Tante Astrid´s undervannsverden (side 68)

mona o
Det kan i blant vekke en knollplante fra dvalen dersom man tar den helt opp, og planter den ned igjen. Kanskje bare en cm unna, og med en ny plantenæringstablett under seg om man vil gi en ekstra dytt.


Tante Astrid
Ahaa. Takk for tipset. Da skal det prøves ved neste vannskift. Den er veldig frisk og fin så jeg vil tro den tåler å flyttes på litt.


Har gjort det med min egen lotus, og nå har jeg vel fire knoller rundt om som spirer En knoll lå virkesløs gudene vet hvor lenge, inntil jeg tok den opp og satte den ned i karet ved siden av. Innen en uke kom bladene :p
Man behøver ikke flytte dem langt, men la dem tro det, hehe, så de skyter i vei og tror at det nå er en ny sesong

Leste om at dette med flytting kunne vekke knoll- og løkplanter fra dvale på Tropicas nettsider, tror jeg det var.
Hei igjen Tante Astrid!
Nå har jeg lest tråden din også,fra a til å
Har lest mye av den fra før,men det skader ikke å lese ting om igjen.Gode bilder og god info,blir så sur på meg sjøl for jeg får ikke til og lage fine kar.Tror det bunner i at jeg ikke greier og kaste nok planter,og så er det "rimelige" planter å få...
Skal slutte med å kjøpe planter som kommer fra plantemix,har fått lovnad på zoo at jeg kan bestille meg planter fra Tropica gjennom dei,og det kommer jeg til og benytte meg av.Om 14 dager er 6-kanten innkjørt,av planter er der vallisneria,cryptocoryne,hygrophila og ei lita javabregne surra på ei rot.Kan du fortelle hva som mangler bregna når blada blir "glass-grønne" fra ytterkantene?Er det vannkval som gjør det eller er det stadiet før den setter sporer tro?
Er så artig og lese om kampfiskene dine,og så flotte bilder!Las om hvordan dere slet i varmen i sommer,du og Liv H,har tenkt litt rundt dette (har vært skral noen dager).
Om dere har utvendige pumper,hadde det vært mulig og sette de oppi ei isoporkasse og "kle " pumpa inne med frosne brusflasker ?Da får dere kjølt ned vannet og evt prøve dere frem med antall flasker (flaskene kledd med håndduker el likn.).Dette er bare en tanke,da jeg ikke har prøvd dette ut selv.Kom bare til og tenke på det da pumpa mi er varm utvendig og jeg ser rett inni den.Om dette kunne fungere så er det et rimeligere alternativ enn annet?
Elles er det mange gode tråder og lese i,og nå skal jeg ta til på Mona o sin ,men vil si at det er til skikkelig inspirasjon og lese og se det du får til!Så jeg gir ikke opp før jeg har fått til litt av det du presenterer,kjøpte meg forresten 3 sternedanioer og ante ikke hva som var kjønnsforskjell : det fikk jeg vite herfra Glad jeg,har 2 hoer og en hann,fine fisker.

Mvh
Takker enda en gang for tipset, Mona! Skal komme med tilbakemelding og fortelle om det fungerer her også

Imponerende at du har kommet deg gjennom hele tråden Ewi! Ser du har vært gjennom andres og nå har tenkt å tråle Mona's. Utrolig mye jeg selv har lært ved å følge med disse personlige trådene, men jeg vet ikke om jeg hadde orket å lese de fra ende til annen om jeg ikke hadde fått fulgt med underveis

Når det gjelder å lykkes med planter så er det egentlig veldig enkelt. Velg planter som er enkle og tåler lite lys og gi de næring tilpasset arten. Det kan også være en fordel til å begynne med å bare velge noen få arter og heller ha flere av de plantet i klynger. Det gir et ryddig og fint utseende og er enkelt å få til. Så kan man heller utvide med flere sorter etterhvert. Å velge arter som er forskjellige i farge eller bladform fremhever også hver enkelt art.

Når det gjelder de merkelige partiene på javabregnen så lurer jeg på om den står veldig lyst hos deg. Tok et raskt søk på nett og der fortelles det at slike glassaktige områder altså skyldes for mye lys. Denne tåler jo å vokse nærmest i skyggen så du kan jo prøve å flytte den til et mer skjermet område og se om det bedrer seg.

Var forresten et godt tips det om is rundt filteret, men jeg ville kanskje foretrukket å kjøpe litt ekstra slange til det utstrømmende vannet fra filteret og legge denne et par runder i en boks med is. Mulig jeg er overforsiktig, men tenker da på at kraftig nedkjøling av selve filteret kan skade bakteriene.

Om du ser at stjernedanioene dine begynner å ta seg turer inn i mosen eller lignende så kan du jo prøve å flytte den over i et annet kar og se om du får yngel ut av det. Er en veldig enkel art å få til, noe du sikkert fikk med deg da du leste tråden

Takk for all rosen også
mona o
[QUOTE=mona o]Det kan i blant vekke en knollplante fra dvalen dersom man tar den helt opp, og planter den ned igjen. Kanskje bare en cm unna, og med en ny plantenæringstablett under seg om man vil gi en ekstra dytt.


Tante Astrid
Ahaa. Takk for tipset. Da skal det prøves ved neste vannskift. Den er veldig frisk og fin så jeg vil tro den tåler å flyttes på litt.


Har gjort det med min egen lotus, og nå har jeg vel fire knoller rundt om som spirer En knoll lå virkesløs gudene vet hvor lenge, inntil jeg tok den opp og satte den ned i karet ved siden av. Innen en uke kom bladene :p
Man behøver ikke flytte dem langt, men la dem tro det, hehe, så de skyter i vei og tror at det nå er en ny sesong

Leste om at dette med flytting kunne vekke knoll- og løkplanter fra dvale på Tropicas nettsider, tror jeg det var.

Det forklarer hvorfor det sa PANG med avleggere på min lotus i høst. Ominnredet karet og måtte ta ut planter og plante på nytt...
Under vannbyttet i dag så tok jeg opp lotusen og jeg lurer på om jeg har funnet grunnen til stagnasjonen. Det er jo fin sand i dette karet og lotusen ble plantet like etter at karet ble satt i gang i sommer som var. Etterhvert så har sanden seget litt fremover og knollen hadde havnet veldig dypt ned i substratet. Vet av erfaring at de ikke liker at denne blir liggende så dypt og det så faktisk ut som om røttene hadde råtnet en del. Luktet litt gjorde den også. Har nå latt den ligge nesten oppå sanden, bare så vidt den holder seg nede, så nå håper jeg det blir dreis på planten igjen

Ble forresten veldig overrasket da jeg drev med vannbyttet i asia. Det var stjernedanio-yngel der! Riktignok bare èn liten tass, men utrolig at den har greid seg så langt. Fjernet faktisk all pellia-mosen for et par uker siden også så jeg hadde ihvertfall ikke noe forventning om yngel nå, når det aldri har vært noe der tidligere. Tross alt mange grådige munner inni der. Ut fra utseendet så er den 1-2 uker gammel og den hadde en god og rund mage så den finner nok litt å spise. Skal bli spennende og se om den vokser opp. Rundt en halv centimeter allerede så foreldrene utgjør nok ingen fare lenger, men Clotilde er en flink og intelligent fisk så ikke godt å si hvordan det går om hun blir skikkelig sulten en dag
Fremdeles yngel på plass så det ser ut som det skal gå greit å overleve der.

Jeg har jo klaget og sytt meg over at jeg ikke får gjort noe i asia-karet uten at ålene og kampfiskene er i veien. Har lovet bilder så her kommer noen. Beklager kvaliteten, men det er ikke enkelt å ta bilder av ålene i utgangspunktet og når jeg i tillegg må holde hånden nedi akvariet samtidig så sier det seg selv at det blir så som så med innstilling av skarphet og slikt.

Her er de første tre bildene. Jeg må holde hånden i ro pga at den ikke skal havne utenfor kamera-området, men de er altså like innpåslitne om hånden er i bevegelse også. For ordens skyld, her er ingen godbiter eller noe. De er bare slik

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Her er det en som kommer inn for landing fra høyre ....

..... og lander.

[External Image]

[External Image]
Det er ikke bare ålene som er nysgjerrige. Clotilde er også ganske nærgående til tider og hun biter! Det er jo ikke særlig vondt, men jeg skvetter hver gang. På det nederst bildet så kan du nesten se at hun funderer på å dra meg i neglen

[External Image]

[External Image]
En kul kuhli kuler'n i hånda

(hehe, den måtte jeg bare ta)
hehe, de blir i det minste ikke vettaskremte og hyperventilerer når du holder på i karet! ;p
Nææ så kult med kuhliiene dine! Sånn vil jeg at mine også skal holde på. De eneste fiskene som forstyrrer meg når jeg driver i vannet er knurreguramiene. Aldri hatt så nyskjerrig fisk
Ja, må jo le av de, men jeg må innrømme at det er litt slitsomt å hele tiden måtte følge med de når jeg må holde på nede i karet. Er jo redd for å skade de. Bare det å skrape alger må gjøres veldig forsiktig for plutselig er det en ål mellom glasset og skrapen og det er hakket før den ender i to. De er jo så raske :b
Så morsomme bilder Veldig gøy med fisk som ikke finnes sky! Hadde en borellii som bet meg i fingern hver gang jeg mata med frossent for. Artig liten tass det og.

Alltid trodd kuhlii var sky fisk jeg. Hadde et par en gang i tiden, men de bare gjemte seg så jeg så dem aldri.
Bra de ikke er så store disse fiskene
En av grunnene til at jeg valgte kuhlii-ål var at så mange hadde skrevet at de var sky og sjelden å se ;b

Det ser forresten ut som om stjerne-yngelen får gå i fred. Ingen av de større fiskene ser ut til å ense den i det hele tatt. Regner med at den finner noe å spise på egen hånd så det fôres ikke noe med infusorier fra min side. Den er likevel rund og fin i magen til enhver tid ser jeg. Fôrer jo stjernene med nyklekt artemia av og til, men når de er så små så blir til og med den maten for stor. Synes å huske at de var 4-5 uker før de rørte artemia.
Jeg tror at en av grunnene til at kuhliiål har rykte for å være sky, er at de veldig ofte blir holdt alene, eller maks to stk. Og fisk som trives i grupper, blir ofte sky når de ikke har en gruppe av artsfrender rundt seg.
Ja, det spiller nok inn. Jeg har jo hele 15 stykker og i tillegg masse gjemmeplasser, både kokosnøtter og tett buskas. Har erfaring fra andre arter at jo flere muligheter de har til å gjemme seg dess mer synlige blir de. Regner med at det er det samme med disse ålene.
Så gøy med flere stjerne yngel De største er vel fullvoksne nå?
Jeg hadde nok bare to kuhlii ja, så det er sikkert grunnen.
Ja, de største lar seg ikke skille fra resten av flokken og er nok med i leken også. Disse fiskene leker jo hele tiden, men det er altså første gangen det dukker opp yngel i samme karet som de voksne går i, og det etter at jeg har fjernet mosen. Koslig at det dukker opp en og annen yngel innimellom, men selv om dette er små fisk, og karet er stort, så håper jeg det ikke skje så ofte
Inntrykk av at det blir få og sjelden yngel som vokser opp om man lar naturen gå sin gang, og det er egentlig greit med de fleste arter Tror jeg må gi ancistrusen min p-piller snart. De får kull etter kull, ser de selges over alt så jeg har ikke en gang gidda prøve å selge. Får ta storopprensking en dag snart.

Det så ille ut på trykk... og ta dem med til en butikk og få levert dem inn var tanken....
Kanskje en idè å skille paret og la de gå i hvert sitt kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Johan Blixhavn Mæland
Reklame for plussmedlemskap