg funderte på årsaken, og Ove insisterte på springen, vi har jo hatt moro med det tidligere. Så nøyere på glassene som sto oppmarsjert på benken, noen av dem var rosa! Ja ja, et grundig vannskift i ny og ne er det bare plantene som har vondt av ;o)

Holder også på med forberedelse til storauksjon søndag, og fikk øye på javabregnen i bunnen av Juwelen....
[External Image]

To alvorlig store porsjoner til salg og en grundig opprydding, så ser man plutselig at det er en flott rot under der...
[External Image]

Kanskje de dusjet hos naboen, eller ikke.... Det finnes en reguleringsmulighet på toppen av de fleste varmtvannsberedere som gjør at temperaturen på utvannet kan justeres. Den bør imidlertid ikke være under ca 65 grader pga eventuelle legionellabakterier. 65 graders vann, det blir man temmelig lyserød av, så anbefaler et besøk av rørleggeren

Du burde egentlig ha en abonnementsordning med levering av planter til sånne som jeg som bare har våte fingre, ikke grønne. Bruker vel ca 6 uker på å ta livet av de fleste planter, bortsett fra anubias og echinoduros, de tar penselalgene seg av....
Nå skal jo jeg også ha surt og mørkt vann i et kar Sigmund, kanskje det hjelper hvis du får planter fra det karet? For jeg har jo tenkt å få det til, og veldig mange planter har det med å ta seg en påause hvis overgangene blir for store. Vi prøver ;o)

Har fått med en smule andemat i en plantepose, det blir jeg sikkert kvitt, og i dag ble jeg veldig glad. For enten er dette "all andemats store mor", eller en Limnobium laevigatum. Den har jeg ønsket meg!
[External Image]

Den dupper på toppen av et langt rør (fant det til 24,40 på Nille) sammen med Anubias og posthorn str XL. Det andre er fullt av Javabregnestiklinger. Disse rørene tar ikke store plassen på benken, og dagslyset når langt ;o)
[External Image]

Litt action fra Guppykaret. Skrekkelig med den Biltema-ripa, må huske på å snu karet når det skal settes opp igjen...

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Linda W
Har fått med en smule andemat i en plantepose, det blir jeg sikkert kvitt, og i dag ble jeg veldig glad. For enten er dette "all andemats store mor", eller en [URLBLOCK1] Den har jeg ønsket meg!


Det ser ut som den Linda, og hvis du vil ha flere så kan jeg ta med noen til deg på mandag. De sprer seg nesten like kjapt som andematen også, super-enkle planter å ha, til og med under dekkglass og hel topp

Marita Ekdahl
Det ser ut som den Linda, og hvis du vil ha flere så kan jeg ta med noen til deg på mandag. De sprer seg nesten like kjapt som andematen også, super-enkle planter å ha, til og med [I]under dekkglass og hel topp [/I]:)


Supert Marita, jeg takker og bukker! Hvis jeg ikke husker feil var det deg jeg fikk den vakre mosen av også. Kjøper gjerne en liten stikling, for den har lidd så fryktelig under mangel på sted å bo! Nå er det plass i et kar med lys, varme og filter, så jeg har veldig lyst til å prøve igjen. Har ikke annet enn Javabregne i bytte nå tror jeg...
Jeg skal nok finne en påfuglmose-dott til deg, den har trives godt i veldig surt vann hos meg så det kan jo hende at den kan være brukendes hos apistogramma?
Tenkte jeg skulle prøve
Har du begynt på noen ide om oppsett til disse enda? Jeg forandrer stadig oppi karet selv om jeg tror jeg er ferdig, og nå lurer jeg på om jeg ikke skulle hatt noen stein også....Men kjempegøy er det å prøve noe nytt, spennende
Har ikke kommet så veldig langt der enda nei, leser og leser og samler og samler. Fant hjemmesiden til TomC, der må det være mulig å finne litt inspirasjon til både det ene og det andre, og noe som heter Apistogramma.com, forumsted det sikkert også er litt å hente.

Blir i alle fall tett med flyteplanter, og da begrenser det seg muligens litt pga lyset. Bolbitis heudelotii er det eneste jeg har som trives i bortimot stummende mørke - den kan jeg sneie en bit av. Vil du prøve? Tror det lønner seg å "tilvenne" planter også, særlig sånne som ikke akkurat er noen racere i utgangspunktet...
Linda W
Blir i alle fall tett med flyteplanter, og da begrenser det seg muligens litt pga lyset. Bolbitis heudelotii er det eneste jeg har som trives i bortimot stummende mørke - den kan jeg sneie en bit av. Vil du prøve? Tror det lønner seg å "tilvenne" planter også, særlig sånne som ikke akkurat er noen racere i utgangspunktet...


Ja takk, den kan jeg godt prøve, hvis den ikke krever noe særlig omsorg, det er strenge regler for planter hos meg: Klar dere selv! :b
Jeg noterte meg sidene du linket til, her er det bare å få med seg alt man kan lære på kort tid
Da kniper jeg av litt, den er absolutt ikke krevende på noen som helst måte, og som sagt den eneste jeg har funnet som ikke trenger lys. Snubler du over noe bra om huler til barlowi er det bare å si fra. Kokosnøtter har jeg, men det er jo ikke spesielt vakkert egentlig. Og farger noe så aldeles helt forferdelig. Noen bruker keramikkpotter, det var et artig tema jeg er ferdig med det også. Noe gøy i skifer kanskje...
Etter å ha ryddet i 325-liter'n nå nettopp så fant jeg ut at jeg der hadde tre uthulte steiner, de har jeg tenkt å sette i apistokaret og kle med mose, for jeg har heller ikke sånn voldsomt lyst på kokosnøtt...de er søte og sjarmerende nok altså, men det passer ikke helt med resten jeg har.
De uthulte steinene får man kjøpt billig på ebay, og de veier omtrent ingenting.
Ellers har jeg vært inne på tanken å silikonere sammen små skiferbiter som huler, det ville nok blitt bra det også...får gruble litt og prøve meg frem i helgen
Vordende Apistomammaer er visst noe for seg selv, akkurat som Apistomammaer kjente jeg helt plutselig ;o)
Gleder meg veldig til å følge prosjektene deres ;D
Loffas tråd viser kokosnøtthuler med hullet temmelig høyt opp mot "taket" i hulen. Det ser ut til å fungere hos ham.

Jeg borer et ganske stort, ca. 30 mm i diameter, hull i den enden hvor de tre "øynene" sitter, før jeg sager nøtta i to, slik at hver halvdel har et halvsirkelformet hull helt nede ved "bunnen" av hula. Dessuten et 6 mm Ø hull på toppen, for bedre vannsirkulasjon og for å hindre eventuelle gasser fra underlaget i å samle seg.

Det jeg ser er at hunnen, når hun er leksklar, stenger seg inne i hula ved å fylle munnen med sand innefra bunnen av hula og spytte den ut på utsiden av åpningen. Til slutt er det så trangt at hun må legge seg på siden og svømme sidelengs ut. Jeg har også sett at åpningen er helt stengt. Enda en grunn til å ha et mindre hull på toppen. Jeg har ikke sett selve befruktningen, men har lest at hannen sprøyter melke inn i huleåpningen. Hos meg kommer hun normalt ikke ut før yngelen er frittsvømmende, men det har vært unntak. Jeg har ikke sett plommesekk, men har heller ikke macro . Når hun er ute med de små, tolereres hannen såvidt, men alt annet kjeppjages. Det finnes sikkert andre par som oppfører seg anderledes, her er det få helt rigide oppskrifter.

I 530 literen har jeg sett at de har lagt egg skjult dypt inne bak/under store røtter og stener, men det ser ut til at de foretrekker huler. Gir nok også bedre beskyttelse.
Notert Simund, takk! Fant en godt utkokt kokosnøtt i "dette trodde jeg var nødvendig i starten"-boksen, den skal deles og få mose på seg, så tar jeg det derfra...

Har ikke målt all verden i forsøksbøttene, men pH må jo passes på. Absolut-bøtta er den eneste med endring, der er pH på vei opp. Var det rart tro? Så mye man ikke kan/husker!

Var innom Dahls og dro med meg noen lysrør, når jeg først er i gang med en masse prøving og feiling og dokumentering har jeg en ide i bakhodet om å ta bilder med samme innstilling og forskjellige lysrør. Lys er jo så viktig egentlig! De har fått inn et rør med innebygd UV, men Thor løp og jeg glemte hva det het. Kommer flere dager. De hadde en bittebitteliten powerhead, så egentlig burde jeg ned og skjære glass. Men det er storauksjon i morgen, må tidli opp...

Ikke all verden med denne gangen, et par røtter med flott Javabregne og en alvorlig porsjon Javamose. Den er jeg litt stolt av egentlig. En rekeporsjon ble det også...

Og en salvatorisfamilie. Med alfahannen. Gir snart opp, men kan jo ikke beholde alle heller. Spennende å se om de blir solgt!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap