Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 7)

Kjekt å se det igjen Mona Er dere kommet i orden med annet enn fisk også?
Tor:
Har fått email fra deg, jeg? Har svart også, men kom den ikke frem?
Her kommer noen bilder av Pyrrhulina zigzag-avkommet

Viser noen bilder av eggene, yngelen og et av den stolte fader som vokter eggene. Veldig uvanlig, og derfor veldig interessant, at en tetra faktisk passer på og vokter eggene. Vanligvis sprøyter bare tetraer eggene vilt rundt, og lar dem seile sin egen sjø. De kan til og med spise dem om de får tak i egne egg. Så at de faktisk passer eggene er spennende.

Jeg har tatt ut tre-rota som var i dette karet da jeg skulle flytte karet (så den ikke skulle velte). Den skal skrubbes og rengjøres før jeg setter den tilbake. Bildet viser derfor akvariet uten trerota i, tatt for et par dager siden.

Den stolte far passer egg:
[External Image]

Egg på bladet til flyteplanten (Hydrocotyle leucocephala). Eggene er helt blanke og gjennomsiktige:
[External Image]

Et bilde tatt ovenifra, av et bittelite Zigzag-yngel:
[External Image]

Ørsmå yngel som cruiser rundt, tett ved overflaten blant flyteplantene:

[External Image]

128 literen akkurat nå, uten trerøtter. Jeg har ikke plantet de små sverdplantene sånn selv, det startet med en liten tust bak mot midten. Siden har den bare sendt ut en lang, lang remse utløpere som selv finner veien rundt om i akvariet

NB! Jeg har også slamsugd opp og fjernet så mye eikeløv som mulig.
Jeg mistenker nemlig at eikeløvet er årsaken til gjentatte angrep av BGA... gjelder alle karene jeg har eikeløv i. Og bank i bordet...etter at eikeløvet er fjernet, har ikke BGA kommet tilbake!! (etter å ha vært plaget med det i månedsvis er det en lettelse!)
[External Image]
Ny 85 liter satt opp:-)
Jeg valgte å ta sjansen på å bestille gjennom nettbutikk en Corydoras-art som har stått høyt oppe på min ønskeliste veldig lenge; Corydoras davidsandsi.
Det var egentlig under sterk tvil jeg gjorde det, for jeg vet jo at Corydoras takler dårlig lange opphold innestengt i pose...
og jeg fikk dessverre min frykt begrunnet

Det var noen vanvittig flotte, store eksemplarer av Corydoras davidsandsi som kom i isopor-kassen på fredag. Jeg bestilte 12 stk. De må ha vært litt av et syn når de var i normal form! Helt nydelige!
Men herregud, jeg ble helt dårlig da jeg pakket opp... sju eller åtte lå enten med buken i været, eller på siden og helt urørlige. Imidlertid kunne jeg ane svake gjellebevegelser hos flere likevel, så de ble akklimatisert og satt i akvariet. Kun tre stk lå rett vei i posen da jeg åpnet esken...

Noen var døde allerede i posene, og noen døde få timer senere.
Igjen sitter jeg med fem levende (5 av 12... ikke så bra resultat). Men disse håper jeg intenst å få beholde!!! :o Jeg har sjelden sett så flotte og store Corydoras, og C. davidsandsi er bare så utrolig vakre! Det sorte ryggbåndet går fra toppen av ryggen, svinger seg ned langs ryggåsen, ned i halefinnen og ut i haletuppen. Som et elegant slep

Jeg har bestilt meg flere C. davidsandsi, men da fra en butikk på Østlandet i kjørbar avstand... Håper å få dem hit om en uke fra i dag Det skal bli spennende, og jeg håper de nye er like store og praktfulle som disse.

Så nå krysser jeg både fingre og tær alle veier her for at de siste 5 overlever.
De fikk mat for første gang i går kveld, og til min store glede snuste to av dem på maten (frossen artemia). Det er et godt tegn. Det var ingen vits å gi dem noe mat fredag eller lørdag, for da lå alle halvdøde med slagside rundt om i akvariet, helt urørlige. Heldigvis ser det ut til at disse fem har kviknet til litt og kanskje greier seg. De har litt tåkete øyne, men... jeg håper det friskner til når de får godt stell og mye rent vann.

Akvariet de er i, er en ny 85 liter, som står i den ene porsarør-reolen med 3 kar. Som bildet viser, er det satt opp med sand, en stor tre-rot, og diverse Anubias-planter spredd rundt. Anubias-plantenes røtter er kilt fast her og der i sprekker i trerota, så de holder seg på plass til røttene deres selv klorer seg fast. Det skal være såpass dempet og svak belysning i dette karet, at jeg valgte planter som krever svært lite lys. Anubias er dessuten svært lettstelt og vanskelig å kverke, så de var et selvskrevent valg Det er to varianter av Anubias; Anubias barteri og Anubias b. "nana" (som er en liten variant).

Karet ble satt opp forrige uke, og filteret stappet med innmat fra et annet innkjørt filter (blåsvamp). Det er et utvendig hang-on filter av typen Eheim AquaBoss, en filtertype som jeg får mer og mer sansen for Perfekt, enkelt å komme til ved vedlikehold i filteret, tar minimalt med plass i karet for kun et stigerør er synlig nede i akvariet. Man slipper plasskrevende innvendig filter, som sjelden er særlig pene å se på Og siden de henger på kanten av selve akvariet, så krever de ingen skap-plass eller gulvplass under akvariet på gulvet heller (kjekt når akvariene begynner å bli mange og hver kvm på gulvet er verdifull

[External Image]
Corydoras davidsandsi
Noen bilder av C. davidsandsi.
Man ser at de har ganske "tåkete" øyne, alle fem har det i mer eller mindre grad. Det er ikke bare blitzen som gjør øynene deres grå her Men som sagt; jeg håper dette går seg til og øynene og fiskene friskner helt til.

Enn så lenge er de ganske dorske og slappe i bevegelsene. Og merkelig nok, et par av dem svømmer rundt med munnen på vid vegg... håper ikke det er et dårlig tegn at de ikke holder munnen lukket Det siste bildet (nederst) viser et godt eksempel på dette med "gapet åpent".

Når disse forhåpentligvis kvikner ordentlig til, skal jeg ta noen nye, gode bilder som viser hvor vanvittig flotte de egentlig er når de viser seg fra sin beste side! ) De kan minne om en krysning mellom C. metae og C. adolfoi, faktisk - og siden de to er på min Ti-på-topp-liste, så er det ikke rart at denne er det også

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

I dag fikk jeg 10 lilla eplesnegler i posten


Hadde aldri trodd jeg skulle bli interessert i snegler, men når de har så kule farger som rosa og lilla, så bare ble jeg helt betatt
Jeg må fremdeles bruke pinsett når jeg skal håndtere dem (tar ikke i dem med fingrene..!) men de er mye, mye søtere nå, gitt.

Jeg har 10 rosa, og fikk i dag 10 lilla. Jeg falt mest for de rosa, og tror sannelig jeg må kjøpe 10 til av dem.
Særlig etter at kun 2 stk av dem rensket hele 98 literen for de forhatte trådalgene som dekket hele overflata! De rensket karet på få dager, bare de to enslige rosa eplesneglene jeg slapp oppi der! Utrolig. Jeg kunne ikke se spor av trådalger etter en uke! (har vært plaget med trådalger der siden i sommer!)

Rosa og lilla er kult!

Skal ta noen bedre bilder etterpå, men batteriet på kameraet flatet ut etter første forsøk.
Lilla eplesnegler
Fargene på sneglene arter seg helt forskjellig i dagslys, lampelys og blitzlys.
Har fått litt dilla på snegler, jeg, de er et blikkfang med sine rosa og lilla skjell
Så urolig flott du har fått det Mona!!

De Corydoras davidsandsiene er utrolig nydelige. Har hatt noen lignende selv, vet ikke om det var denne arten, men jeg fikk plutselig problemer med å få denne type fisk til å leve, så de døde en etter en. Nå tør jeg ikke prøve mer.

Håper de fem du har igjen kommer seg!!
I går fikk jeg kjøpt inn litt nytt frossentfòr, har vært tom for røde mygglarver noen dager.
Har sett frem til å få testet det på C. davidsandsi, for å se om det fremkalte noen særlig appetitt. De ser nemlig svært dorske ut, langsomme og rare i bevegelsene. Jeg har fòret meget sparsomt og lite, for de virker ikke spesielt sugne på mat.
Det tar nok litt tid før de har kommet seg igjen etter transport-sjokket, men det bekymrer meg litt å se denne ikke helt normale adferden med de dorske bevegelsene og uvanlig mye i ro.

Duften av røde mygglarver fikk dem imidlertid til å kvikne til noe Bevegelsene ble litt raskere, og fire av fem satte straks i gang med å spise. Den siste spiste ikke noe mens jeg så på, men jeg slo av lyset rett etterpå så forhåpentligvis spiste den litt i natt.
*****************
Det er kun ett akvarium i stua nå (alle de andre er på akvarierommet), og det er 54 literen med Apistogramma panduro-paret. De har masse unger hos seg enda. Har tenkt å flytte de voksne til et annet kar etterhvert, men jeg er helt tom for sand og ingen av de 3 zoobutikkene i nærheten har det inne (den kornstr. jeg skal ha). Så jeg har bestilt et par sandsekker, men det tar litt tid før det kommer. Uten sand får jeg ikke gjort så mye

Her er et par bilder av Apistogramma panduro'ene.
De er fremdeles min Apistogramma favoritt Hannen er skikkelig fin, og han er en tøffing. Hvis han og fruen har en flørt på gang, så blir han skikkelig sinna om jeg kommer for nær. I går kveld stod han bokstavelig talt og beit i frontglasset for å forsøke å få fatt i meg; inntrengeren
Glodde olmt på meg med et blikk som sa: "Ha dæ vækk, ditt spøkels!"


Far og datter Panduro:
[External Image]

Mamma Panduro, ekstra gul nå etter et 50% vannbytte i helgen...
[External Image]
Skulle gjærne vært i dine sko Mona (iallefall akvariemessig) Er veldig misunnelig, jeg nå.. Ellers syntes jeg denne tråden er veldig artig å følge. Gøy å se hvordan du realiserer en drøm (og i tillegg får lov av din kjære!) Stå på! Håper de nye coryene klarer seg
Herlig å lese!
Denne tråden om nytt "lite" akvarierom er bare herlig å lese for en ihuga akvarist. Så gøy og så velfortjent at en dame som deg får et sånn hobbyrom. Jeg - og flere - vil glede oss til flere oppdateringer og bilder. Bøyer meg i støvet over alle de gode ideene og planene du har, OG synes du er meget klok som gjør så mye tanke-forarbeid. Kan nesten ikke vente til å høre mer om parene og ungfiskene som skal få svømme i karene hos deg. Selv har jeg "sneket inn" en ny 63+85L inn på vaskerommet i kjelleren for å få mer Sør-Amerika-biotop. Dermed ble klesvasken (fra to små barnehagebarn) enda mer inspirerende, right?
Det går ikke så bra med de nye Corydoras davidsandsi'ene jeg fikk fredag. Det var en død i dag morges, og da er det kun 4 igjen. Av disse 4, er jeg temmelig sikker på at minst 1, sannsynligvis 2, vil stryke med.

For å muntre meg selv opp litt, og få med litt solglimt og positive ting også her, så tok jeg en liten runde og knipset noen bilder av ting og tang i de andre akvariene. For det yngles og trives både her og der, og det er jo artig
Her er et lite utdrag og litt småprat om noen av akvariene i rommet

I sin gode, gamle 63 liter ser det endelig ut til at leksgruppen på 5 Corydoras adolfoi er i slaget igjen, nå er de tilbake i god, gammel eggleggingsform. Jeg var litt bekymret etter flyttingen av karet, det ble så rolig der i de tre ukene som har gått... Men i dag fant jeg rundt 10 egg plassert rundt i karet. Dette ser mere normalt ut, og nå falt ting til ro hos meg
De er en flott gjeng, er i godt hold og ser ut til å ha det supert.
[External Image]

[External Image]


128 literen er tynt befisket (med hensikt), kun 4 Pyrrhulina zigzag og 4 Apistogramma trifasciata. En av Apistohunnene har lagt beslag på en ny kokosnøtt jeg har lagt nedi, og jeg tror kanskje det er mulighet for at det blir yngel der ganske snart. Corydoras metae'ne er tatt ut og flyttet til annet kar, så evt yngel som måtte dukke opp har nå gode overlevelsessjanser.

I samme kar har den største Pyrrhulina zigzag-hannen nå sitt 3. kull med egg å passe Et kull i uka siden vi flyttet akvariet hit, ikke verst!
Det var nok det store vannbyttet (95%) ifm flyttingen som kicket dem i gang. Ph gikk også ned da, og det liker de.
Bildene nedenfor viser den helt nyklekte yngelen fra kull 2, som rett etter at de har lettet fra bladet henger rundtomkring på glasset. De er virkelig ørsmå, så glasset må fingranskes med brillene mine på for å klare og se noen
[External Image]

En 54 liter er fremdeles hjemmet til Apistogramma panduro-paret, men endelig; nå er det ikke lenge til de får flytte til litt større gemakker
Endelig er akvarierommet begynt å ta form. Mitt siste innkjøp kom med posten i går! En porsarør-reol som skal romme 3 x 98 liter, hvert kar er helglass Aqualine spesialbestilt etter mål hos Tropefisk (80 x 35 x 35 cm). To av karene har jeg fra før, og det siste er i bestilling. Jeg tenkte Apistogramma-paret skulle få bo i det ene når jeg får tak i sand nok, og får innredet alt sammen
Bildene viser noen av ynglene de har gående hos seg nå, i denne vesle 54 literen. Antallet er jeg litt usikker på, men kjapt overslag...tja, ca 40. Og jeg har en følelse av at 99% av dem er hunner...

De små Panduro-sjarmtrollene har god appetitt og spiser det de blir tilbudt. Zoogro oppvekstfòr fra Tropefisk går det mye av, samt litt røde mygglarver i ny og ne, men av frossentfòr mest bosmider (det er så smått og fint for yngel). Men hjelpe meg så sakte de vokser...!

[External Image]

[External Image]

Apistogramma macmasteri-paret er i en 85 liter, sammen med 3 av sine avkom (som alle er hunner, ser det ut til) og de 15 Dolkestikk-tetraene. Har nå solgt tetrastimen, de blir hentet i helgen, og da blir Macmasteriene alene og får litt bedre plass. Og når tetraene forsvinner, øker mat-tilgangen for de litt mer beskjedne Apistogrammaene. Dolkestikkene er som en lynrask stim pirayaer ved fòringstid, og intet rekker å treffe bunnen.. det er glefset opp før det kommer halvveis. Dermed blir det mindre mat til Apistogrammaene, selv om jeg prøver å fordele så alle får så blir det ikke særlig rettferdig.

Men med økt mattilgang snart håper jeg de får ro og tid på seg til å legge et nytt kull (de hadde mange i 98 literen før flytting), som denne gangen da kanskje får levd opp (uten glupske tetraer tilstede).

A. macmaster-hannen er en vakker fyr !
[External Image]

En av dolkestikk-tetraene.
[External Image]

Corydoras adolfoi-gjengen er virkelig tilbake i god, gammel eggleggingsform! *gliz*
Skulle til å slå av lyset for en time siden, og da så jeg at de var i full gang med egglegging.
Først så jeg bare at det hadde dukket opp noen flere egg på frontruta, ifht de jeg fant der i morges. Så kom en hunn susende i samme øyeblikk, med et egg plassert mellom bukfinnene

Kult! En lettelse.

Målte vannverdiene som er hos dem nå under eggleggingen, og de var som følger:

Temperatur: 26 C
pH: 6.5
gH: 3
Apistogramma trifasciata egg? :-)
I går kveld skrev jeg at jeg trodde det snart kunne bli lek og egglegging i 128 literen blant Apistogramma trifasciata. Og nå tror jeg det har skjedd alt!

Hunnen som først voktet den nye kokosnøtta som sitt område og patruljerte oppå taket av nøtta og utenfor inngangen til den, skyflet sand og sto i, har nå flyttet inn i nøtta og hauker over noe der inne Hun er gul og fin, og kom ikke ut da jeg fòret med myggiser i morges, et sikkert tegn på at hun har noe der inne

Nøtta gned jeg godt nedi sanden da jeg satte den der, slik at hulen ble fin og liten nok for Apistogrammaenes smak og åpningen nesten begravd i sanden. De har selv "etterjustert" og ordnet litt med sanden i åpningen så den passet deres smak perfekt. Det er derfor bare en smal sprekk å se inn i, og det er ikke mulig å se noe av "taket" i hulen innvendig.
Får derfor ikke bekreftet om det er egg der, men det ser vi jo om noen dager når/hvis ungene kommer ut På bildet skimter man hunnens bukfinner rett innenfor åpningen, som jeg lyser på med lommelykt.

Hvis de nå har egg og det blir yngel av det, skal jeg sørge for at dette A. trifasciata-kullet vokser opp.
Da skal jeg sette i gang artemia-klekkeriet igjen i løpet av få dager
[External Image]

Apistogramma trifasciata egg?
Denne hunnen har egg, det er jeg sikker på! Se så fin og knallgul hun er!
Hun kom ut av hulen et øyeblikk nettopp, og jeg rakk ikke fokusere kameraet så godt før hun smatt tilbake inn. Men man ser godt den fine, gule fargen, som er et svært lovende tegn iallefall

[External Image]


Inaktiv bruker
post noen bilder av det nye akvarierommet da?
fekk helt dilla eg nå
trenger større leilighet!!!!!
Nei ikke post fler bilder av akvarierommet, jeg får bare alt for mange akvarier på mitt allerede
overfylte "akvarie"rom
Ikke ta det særiøst, post fler bilder av hele rommet, jeg har lyst til å se hvordan det ser ut
Jeg skal se om jeg får tatt noen flere bilder av selve akvarierommet i morgen. Foreløbig har det stått så himla mye rot på gulvet, så det har liksom ikke vært noe å ta bilde av Bare kaos Men forhåpentligvis får jeg ryddet en del i morgen, da jeg har fått mannen min til å montere opp sist ankomne porsarør-reol idag. Så nå er den klar til å brukes
Skal også selge den ene 250 literen, da blir det frigjort litt plass så jeg får ryddet enda mer. Håper den blir hentet i morgen.

Men jeg har vært i Porsgrunn, jeg Kom hjem for et par timer siden.
Reiste tidlig i går kveld, tok bussen kvart på seks, og var fremme på hotellet i Porsgrunn rundt halv ti på kvelden. Nesten fire timers reise, altså, og det var grunnen til at jeg valgte å dra i går og heller overnatte der. Orket ikke tanken på å stå opp midt på natten i fire-halv fem tiden lørdag for å rekke frem i tide...
Men jeg kom ikke i tide likevel da, for jeg bommet på tiden! Jeg fikk bare med meg halve foredraget til Ian Fuller. Men heldigvis fikk jeg snakket med han en god stund etterpå, han kom bort til bordet, slo seg ned og snakket "En damenes jens" det der, for jeg fikk ikke mindre en fire saftige kyss på kinnet av han *gliz* Det var fantastisk å få møte en mann jeg beundrer arbeidet til så til de grader!

Bildene nedenfor viser fiskene jeg kjøpte av han; 10 nydelige små Corydoras weitzmani, bare et par mnd gamle, men fin størrelse. Absolutt bedårende skapninger, helt til å smelte av. Jeg holder fremdeles på med akklimatiseringen, tar meg god tid med dette

Og nå har jeg endelig fått gleden av å møte Tom C, en hyggelig opplevelse, og han var en ridder i skinnende rustning for han "reddet meg" og ga meg en isoporboks å frakte Weitzmani'ene hjem i (hva tenkte jeg på, som reiste hjemmefra uten noe å ha dem i??). I tillegg kjørte han meg til togstasjonen da jeg skulle hjem (tusen takk, Tom!)

Jeg kunne ikke være der gjennom auksjonen, så jeg gikk glipp av de flotte Corydoras davidsandsi'ene som skulle gå under hammeren senere...
det var en danske som skulle selge dem, og dessverre ville han ikke selge meg dem før auksjonen begynte (sjarmen virker ikke overalt, dessverre *he-he*)

[External Image]

[External Image]



Noen bilder av akvarierommet i dag
Alle de 10 små C. weitzmani jeg kjøpte i går farter rundt og er i toppform. Turen fra England har ikke påvirket dem, ser det ut til, de spiste rekepellets med stor appetitt i går Noen bilder av dem kommer senere i dag. Tok noen bilder i går kveld, men har ikke bearbeidet og forminsket dem enda.

Noen bilder av kaoset på rommet! Ikke så skarpe, men..
Det er litt kaos på akvarierommet enda, særlig i dag, for jeg har nettopp solgt den ene 250 literen. Hadde satt en del ting foran det på gulvet (det var tomt, det karet), så alt ble bare skjøvet over gulvet på andre siden for å få frem 250 literen.

På bildet har jeg satt på plass den nyeste reolen, et porsarør-stativ som skal romme 3 x 98 liter (mål på karene: 80 x 35 x 35). Men jeg er litt usikker enda om reolen skal stå der, eller på motsatt vegg. Karet med C. weitzmani, som er en slik 98 liter som skal inn i reolen, står på motsatt vegg nå. Har kun Corydoras-kar på den venstre siden av rommet, og reolen hadde vært fin å ha Coryer i der.... så kanskje den tomme reolen ikke blir stående der man ser den på bildet (selv om det passer med to reoler ved siden av hverandre der.)

Vi får se hva jeg gjør, men akkurat i dag tror jeg neppe jeg starter med noe. Venstre skulder er litt ødelagt etter Grenlands-turen i går, bære bag og fisk gikk litt hardt utover mine betente skuldere.

Høyre vegg/side av rommet:
[External Image]

[External Image]

[External Image]

De unge Corydoras weitzmani
Bildekvaliteten kunne vært bedre, men det synes alltid på bildene mine når skuldrene og armene mine er ekstra betente Bedre bilder kommer senere, men foreløbig er jeg så stolt av disse nyervervelsene at jeg må vise dem frem uansett

De er bare så nydelige! Spretne små rakkere, farter rundt og klynger seg sammen med de eldre. De ble helt tussete alle sammen i går, da jeg endelig var ferdig med akklimatiseringen og slapp dem ut. De eldre jeg hadde fra før ble helt med, svømte rundt og berørte de nye, små med bartene sine, akkurat som om de viste glede over å se dem Nå har de dannet en tett gruppe, og koser seg sammen. Det var godt å få en større stim, og når jeg ser hvor mye Weitzmani'ene selv setter pris på det så er jeg ekstra glad

Noen få bilder av de unge C. weitzmani (tatt i går kveld)

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap