Marens akvarieverden (side 69)

jeg trodde jeg visste hva de var, men ottoene i basen her har forskjellige bilder fra andre steder på nettet.. ble helt forvirra tilslutt. her er min tråd om dem
Det virker som det er et eneste stort rot dette med otto-artene!:S

Tror jeg svarer som det du gjorde i tråden;
"men, de er nå hvertfall en otto"

Mystisk sykdom på coryene...
Jeg har lenge sett på Corydoras Sterbai at de har hatt ett eller annet på hodet (på huden). Om jeg skal sammenligne det med noe så kan det se ut som at de har et støv-lag med kalk....

Det har vært veldig vanskelig å fått sett dette veldig nøye da de er ganske sky av seg, men nå nettopp så jeg at det antagelig er "huden" som detter/slites av. Det så ut som heller ut som at det manglet noe enn at det var noe som lå utenfpå huden.

Jeg aner ikke hva dette er og jeg er svært bekymret! Ikke alle av C. Sterbaiene har dette, men det blir fler og fler og være og værre for de som har det. Det smitter ikke før det har gått en stund, så dette har pågått over tid.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Ser ut som Sopp og/eller finneråte. eSHA 2000 bør virke.

-Tim
Tim
Ser ut som Sopp og/eller finneråte. eSHA 2000 bør virke. -Tim

Enig med Tim.
høres ut som soppen jeg hadde på en av mine coryer for lenge siden.
Funket med esha 2000.
Ha ei god helg.
nå er whiskyen tom så får vel smake på ølet. Feire ca 250 cory egg.

Espen
Finneråte:
Finneråte forårsakes av ulike bakterier, oftest bakterier i familien Aeromonas. Gjenkjennes ved at finnene faller fra hverandre, og "forsvinner". Gråaktig belegg over finnere er også vanlig. Finneråte smitter kraftig gjennom vannet.

Jeg vet ikke om jeg vil si dette er det rette. "smitter kraftig gjennom vannet", det er kun en gruppe Sterbai som har det og de har hatt det over lang tid.
Jeg har medisinert med Esha 2000, men vil selvfølgelig gjøre det igjen nå med dobbel dose!

Sopp:
Sopp (saprolegina\ achyla) er en ganske vanlig sekundær infeksjon etter parasitter. Soppen gjenkjennes ved hvite, vattlignende "dotter" på fisken. Ofte vil lette infeksjoner forsvinne av seg selv, dersom du bytter litt ekstra vann. Har selv til gode å måtte behandle mot sopp-infeksjoner.[/I
]
Ingen "dotter" her....
Bekymret for en sterbai
Jeg har en ganske stor Sterbai som har snappet en del luft i det siste (lita uka kanskje ..??). Jeg har ikke lagt merke til at hun ikke har vært særlig aktiv i det siste, men mulig jeg ikke har registrert det.

Hun ligger på bunnen og svømmer ofte opp for å snappe luft. I kveld har hun i perioder gjort det ca hvert 2. - 5..minutt. Mens jeg har sittet forran karet nå har det kanskje gått 10min siden sist.... Det er art om det skulle ha vært oksygenmetninga i vannet da det er kun denne coryen som gjør det.

Hun ligger ellers helt i ro og regerer ikke mye på meg foran karet. Jeg klarte å sette fotoapparatet helt inntil glasset hvor hun lå intill på den andre siden uten at hun flyttet seg. Veldig uvanlig for disse fiskene mine!
Det er bare hun som gjør det, ingen andre coryer har gjort det når jeg har sett i kveld.

Her er bilde av denne utrolig store og fine C. Sterbaien! Den som ligger litt bak har denne hud-sykdommen, men det har ikke denne som snapper luft...[External Image]
Står det virkelig at finneråte smitter kraftig? Hm, merkelig. Jeg har ikke inntrykk av at det er spesielt smittsomt. Skal man tyde utifra alle innlegg her om tilfeller av det, så er det som oftest bare en eller to fisk i samme karet som får det. Har aldri noengang lest at hele karet og alle fiskene er smittet av finneråte.

Leit med den Sterbai'en din :/ Ikke godt å si hva som feiler henne, og ikke mye man kan gjøre heller når kun denne ene viser symptomer.
Den med hudsykdommen ville jeg forsøkt Esha Exit på, for det minner faktisk om oodinium. Behandle mens lyset er avslått og dekk til karet under behandlingsperioden. Oodinium svekkes kraftig av mangel på lys, merkelig nok, og det gir medisinen en ekstra push. Jeg brukte Esha Exit og Esha 2000 i kombinasjon + avslått akvarielys, og ble kvitt et angrep av den sykdommen på en gruppe C. metae for et par-tre år siden.

Mulig det trengs sterkere medisin, som f.eks. JBL Oodinol (les vareteksten i nettbutikken), men den inneholder kobber, som er svært giftig for snegler og reker. Har du det i karet?
Aquamanias selger JBL Oodinol, og det gjør også Webzoo.
Godt å høre at det ikke er så smittsomt!
Jeg er ikke noe ekspert på sykdommer, så jeg forholder meg stort sett til Frank Angells artikkel om sykdom. Om jeg kommer på det så går jeg på JBL sine sider.
Jeg tror desverre sykdommen har kommet langt her, så jeg håper det ikke er av den typen som er vanskelig å bli kvitt! Kan den føre til andre alvorlige sykdommer, eller er fisken fin igjen om man blir kvitt finneråta?

Jeg medisinerte for et par uker siden med Esha 2000, men det funka ikke...
I dag ga jeg dobbel dose, så jeg er lurer på om jeg har nok igjen i flaska til medisineringa i morgen... Jeg gir både 2000 og Exit. Tror det ble 120 dråper Esha 2000 og 96 dråper Esha Exit! Skal si flaskene har fått ben å gå på her i huset!:O
Tror jeg har kjøpt 4 flasker Esha 2000 på ganske kort tid, så jeg burde vel praktisk talt ha kjøpt den 180ml flaska. Den er jo så mye "dyrere" å kjøpe enn de små flaskene, men det ville nok likevel ha lønt seg hos meg snart:p

Jeg synes jeg har vært svært heldig med helsa til coryene mine og jeg håper det fortsetter! Det eneste i tilleg til denne finneråta er det kun den ene C. Duplicareusen (som har mistet mye av fargen) det har vært noe med. Det ser forresten ikke ut til å plage den i det hele tatt, så om han overhode vet det selv er jeg usikker på...
Det siste er jo også den coryen som det kan se ut til har ett eller annet problem som gjør at hun/han har vanskelig for å ta til seg nok oksygen. Dette er en av de største sterbaiene jeg har og en av de flotteste, så jeg synes det er skikkelig trasig dette!
Håper hun kommer seg, men jeg har desverre hatt dårlig erfaring med coryer som slurper luft tidligere

Jeg vet ikke hvorfor, men hver gang jeg medisinerer så blir det full fart med lek i karet!! C. sterbai og C. duplicareus deler seg i hver sine grupper og suser rundt på glasset, de 2 ottoene hermer etter coryene og perlene begynner å svømme sammen rundt i en sirkel! Sjokoladeguramiene og Lakrisguramiene blir helt forvirra og vet ikke hvor de skal gjøre av seg!
mona o
Den med hudsykdommen ville jeg forsøkt Esha Exit på, for det minner faktisk om oodinium. Behandle mens lyset er avslått og dekk til karet under behandlingsperioden. Oodinium svekkes kraftig av mangel på lys, merkelig nok, og det gir medisinen en ekstra push. Jeg brukte Esha Exit og Esha 2000 i kombinasjon + avslått akvarielys, og ble kvitt et angrep av den sykdommen på en gruppe C. metae for et par-tre år siden.

Takk for tips! Jeg tror nemlig selv at dette ikke er vanlig finneråte etter det jeg ser på fiskene! Jeg startet kur med dobbel exit og 2000 i kveld, men skal dekke til karet i morgen! Hva dekker du forresten akvariet med? Jeg har jo 26-27grader i det karet, så om jeg dekker det kan det fort bli varmere...
Husker du om du måtte medisinere C. Metae mange ganger for å bli kvitt dette?

Jeg får ha fiskene på "slankern" i noen dager også da bortsett fra Lakrisene sm må ha microorm....

Jeg vil nødig bruke sterkere medisin, så jeg håper det holder med de "snille" da jeg har en del reker ja.

Hvordan går det forresten med Sjokoladegurami-prosjektet? Blir det noe av?
*spent*
synd med sykdom, men gøy med lek da!!
Ha en flott kveld
Ha en flott "kveld" du også! Grattis med alle egga. Det blir maaange coryer det, så da må du vel ha et ekstra kar etter hvert! Kos det med Ølet!
MarenB
Hva dekker du forresten akvariet med? Jeg har jo 26-27grader i det karet, så om jeg dekker det kan det fort bli varmere... Husker du om du måtte medisinere C. Metae mange ganger for å bli kvitt dette?

Jeg slang bare et håndkle over. Når du ikke har lyset på i armaturet, sparer du et par grader på oppvarming av akvarievannet. Da holder det kun romtemperatur og går ikke over den.

Jeg strevde en stund med å bli kvitt dette på Metaene, men det var ikke før jeg slo av akvarielyset at det brått skjedde total forvandling. "Poff" sa det bare, så endelig ble de friske! Tre dager i mørke sammen med medisiner, og da lyset kom på igjen, var de 100% friske. Etter å ha slitt så lenge med det, var mørke det ekstra som skulle til for at det virket.

Hvis du trenger mere av Esha, skal jeg se om jeg har noe jeg kan sende deg...? Er det begge eller bare en av dem du trenger i så fall? Husker ikke hva jeg har så jeg må se etter.
Jeg håper virkelig å bli kvitt dette(!), så jeg får heller ta noen dager ekstra med medisin og mørkelegging siden lyset var på i kveld. Det funket jo ikke med Esha tidligere, så jeg krysser fingrene for at lyset skal gjøre underverket!X

Jeg venter på en pakke fra Akvaristikshop som skal komme i løped av de nærmeste dagene og der skal det være 1-2 pakker med begge Esha typene
Om de kommer for sent så får jeg se på dyrebutikkene om jeg finner noe der.

Men takk så mye likevel, veldig snilt!
Hei Maren! Da har jeg faktisk lest meg igjennom hele tråden din Er relativt nybegynner selv, så artig å lese om dine erfaringer! Kan relatere meg selv til mye av det:-p Utrolig mye interessant å lese og masse fine bilder! Men, har ett lite spørsmål...

MarenB
I dag ble det sendt inn en bestillling til Aquaristikshop på noen kroner. Håper pakken kommer så fort som mulig slik at jeg/assistentene får et nytt liv med vannbytte!;) Har kjøpt både sirkulasjonspumpe og slanger. Kjøpte 2 slanger, en til sirkulasjonspumpa og en til slamsugern. Tanken er at alt slammet/vannet ut verandadøra/dusjen/do:)

Lurer på hva av utstyr osv du bestilte for å få til dette med transport av vannet fra mellomlagring til akvariet? Tenker på å ordne meg noe sånt selv, blir mange bøtter:-p Tror det var linket til det her i en annen tråd, men gidder ikke gå tilbake å lete.

P.S: Kjøper selv alt av fisk på TAM lade, artig å se at vi har gjort oss de samme erfaringene om personalet der, Christer er absolutt å foretrekke! Gidder faktisk ikke handle enn til andre enn han. Skal dog sies at hun Marita har grei peiling
Hei Christian og velkommen til tråden min!
Artig om du fikkk noe ut av lesinga av tråden! Jeg startet jo den helt i begynnelsen da jeg startet med akvarie, så da er hele "karrieren" dokumentert der

Når det gjelder utstyr til til det vannbyttesystemet, så har jeg kjøpt:
Eheim cpmpact 1000 som sirkulasjonspumpe
[URL=https://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?userid=Gr68IN3sO4TR57HhrrQ8hMD3IP0qCHVFzXi&f=NR&c=308130+*+308131+*+308132+*+308133&t=temartic_e]Slange[/URL]
Og en snedig [URL=https://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?userid=Gr68IN3sO4TR57HhrrQ8hMD3IP0qCHVFzXi&f=NR&c=400371+*+400471+*+400571&t=temartic_e]liten dings[/URL] for å bare kunne legge slangen i karet uten å risikere mye søl. Jeg tror ikke jeg har glemt noe nå...??

Jeg handler mesteparten av fisk på TAM ja, synes det virker litt utrygt å handle andre steder etter å ha blitt "kjent" med de som jobber på TAM. Christer har absolutt mest kompetanse, men Marita har som du skriver , grei peiling hun også
Christer har jo hatt mye med akvarieklubben å gjøre, så mange derfra handler hos han og de handler ikke lite:O Det er sikkert derfor han ofte han prioriterer å hjelpe de.
Jeg er utrolig lei av å drive å sitte fler timer og vente på at han skal få anledning til hjelpe meg, så jeg har gitt han litt opp. Det er jo også litt "sære"-fisker jeg har nå etter hvert, så da er det begrenset hvor mye Christer kan hjelpe med også.

Eller så handler jeg mye mye akvarieting (inkl fisk) fra Tom som har sitt eget "firma" hvor han bestiller fra IMAZO (samme leverandør som TAM), men til helt andre priser!
Om det er noe du skal ha så anbefaler jeg deg å skjekke ut med han først:
tom@akvaristikk.no eller tlf 92417370. Kjempehyggelig fyr og som sagt til veldig hyggelige priser!

Nå har jeg mørkelagt hele karet og jeg kjenner at det er litt creepy å ikke kunne se til fiskene... Jeg blir sikkert å gå rundt og tenke mye på de disse 3dagene. Håper ingen styrker med i alle fall, jeg har ikke råd til å miste noen! Det er ganske utrolig hvor glad man kan bli i slike vesener!
MarenB
Og en snedig [URL=https://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?userid=Gr68IN3sO4TR57HhrrQ8hMD3IP0qCHVFzXi&f=NR&c=400371+*+400471+*+400571&t=temartic_e]liten dings[/URL] for å bare kunne legge slangen i karet uten å risikere mye søl.

Hehe Du er sikkert enig i at det røret bør hektes over kanten på akvariet når man fyller opp... ikke legge det nedi akvariet

Men ang. Esha'en så får du si fra om det er noe du mangler.
Du kunne jo også tatt ut den ene Sterbaien du viste bilde av som er så hardt angrepet av hudproblemene, og testet ut en sterkere medisin på den i et eget plast kar? (hvis du har det) Jeg har god erfaring med å gjøre det. Da bruker jeg kun en luftestein, ellers bare vann i karet, og så bytter jeg alt vannet hver dag og tilsetter ny dose medisin daglig.
Dette funker selvfølgelig bare på sykdommer som ikke er spesielt smittsomme og som bare en fisk er rammet av.
mona o
[QUOTE=MarenB]Og en snedig [URL=https://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?userid=Gr68IN3sO4TR57HhrrQ8hMD3IP0qCHVFzXi&f=NR&c=400371+*+400471+*+400571&t=temartic_e]liten dings[/URL] for å bare kunne legge slangen i karet uten å risikere mye søl.

Hehe Du er sikkert enig i at det røret bør hektes over kanten på akvariet når man fyller opp... ikke legge det nedi akvariet

Men ang. Esha'en så får du si fra om det er noe du mangler.
Du kunne jo også tatt ut den ene Sterbaien du viste bilde av som er så hardt angrepet av hudproblemene, og testet ut en sterkere medisin på den i et eget plast kar? (hvis du har det) Jeg har god erfaring med å gjøre det. Da bruker jeg kun en luftestein, ellers bare vann i karet, og så bytter jeg alt vannet hver dag og tilsetter ny dose medisin daglig.
Dette funker selvfølgelig bare på sykdommer som ikke er spesielt smittsomme og som bare en fisk er rammet av.

Haha! Tror ikke jeg var helt våken nårjeg beskrev bruken av det røret

Det med å ta ut fisk høres jo ut som en veldig god idé! Jeg vet jo at mange andre har gjort det, men jeg klarer skjeldent å huske det når jeg selv havner i en slik situasjon:p
Tror jeg prøver Esha-kuren først og ev ta ut fisker etterpå for mer medisinering.
Når du gjør behandler i plastkar (er det terrarie-karene du mener?), skifter du vannet til samme tidspunkt hver dag da for å få full effekt av medisinen?
Kanskje jeg skulle ha bestilt slik medisin og ha det klart.
Er det medisinene du linker til i innlegg 1368 du tenker på?
MarenB
Når du gjør behandler i plastkar (er det terrarie-karene du mener?), skifter du vannet til samme tidspunkt hver dag da for å få full effekt av medisinen?

Ja, det er slike plastkar à la terrarie-karene Webzoo har. Jeg pleier å skifte alt vannet rett før jeg skal tilsette ny, dagens dose med medisin. Da har forrige dose virket akkurat et døgn.
Jeg bruker mellomlagret, luftet og ph-justert vann når jeg skifter vann i "hospital-tanken". Ikke vann fra hovedakvariet.

MarenB
Er det medisinene du linker til i innlegg 1368 du tenker på?

Ja. Den er sterkere enn Esha medisinene.
Den inneholder som sagt kobber som er giftig for snegler og reker (og fisk om dosen blir høy), så det er helt klart en fordel å medisinere den separat i eget kar.

PS!
Jeg dekker alltid til hospital-tanken med et håndkle, evt halvparten av karet med et håndkle. Dette fordi fisken i et slikt nakent kar blir stresset av å se masse bevegelser o.l. rundt seg. Fisk roer seg ned i mørket og slapper av.

Håndkleet holdes på plass med et par klyper, så det ikke sklir eller noe. Da pleier fisken å søke dekning under den delen hvor håndkleet går over karet, da de ikke kan bli sett ovenfra
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap