Revestrekenes akvarieverden (side 69)

jeg lurer på det samme som Lisa-S.
hvordan fikk dere med dere disse fantastisk fine fiskene på flyet?
Aksel
jeg lurer på det samme som Lisa-S. hvordan fikk dere med dere disse fantastisk fine fiskene på flyet? :)


Dette fikk jeg svar på i en egen tråd.
[External Image]
Ikke overraskende er de blonde undersverdguppyene blitt mange flere på noen få dager.

[External Image]
Og de voksne gjør det de kan for å øke befolkningen enda mer... her er en hann på flørteren

[External Image]

[External Image]

I en boks på akvarierommet svømmer nyklekkede Norsk flaggtetrayngel, jeg har satt i gang en infusoriekultur og krysser fingrene for at den blir vellykket.
[External Image]
Et par av ynglene i kjøkkenbenk-karet, de jeg ikke vet hva er (jeg har jo puttet egg fra adolfoi, gossei, metae og CW032 i karet)

[External Image]
[External Image]
Kveldens siste bilde viser to av Farlowella vittata'ene, de er ganske forskjellige i både størrelse, farge og neselengde enda de er kullsøsken. Jeg regner med at den lille er en hunn, h*n har ihvertfall begynnende kulemage
Er det ikke spennende med "forundringspakkecorybarn"? Har 3 selv i et kar som jeg drømmer om at er tukano, selv om all fornuft tilsier at de er venezuelanus...

Og grenmaller er virkelig fassinerende skapninger ;D
Joda, det er spennende med slike vetikkehvadeteryngel

[External Image]
Her er noen bilder av tukanoyngel i ulik alder, bildet over viser en 3 uker gammel yngel. Tukanofasongen var på plass ganske tidlig, lang og lav, og butt i hodet. De hadde heller ikke så veldig mye kamuflasjemønster som mange andre coryyngel har.

[External Image]
4 1/2 uke gammel og man kan så vidt skimte kommende striper.

[External Image]
6 uker gammel.

[External Image]
Her er et bilde av ett par venezuelanusyngel, jeg tipper den nærmeste er ca 4 uker gammel, og den bak 5-6 uker.
Tusen takk Rita! Skal ta fram bildene i morra, og studere dem i forhold til ynglene, om de vil vise seg fram da...
Julegave til barnebarnet, hehe

[External Image]




Den var stilig Mona. Nå har de kjøpt huset til Andrines oldemor så da får hun eget rom... og masse veggplass å pynte Akvarium skal de ha også, men de er vel ikke helt enige om hvilke arter. Martina vil ha malawi, Kenneth vil ha mallekar og lille Andrine er mest opptatt av fargerik fisk som beveger seg mye

[External Image]
Rita Revestrek
Farlowella vittata'ene, de er ganske forskjellige i både størrelse, farge og neselengde enda de er kullsøsken.

Hvis det er de du fikk fra meg, så er de nok mest sannsynlig halvsøsken.

Gratulerer med mange nye flotte arter, Rita
Det blir spennende med Indostomus paradoxus, håper du får dem til å trives. Jeg hadde selv en liten krevende lakrislabyrint en gang som bare skulle ha levendefôr, og for meg ble det et pes...

Lykke til
[External Image]
Så langt ser det ut til å gå bra med de små Indostomus paradoxus'ene, og de spiser artemiaen de får servert skal man dømme ut fra magefargen Jeg ser også at de jakter på microormen jeg gir dem.

[External Image]
Denne arten er hulelekerer (eller kanskje rørlekere er en bedre beskrivelse), hannen passer eggene i smale rør så Atle limte sammen denne kreasjonen av eheim rørstumper mellom to skiferstein. Ikke så dekorativ, men forhåpentligvis vil fisken godta den )) Det anbefales å ha arten i godt innkjørt kar, og helst med bare svampfilter så det dannes et lag "grums" som yngel kan beite på som startfór.
Janne
Hvis det er de du fikk fra meg, så er de nok mest sannsynlig halvsøsken. Gratulerer med mange nye flotte arter, Rita :-) Det blir spennende med Indostomus paradoxus, håper du får dem til å trives. Jeg hadde selv en liten krevende lakrislabyrint en gang som bare skulle ha levendefôr, og for meg ble det et pes... Lykke til :-)


Ja det er de grenmallene som kommer fra deg, artig fisk

Nå har jeg fått en grei rutine på artemiaklekkingen og syns det fungerer greit så jeg satser på å holde paradoxusene med mat. Det hadde vært skikkelig artig å fått lek på denne merkelige arten

Rita Revestrek
Her er et bilde av en Indostomus paradoxus, eller Pipe fish som den kalles på engelsk. En liten (3 cm) "ferskvannssjøhest" som stammer fra Myanmar (Burma) og bare spiser smått levendefór (det er godt jeg har fått skikkelig dreisen på "artemiakoking"). Arten er hulelekere så Atle har limt sammen en liten stabel plastrør som skal ned i karet. Den står også oppført på IUCN Red List over truede (overvåkede) arter så jeg håper virkelig vi får dem til.


Åhh, håper dere får dem til! Så flotte og morsomme fisk

Jeg prøvde meg på 9 stk Doryichthys martensii, men det ble bare trist. Sultet i hjel hele gjengen, selv med foring av levendefor 2 ganger daglig


<embed src="http://www.youtube.com/v/nedTu1LXhZU?version=3&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Så synd at du mistet alle sammen Lisbeth, det ser jo ut til å være en veldig spennende art. Paradoxus'ene våre er nok skotsk oppdrett regner jeg med, og det gjør dem sikkert enklere å holde i live enn om de var viltfanget.
Artige skapninger de Indostomus paradoxus . Hvor stort kar går de ,hvilke vannverdier trenger de
og må de være i eget kar ?
Jeg har ikke funnet noe info om størrelse på kar men de er jo ikke store skapningene så våre går i en 45l på kjøkkenet. Tempen ligger på 27 grader, jeg har ikke målt PH men den ligger vel mellom 5,5-6,5 tenker jeg, og KH/GH er ikke målbar her i huset.
Nå deler de kar med 5 unge C. eques som jeg skal bytte ut med C. habrosus, og en drøss kirsebærreker som også skal ut av karet.
Ok ,så det går greit med små bunnfisker og reker altså .

Du har vel ikke flere C. eques å selge vel
Det er mulig de helst burde være i et artskar, de hadde det hos Graham.

Vi har deg allerede i tankene ang. eques Sølvi, jeg vet jo at du ønsker deg dem. Planen er å la dem vokse til så det går an å skille dem på kjønn, og da kan du nok få kjøpt noen
Åhh dere er vel snille
Kjente pulsen steg noe hakk nå ja .

De har jo stått på ønskelisten min i ganske mange år nå ,så kanskje jeg snart kan få ønsket mitt oppfyllt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap