Discus en fisk for alle.....?! (side 7)

Ken Myrseth
Men ellers så trekker jeg meg ut av denne debatten, men en ting er sikkert, en diskus er en diskus, bortsett fra at det er forskjell på kvaliteten.


Discus er ikke bare discus. Det er stor forskjell på viltfanget discus og akvarievarianter de fleste driver med her i Norge.
Det er det som er sakens kjerne i den diskusjonen som skjedd de siste dagene.
Akvarievarianter og viltfanget discus må behandles på forskjellig måte og det er det jeg har prøvd å belyse i min innlegg.
At det ikke aksepteres får så være for her gjelder kun innarbeidet dogmatiske forhold og innstillinger. Jeg ser at det ikke nytter å diskutere dette i dette forum. I svensk forum var det mulig, men de har en mer åpen holdning og er ikke som oss nordmenn verdensmester i alt før de vet hva de snakker om.

Takk for meg i denne tråden.
.

Ken Myrseth
Og så vidt jeg vet Geir så er ikke du en enæringsspesialist innen fiske for, så hva du mener om ash mengden er helt din egen mening-når store og bra produsenter som jbl og tetra har rundt 10% så tror ihvertfall jeg de har mere greie på hva det bør inneholde enn det du har Geir, men det er jo bare min beskjedene mening da, men og heve seg over store annerkjente produsenter, ja det blir relativt drøyt mener jeg da.


Hvorfor tror at dette er noe bare jeg har kommet frem til?

Det er forskning som sier at man bør holde mengden av ash nede. Det forskningen har kommet frem til er at høye verdier av ash øker gjennomgangen av foret i fisken. Det vil si at foret går gjennom fisken uten at enzymene klarer å bryte ned for eksempel proteiner til aminosyrer. Hvis der er slik at ash er så bra for fisken så synes det rart at det ikke reklameres med at dette produktet inneholder 30% ash. Gjengangeren er heller at dette foret inneholder kun 10%ash.

Hvis du tror at alle produkter er av kjempekvalitet bare fordi det er store selskaper som produserer dem så viser historien det motsatte. Desverre er det slik at alle de store produsentene fyller opp med ash og når 10% av foret koster omtrent null å produsere fordi det er et restprodukt etter annen fremstilling så er dette en enkel måte å øke profitten på. Det skal sies at fisken kan benytte seg av noen mineraler fra ash, men i det store og hele så er dette fyllstoff.

Ja jeg tror ikke noe på akurat det der, nei tror ikke alt som er produsert av store selskaper er bra, men har jo øyne i hue jeg og og har hatt diskuser noen år og jeg ser jo hvordan et spesifik for hvirker på fisken og tetra fungerer bra.
Litt merkelig den forskningen du snakker om, ikke mange som har lest den i tilfelle.
Tror du på alt som forskerne sier du eller Geir?
Tror Geir er inne på noe angående aske. Vet at når jeg holdt på med hund for lenge siden, var det om å gjøre å finne fôr med lite/lavt askeinnhold.

Den gangen ble det aldri sagt at aske var skadelig, men at det bare er vomfyll uten noen som helst næringsnytte.

Mener å huske at en den gangen kunne indirekte se dette med at aske er vomfyll, ettersom den billige hundematen på nærbutikken hadde langt høyere askeinnhold, enn den langt dyrere hundematen du får kjøpt hos oppdrettere eller på dyrebutikker. Det samme gjelder kattemat.

Dermed tror jeg egentlig ikke at det er så mye mer annerledes med fiskemat

Når det er sagt, ingen typer discusfôr går ned så på høykant hos mine corydoras, som nettopp tetra sitt discusgranulat. Men, det er jo ingen videre garanti for at det er det beste fôret

Noen vitenskap eller forskning har jeg ikke å bidra med, husket bare plutselig denne "aske-diskusjonen" fra den gangen, når jeg leste tråden her.

Forslår at du gjør deg noen kjappe googlesøk og leser deg litt frempå. Du kan jo starte her

Ken Myrseth
Tror du på alt som forskerne sier du eller Geir?


Nei, jeg samler opplysninger og veier for og i mot. Det er en fordel om du angriper argumentene med motargumenter i stedet for å stille spørsmål som ikke betyr noe.

ElinH
Tror Geir er inne på noe angående aske. Vet at når jeg holdt på med hund for lenge siden, var det om å gjøre å finne fôr med lite/lavt askeinnhold. Den gangen ble det aldri sagt at aske var skadelig, men at det bare er vomfyll uten noen som helst næringsnytte. Mener å huske at en den gangen kunne indirekte se dette med at aske er vomfyll, ettersom den billige hundematen på nærbutikken hadde langt høyere askeinnhold, enn den langt dyrere hundematen du får kjøpt hos oppdrettere eller på dyrebutikker. Det samme gjelder kattemat. Dermed tror jeg egentlig ikke at det er så mye mer annerledes med fiskemat :-) Når det er sagt, ingen typer discusfôr går ned så på høykant hos mine corydoras, som nettopp tetra sitt discusgranulat. Men, det er jo ingen videre garanti for at det er det beste fôret :-) Noen vitenskap eller forskning har jeg ikke å bidra med, husket bare plutselig denne "aske-diskusjonen" fra den gangen, når jeg leste tråden her.


Javel, jeg har drevet med hund endel lengre enn jeg har med diskuser og kjøper en "jævla"dyr hundmat fra USA, den inneholder 7,5% ash-så da er det noe dritt da..?
Så enkelt er det nok ikke, da hadde jo de fleste produsentene tilsatt noe annet viss man bare kan se på "ash"innholdet for og avgjøre om en mat er god eller dårlig-ja da hadde det vært enkelt, men dessverre så er det IKKE så enkelt.
Geir Kristiansen
Forslår at du gjør deg noen kjappe googlesøk og leser deg litt frempå. Du kan jo starte [URLBLOCK1] [QUOTE=Ken Myrseth] Tror du på alt som forskerne sier du eller Geir?


Nei, jeg samler opplysninger og veier for og i mot. Det er en fordel om du angriper argumentene med motargumenter i stedet for å stille spørsmål som ikke betyr noe.



Hasllo Geir, ikke noe proiblem og finne nok som støtter envær påstand, spesielt på nettet, det burde alle som har kommet over teenåre vite.
Men tro hva du vil du Geir, at man kan se på ash innholdet og avgjøre om en mat er bra eller dårlig-for jeg tror hva jeg vil og jeg tror nok ikke det er så enkelt Geir.
Men nå gidder jeg ikke krangle mer om det.
Folk må fore med hva de vil, for det gjør jeg.
Jeg sa da aldri at det bare var å se på askeinnholdet i mat og ut fra det kunne felle en dom over hvor bra/dårlig en fôrtype er. For jeg er enig i at det ikke er så enkelt. Næringssammensetningen, og hva fôret er laget av betyr nok mer enn aske.

Alt jeg sa var at å lese denne diskusjonen bragte frem noen minner om jeg har lest og hørt mange diskusjoner om askeinnhold i hundemat fra den gangen da. Jeg holdt på med lydighet, utstilling og delvis oppdrett, og var vel langt over gjennomsnittet interessert i alle mulige sider ved hundehold.

7,5% høres vel ikke avskrekkende ut, jeg husker ikke innholdet i den maten jeg brukte (jeg husker ikke lengre hvilken type det var engang).

Jeg bruker tetra discusbits til mine corydoras yngel, og ikke bare vokser de, men de kaster seg over maten også. Får ikke samme reaksjon med JBL sin, så hva tetra gjør med discusfôret sitt aner jeg ikke.

Kan jo bare nevne at JBL tabis har et askeinnhold på 11,2%!

Aske er forøvrig ikke aske sånn sett, men en betegnelse på diverse mineraler .

Men, dette er vel en avsporing av dimensjoner, beklager til trådstarter.
Unnskyld for avsporringen herfra også, liker og diskutere jeg, men det er ikke bestandig jeg gjør det på de rette plassene-sorry igjen.

Ja diskuser er en fisk for alle, VISS mang gidder det mer arbeidet de krever spesielt når de er i vekst.
Tenker da på hyppig mating som igjen fører til hyppige vannbytter, men viss man orker det et par årstid ja da er det ingen problemer.
For når de er voksene, ferdig utvokst så krever de ikke særlig mer enn andre akvariefisker, ang vannbytting og mating.

Her er bilde av noen av stolthetene mine.
De 2 siste bildene er av egendrettede diskuser, de er nå mellom 17.5 - 20 cm og veldig kraftige-de er snart 3 år.
Bilde en illistrerer godt at diskus er en stimfisk, jeg har et karr på 2 meter og mange ganger så "bulker"diskusene seg sammen på 1/3 av karret og bor slik, litt merkelig når de har kjempe plass.
Men prøvde og kombinere mange watt lys for og få til bl.a røde planter og diskuser, noe de likte dårlig, lyset ble for sterkt i deler av karret og den delen av karret brukte diskusene lite eller aldri.
Her om dagen slo jeg av 60 watt(2x30 w T8) og brått så begynte diskusene og bruke hele karret.
Så nå bruker jeg kun 2x80 w T5 og 1x30 w T8 som daglig belysning, de andre 60 wattenbe blir vel mest trolig aldri slått på igjen, ser vannvittig stor forskjell på fiskene og trivselen.
Trodde de ville bli vant til lyset bare tiden gikk jeg, men nå har jeg hatt de lyset i mellom 1 1/2-2 år og diskusene vil ikke ha det, så det er nok grunnen til at de har bulket seg sammen på 1/3 av karret størrelse for å unngå det relativt sterke lyset.
Man lærer så lenge man lever, bare man tørr innrømme for seg selv at det ikke bestandig er du som fiske eier som har rett og vet hvordan diskusene vil ha det.
Ser man på fiskene sine så sier de klart ifra hvordan de har det(jo bedre man kjenner de, jo lettere er det og forstå "språket"deres).

Så kom igjen folk som tenker på og starte med diskuser, det er ikke en umulig fisk slik mange vil ha det til, har diskusene reint vann så tåler de veldig mye(viss det er et poeng da).
Jeg personlig har ikke mistet en diskus på flere år nå og det er moro når fiskene man har har svømt rundt i karret i mange år og ser fine og friske ut.
Hadde et voksent parr som var og så på karret/diskusene mine når de lå ute til salgs-de/han spurte rett ut om jeg hadde brukt"boler"på diskusene, for dette var de største han/hun hadde sett.
Moro og få slike komentarer, spesielt så lenge mange av de er drettet hjemme, man vet liksom at man har gjordt mye riktig når man får slike komentarer(mener jeg da).
Da har liksom all den jobbingen det har vært for og få såpass store diskuser-er liksom verdt det da, jobbingen mener jeg.
Jeg er veldig opphengt i størrelsen på voksene diskuser og mener de bør være minimum 15 cm på hunner(men gjerne 1-2 cm til)og minimum 17 cm på hanner (men også der gjerne 1,5-2 cm til)da har man en perfekt diskus viss formen også er bra.
Men helt ærlig har aldri sett en så stor diskus som ikke har rett fasong, men det finnes sikkert det også.
Men det jeg har sett mye av i Norge er voksene diskuser som knapt nok er 13-14 cm ferdig utvokst og det mener jeg er alt for lite og at de da ikke har hatt opptimale forhold de 2 første årene av livet sitt.
Starter man først med Rolls Roysen av ferskvannfisker så bør man jo ikke være fornøyd før de har "rett"størrelse, har man først sett en stor kraftig diskus så er man ikke fornøyd før man har noe lignende i karret sitt selv(tenker da på de som holder på med diskuser).
Husker når jeg startet med diskuser og mine første diskuser var knapt 10-12 cm og av laber kvalitet så var jeg og så på et leksparr på 18-20 cm perfekte og relativt kraftige(men de var også dyre, de var tatt inn fra utlandet og selger måtte ha 5 000,- for de og det er jo mye penger for 2 fisker, men slik er det med store kvalitets diskuser), så jeg kjøpte de ikke, men et mindre leksparr og drettet mine egene som idag er like store)-fikk sjokk jeg for noe så stort hadde jeg aldri sett før og begynte da og skjønne at noen ting bør man gjøre viss det er slike fisker man vil ha.
Og det gjorde jeg og det var 2-3 år med masse jobbing men det har helt klart vært verd det.
alfen50
Ser også at discus geir en gang i blant viser frem noen konkurranse diskus. Nå mener jeg da virkelig at de som mener de kan så mye, og fremhevder at de har de beste discusene i landet melder seg på en slik konkurranse, så kan de jo se hvordan deres fisk stiller seg opp mot andre.


Bra utspill Alfen 50, etter min kjennskap har ikke det vært avholdt en slik Discus CHAMPION konkurranse hittil i Norge.

Jeg i likhet med mange andre vil være de første som stiller opp på en slik konkurranse om noen velger å arrangere en slik i Norge.

Hittil avholdes slike konkurranser på Aquarama messen i Østen, Duisburg messen i Tyskland , mange andre nasjonale samt nylig en i Stockholm (neste i 2010).

I norge utgjør vår hobby (akvaristikk) årilig ca 3.5 milliarder i omsettning. Så om noen semikommersielle klubber eller forretninger gjør ett initiativ og avholder en slik messe/konkurranse (ja for de tjener jo på det) blir mange glade.

Så siden du etterlyste dette Alfen 50 , tar du ballen? Vi venter!
Fiskene er helt sikkert kjempeglade over å få delta på slike show
Patetisk dyremishandling, spør du meg, kun iscenesatt av egosentrisme og økonomiske motiver.

Slikt går langt utover debatten om å holde dyr i fangenskap...

Det var da voldsomt til mening og reaksjon Donald?

Det er på mange måter den største anerkjennelse en "fiske røkter" kan få å delta eller vinne ett slikt show.

Om man ikke promoterer hobbyen - viser fram hva det er. Vil den heller ikke øke i popularitet - det er nå mitt syn.

En fisk på utstilling - tror jeg stresser mindre en tradisjonelt kjøp og salg. Som etter min oppfatning består av mye av det samme. D.v.s bli fanget - pakket ned i en pose - bli pakket opp igjen - satt i ett akvarie for for utstililng og bli tatt noen bilder av.

Dette var bare min mening - hadde synes det var kjempeartig om det ble avholdt ett slikt arrangement.

Mvh
Fetter Anton:
Enig med deg Geir, har lekt litt med tanken på og få til en slik diskusutstilling jeg, så håper det kommer i Norge og iløæpet av noen år.
Har selv noen diskus jeg mener holder bra kvalitet og som jeg kunne tenkt meg og fått en bedømning av-sikkert lettere og selge yngler/fisker viss man har noen utmerkelser på veggen.
Men uansett for og få opp interessen for hobbyen, ja da er det viktig tror jeg og få vist fram diskuser av høy kvalitet, mange får jo nesten"sjokk"førstegang de ser en stor og kraftig diskus, de tror nesten diskusen skal se ut slik som veldig mange dyrebutikk diskus ser ut.
Donald
Fiskene er helt sikkert kjempeglade over å få delta på slike show :( Patetisk dyremishandling, spør du meg, kun iscenesatt av egosentrisme og økonomiske motiver. Slikt går langt utover debatten om å holde dyr i fangenskap...


Dette er jeg enig med deg i. Det er det som er hensikten med mye av disse akvarievarianter er å tjene penger og skape seg et navn som oppdrettsguru.

For min del tror jeg discus markede i Norge er alt forlite til noe slik her i landet. Drømmen om stor fortjeneste på disse akvarievarianter og utstilling av de i Norge tror jeg blir med drømmen. Vel det er lov å håpe og drømme men dette tror jeg ikke vil la seg realisere i Norge. I Tyskland, ja, for der er det mange discus oppdrettere. Der er det også egene klasser for VF discus.

Selvfølgelig er markedet mindre i Norge en i Tyskland, England, Asia og Sverige. Derimot er det vel artig med konkurranse karer??

Litt morro må man vel få igjen for all tid slit og penger man legger ned på hobbyen.

Dette ble jo lansert som en ide av bruker Alfen 50. Syns det var det en god ide. Men om ingen plukker opp tråden og drar ett slikt arrangement opp av hatten. Reiser hobbyistene utenlands med sin fisk og viser frem. Syns det står litt respekt av de som gjør dette. Og jeg syns på ingen måte vi skal rakke ned på de.
Interesangt, men først, hva er en discusguru....?
Har ikke selv noen store ideer om utstilling da det oftest er de med fetest lommebok som går av med seieren. Hadde det vert fisk som en selv drettet og viste frem så hadde det blitt en annen sak, men i motsetning til hund og katt så har ikke discus stamtavle og da syntes jeg at mesteparten av påenget er borte. Nå vet jeg at Bernd Degen solgte discus med sertifikat, ja, når jeg tenker meg om så gjorde visst Jack Wattley det samme.
Dette var i mine øyne like verdifullt som den papirrullen som henger på det lille rommet i alle norske hjem.
Hvorfor ikke lage verdens beste lapskaus sammen !
Har truffet noen av dere ved kjøp/salg og leser med begeistring på nettet utover det.... Hvorfor ikke møtes hos hverandre, se på fisk diskutere osv, så tar vi vinklubbvarianten der alle kjøper ett lodd for en 100 lapp der den heldige får med seg et prakteksemplar fra discus samlingen, det holder jo med ett møte i halvåret.

Har selv hatt glede av diskusene mine i snart 4 år, har rehabilitert vårt hus gjennom de siste ti år, og der får jeg neppe realisert mine drømmer med x antall akvarier og derav varianter, men starter nå til høsten med rehabilitering av uthuset som da skal vies til nettopp DISCUSEN! Det ca 45 m".

Det er jo en stund til....., men at discus er en fisk for alle, og for alle som er villige til å la de vokse seg vakre, ja det er det!!!!!!!!!!!
Discusheaven
Hvorfor ikke møtes hos hverandre, se på fisk diskutere osv, så tar vi vinklubbvarianten der alle kjøper ett lodd for en 100 lapp der den heldige får med seg et prakteksemplar fra discus samlingen, det holder jo med ett møte i halvåret.


For en strålende idè!! Jeg er med!
Discusfest??
Bra idè! Hadde vært arti å møtes litt innimellom:=) Men jeg må vel innrømme at å lodde ut kremen i karet mitt ikke akkurat frister stort...:P
Må si jeg støtter opp om denne ideen. I stedet for å plage fisken med traumatisk reise, for så å tilfredstille vårt ego og forfengelighet ved å stille ut på fiskeshow.

På en annen side, vi må faktisk stille spørsmål ved hele akvarist-hobbyen, dyr i fangenskap? Det er også for vår egen tilfredstillelse, fisken ville garantert hatt det bedre i sine naturlige omgivelser.

Synes også det er et poeng dette med størrelsen på diskus, jo større, jo bedre, man er helt opphengt på 1/7, og høyde kontra lengde, tror ikke dette gagner fiskens beste bestandig heller. Man propper de full av storfe for at de skal pryde stua vår.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap