Småtteri og spekulasjoner (side 7)

Blir spennende å se hvordan lavastein-veggen din blir. Du burde også prøve å feste litt pelliamose i veggen din. Vokser som et uvær men litt kinkig å feste. Den peneste pellian min er resultatet etter noen få greiner som kilte seg fast i windelløv. Tett opp mot lampa på ei rot blir denne mose kjempefin. Mørk grønn, skiller seg litt ut. Egentlig fin blandet med riccia også siden riccian er så lys, fin kontrast til det mørkegrønne!

Forresten, vi hadde tidligere en avtale om flyteplanter jeg skulle ha som ikke ble noe av. Kanskje vi skal prøve å få til en byttehandel hvis du har lyst på litt pellia?

Har en dott festet til bunnen på karantenekaret som må tynnes før det flytter inn fisk. Siden denne vokser litt lengre vekk fra lampa har den litt lengre "greiner", men får du festet den nærmere lyset blir den kjempefin.

Jeg er fremdeles klar for å utvide mangfoldet i mosebestanden, men om Pelliamose funker i lavaveggen avhenger av hvor høy pH over 8 den tåler før den begynner å mistrives.

Jeg har enda ikke fått limt fast en eneste stein. Kan legge opp et bilde av eksempel på prototypingen min. En svartsekk med dimensjonene tegnet på med sølvtusj. Så kan man stable, og legge puslespill med steinbitene i mange dager.
Viktige ting å tenke på som jeg har kommet på så lang er.
- Å passe på at de nederste steinene har god kontakt med bunnen. i mitt tilfelle liggeunderlaget. Og at alle steiner videre oppover har god kontakt med steinen under.
- Å passe på at det er plass nok mellom sideglasset og steinen til at glasset lett kan skrapes for alger.
- Å sette av nok plass til at rørene til filteret og varmekolben innerst i hjørnet og ta hensyn til at flatene møtes i hjørnet og det derfor ikke kan bygge ut i bakkant.
- Å sørge for at det blir god sirkulasjon. Ikke tette igjen for innsuget til filteret.
- Å ikke forhaste seg og tenke seg om nøye, men allikevel snart få ut fingern.

Fargingen på steinen blir helt urealistisk pga. blitsen.
[External Image]

Sånn for å trøste folk som venter på at LFS'en (LokaleFiskeSjappa) dems skal få inn fisk de har ventet på i laaaange tider, kan jeg jo nevne at det heller ikke denne uken dukket opp Lacustricola pumilus som ble bestilt en gang i fjor.
Ojj, ph over 8 spørs nok på mosen ja. Hos meg er det knappe 6,5 og det er tydeligvis en ph mosen trives i etter voksetempo å se!

Men du får bare si fra om du vil prøve når veggen er klar
Humunukuapuaa
Sånn for å trøste folk som venter på at LFS'en (LokaleFiskeSjappa) dems skal få inn fisk de har ventet på i laaaange tider, kan jeg jo nevne at det heller ikke denne uken dukket opp Lacustricola pumilus som ble bestilt en gang i fjor.

Felles skjebne, felles trøst

Liker forresten pellia-mosen selv, men det står vel anbefalt maks ph 8 på den. Vet ikke hvor mye over den tolererer. En annen ting er at den er litt skjør og lett ødelegges om det er fisk som napper i den. Javamosen kan muligens takle høyere ph. Står ihvertfall opptil 9 i basen, men har aldri satt meg inn i om den tåler det. Blir spennende å se hvordan den steinveggen din blir til slutt.
Mose og marsilea hirsuta
Ikke noe er bedre enn at fiskene liker å plukke i mosen. Desto bedre grunn til å prøve. Jeg er mener at det fisken vil ha bør den få. Det er naturlig for mange arter å plukke i groe/mosen for å finne småtteri som lever der. Jeg håper jo på den rette mose-rekemiksen. Har så vidt begynt å tenke på noen planter mot toppen av karet.
Jeg har vært inne på tanken på å starte en tråd om nettopp dette. F.eks. "Hvilke plantearter har du sett at fisken din spiser?". Her kunne vi som vil holde planter som fiskene våre kan spise finne mulige kandidater, og de som ikke vil at plantene skal bli spist kan velge fisk ut fra plante eller versa. Jeg har nok å henge fingrene i akkurat nå og vet ikke stort om planter. Så hvis noen tenner på idéen, og vil pleie en slik tråd, så er det "værsågod - gjør det gjerne" fra min side.

Fikk faktisk ut fingeren og la noen silikondærter under noen steiner i dag. Det ble ikke helt match med teststablingen da det var litt vanskelig å transponere eksakt posisjon ved flytting av en og en stein. Jeg blir uansett ikke noe annet enn litt smartere av å ha vært litt dum dersom det blir feil, men må la det stå å herde før jeg går løs på side 2 og virkelig forstår hvordan det kan bli.

Ellers har jeg tenkt litt på en plante jeg kom over, Marsilea hirsuta som jeg ikke har klart å bli klok på. Ser ut som ingen har registrert at de har den her på AF og det er sparsomt hva google finner av erfaringer. Jeg delte den opp i fire deler og satte den i forskjellige kar, for å "ha råd" til å ikke få den til i hvertfall et par ganger. I og med at den har en grønn stengel der stilkene med bladene vokser opp fra og brune "røtter" antar jeg at den er en slags "epifytt" og ikke bør graves ned. Jeg har forsøkt å legge noen deler under sanden og andre steder småsteiner, innimellom røtter. Og ingen tegn til at de skal dø så langt (etter ca 14 dager). Jeg lurer på om denne planten kommer fra et paludarium. Deler av planten hadde utviklet undervannsbladvekst, mens en annen del hadde firkløverblader.
Tante Astrid[/QUOTE
Liker forresten pellia-mosen selv, men det står vel anbefalt maks ph 8 på den. Vet ikke hvor mye over den tolererer. En annen ting er at den er litt skjør og lett ødelegges om det er fisk som napper i den.

Enig med du. Ville ikke hatt pellia sammen med fisk som napper i planter eller litt heftig på svømminga i mellom den. Heller ikke en plass i karet det er for mye vannstrøm...

Edit; med litt fiskenapping kan du jo slippe å holde den på passe størelse selv.
Mer tanganyikakilli
Som sagt, at fisken spiser på plantene ser jeg på som et pluss.

Skiftet litt vann i lampekaret og plukket 4-5 egg fra returvannet. Oppdaget også 3 frittsvømmende individer i karet som jeg puttet oppi klekkekassa. Dette ble en liten spoiler i mitt eksperiment på om yngel vil klare å vokse opp sammen med de voksne, men jeg klarte ikke å la være og kan uansett la yngel bli en annen gang. Akkurat nå har jeg lyst til å få frem noen individer og få opp en stamme. Nå har jeg 7 yngel til kontrollert foring. Og 10 -15 egg til klekking.
Litt av hvert og oppdatert første innlegg
Da har jeg oppdatert første innlegg og fraskrevet meg ansvaret for å eventuelt villlede.

I dag hadde enda ett lampeegg klekket, så nå har jeg 9 yngel. Så langt har jeg bare mistet yngel ifb.m. Calvusens røvertokt i fødekassen.

Ellers begynmner det å bli mye fin yngel her. Venusene finnes nå i størrelse fra små svarte knøtt , via blå neonstriper til fullfarget venusfisk i miniatyr.
Splendensene begynner også å bli fine. Det er veldig fristende å beholde noen for å avle videre på, Da det er noen utgangspunkt for variasjoner jeg kunne tenkt å avle på.
F.eks.:
"Back to betta" - Å plukke de individene som har minst trekk av kulturbetta og mest naturlige trekk.
Pygmé - Å plukke de minste individene med mål om en miniatyrvariant.
Norsk flaggkampfisk - Føre bicolormiksen jeg har nå videre.
Vi får se...
Miniatyrkampfisk hadde vært noe Det skal alltid avles større, men jeg har tenkt noen ganger at hvorfor er det ikke noen som avler mindre
Mvjnz
Miniatyrkampfisk hadde vært noe:) Det skal alltid avles større, men jeg har tenkt noen ganger at hvorfor er det ikke noen som avler mindre:)

Fordi mange vil ha store fisker. Bare se på Giants. Splendenskulet jeg har gående nå har noen potensielle pygmèkandidater. Jeg har bevist latt de få gå med de andre da større fisk visstnok skiller ut vekstdempende hormoner slik at den skal forbli størst. Ved å la de minste gå med de største så lenge som mulig vil man kanskje få begrenset fiskens størrelse en god del, men det er jo ikke sikkert at dette påvirker arvestoffet.
Hvis flere hadde gått sammen om å drette frem "den minste kampfisken" hadde det kanskje vært mulig å bygge en stamme uten at det tar veldig mange år.
Det finnes jo fine dwarf fighters blant naturbettaeen, men dwarf b. splendens hadde vært fint.
Hvordan kommunisere med aliens når vi ikke snakker fisk?
Hvordan kommunisere med fremmede utenomjordiske vesener når vi ikke engang kan snakke språket fisk?

Det er sikkert noen som frekventerer dette forumet som gjerne skulle snakket språket fisk. La oss anta at det faktisk eksisterer et språk som heter fisk og at det er et språk like gammelt som den eldste fisk. Det har selvfølgelig utviklet seg over tid, som alle andre levende språk, men språket fisk er fremdeles språket fisk. Kjenner du en dialekt av språket fisk er det stor sjanse for at du forstår en annen dialekt. La oss anta at siden vi, med untak av kreasjonistene som plutselig bare stod der i finskjorta med to fisk i pose for fem tusen år siden, og alle andre dyr høyst sannsynlig stammer fra en skapning som levde i havet. La oss anta at denne skapningen på en eller annen måte kommuniserte med andre skapninger med et kommunikasjonssett og at dette kommunikasjonssettet var de første elementene i språket fisk.
Så har, for de som tror det, tiden gått og nye arter har oppstått med det til felles at de alle har hatt med seg en form av kommunikasjonssettet "fisk".
Er det ut fra dette fullstendig å påstå at dyr kan ha et eget språk, og kan dette språket være språket fisk?

Kanskje det hadde vært smart å prøve å "snakke" med fiskene samtidig som vi prøver å ringe E.T., så skjønner vi hva mora hans sier når hun løfter av røret. Med andre ord - Bruk like mye ressurser på å finne ut av alt der nede i dypet, som vi bruker på å finne ut av alt der ute. Så finner vi kanskje ut mye mer om begge deler.
Rekebunker - proto1
Da er første prototype på rekebunker klar.

Denne er firkantet med ca 2cm flater og ca 14cm dyp.
Laget av tankrennebeskyttelse og en strip for å stikle sidene sammen.
[External Image]
Surret og dyttet litt javamose rundt og og inni noen nettingmasker og slapp den nedi til rekene.
[External Image]
Umiddelbart en hit!
Lavaveggen side 2
Da har jeg kommet så langt at steinen på den andre bakveggen er limt opp.
Jeg hadde utrolig flaks. Jeg ville sikre meg mot at steiner evt. løsnet og falt ned på den nye glassflaten og la en bit med liggeunderlag på glasset når jeg la det med den nye siden ned. Omtrent ett minutt etter at jeg hadde lagt på underlaget falt det en stein. Heldigvis rett i liggeunderlaget. Det var én stein jeg synes satt litt løst og som jeg hadde planer om å lime på nytt og som sikkert ledet meg til å ta forholdsregler med liggeunderlaget.
Yess! Så bra med rekebunkersen din! En mindre versjon av min (påtenkte), men dette ser jo veldig bra ut
Sidene på denne første er ca 3,5 cm. Jeg skal lage en som er litt tynnere. Ser for meg å lage mange små stumper som jeg kan dytte litt forskjellige steder. Jeg må få produsert opp noen og få i gang begroingen. Og ikke minst finne ut om det funker over tid. Både at rekene bruker dem, at vegetasjonen overlever og at de klarer å holde fisken unna.
Må bare legge inn denne...

Har sett på slik som de to øverste her til mine reker. Huler med netting på toppen som en kan feste mose eller planter i. Har veldig lyst på...

Men selvlaget ser jo flott ut det også! Ikke tvil om at rekene setter pris på gjemmesteder, og spesielt med mose på
ElinH
Må bare legge inn [URLBLOCK1]... Har sett på slik som de to øverste her til mine reker. Huler med netting på toppen som en kan feste mose eller planter i. Har veldig lyst på... :-) Men selvlaget ser jo flott ut det også! Ikke tvil om at rekene setter pris på gjemmesteder, og spesielt med mose på :-)

Den har ikke jeg sett før.. Men den er jo også genial. Og ikke vanskelig å lage en kopi av selv vil jeg påstå

Hmm... noe å tenke på!
Takk for tipset, men har sett de rørene fra Aquatic nature før. Jeg har forkullede bambusrør på samme størrelse, men diameteren på de er for stor til at kirsebærrekene synes det virker særlig trygt. Men sikkert fint for større rekearter. Dessuten er den greia du linket til i mine øyne en svær diger klump som tar opp verdifull plass.
[External Image]
Skikkelig dårlig bilde. Sitter inne i et hull i en rot, men viser sånn circa hvordan den ser ut.

Du finner det på [URL=http://www.google.com/search?hl=no&q=ebay+carbon+bamboo+shelter&btnG=S%C3%B8k&lr=]ebay[/URL]
Tilfeldig bekjentskap
© Preben Gjertsen
Reklame for plussmedlemskap