- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Lisbeth sine småfisk :) (side 7)
Lisbeth sine småfisk :) (side 7)
Postet 09.02.09 kl 18:51
Nei nå er fruen i huset glad! merker optimismen strømmer på!
Trodde jo jeg hadde mistet alle kirsebærrekene mine i gapet på knurreguramiene. Jeg har studert og studert karet men ingen å finne. For et par dager fant jeg plutselig et par stk. Med den perfekte kamuflasjefargen er det ikke rart jeg ikke har klart å se dem! De er mosegrønne med sorte spetter. Jeg slang en dott med javamose i hjørnet på fronten av karet for en god stund siden. Irritert meg over alt rusk og rask samler seg i den. Utblåset treffer den.
I dag ved siden av mosen spankulerer det brått en stor reke over sanda, med så mye svarte spetter at den så svart ut med lyse spetter. Guramiene svømte rett over hodet på den og da bare bråstoppet den og opp med følehorna mot guramiene. De enset den ikke. Den var utrolig pen den reka. Hadde så mye svart i seg! Åhh, hadde jeg vært rask nok og flink nok med kamera hadde jeg tatt bilde... Den forsvant inni mosen og da ble jeg obs på 5 reker til inni der! Alle med perfekte kamuflasefarger i mosegrønt og svart. De sitter og spiser av alt som fyker og fester seg i mosen. Så bra at jeg tilfeldigvis har klart å lage et trygt matfat for dem akkurat der
Jeg gleder meg til å se hvordan disse utvikler seg. Om de endrer farge eller beholder denne perfekte kamuflasjen. jeg mener kan den bli bedre liksom?!
Ikke at jeg har tenkt å få tak i en nesten-svart reke i en 250 liter, men hadde vært kult å plukket ut de med mest svarte spetter og se om man kunne få fram mere svart etter noen kull.. Men det er vel en grunn for at man ikke har sett svarte kirsebærreker hvis det hadde vært så enkelt..
Trodde jo jeg hadde mistet alle kirsebærrekene mine i gapet på knurreguramiene. Jeg har studert og studert karet men ingen å finne. For et par dager fant jeg plutselig et par stk. Med den perfekte kamuflasjefargen er det ikke rart jeg ikke har klart å se dem! De er mosegrønne med sorte spetter. Jeg slang en dott med javamose i hjørnet på fronten av karet for en god stund siden. Irritert meg over alt rusk og rask samler seg i den. Utblåset treffer den.
I dag ved siden av mosen spankulerer det brått en stor reke over sanda, med så mye svarte spetter at den så svart ut med lyse spetter. Guramiene svømte rett over hodet på den og da bare bråstoppet den og opp med følehorna mot guramiene. De enset den ikke. Den var utrolig pen den reka. Hadde så mye svart i seg! Åhh, hadde jeg vært rask nok og flink nok med kamera hadde jeg tatt bilde... Den forsvant inni mosen og da ble jeg obs på 5 reker til inni der! Alle med perfekte kamuflasefarger i mosegrønt og svart. De sitter og spiser av alt som fyker og fester seg i mosen. Så bra at jeg tilfeldigvis har klart å lage et trygt matfat for dem akkurat der
Jeg gleder meg til å se hvordan disse utvikler seg. Om de endrer farge eller beholder denne perfekte kamuflasjen. jeg mener kan den bli bedre liksom?!
Ikke at jeg har tenkt å få tak i en nesten-svart reke i en 250 liter, men hadde vært kult å plukket ut de med mest svarte spetter og se om man kunne få fram mere svart etter noen kull.. Men det er vel en grunn for at man ikke har sett svarte kirsebærreker hvis det hadde vært så enkelt..
Postet 09.02.09 kl 21:14
Endret: 09.02.09 kl 21:17
Jeg styrer fælt med å få tak i slanger til de utvendige pumpene som jeg kan bli fornøyd med. Det jeg vil ha er enten sorte eller transparente slanger som ikke syns noe særlig i akvariet.
Biltema har drikkevannsslanger i flere dimensjoner.
Ellers har jeg sett at de har grønnslange på rull i noen av butikkene.
Postet 10.02.09 kl 00:54
I noen av akvariebutikkene skulle det være.
Noen annet fra biltema som er veldig kjekt å ha når man driver med slanger og slikt er et assortert utvag slangenipler.
Noen annet fra biltema som er veldig kjekt å ha når man driver med slanger og slikt er et assortert utvag slangenipler.
Postet 10.02.09 kl 01:13
Kan du ha fått med deg en annen reke-art via noen planter eller noe? Rekeyngel som kan ha fulgt med fra butikk i en fiskepose også kanskje?
Det høres helt utrolig ut at en kirsebærreke-stamme kan få den fargen du beskriver. Det er virkelig det stikk motsatte av deres vanlige. Grønt og svart mot rødt, liksom
Det høres helt utrolig ut at en kirsebærreke-stamme kan få den fargen du beskriver. Det er virkelig det stikk motsatte av deres vanlige. Grønt og svart mot rødt, liksom
Postet 10.02.09 kl 01:47
Hei Mona. I et korttenk øyeblikk slang jeg noen få grønne (skikkelig irrgrønne) reker i min dyprøde kirsebærstamme. Ødela hele den fine røde stammen min. Men nå er jeg jo sjele glad for dette hendige uhellet. Guramiene tok de røde først siden de selvfølgelig var lettest å se og det som er igjen er mixen som syns minst for dem.
Fikk tatt litt bilder i går.
Første er det som er mest likt hvordan de syns i javamosen.
Andre er med mere lys.
Tredje ser man en mere svartspettete reke nedenfor den grønne
Åhh, dårlige bilder som vanlig, men men
Fikk tatt litt bilder i går.
Første er det som er mest likt hvordan de syns i javamosen.
Andre er med mere lys.
Tredje ser man en mere svartspettete reke nedenfor den grønne
Åhh, dårlige bilder som vanlig, men men
Postet 10.02.09 kl 09:25
Et større utsnitt av den spettede reka. Spettene er svart, ikke brunlig som på bildet. Den reka som spankulerte over sanda hadde mye mere svart i seg.
He he, på andre bilde ser man jo hvem som farter rundt mosen. Guramiene vet rekene er der, men finner dem ikke )
På tredje bilde står det altså to reker rett foran nesa til guramien. Men han ser dem ikke, svømmer videre på jakt
He he, på andre bilde ser man jo hvem som farter rundt mosen. Guramiene vet rekene er der, men finner dem ikke )
På tredje bilde står det altså to reker rett foran nesa til guramien. Men han ser dem ikke, svømmer videre på jakt
Postet 10.02.09 kl 09:40
Knipsa litt av krystallrekene og bierekene i 85 literen med det samme jeg var i gang. Krystallrekene kjøpte jeg av mona o. Noen av de har flotte brede hvite striper. De er så pene! Bierekene (jeg kaller dem for det, ikke helt riktig betegnelse i følge Michael Niesar..) jeg kjøpte av Michael Niesar er også utrolig pene, masse hvitt! De er ganske små ennå. Ikke ofte jeg ser dem, det er et meget igjengrodd kar de går i
Postet 10.02.09 kl 09:46
Endret: 10.02.09 kl 09:46
Jeg har 6 C. arcuatus i 250 literen. De skal få selskap av 6 til er planen. Er veldig skye disse coryene så det er sjelden jeg får tatt et bilde av så mange på en gang. Rota bak er som en stor grotte og de piler inn under den ved minste bevegelse fra meg. Dette er midt i matinga så de er litt raskere ut igjen fra sitt gjemmested. 5 stk på samme bilde er ikke værst. Et par ancistrus i bakgrunnen
Postet 10.02.09 kl 09:56
Humunukuapuaa[QUOTE]Jeg styrer fælt med å få tak i slanger til de utvendige pumpene som jeg kan bli fornøyd med. Det jeg vil ha er enten sorte eller transparente slanger som ikke syns noe særlig i akvariet.
Biltema har drikkevannsslanger i flere dimensjoner.
Ellers har jeg sett at de har grønnslange på rull i noen av butikkene.
Se der ja, de drikkevansslangene er jo helt blank. Mon tro om de blir hvit i kontakt med vann. Jeg kjøper 1 meter og prøver
Grønn slange har jeg liggende. Spør du i dyrebutikker er det kun grønn de selger. Det syns jeg er litt rart når det faktisk fins transparent også.
Postet 10.02.09 kl 10:18
Postet 10.02.09 kl 10:19
LisbethSe der ja, de drikkevansslangene er jo helt blank. Mon tro om de blir hvit i kontakt med vann. Jeg kjøper 1 meter og prøver :)
De er dessverre semitransparente og litt gråaktig i utgangspunktet, men holder seg over tid. Du får ikke kjøpt 1 meter, men må kjøpe en hel bunt.
Den boksen er kjekk å ha for filter-gds/diy-prosjekter etc.
Ta en titt i båtavdelingen på Biltema - en del båt-vvs-artikler er sikkert nyttige i akvariesammenheng.
Postet 10.02.09 kl 13:53
Hoff, nå går jeg rundt meg selv snart her. Jeg venter som sagt på å få tak i Iriatherina werneri. Det er gamlebutikken jeg jobba i når jeg var ung som prøver å få tak i disse til meg, men nå har det gått over en mnd og ingen fisk kommer... jeg skal ha 20 stk og da er det litt penger å spare når jeg får prosenter i avslag i denne butikken. ca 400 kr i avslag faktisk...
Men jeg tror ikke jeg klarer å vente mere. De har den hos Jan Holt til 49 kr stk. Kunne få 10 % avslag ved kjøp av 20... det var ikke store avslaget, men tror jeg kommer til å dra opp dit i dag likevel..
Å de penga, å de penga! Jeg er så dum når jeg nettopp har fått lønn, da er jeg nyrik og ikke så opptatt av pris. En uke før lønn er jeg gjerne blakk, da vet jeg at 400 kr vil bety mye for meg! Men jeg vil jo ha fisk nå...
...jeg blir aldri voksen og fornuftig -ALDRI.....
Men jeg tror ikke jeg klarer å vente mere. De har den hos Jan Holt til 49 kr stk. Kunne få 10 % avslag ved kjøp av 20... det var ikke store avslaget, men tror jeg kommer til å dra opp dit i dag likevel..
Å de penga, å de penga! Jeg er så dum når jeg nettopp har fått lønn, da er jeg nyrik og ikke så opptatt av pris. En uke før lønn er jeg gjerne blakk, da vet jeg at 400 kr vil bety mye for meg! Men jeg vil jo ha fisk nå...
...jeg blir aldri voksen og fornuftig -ALDRI.....
Postet 13.02.09 kl 10:30
Endret: 13.02.09 kl 10:56
... for 400 kr kan jeg kjøpe en halv digital ph måler
eller 4 flasker med ph dråper.
Kan kjøpe nytt varmedekken til bikkja
Kan kjøpe meg et klesplagg (har jo "ingen ting" å ha på meg)
Kan ta en tur til frisøren og stusse det flisete håret
Kan ta noen pils etter jobb i dag
Tror jeg begynner å komme til fornuft her nå... jada Lisbeth, flink og venter litt til. Plutselig kommer fiskene inn neste uke og da kommer du til å angre da!
eller 4 flasker med ph dråper.
Kan kjøpe nytt varmedekken til bikkja
Kan kjøpe meg et klesplagg (har jo "ingen ting" å ha på meg)
Kan ta en tur til frisøren og stusse det flisete håret
Kan ta noen pils etter jobb i dag
Tror jeg begynner å komme til fornuft her nå... jada Lisbeth, flink og venter litt til. Plutselig kommer fiskene inn neste uke og da kommer du til å angre da!
Postet 13.02.09 kl 11:22
Postet 13.02.09 kl 11:49
Huff ja! Og nå som jeg trodde jeg hadde kommet til fornuft har jeg kanskje ombestemt meg igjen..
Istedet for å ta noen lønningspils med jobben ute kan jeg dra og kjøpe disse dyre fiskene hos Jan Holt og så kan jeg kjøpe pils på butikken som er billigere enn ute. Drikke dem hjemme mens jeg styrer med nye fisk. Så kan jeg bytte vann på alle karene, bytte slanger på et utvendig filter, bytte fra gammel overflaterenser til ny. Ja rett og slett gjøre fredagen til en akvariekveld med pils Da har jeg jo spart litt på å drikke hjemme istedet for å drikke ute og kan ta meg råd til å kjøpe dyre fisk!
Ha ha så lur jeg er
(men det var det sosiale da...)
Istedet for å ta noen lønningspils med jobben ute kan jeg dra og kjøpe disse dyre fiskene hos Jan Holt og så kan jeg kjøpe pils på butikken som er billigere enn ute. Drikke dem hjemme mens jeg styrer med nye fisk. Så kan jeg bytte vann på alle karene, bytte slanger på et utvendig filter, bytte fra gammel overflaterenser til ny. Ja rett og slett gjøre fredagen til en akvariekveld med pils Da har jeg jo spart litt på å drikke hjemme istedet for å drikke ute og kan ta meg råd til å kjøpe dyre fisk!
Ha ha så lur jeg er
(men det var det sosiale da...)
Postet 13.02.09 kl 11:59
Endret: 13.02.09 kl 12:00
Postet 13.02.09 kl 14:18
Postet 13.02.09 kl 16:09
Postet 13.02.09 kl 17:56
Postet 14.02.09 kl 20:50
Endret: 14.02.09 kl 20:51