Anders' vannverden (side 7)

Det er ikke innvollsorm da. Hvis det blir mange av dem eller store kan de faktisk forandre fasongen på magen til fisken, man kan nesten se dem der de ligger inni fisken..
Skikkelig ekkelt...
Plussmedlem
Takk for tips, skal ikke utelukke noe! Venter fortsatt på svar på Gullfiskene.net
Plussmedlem
Har for en stund siden fått noen svar fra gullfiskene.net, og noen der sier at det kan likne på en svulst. Jeg også antar det, da det ikke er noe annet jeg har lest om som kan likne på dette.

Veldig trist, syntes jeg. Har jo hatt gullfiskene en liten stund allerede, så blir jo glad i dem.

Tok også noen bilder av coryene ved foring i kveld med røde mygglarver. Får se om jeg skal legge de ut, evt. i kveld eller i morgen
Plussmedlem
Jeg skrev i et inlegg litt før i tråden her at den ene Corydoras paleatusen min hadde en rar oppførsel. Jeg må dessverre herved meddele, at den ene kjære Corydoras paleatusen min døde i natt. Har merket at den startet å bli veldig slapp og rar i går, men ville allikevel gi den en sjanse. Men den døde.
Dette var selvfølgelig trist, liker ikke når fiskene dør. Vil jo gjøre alt jeg kan for at de skal ha et godt liv. På en annen side, har jo denne fisker vært veldig rar helt siden jeg fikk den. Jeg hadde en mistanke om at denne fisken hadde en svakhet. Har fulgt ekstra godt med på denne fisken mens jeg har hatt den.

Det er vel også sånn at den gullfisken jeg har og snakket om at hadde svulst, sannsynlig vis har det. Syntes kroppen vokser seg litt og litt større. Trist er det, selvsagt. Blir veldig glad i gullfisker. Men, er man akvarist, er det jo en oppgave i seg selv å tåle å miste fisk.

Plussmedlem
Har vært veldig sløv med å skrive i det siste.. men det hender rett og slett at hverdagen bare er et ork å komme seg gjennom, men nå er det jo helg, da. Wohoo! ;P

Nei, som jeg sier.. det hender alt bare blir et ork. Til og med akvariestell og vannbytter kan bli kjedelig og "gidder jeg det nå'a"-ting. Men, det må jo gjøres.

Føler at jeg har kommet til et lite pausestadie innen akvaristikken, der det ikke skjer noe. Venter liksom bare på å få kjøpt inn noe nytt.. planen (min) er at jeg skal sitte med en reol i løpet av våren neste år. Men er det mulig, tro?

Grunnen til at alt blir til et ork for meg for tiden, er skole og lekser. Håper slitsom-og lei-av-ting-heten forsvinner etterhvert, ellers må jeg.. gjøre noe. Kan ikke slite meg ut nå i ungdomsalderen, heller. Skal ikke gå inn på mere om dette og min hverdag nå..

Når jeg kommer tilbake til aktivitet igjen, vil jeg bli bedre på;

- Legge ut bilder! Dette har jeg vært håpløst giddaløs på.

- Skrive mer om hva som skjer.

Dette er din tråd, og du skriver mest for din egen del
Det gjør iallefal jeg vet jeg.

Det er høst nå og det blir kaldere og mørkere for hver dag som går, det er et kjent faktum at de fleste blir giddalause og deprimerte under denne tiden..

Så bare ta tiden du trenger og kose deg med det som gjør deg glad..
Plussmedlem
Takk for støtten der, Galemor Hender man trenger det, faktisk..

Har en stund prøvd å bestille noen sandsnegler fra akvariereker, til ingen nytte..
Tenkte jeg skulle ha hvertfall 10 stykker av dem, ikke flere trodde jeg, siden de tydeligvis formerer seg så fort. Så skrev inn 10 stykker i feltet, har prøvd mange ganger, men det ser ut som de bare har 2 igjen på lager! Det er en god stund siden jeg prøvde første gangen, og det forbauser meg egentlig litt at de ikke tar inn flere snart. Skulle så gjerne hatt noen!

Ellers, så har jeg vel ikke mange nye planer. Men litt! Skulle for det første gjerne gitt bort en gibbiceps. En av grunnene er at jeg har senket tempen i gullfiskkaret noe, og gibbien gjerne vil ha noen få grader høyere. Det er sikkert ikke et kjempe-problem, men vil gjerne gi den bort til nye snille eiere. Den driter også passe mye, tror jeg. Den er ikke veldig stor, sånn passe! :P

Vurderer i utgangspunktet å selge 5-stk gruppen med C. paleatus, til fordel for ny coryart. Nå må ikke paleatus-elskere minforstå meg, jeg sier ikke at jeg ikke liker arten! Grunnen er at det er så mange typer corydoras jeg vil prøve, og hvis vi i nærmeste fremtid kommer oss til Tam Liertoppen (skjedd mye her de siste helgene, så ikke fått tid..) så har de vel nesten 100% sikkert noen flotte arter der også, og da vil jeg gjerne ha kvittet meg med paleatusene før jeg kjøper nye. Tenker også på at det kanskje blir vanskelig å få solgt de via forumet her, er vel kanskje en art mange ikke gidder å kjøre så langt for å hente når den er såpass vanlig..

Vi får se hva som skjer!
Anders Kaste
Har en stund prøvd å bestille noen sandsnegler fra akvariereker, til ingen nytte.. Tenkte jeg skulle ha hvertfall 10 stykker av dem, ikke flere trodde jeg, siden de tydeligvis formerer seg så fort. Så skrev inn 10 stykker i feltet, har prøvd mange ganger, men det ser ut som de bare har 2 igjen på lager! Det er en god stund siden jeg prøvde første gangen, og det forbauser meg egentlig litt at de ikke tar inn flere snart. Skulle så gjerne hatt noen! :-)


Du mener vanlig malaysiske sandsnegler? Det får du jo kasta etter deg på rubrikk her inne
Plussmedlem
Takk, Lisbeth, men så nesten ut som om de fleste ville at sandsneglene skulle hentes. Dessuten bodde de litt langt unna.. så venter til jeg får sjansen på Akvariereker.

Skjer ikke så mye her om dagen, så har ikke mye å skrive om. Bare at gibbicepsen er holdt av, og vil sannsyneligvis bli hentet i løpet av de neste dagene. Det betyr altså, at den snart får en ny eier.
Plussmedlem
I dag var vi en tur til Bø i Telemark (kun en 20-25 minutter unna her vi bor). Vi besøkte bøsenteret, og der har de en grei, ganske ny liten dyrebutikk. Før vi reiste tenkte jeg at jeg jammen skulle kjøpe meg en ny javabregne til rota i storkarret, da denne ikke ser ut. Men det hadde de dessverre ikke. Kjøpte derimot en flott og frodig anubias. Det ble noe annet enn bare vallisneria, det! Legger ut et par bilder av den. Ble jammen dobbelt så fint det karret nå, er også litt lite planter etter at jeg tok sandbytte

Vet at det ser ut som om det er veldig mye partikler i vannet på bildene, se bort i fra det.. tok bildet rett etter planting, så det kom nok litt partikler fra både den nye planta og virvlende opp av grusen.
Plussmedlem
Litt tilbake til reolprosjekt.
Planen min har hele tiden vært å ønske meg penger til egen PC nå til bursdagen min, (fyller 13 den 24. oktober), men er neimen ikke helt sikker. Planen er å spare PC-kjøp til neste år, og heller kjøpe en reol for penger til bursdag (kun det jeg kommer til å ønske meg!) og bli det ikk nok.. da får jeg ønske meg kun penger til jul også!

Problemet er at det går så ekstremt opp ned hva jeg "føler" foreldrene mener noen ganger. Pappa er veldig negativ. Denne gangen er mamma mer positiv, virker det sånn, sier hverken ja eller nei! Pappa, derimot; "Du kan ikke kjøpe flere akvarier nå vettu, Anders, det har du ikke råd til!" Mamma sier liksom hverken ja eller nei, og det betyr ofte et ja, det. De også syntes det er supert at jeg har noe jeg virkelig interesserer meg for, men de mener vel at et sted må grensen gå. Det mener ikke jeg.. :P

Tror ikke jeg vil satse på noe mer ennn en 3-akvariers reol i første omgang. Helt ærlig tror jeg det blir nok for meg en stund, enda fler orker jeg ikke. Ikke ennå. 54-literen vil jeg beholde, tror jeg fortsatt, men vet ikke om jeg skal bruke den som corykar. Planen er å ha det som i-tilfelle-kar.

Nå skal jeg legge ut noen bilder av rommet og planene. Ja, rommet ser virkelig stort og tomt ut på de bildene, men det er vel på grunn av dårlige/rare bilder.. føles ikke sånn når man er inne på rommet mitt!

Planen er; flytte storkarret fra grå vegg til svart vegg m/grå/sølv-ruter på. Reolen vil etter planen i så fall stå der storekarret står nå. Litt fordi at den sorte og grå veggen min er "pyntevegg", og reoler tar seg neppe velig bra ut der. Og litt for praktisitet ved vannbytter, vinduet er rett ved siden av 225-literen, der må jeg ha reolen for å få vannet fort og på praktisk måte ut vinduet.
Så tøft rom du har! Skal se det blir reol på deg snart
Plussmedlem
Takk, sissimor.. for begge deler du sa der!

Får neppe nok penger til bursdagen min, men da må jeg vel ta noe fra banken, da? Orker ikke vente stort lenger nå..
Ser det er billige reoler på Dokka (rubrikk), men det blir vel kanskje et problem med transport...
Anders Kaste
De også syntes det er supert at jeg har noe jeg virkelig interesserer meg for, men de mener vel at et sted må grensen gå. Det mener ikke jeg.. :P


Den har jeg jammen meg hørt selv også! Men til slutt fikk jeg mamma til å innse at jeg må få lov til å bruke pengene jeg tjener selv på hva jeg vil. Men med en reol på 4x63L og en 18,5L hos mamma sa det stopp. Så nå skal det settes opp 2x63L, 19L og 300L hos pappa Nå er drømmen en porsareol med seks kar på 50x50x35cm, altså 87,5L...
Plussmedlem
Samme fremgangsmåte prøver jeg og, Stine..

Sissimor: akkurat det jeg trengte! (selv om jeg kanskje kunne tenkt meg svart reol og litt større kar). For min del kunne jeg gjerne reist til finnmark for å få tak i en reol, men spørs om pappa gidder å kjøre til Oppland fylke, da..

1000 kroner var skittbillig. Interesserer meg for den reolen med 6x 63-litere, men dumt bare 2 har armatur. Men det skal jeg alltids ordne. Skal røpe det til mamma, denne gangs mest positive! Må være raskt ute her..
Reolen kan spraylakkes, og vips så er den svart ;D
Plussmedlem
Ja, der har du det Tenkt på det selv. Men dumt det bare er lysarmaturer til to av de 6 karrene. Ville også helst hatt bare 3 karr, men vi får se.. det blir jo også å koste på filtre og sånt, følger ikke med sikkert, står hvertfall ikke noe om det.
Plussmedlem
Vel, etter at jeg skrev et inlegg i den personlige akvarietråden til selger av reol (Revestrekens akvarieverden) ble dessverre annonsen borte vekk.. Kanskje de er solgt, da.
tror nok det hadde vært bedre om du tok kontakt på mail eller i rubrikkene istedet for tråden
Men mest sannsynlig er den nok solgt ja
Tilfeldig bekjentskap
© Benny Hubel Hansen
Reklame for plussmedlemskap