- Hjem
- Forum
- Artikkelforum
- Diy hjørnefilter av blåfiltermatte (artikkel) (side 7)
Diy hjørnefilter av blåfiltermatte (artikkel) (side 7)
Hvis det går noen dager mellom kickstart av hjørnefilterne og innsetting av fisk, bør du sørge for å gi bakteriene næring slik at de ikke dør for deg i mellomtiden.
Jeg vet jo ikke størrelsen på karene og hvor mange og hvor store fisk du skal ha, men et råtips er 0,5 milliliter Salmi husholdningssalmiakk fra Lilleborg til 50 liter vann. Sjekk ammoniakk og nitritt før du setter inn fisk, og hvis du får for høye verdier, dvs egentlig rett over null (0,025 på JBLs tester for nitritt) tar du et stort vannbytte og setter inn fisk etter en ny test. Da har du beholdt bakteriene, og gitt dem noen få dager til å formere seg, samtidig som du gir fiskene godt vann fra start.
Jeg vet jo ikke størrelsen på karene og hvor mange og hvor store fisk du skal ha, men et råtips er 0,5 milliliter Salmi husholdningssalmiakk fra Lilleborg til 50 liter vann. Sjekk ammoniakk og nitritt før du setter inn fisk, og hvis du får for høye verdier, dvs egentlig rett over null (0,025 på JBLs tester for nitritt) tar du et stort vannbytte og setter inn fisk etter en ny test. Da har du beholdt bakteriene, og gitt dem noen få dager til å formere seg, samtidig som du gir fiskene godt vann fra start.
Postet 19.11.11 kl 23:53
Erik JohansenHei må bare dele noen erfaringer med dere , jeg er veldig fornøyd med hjørnefilterne mine, ikke hatt noe problemer med alger i noen av mine karr. Tre av karrene har jeg innsuget av utvendig pumpe på baksiden. yngelsikkert og slipper å rense disse så ofte. kan det bli bedre :-)
Hvor tykke er mattene du bruker, og er de fin/med/grov str?
Postet 20.11.11 kl 00:09
Postet 20.11.11 kl 00:16
Postet 20.11.11 kl 00:21
530Hvis det går noen dager mellom kickstart av hjørnefilterne og innsetting av fisk, bør du sørge for å gi bakteriene næring slik at de ikke dør for deg i mellomtiden. Jeg vet jo ikke størrelsen på karene og hvor mange og hvor store fisk du skal ha, men et råtips er 0,5 milliliter Salmi husholdningssalmiakk fra Lilleborg til 50 liter vann. Sjekk ammoniakk og nitritt før du setter inn fisk, og hvis du får for høye verdier, dvs egentlig rett over null (0,025 på JBLs tester for nitritt) tar du et stort vannbytte og setter inn fisk etter en ny test. Da har du beholdt bakteriene, og gitt dem noen få dager til å formere seg, samtidig som du gir fiskene godt vann fra start.
Karene mine er 90L. Har nå hatt i grus og noen røtter, og iskaldt vann rett fra springen. Har satt i gang pumpene bak blåfilten, og satt på varmekolben. Tenkte å la dette stå slik til tempen er blitt bedre, deretter å dynke blåfiltmattene i ei bøtte med god filtergrums. Sette mattene tilbake og la dette stå til pumpene har gjort vannet fint/klart.
Bør jeg da fore med bittelitt mat og evt tilsette 0,8 milliliter Salmiakk (karene er ikke helt fulle) slik at bakteriene har litt næring? Eller vil det være nok næring i det grumsete vannet?
Fiskene som skal i disse karene er noen maller, apisto, cory og noe reker.
Men hvis bakteriene mine i dør, vil jeg da få utslag på nitritt og ammoniakk ganske umiddelbart, dvs de første dagene selv om fiskene ikke er satt i? Vil ikke dette evt komme først etter flere dager?
Postet 24.11.11 kl 23:44
Hvis du bruker Salmi trenger du ikke bruke fiskefor. Du kan tilsete litt Salmi, som du selv foreslår, noen dager slik at bakteriene gis tid til å formere seg, i et hvert fall en uke om du har mulighet.
Sjekk ammoniakk og nitrittkonsentrasjonen før du setter inn fisk, de skal være null. Ta et godt vannbytte og sett inn fisk når temperaturen er ok.
Om bakteriene dør, vil nedbrytingen av dem gi utslag på ammoniakk, deretter nitritt. Hvor fort det vil skje, har jeg ingen erfaring for.
Det vil neppe være noe særlig næring i det vannet du får etter å ha satt til filtergrums, nettopp fordi bakteriene i det filteret har gjort jobben sin og brutt ned disse stoffene. Du bør derfor tilsette Salmi med det samme.
Vær oppmerksom på at det kan bli skjæring mellom coryer og apistoer, særlig hvis førstnevnte legger egg og får yngel. De kommer til å kjeppjage coryene som ikke skjønner hvorfor og ikke har forstand på å holde seg unna. De kan bli skadet.
Sjekk ammoniakk og nitrittkonsentrasjonen før du setter inn fisk, de skal være null. Ta et godt vannbytte og sett inn fisk når temperaturen er ok.
Om bakteriene dør, vil nedbrytingen av dem gi utslag på ammoniakk, deretter nitritt. Hvor fort det vil skje, har jeg ingen erfaring for.
Det vil neppe være noe særlig næring i det vannet du får etter å ha satt til filtergrums, nettopp fordi bakteriene i det filteret har gjort jobben sin og brutt ned disse stoffene. Du bør derfor tilsette Salmi med det samme.
Vær oppmerksom på at det kan bli skjæring mellom coryer og apistoer, særlig hvis førstnevnte legger egg og får yngel. De kommer til å kjeppjage coryene som ikke skjønner hvorfor og ikke har forstand på å holde seg unna. De kan bli skadet.
Postet 25.11.11 kl 13:31
530Hvis du bruker Salmi trenger du ikke bruke fiskefor. Du kan tilsete litt Salmi, som du selv foreslår, noen dager slik at bakteriene gis tid til å formere seg, i et hvert fall en uke om du har mulighet. Sjekk ammoniakk og nitrittkonsentrasjonen før du setter inn fisk, de skal være null. Ta et godt vannbytte og sett inn fisk når temperaturen er ok. Om bakteriene dør, vil nedbrytingen av dem gi utslag på ammoniakk, deretter nitritt. Hvor fort det vil skje, har jeg ingen erfaring for. Det vil neppe være noe særlig næring i det vannet du får etter å ha satt til filtergrums, nettopp fordi bakteriene i det filteret har gjort jobben sin og brutt ned disse stoffene. Du bør derfor tilsette Salmi med det samme.
Jeg må ta i bruk 1-2 av karene mine nå i helgen, men jeg har 2 utvendig pumper som går idag som jeg kan sette i disse karene i tillegg til hjørnefiltene. Disse vil vel være til stor hjelp for å holde god kvalitet på vannet.
De resterende karene skal jeg prøve å vente til neste helg med å sette i fisk....men det er vanskelig å "holde igjen"
530Vær oppmerksom på at det kan bli skjæring mellom coryer og apistoer, særlig hvis førstnevnte legger egg og får yngel. De kommer til å kjeppjage coryene som ikke skjønner hvorfor og ikke har forstand på å holde seg unna. De kan bli skadet.
De skal ikke gå i samme kar. Har 6 stk 90L som er satt opp med hvert sitt blåfilthjørnet.
Postet 25.11.11 kl 13:47
Har nå lest artikkelen som Mona O henviser til. Og ser kjapt at det er flere ting som kanskje gjør at det blir alge problemer? Tenker litt høyt nå, så får dere komme med innspill på det :0)
Matte tykkelsen er helt klart viktig. Matter på 5 cm (slik som jeg har) er bortkastet. Jeg skal dele min og bygge ett nytt hjørnefilter i en 250 liter av den andre delen.
Det andre jeg tenker på et pumpens størrelse, hvis jeg tolker det riktig (les The meaning of flow rate), så kan for stor sirkulasjon utarme vannet (Mona O er inne på noe her). Da de snille bakteriene i filteret ikke klarer å "klore seg fast" i matten og vil da legge seg i andre deler av akvariet. På de mer rolige områdene. Og bakterier på ville veier vil vel gi alge problemer? Da de ikke er der de skal være og ikke får gjort jobben sin skikkelig. Flow rate med HMF filtere skal være lavere enn med utvendige filter, da det er forskjell på mekanisk og biologisk filtrering.
Har nå brukt HMF kalkulatorer for å beregne pumpe størrelse, matte størrelse og slikt. Utifra kalkulatoren så skal jeg ha en pumpe som pumper mellom 333 og 666 l/t. Jeg velger da å kjøpe meg en på 500 l/t til 250 literen. Jeg får da en gjennomstrømming på filteret på 7,5 cm pr minutt. Som artikkelene sier så er mellom 5 og 10 bra. Glasslistene skal være plassert 14 cm fra hjørnet. Kalkulatorene finner du her :
HMF kalkulatorer
Matte tykkelsen er helt klart viktig. Matter på 5 cm (slik som jeg har) er bortkastet. Jeg skal dele min og bygge ett nytt hjørnefilter i en 250 liter av den andre delen.
Det andre jeg tenker på et pumpens størrelse, hvis jeg tolker det riktig (les The meaning of flow rate), så kan for stor sirkulasjon utarme vannet (Mona O er inne på noe her). Da de snille bakteriene i filteret ikke klarer å "klore seg fast" i matten og vil da legge seg i andre deler av akvariet. På de mer rolige områdene. Og bakterier på ville veier vil vel gi alge problemer? Da de ikke er der de skal være og ikke får gjort jobben sin skikkelig. Flow rate med HMF filtere skal være lavere enn med utvendige filter, da det er forskjell på mekanisk og biologisk filtrering.
Har nå brukt HMF kalkulatorer for å beregne pumpe størrelse, matte størrelse og slikt. Utifra kalkulatoren så skal jeg ha en pumpe som pumper mellom 333 og 666 l/t. Jeg velger da å kjøpe meg en på 500 l/t til 250 literen. Jeg får da en gjennomstrømming på filteret på 7,5 cm pr minutt. Som artikkelene sier så er mellom 5 og 10 bra. Glasslistene skal være plassert 14 cm fra hjørnet. Kalkulatorene finner du her :
HMF kalkulatorer
Postet 30.11.11 kl 14:46
Dere som sier dere IKKE har algeproblemer i karene med HMF filter, selv etter lang tids drift (minst 6 mnd).... har dere noen regelmessig tilsettning av mineraler eller flytende plantegjødning? Tilsetter dere noe som helst i vannet av og til?
HMF filtere har jo noen utrolig store fordeler, det er billig og det er plassbesparende mtp plass utenfor akvariet (som kan bli et problem i blant, spesielt om reolene er flere...) og det filtrerer enormt godt biologisk.
Jeg har veldig lyst å prøve meg på HMF filtere igjen, men jeg er veldig skeptisk etter den forferdelige erfaringen fra sist. Det var tydeligvis NOE ved mine kar som var feil i siste omgang, med så grusomt med trådalger. Men hva gjorde jeg annerledes enn andre som ikke har hatt algeproblemer og rekeproblemer, det er det store spørsmålet? Var det fordi jeg aldri tilsatte hverken det ene eller det andre i vannet? F.eks. Minaroll fra Esha (mineraler osv) og plantegjødning..?
HMF filtere har jo noen utrolig store fordeler, det er billig og det er plassbesparende mtp plass utenfor akvariet (som kan bli et problem i blant, spesielt om reolene er flere...) og det filtrerer enormt godt biologisk.
Jeg har veldig lyst å prøve meg på HMF filtere igjen, men jeg er veldig skeptisk etter den forferdelige erfaringen fra sist. Det var tydeligvis NOE ved mine kar som var feil i siste omgang, med så grusomt med trådalger. Men hva gjorde jeg annerledes enn andre som ikke har hatt algeproblemer og rekeproblemer, det er det store spørsmålet? Var det fordi jeg aldri tilsatte hverken det ene eller det andre i vannet? F.eks. Minaroll fra Esha (mineraler osv) og plantegjødning..?
Postet 30.11.11 kl 16:50
Jeg bruker JBL-kuler under sverdplantene og det er den eneste plantenæringen jeg har i karene. Nå har jeg vel ikke de vanskeligste plantene i karene med HMF men de jeg har ser ut til å trives veldig bra. Rekeartene her i huset er heller ikke av de mest avanserte men både kirsebær/sakura og blue pearl formerer seg som bare det. Det er mulig det er noen i plantesammenheng brukbare "ting" i brønnvannet vårt (som stammer fra en bekk som renner nedover åssiden her)
Postet 30.11.11 kl 17:11
Postet 30.11.11 kl 17:16
Endret: 30.11.11 kl 17:16
Postet 30.11.11 kl 17:17
Jeg tror jeg brukte JBL powerheads, men husker ikke helt modellens navn eller evt nr. ? De var justerbare iallefall, kunne skru opp og ned sirkulasjonen. Jeg liker lav sirkulasjon, så jeg hadde som krav at powerheadene skulle kunne justeres. Da kan man også bruke dem i store og små kar om hverandre.
Postet 30.11.11 kl 18:43
I 250L har eg 2 hmf filter litt mye men sånn er det.
der bruker eg eheim compact+ 1000x2
hadde problem med svevealger en stund men det er borte nå.
tilsetter flytende plantegjødning når eg husker på det.
karet er reint og fint, og stabile vannverdier.
Har ikkje bytta vann på 1 mnd og alt er fint enda, blir snart ett stort vannbytte i håp om å trigge ancistrusene til lek.
der bruker eg eheim compact+ 1000x2
hadde problem med svevealger en stund men det er borte nå.
tilsetter flytende plantegjødning når eg husker på det.
karet er reint og fint, og stabile vannverdier.
Har ikkje bytta vann på 1 mnd og alt er fint enda, blir snart ett stort vannbytte i håp om å trigge ancistrusene til lek.
Postet 30.11.11 kl 23:12
Postet 02.12.11 kl 01:40
Postet 12.12.11 kl 22:30
DonaldEg hadde blåsvampmatte på 10 cm i et Juwel Trigon 350 i flere år. Sirkulasjonspumpen leverte 3500 l/t. Vannet ble aldri tilsatt noe. Det var ikke algeproblemer i karet, så for meg virker dette med nødvendigheten av tynn svamp og lav sirkulasjon for å forhindre algeangrep merkelig.
Hvor mye fisk og planter hadde du i karet, og hvor ofte gjorde du ren filteret?
Dette med tynn svamp gjelder kar med lav belastning og en del planter.
Dette er jo ikke akkurat vitenskapelig utprøvd, men min fornuftige sans forteller meg at et lavt belastet kar med overdimensjonert filter ikke gir det beste grunnlaget for god plantevekst, men det er jo ikke sikkert at det er sånn det virker.
Postet 12.12.11 kl 23:55
Postet 13.12.11 kl 00:05
Postet 13.12.11 kl 00:12
cara79Dette er jo ikke akkurat vitenskapelig utprøvd, men min fornuftige sans forteller meg at et lavt belastet kar med overdimensjonert filter ikke gir det beste grunnlaget for god plantevekst, men det er jo ikke sikkert at det er sånn det virker.
Du er nok inne på noe Michael N sa noe av det samme.
Jeg hadde jo generelt ganske lite fisk ifht filtermatte-str og akvariestørrelse, siden jeg hadde arts-kar med Corydoras for det meste. Det er nok medvirkende til at jeg fikk så store problemer med alger i de karene med HMF.
Har man f.eks. L-maller, som griser veldig mye ifht annen fisk, så regner jeg med at filteret får kjørt seg litt mer
Legger ut link til en nyttig side:
Akvaristiske beregningskalkulatorer av ingeniør O. Dieter, han som oppfant HMF filteret Det står på tysk så flittig bruk av Google translator bør brukes for de av oss som er litt for rustne i tysk
Der kan man regne ut f.eks hvilken pumpestyrke man bør ha for gitt antall kvadratcm med filtermatte osv. Litt av noen beregninger, det der... han må være et matte-geni
Postet 13.12.11 kl 12:35
Endret: 13.12.11 kl 12:41