- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mathias' lille akvarieverden (side 7)
Mathias' lille akvarieverden (side 7)
Gratulerer med enda flere egg, Mathias! Du må da har veldig mange yngel nå?
Hehe, du har nok misforstått litt. Det jeg referer til som "heksebrygget" er noe jeg laget selv. Brukte en morter og knuste diverse mat til pulver:
Discusgranulat
zoogroo oppvekstfór for yngel
elos tørrfór
meitemarksticks
avskallet artemiaegg
Disse ble knust til støv og blandet sammen.
Dessuten lagde jeg en miks til,. med de samme ingrediensene, men som jeg ikke finknuste så veldig, som de større ynglene spiser av.
Jeg fórer også med nyklekket artemia, avskallete artemiaegg og mikroorm. Hva jeg velger kommer an på hvor gamle ynglene er.
Ellers har jo jeg tatt litt av når det gjelder mating :p En kommer langt med mikroorm og avskallede artemia egg, noe du har funnet ut!
PS. Ordet "heksebrygg" ble født da Mona sa jeg hørtes ut som en heks som blander mystiske brygg mens jeg holdt på å lage dette sammensuriumet av forskjellig typer næringsrik mat hehe
Hehe, du har nok misforstått litt. Det jeg referer til som "heksebrygget" er noe jeg laget selv. Brukte en morter og knuste diverse mat til pulver:
Discusgranulat
zoogroo oppvekstfór for yngel
elos tørrfór
meitemarksticks
avskallet artemiaegg
Disse ble knust til støv og blandet sammen.
Dessuten lagde jeg en miks til,. med de samme ingrediensene, men som jeg ikke finknuste så veldig, som de større ynglene spiser av.
Jeg fórer også med nyklekket artemia, avskallete artemiaegg og mikroorm. Hva jeg velger kommer an på hvor gamle ynglene er.
Ellers har jo jeg tatt litt av når det gjelder mating :p En kommer langt med mikroorm og avskallede artemia egg, noe du har funnet ut!
PS. Ordet "heksebrygg" ble født da Mona sa jeg hørtes ut som en heks som blander mystiske brygg mens jeg holdt på å lage dette sammensuriumet av forskjellig typer næringsrik mat hehe
Postet 29.11.08 kl 13:59
Endret: 29.11.08 kl 14:02
Postet 29.11.08 kl 14:05
Jaa! Jeg har prøvd SRL kameraet (Speilrefleks kameraet) til pappa og jeg har tatt masse bilder! mange av bildene er tatt av ynglene mine og litt diverse. Pappa har desverre ikke kabel til kameraet men han har kortleser på jobben hans i Oslo så jeg kommer til å få bldene, men spørsmålet er når! Jeg gleder meg skikkelig til å få vist ordentlige bilder!
Postet 29.11.08 kl 16:20
Fy søren! Nå har jeg att bilder i hele kveld og kan garantere dere:
- Bilder av planter og fisk (Noen skal kanskje sendes inn til fiskebasen):
- Gode bilder av karene helhetlig.
- Cordydoras bilder og nærbilder
- Bilder av Gullguramier og Ildhale
- Nærbilder og bilder av Paletciklidene
- Noen bilder av Anubiasplaner, Ikke-akvarieplanter, Javamose, Cabomba ++
- Nærbilder og bilder av Corydoras yngelen
- Bilde av hvordan senga er plassert (jeg har akvarium på kommoden)
- Bra bilder av pinnedyrene samt. bilde av kassen
- Og annet diverse som jeg ikke kommer på nå!
Gleder meg noe sinnsykt!
EDIT: Om dere ikke trykket på den aktive linken ovenfor så er i allefall kameraet et Nikon D80 KIT
- Bilder av planter og fisk (Noen skal kanskje sendes inn til fiskebasen):
- Gode bilder av karene helhetlig.
- Cordydoras bilder og nærbilder
- Bilder av Gullguramier og Ildhale
- Nærbilder og bilder av Paletciklidene
- Noen bilder av Anubiasplaner, Ikke-akvarieplanter, Javamose, Cabomba ++
- Nærbilder og bilder av Corydoras yngelen
- Bilde av hvordan senga er plassert (jeg har akvarium på kommoden)
- Bra bilder av pinnedyrene samt. bilde av kassen
- Og annet diverse som jeg ikke kommer på nå!
Gleder meg noe sinnsykt!
EDIT: Om dere ikke trykket på den aktive linken ovenfor så er i allefall kameraet et Nikon D80 KIT
Postet 29.11.08 kl 21:48
Endret: 29.11.08 kl 21:49
Akva-MathJeg skal hente Pinnedyr! Jeg vet ikke hva som går av meg men en på AF gir bort pinnedyr og han bor i Elverum og jeg drar snart dit for å hente et par! Har ingen aning om hvor mange jeg skal ha men jeg skal ha de i et plastbur som rommer ca 20 liter (tror jeg) med midlertidig blåsesand på bunn. Så fort jeg får tid skal jeg ut i skauen, sparke bort litt snø og bruke mose som underlag. De skal også få pinner til å klatre på (Hvorfor kan de ikke bare klatre på hverandre? De er jo "Pinnedyr"). De er visstnok lette i matveien da de lever på salat og litt vann i ny og ne. Jeg vet det begynner å ta av litt men det får nok gå :-)
Pinnedyr er lette å stelle. Men hvis du ikke har lokk på kassa, har du dem snart over hele huset. Vi hadde pinnedyr her i huset for noen år siden, og de la egg i ett kjør, så vi hadde hundrevis av dem til slutt. Vi hadde dem i noen store glassbeholdere, og vi hadde laget til et slags lokk over av tynt gardinstoff. Vi hadde ikke noe i bunnen, for da var det lettere å gjøre rent i beholderne. Det blir mye skitt etter dem.
Vi foret våre med bringebærblader om sommeren, og om vinteren fikk de salat og kinakål, og frosne bingebærblader fra fryseren. Bringebærgrenene er fine pinner å klatre på.
For at de skal få i seg fuktighet kan du ha en sprayflaske med vann og dusje forsiktig på salatbladene. Det må ikke bli dyvått, for da får du lett muggangrep.
Det kan være lurt å prøve å henge opp bladene på kvister, for pinnedyrene er ikke så glade i å spise på bunnen. Våre likte å spise mens de hang fra pinnene og så ut som pinner .
Ellers liker de å gnage på potteplanter hvis de kommer på rømmen.
Det er morsomt å følge med på tråden din.
Postet 30.11.08 kl 15:44
Hei, evoT! Takk for tipset om bringebærblader og hengende salat! Velkommen inn selv om du mest sannsynlig har vært her lenge!
I dag gjetter dere aldri hva som skjedde! Jeg byttet vann i venstre hundre lit og i mens jeg fylte vann så så jeg en yngel! Rett etterå drev jeg å flyttet cor-yngelen i en blank boks som flyter i vannet og så den yngelen jeg jaktet på for noen dager siden. Da fant jeg den aldri igjen og trodde han ble "haimat"..
Så like etter fant jeg enda en og jeg så speilbildet hans i glasset. Akkurat da tenkte jeg at de har da ikke speilbilde når jeg ser rett inn i karet?! Dermed har jeg nå 4 yngel og 1 av de er garantert sverddrage-yngel fordi den fant jeg på høyre siden men de tre andre vet jeg jjammen ikke!
Skikkelig morro å plante flyteplantene og se hvor mye de har vokst! Det går så himla fort!
I dag gjetter dere aldri hva som skjedde! Jeg byttet vann i venstre hundre lit og i mens jeg fylte vann så så jeg en yngel! Rett etterå drev jeg å flyttet cor-yngelen i en blank boks som flyter i vannet og så den yngelen jeg jaktet på for noen dager siden. Da fant jeg den aldri igjen og trodde han ble "haimat"..
Så like etter fant jeg enda en og jeg så speilbildet hans i glasset. Akkurat da tenkte jeg at de har da ikke speilbilde når jeg ser rett inn i karet?! Dermed har jeg nå 4 yngel og 1 av de er garantert sverddrage-yngel fordi den fant jeg på høyre siden men de tre andre vet jeg jjammen ikke!
Skikkelig morro å plante flyteplantene og se hvor mye de har vokst! Det går så himla fort!
Postet 05.12.08 kl 18:08
Jippi! Jeg har 5 nye Metae i stimen min! Endelig hadde de fått flere så nå har jeg ti Det er egentlig "adventsgaven" min.. :p
Jeg sparer til bærbar PC og har ikke kjøpt noe på et par uker nå.. Håper jeg rekker å få nok innen Januar-salget (om den kommer på salg).
Det er [URL=http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-lefdal-Site/nb_NO/-/NOK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=Yf2z6oZKuyxSR0EjToxBwx1h0000KFXYMTh0?ProductID=2fTD4QFH2.AAAAEcuR4pddff&CatalogCategoryID=jeLD4QFHwwcAAAEOXKE03xii]HP PADV51155EO[/URL] jeg vil ha
Jeg sparer til bærbar PC og har ikke kjøpt noe på et par uker nå.. Håper jeg rekker å få nok innen Januar-salget (om den kommer på salg).
Det er [URL=http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-lefdal-Site/nb_NO/-/NOK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=Yf2z6oZKuyxSR0EjToxBwx1h0000KFXYMTh0?ProductID=2fTD4QFH2.AAAAEcuR4pddff&CatalogCategoryID=jeLD4QFHwwcAAAEOXKE03xii]HP PADV51155EO[/URL] jeg vil ha
Postet 06.12.08 kl 15:52
For å være ærlig så ser det veldig u som Metaene leker! Det er ingen egg men de svømmer febrilsk rundt, opp og ned glasset og fyker rundt som jeg har setblant Corydoras Aeneusene også. Jeg merket meg også det at de "drikker" av vannoverflaten (slik som du, MonaO, vise bilde av her om dagen at dine Corydoras sp. Black gjør) og lager luftbobler i overflaten. DEt er skikkelig kul, men jeg greier ikke å få tatt skikkelig bilde av de.
Postet 07.12.08 kl 08:44
Endelig har den stakkars sverdragerhunnen fødet! Når jeg nå kom hjem og skulle ta en titt på karene (lete etter egg) svømte det minst 30-40 yngel rundt i karet og sverddrager-hunnen så de svømme rett foran trynet på henne. Nå har hun flyttet tilbake til det opprinnelige karet sitt og bor med resten.
Jeg tror vel jeg har tatt ut 15-17 yngel (mistet tellingen) mens et ukjent antall er igjen der inne. Å ta ut flere yngel vil jeg ikke fordi jeg vil se hva som funker best. Nå bor de jeg har tatt ut i en 6 liters SAMLA kasse med brusestein, hornblad og lokk
Nå snart kommer bilder! Jeg skal ut i helgen og kjøpe sånn USB-greie til kameraet! Til nå har jeg tatt 400 bilder som ser bra ut på den lille skjærmen på kameraet. Jeg slettet vel 950 bilder her om dagen og tok bort de jeg kunne SE at var dårlige eller uheldig med vinkel osv. :p
Jeg tror vel jeg har tatt ut 15-17 yngel (mistet tellingen) mens et ukjent antall er igjen der inne. Å ta ut flere yngel vil jeg ikke fordi jeg vil se hva som funker best. Nå bor de jeg har tatt ut i en 6 liters SAMLA kasse med brusestein, hornblad og lokk
Nå snart kommer bilder! Jeg skal ut i helgen og kjøpe sånn USB-greie til kameraet! Til nå har jeg tatt 400 bilder som ser bra ut på den lille skjærmen på kameraet. Jeg slettet vel 950 bilder her om dagen og tok bort de jeg kunne SE at var dårlige eller uheldig med vinkel osv. :p
Postet 08.12.08 kl 15:43
Bilder
Hehe, nå har jeg endelig fått sånn bildegreie.
Her er knurremallen min
Og to himla søte yngel
Det er utrolig hvor fort de vokser!
Her er knurremallen min
Og to himla søte yngel
Det er utrolig hvor fort de vokser!
Postet 11.12.08 kl 20:28
Endret: 11.12.08 kl 20:40
Internetter strøk med, men jeg prøver igjen
Det ble ganske fint når reka er knall rød og hvit men alt annen er grønt
er dette ett bilde som kan være bra nok til at jeg burde prøve å sende det inn i plantebasen?
Komm gjerne med innspill og kommentarer eller tips til forbedring. Dette bildet skal i allefall inn, fordi det er det desidert beste bildet jeg har tatt.
Det ble ganske fint når reka er knall rød og hvit men alt annen er grønt
er dette ett bilde som kan være bra nok til at jeg burde prøve å sende det inn i plantebasen?
Komm gjerne med innspill og kommentarer eller tips til forbedring. Dette bildet skal i allefall inn, fordi det er det desidert beste bildet jeg har tatt.
Postet 11.12.08 kl 20:59
Endret: 11.12.08 kl 21:05
Denne her kan du se tydelig at skal bli en Schultzei når h*n blir stor!
Ja dette var en ordentlig sulten gjeng! Jeg foret med TetraTips, noe som de har fått dilla på :p
I tillegg har jeg mange bilder av gullguramiene mine og noen av dem tror jeg er gode nok til å sende inn i fiskebasen Får prøve og se hva administratorene syntes!
Ja dette var en ordentlig sulten gjeng! Jeg foret med TetraTips, noe som de har fått dilla på :p
I tillegg har jeg mange bilder av gullguramiene mine og noen av dem tror jeg er gode nok til å sende inn i fiskebasen Får prøve og se hva administratorene syntes!
Postet 11.12.08 kl 21:14
Endret: 11.12.08 kl 21:18
Det er kjedelig å laste opp bilder og når jeg har endret innlegget og satt opp bildene i stor form i stedet for at man må klikke på de, så får jeg ikke de små bildene bort...
Amanoreken som jeg slet lenge med å få tatt bilde av, men når han føk over på javamosen hadde jeg en gyllen sjanse
I karet med paletter og Metae er jeg faktisk fornøyd med innredningen og har begynt å like den. Endelig fornøyd!
Denne SAE'n har fordoblet seg i størrelse (altså lengde) siden jeg kjøpte han for 1-2 måneder siden. Ser ganske dumt ut når den andre SAE'n svømmer rundt med denne fordi han har ikke vokst i lengen.. Den har vokst i bredde og delvis høyden
Amanoreken som jeg slet lenge med å få tatt bilde av, men når han føk over på javamosen hadde jeg en gyllen sjanse
I karet med paletter og Metae er jeg faktisk fornøyd med innredningen og har begynt å like den. Endelig fornøyd!
Denne SAE'n har fordoblet seg i størrelse (altså lengde) siden jeg kjøpte han for 1-2 måneder siden. Ser ganske dumt ut når den andre SAE'n svømmer rundt med denne fordi han har ikke vokst i lengen.. Den har vokst i bredde og delvis høyden
Postet 11.12.08 kl 21:32
Endret: 11.12.08 kl 21:35
Åhh, dere aner ikke hvor fornøyd jeg er med Metaene mine! Det er så gøy å se de "drikke" av overflata og at de stikker bartene og halve snuten langt over vannet
Og Palettcikliden er jo så morsom å ta bilde av fordi den er så rolig, mens samtidig så skiller den seg veldig ut fra alt annet og fargene blir dermed så finfine
Og Palettcikliden er jo så morsom å ta bilde av fordi den er så rolig, mens samtidig så skiller den seg veldig ut fra alt annet og fargene blir dermed så finfine
Postet 11.12.08 kl 21:41
Endret: 11.12.08 kl 21:51
Postet 11.12.08 kl 21:45
Endret: 11.12.08 kl 21:53
Postet 12.12.08 kl 07:48
Endret: 12.12.08 kl 07:52
Postet 12.12.08 kl 08:29
Postet 12.12.08 kl 14:22
Endret: 12.12.08 kl 14:36
Postet 13.12.08 kl 20:14
Postet 15.12.08 kl 12:17