Marens akvarieverden (side 7)

Hvor mange bør jeg kjøpe? Er det med være frafall* (vet ikke om det ordet er riktig å bruke) når man kjøper grupper på 8-10stk Corydoras?
Er det private i nærheten så burde det ikke være stort frafall. Butikkkjøpte coryer er det verre med siden de ofte er fraktet langt, kanskje også flere i posen og dermed utsatt for både ammoniakk, nitritt og stressgift. Det kan derfor lønne seg å kjøpe av de som har gått en stund i butikken. Regner likevel alltid med at et par stryker med når jeg kjøper coryer fra butikk.

Husk også å få fiskene pakket enkeltvis i posen. Coryer kan utskille en type gift under stress og derfor er det greit at de ikke tar flere med seg om det skjer. Det er også grunnen til at det anbefales litt mer vann i transportposene til coryer enn til andre fisk. Da er det en sjanse for at giften blir utvannet om uhellet skulle være ute, slik at fisken likevel overlever.

Det er ikke alle artene, eller individene, som er like snare til å slippe gift, og de kommer seg heldigvis raskt igjen når de kommer over i friskt vann, bare de overlever transporten.
Det er en mann som holder på å starte akvariebutikk som selger. Han importerer fra Sverige. Jeg skal få import-lista hannes også Selger visst uten fortjeneste for tida, så da regner jeg med at jeg kan gjøre et kupp!

Tror panser-malla kostet 17 kr!!
Jeg tror jeg har sittet og hengslengt forran PC`n nesten i hele dag, bortsett fra når jeg har sovet. Er ikke helt frisk, så da blir det en rimelig slapp dag uten mye innhold!
Sara er bortplassert til foreldrene mine og er så heldig å få være med de på hytta i helga
Været her er heller ikke den beste ved tanke på fremkommelighet med rullestol, så det er kanskje best hun er hos de og får nok trim.

Dagen i dag kan man vel trykt si har dreid seg først og fremst om denne Corydoras sp. green neon stripe! En utrolig vakker fisk om bildene på nettet er riktig! Tror nok det er en del "Photoshop"- bruk før de legger de ut

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å skaffe meg en type Corydoras som ikke kostet for mye. Men "green laser" har vel fra første stund vært litt spesiell Når jeg har sett på de ulike i fiskebasen og andre steder har jeg gått mest etter utseende, væremåte der det har stått det, og oppdrett.
Om green neon stripe er en type C. aeneus vil det ikke bli noe problem, og de fleste på forumet som virkelig har Corydoras-kunnskap tror faktisk det er det.

Så nå står det på pengene. Jeg har jo aldri hatt en Corydoras før, så litt risiko er det jo når jeg kjøper for at jeg får frafall. Da er det jo dumt å kjøpe mange dyre fisker som dør av mine egne feil. Det er jo ikke mindre trist at andre arter dør, men når man tenker økonomisk så er det mindre lønnsomt.. Men om jeg får de til å trives så er det jo absolutt verdt det! Spesielt om jeg får yngel
Jeg har også fundert på hvor mange jeg skal kjøpe. Har nesten landet på 6-7 stk i første omgang og håpe at 6 overlever. Om jeg får til disse fiskene vil jeg kjøpe 6 nye i tillegg. Da får jeg betalt i 2 omganger også og da føles det ikke fult så dyrt ut
Men jeg vil i såfall kreve at de er i egne poser osv for å øke overlevelses sjangsene! Er det vanlig at man får Corydoras i egne poser i vanlig butikk?

En annen ting jeg har tenkt litt på ang bestilling av Corydoras er at det er så lite av det i Trondheim! Jeg ser nesten aldri noen som selger fisker eller utstyr herfra. Det kan være litt frustrerende noen ganger:/

Jeg har fått bestilt meg 5 Amanoreker. Jeg valgte å kjøpe voksene, men hva "voksne" betyr på TAM gjenstår å se. De som de solgte som "små" skulle i alle fall være veeeldig små Jeg regner med at jeg får de på tirsdag så det blir spennende! Tusen takk for tipset Tante Astrid! Gleder meg stort!

Ancistrusen som enda er navnløs ser ut til å trives. Den er en utrolig pen og en morsom fisk! Jeg hadde vannbytte i dag med gjødsel og da skulle den selvfølgelig suge seg fast i den verste strømmen som var når vi helte over vannet fra bøtta! Vi flyttet flere ganger plasser hvor vi hellte oppi vann, men ancistrusen svømte stadig etter Men det er jo en ancistrus da!

Når det gjelder Ildtetraen så er jeg veldig fornøyd med tilstanden til fiskene! Men det er fortsatt mye knuffing:/ Det er spesielt den ene fisken som skal ha hele venstre halvdel for seg selv og klarer faktisk å jage bort alle de 6 andre!
Jeg må få kjøpt inn i hvert fall 3 stk til om jeg skal gjøre slik det står i boka.

Jeg har litt problemer med å fårestille meg at det skal bli nok plass til 10stk Ildtetra oppi Lille Karet på 62Liter og samtidig trives... Jeg har jo blitt litt kjent med de og ser hvordan hver fisk oppfører seg. De har jo 110L for seg selv nå og det ser akkurat passe ut for mine øyne Men når de stimer en skjelden gang er det utrolig god plass, så jeg får prøve de ut i 62L etter hvert. Føler at det kan bli dyreplageri men i fiskebasen står det et minimum på 60x30x30 cm. Jeg har 60x30x35 cm
En av assistentene mine har jeg klart å smitte med akvarie-basillen. Hun har 10 eller 15stk (tror det er 15) neontetra i 33L og det går helt fint. De blir jo faktisk like store eller litt større enn Ildtetra når de er ferdigvokst! 62L er jo nesten dobbelt så stort.

Hvor kommer forresten Tetraen fra? De er jo så vanskelig å drette har jeg skjønt, men det finnes jo ufattelig mange av de i butikkene og de fleste har en stim i akvariet sitt!?!
Prøver å følge med i personlige tråder
Det er sikkert mange som har personlige tråder som kan bli litt oppgitt over at jeg ikke har fått med meg siste nytt av det de har skrevet i tråden sin! Jeg prøver så godt jeg kan, men begynner gjerne fra side 1, så det tar litt tid! Flere er veldig flink til å skrive ofte og mye i tillegg, men jeg driver altså og leser. Jeg henger bare etter, så siste nytt blir det ikke akkurat for meg.
Det er artig å se hvordan man mange forandrer på ting etter hvert som de lærer mer om akvarie og det ser jeg mye av i trådene! Lærerikt for meg også!
Tørrfisk
Hvor kommer forresten Tetraen fra? De er jo så vanskelig å drette har jeg skjønt, men det finnes jo ufattelig mange av de i butikkene og de fleste har en stim i akvariet sitt!?!

De fleste blir drettet kommersielt og oppdretterne har nok sine knep for å få avlet på de selv om det kan være vanskelig for hvermansen å få det til. Blant annet så brukes hormonbehandling hos enkelte fisk. Om dette gjelder noen av tetraene vet jeg imidlertid ikke.

Det importeres også en del viltfangede tetra. Dette gjelder mye av neon- og kardinaltetra siden det er økonomisk krevende å få frem yngel på de. Rent dyreetisk så foretrekker jeg at fiskene er oppdrettet, men i enkelte tilfeller så er faktisk viltfanging av fisk til akvariehandelen med på å skåne områdene de lever i naturlig. Så lenge lokalbefolkningen tjener penger på å høste ut akvariefisk fra sine bekker og sjøer så har de også økonomisk interesse av at områdene blir vernet mot forurensing og overfiske. Her er et lite intervju som illustrerer dette.
Veldig interesant! Jeg har fundert mye på dette skjønner du, så den filmsnutten forklarte litt av det jeg lurer på

Jeg har hatt nok en dag med fiskehande Denne gangen ble det de 3 resterende Ildtetraene som mangler i flokken, så nå har jeg det jeg kan kalle en stim som ikke stimer særlig mye Jeg er nå oppe ii 10stk. Jeg tenker ikke å gå til innkjøp av flere inn til vidrere da de muligens skal oppi Det lille karet. Jeg er redd det kan bli trangt der.

Akvariene er stadig oppe i 26,5-27 grader uten varmekolbe. Jeg begynner å på lure på om det er jeg det er noe galt med, og ikke varmekolba som jeg byttet... Jeg kan desverre ikke senke temperaturen noe særlg i leiligheta heller pga muskelsykdommen jeg har, så hvordan jeg skal løse dette vet jeg ikke enda.
Jeg har prøvd å få noen tips i "Teknisk-forumet", men den tråden har ikke vært ute så lenge enda. Håper på noe lurt der!
Tenkte selv at jeg kanskje kunne ta ut det ene lysrøret, men på forumet ble jeg frarådet det inntil videre. Men det er jo ev bare aktuelt i Hovedkaret da Det lille karet har ett lysrør. Kanskje det finnes som noen som ikke har så sterkt lys? Det må jeg spørre om etter på!
Det er utrolig hvor mye man kan gjøre på nettet!! Jeg husker nesten ikke hvordan det var når vi ikke hadde PC eller mobiltelefon. Det må ha vært temmelig kjedelig! Man kan nesten oppleve verden fra PC`n hjemme nå, noe som er et svært billig alternativ Det passer meg veldig bra!

Det finnes jo ufattelig mye informasjon der også om alt og som man kan bruke når det trengs. Slik som denne Corydoras-interessen jeg har blitt smittet av (må være et "data-virus" som går på AF sine sider) hvor jeg kan finne det meste jeg lurer på om jeg tar meg tida til det Det også dette at man kan dele interesser med andre likesinnede uten å prate hull i hodet på de rundt seg som har nada interesse av det man sier.

Jeg vet ikke hvordan det er med andre, men min verden går i alle fall under når jeg ikke kommer meg inn på nett!!

Ser dette ble veldig rart.... Begynner å bli sent og jeg er trøtt.
Vannverdier i det lille karet 62l
GH 5
KH 4
Nitrat under 0,3
PH 7,5-8,0
Ammoniak 0
Nitrat 0-12,5 (kanskje 8...)

Her er KH og GH litt lavere enn i hovedkaret. Jeg har kún hatt et vannbytte i dette karet og da med gjødning.
Vil det si at jeg har ting i Det lille Karet som jeg ikke har i hovedkaret?
Jeg har jo torv under sanda i det lille og finere sand. Men det har aldri vært fisk oppi..
Webzoo.net
Jeg fikk pakken med bestillte varer fra webzoo i går. Er foreløbig veldig fornøyd med den nettbutikken Veldig rask levering! Jeg gikk gjennom bestillingen for å se om jeg hadde fått med meg alt, og der manglet det et plastakvarium gitt!
Jeg har sendt de mail om dette, så jeg får se om jeg er like fornøyd med de i morgen om jeg får svar da
Planlegging
Jeg har ligget mang en natt og fundert på hvordan jeg skal greie å få ny innredning i Hovedkaret. Nå har jeg ved hjelp av andre endelig fått det ned på pappiret. Jeg skal legges inn på sykehuset på fredag, så da må det være ferdig.

Derfor har jeg skrevet en "dag for dag" liste Det blir litt arbeid, men veldig spennende! Det er jo greit at jeg ikke klarer å gjøre de fysiske tingene i dette tilfellet og har assistenter. Da sitter jeg bare og dirigerer og tar inspeksjonsrunder med kaffekoppen i hånda for å se ting blir gjort ordentlig før ev godkjenning

MANDAG
Jeg skal flytte 5 Ildtetra over i Det lille karet. Tar kanskje litt ekstra med planter oppi også i tillegg til en større pumpe. Jeg tar ikke sjangsen på å ta alle 10stk samtidig for pumpa sin del. Det er jo en ferdiginnkjørt fluval 2+ så det skulle jo egentlig holde i massevis, men jeg tar ingen sjangser og bruker ei lita pumpe i tillegg.

Jeg skal også på IKEA en tur for å kjøpe en balje som plantene kan være oppi midlertidig. Jeg tenker å ha sand i bunnen og en pumpe. Jeg vurderer også å flytte Casanova, som Ancistrusen heter, i den samme baljen. Vi får se hvordan det blir
Jeg har i alle fall vært på IKEA.no og sett meg ut en balje.

TIRSDAG
Sette torvplatene i vann slik at de ligger i bøtta i ett døgn. Jeg ble forresten litt overrasket i stad da jeg tok frem det jeg trodde var bruksanvisning til torvplatene, men det viste seg at det bare var reklame! Sikkert viktigere enn bruksanvisning

ONSDAG
Ta ut alle plantene og ha de i baljen. Ta ut sanda og den fine rota. Nå skal akvariet tømmes helt! Jeg må derfor prøve å fange ildtetraen og sette de sammen med de andre i 62Litern. Ingen enkel oppgave:/

Jeg skal benytte sjangsen til en stor rengjøring og ordentlig feste av bakgrunn. Jeg bruker svart nå i begge kar, men om noen har forslag til annet motiv så taes det i mot med takk! Hvordan jeg skal få festet den har jeg bak akvariet for å få det fint har jeg ikke bestemt meg for. Hmmm. Tror kanskje jeg går for Zalo-varianten...

Sanda jeg skal bruke, rådasand 0,4-0,8mm, skulle TAM bestille og den kommer onsdag eller torsdag. Jeg håper det blir onsdag av rent praktiske grunner. Om den kommer onsdag blir det vasking av sand gitt
Det er så "fryktelig synd" at jeg har en muskelsykdom og ikke klarer det selv

TORSDAG
Nå begynner moroa. Jeg skal legge oppi torvplatene, plantesubstratet(?) og sanda oppå før vannet. Jeg leste en dag en egentlig ganske lurt på et forum. Der var det en som alltid tok vannet oppi før sanda slik at all grumset fra sanda havnet i vannet. Han trengte bare å ta vannbytter for å fjerne det.

Rota jeg har kjøpt må skylles en siste gang før den blir plassert. Det meste i Akvariet skal jeg prøve å gjøre på Corydoras sine prinsipper, men jeg må også tenke litt på Colombianerne!
Kanskje lager jeg et område med mye planter og et område med eikeløv , men ganske åpent.
Jeg har smugtittet litt på andre akvarier med Corydoras for å få litt inspirasjon
Alt må vel være ferdig i løped av denne dagen, siden jeg skal på sykehuset på fredag.
Men dette bir utrolig spennende!!!!

Jeg må få tatt noen bilder under prosessen! Det er jo en utrolig kjedelig tråd det her! Jeg har sett på kamera med kort lukketid, men jeg har ikke så veldig stor trygd:/ Etter å ha telt over pengene mange ganger fant jeg desverre ut at jeg ikke hadde råd

Håper å komme over noe brukt som er bra! Jeg kan desverre ikke ha speilrefleks da det blir for tungt å holde, men et stort kompaktkamera som ligner går greit Om noen vet av noen som vet av noen som vet om noen som har et slikt kamera i tipptopp stand så bare ta kontakt! Må nesten nevne at jeg er rimelig "grønn" på dette området også, til tross for at onkelen min er fotograf og pappa er bitt av basillen! Noe enkelt er best er nok best for meg
Men jeg orker ikke å kjøpe noe med lang lukketid som er veldig billig midlertidig! Da venter jeg heller til jeg får råd til å kjøpe noe jeg har lyst på og låner heller kamera fra andre i mens!
Handleliste..
Tørrfisk
Jeg fikk pakken med bestillte varer fra webzoo i går. Er foreløbig veldig fornøyd med den nettbutikken:) Veldig rask levering! Jeg gikk gjennom bestillingen for å se om jeg hadde fått med meg alt, og der manglet det et plastakvarium gitt! Jeg har sendt de mail om dette, så jeg får se om jeg er like fornøyd med de i morgen om jeg får svar da;)


Her er handlelista:
JBL Novotab 160 Tabletter
Webzoo Malletabletter 250ml
Peat block 2x3stk
Tropica Aquacare plantesubstrat 2,5 liter
Amtra Lateritkuler bunnlagsnæring
Exo-terra Terrarie/akvare medium 39x19,5x20,5cm(manglet 1)
JBS PH-TEST 6,0-7,6
Tetra hov medium
Fisk-Poseholdere m. henger
Termometer med sugekopp
Steins Eikebarkekstrakt 250ml
Tropick Akvarie planter (hefte)

Man kan vel si at bestillinga bærer litt preg av begynnelse på Corydoras-akvarium (og litt til yngel...bare for sikkerhetsskyld).
Revidert utgave av handleliste...
Tørrfisk
[QUOTE=Tørrfisk]Jeg fikk pakken med bestillte varer fra webzoo i går. Er foreløbig veldig fornøyd med den nettbutikken:) Veldig rask levering! Jeg gikk gjennom bestillingen for å se om jeg hadde fått med meg alt, og der manglet det et plastakvarium gitt! Jeg har sendt de mail om dette, så jeg får se om jeg er like fornøyd med de i morgen om jeg får svar da;)


Her er handlelista:
[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=261&produktid=2088&Navn=11. Aquatic Nature&HKatID=18]JBL Novotab 160 Tabletter[/URL]

Webzoo Malletabletter 250ml

Peat block 2x3stk

[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=103&produktid=2352&Navn=03. plantenæring jern.&HKatID=3]Tropica Aquacare plantesubstrat [/URL]2,5 liter

[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=103&produktid=893&Navn=03. plantenæring jern.&HKatID=3]Amtra Lateritkuler bunnlagsnæring[/URL]

[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=303&produktid=2341&Navn=11. Nano akvarier&HKatID=2]Exo-terra Terrarie/akvare medium [/URL]39x19,5x20,5cm(manglet 1)

[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=310&produktid=2617&Navn=03. Esha&HKatID=8]JBS PH-TEST 6,0-7,6[/URL]

Tetra hov medium

[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=262&produktid=2397&Navn=06. Algeskraper&HKatID=7]Fisk-Poseholdere m. henger[/URL] Takk for tipset Mona!

Termometer med sugekopp

[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=223&produktid=3580&Navn=08. Salter&HKatID=32]Steins Eikebarkekstrakt 250ml[/URL]

Tropick Akvarie planter (hefte)

Man kan vel si at bestillinga bærer litt preg av begynnelse på Corydoras-akvarium (og litt til yngel...bare for sikkerhetsskyld).
Kan ikke tru det er sant! fant 3 ildtetra-yngel bak pumpa!!
Jeg driver å tømmer Hovedkaret, og hva fikk jeg se bak pumpa 3 små Ildtetra!!
Kjempeartig!
Men hva gjør jeg nå?
Gratulerer! Det var da morsomt

Hva du skal gjøre med de var et vanskeligere spørsmål. De er kanskje så små at de vil bli spist av foreldrene. Alternativet kan eventuelt være en beholder hvor du bytter vann hver dag, slik mange cory-oppdrettere gjør, om du da ikke har et ledig lite kar med ferdig innkjørt filter. Anbefaler Liquifry 1 (yngelfôr) til disse. De er nok for små enda til å spise artemia vil jeg tro.

Greier du å få de til å overleve 6-7 uker så blir du den første på forumet som kan registrere oppdrett på disse
Tante Astrid
Gratulerer! Det var da morsomt :) Hva du skal gjøre med de var et vanskeligere spørsmål. De er kanskje så små at de vil bli spist av foreldrene. Alternativet kan eventuelt være en beholder hvor du bytter vann hver dag, slik mange cory-oppdrettere gjør, om du da ikke har et ledig lite kar med ferdig innkjørt filter. Anbefaler Liquifry 1 (yngelfôr) til disse. De er nok for små enda til å spise artemia vil jeg tro. Greier du å få de til å overleve 6-7 uker så blir du den første på forumet som kan registrere oppdrett på disse ;)


Det hadde vært morsomt å bli den første da, hehe

Jeg har akkurat kommet inn døra. Jeg kjøpt TetraMinbaby som skal være "complete foood for tropical fish" under 1cm. Dette er i pulverform. Jeg rakk ikke å se innlegget ditt før jeg dro ut, men kan jo altids kjøpe ett til artemia er de nok for små til!

Jeg har satt de i et plastakvarium (som coryene) med litt fin-sand, javamose og 2 planter og flyteplanter, brusesten og termostat. har også ei lampe med sterkt lys over.

Det er litt morsomt for de er veldig forskjellig i størrelse og oppførsel! Den største oppfører seg ganske "voksent" og ser ut som en miniutgave av de voksne. Så har du nr 2 som er i midten. Den har fått litt farge men sky, og den minste har ikke fått farge enda og jeg er ikke sikker på om plommesekken er spist...? Men bør jeg ha pumpe med filter oppi i stedet for brusestein? Har jo ei lita innkjørt ett som kan brukes, men den har litt for kraftig "ut-strøm" som ikke kan justeres..., så jeg vet ikke?

Jeg har jo aldri hatt yngel, og dette her har jeg aldri tenkt jeg skulle komme borti! Litt morsomt da, men det blir spennede å se om de overlever. Må vel ta de med til sykehuset på fredag og håpe de overlever transporten
Hvordan skal jeg lære de "å spise"? baby-foret fløt i vannflate i stad, men jeg så ikke at de rørte det...
Har ikke prøvd dette fôret selv så jeg vet ikke om det kan bli for stort for så små yngel. Du kan eventuelt prøve å røre det ut i litt vann på forhånd slik at det synker.

Vær obs på at uspist mat forurenser fort. Slike småyngel behøver antagelig ikke mer enn ett eller to slike små korn for å bli mette.
Tante Astrid
Har ikke prøvd dette fôret selv så jeg vet ikke om det kan bli for stort for så små yngel. Du kan eventuelt prøve å røre det ut i litt vann på forhånd slik at det synker. Vær obs på at uspist mat forurenser fort. Slike småyngel behøver antagelig ikke mer enn ett eller to slike små korn for å bli mette.


Da har kan jeg vel si at de er overföret ja!
Hvordan er föret du bruker?

Er det beste egentlig å droppe sanda i bunnen for å se hva som ligger igjen av rester? På bestillinga til webzoo hadde jeg bestilt 2 plastakvarier, men det kom kun 1.. Så jeg har ikke denne skifte akvariet-koke-muligheten... Men pumpa må oppi skjønner jeg?
Liquifry no 1 (viktig at det er den som heter nummer 1, 2-eren er beregnet på større yngel) er flytende og gir grobunn for infusorier i akvariet i tillegg slik at yngelen finner noe å spise hele tiden. Er en fordel med pumpe i karet om du fôrer med dette, men da må du i tilfelle yngelsikre den, for eksempel ved å tre en nylonstrømpe over. Det vil antagelig dempe litt på vannstrømmen også. Det kan også være en fordel med bar bunn siden det er lettere å holde rent. Putter du pumpe oppi så slipper du også unna daglige vannbytter. Da holder det med den vanlige rutinen på 30% en eller to ganger ukentlig. Javamose som har vokst i et innkjørt kar har gjerne mye småtteri boende på seg som yngelen beiter på.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap