Lachvarium (side 7)

Dæven. Nå fant jeg en liten fisk (ca 1cm lang) i det nederste karet i reolen! Ser mistenkelig lik Nannostomus beckfordiene mine i karet oppe i stua så jeg regner med det er et avkom fra disse... De må ha lagt egg og jeg må ha fått dem med meg ned sammen med noen planter som jeg har flyttet! Og så har den vokst opp uten at jeg har lagt merke til den! Artig! Bilde kommer!
Morsomt med slike overraskelser. Fant selv en liten Keisertetrayngel i en 54 liter i reolen min, et kar som sto til "vedlikeholdsinnkjøring" med daglig dose opå 0,5 ml salmi. Da jeg fant den ble det vannbytter noen dager, det hadde jeg inntil da ikke brydd meg om. Nitrat ble målt til over 250! uten at småttingen så ut til å ha lid overlast. Nå går den sammen med sine artsfender i den 230 literen som javamose og yngelen opprinnelig kom fra.
Har nå flyttet all fisk fra stueakvariet og ned i reolen. Klarte ikke å skille den ene macmasterien (hunnen) fra alacrinaene så den er sammen med dem i det øverste karet. Resten er plassert i det nederste karet og kommer til å forbli der selvom det er to macmasteri hanner. Får se om jeg må ta ut en av dem etter hvert dersom det blir for mye krangling.

Alt av planter er kasta. Var overgrodd med BGA.

Opptellingen viste at av de 10 Nannostomus beckfordiene jeg kjøpte i februar så er 9 igjen. Av de 8 Ottoene så er 5 igjen. Av de 10 øksefiskene er 3 igjen. Litt frafall har det vært på dette halvåret, men ikke mer enn forventet. Av øksefiskene har flere blitt funnet tørkede oppå lysarmaturet eller på gulvet.

Den ene eplesneglen som jeg flyttet opp i det øverste karet lever enda, men er veldig slapp. Mistenker at dette ikke går så bra. Veldig rart! Kan ikke forstå hva som gjør at den klarer seg så bra i det nederste men ikke i det øverste. Vannverdiene er så godt som like...

Skal bli spennende å se hvordan det går etter hvert i de nye karene!
Karet i stua skal nå tømmes helt for alt (inkl. sand) og "vaskes" etter beste evne. Med vasking mener jeg å bruke en algesvamp for å tørke av alt glasset. Deretter skal den nye Papillon Amazonas bakgrunnen inn. Bruker også Aceton for å rengjøre der bakgrunnen skal silikoneres fast.

Dette betyr jo at karet må være tomt for vann en stund til bakgrunnen er på plass og silikonen har herdet. Filteret tenker jeg meg å sette i gang i en liten 15l som jeg har stående med litt av det gamle akvarievannet mens jeg venter. Vil det funke om jeg daglig forer det med litt Salmi? Vil bakteriene overlede? Er jo bare snakk om et par dagers tid...

Bør jeg gjøre noe med innmaten i filteret mens jeg er igang, eller bør jeg la den være i fred?

Når silikonen har herdet har jeg i sanda som jeg bare skylder lett da den inneholder en del næring til plantene som jeg kunne tenke meg å prøve å beholde. (Håper ikke BGA bakteriene også overleverer.) Deretter er det i med alt av røtter, kokosnøtter og stein som er skrubbet godt. Eller bør jeg koke sand, stein, røtter oa. for å sikre meg mot BGA bakteriene...?

Så fyller jeg opp med vann og flytter filteret over igjen. Fortsetter da med daglig dose salmi og ukentlig vannskift samt Happy Life Algin Extra kur og nada lys i 5 uker før jeg setter inn planter og sikrer meg at filteret fungerer som det skal og til slutt setter inn fisk.
Det vil nok funke å fore filterbakteriene med Salmi, men da tilpasset den belastningen det hadde/kommer til å få, dvs. ikke riktig mengde for et 15 liters kar, men den størrelsen det sto i.
I går tømte jeg karet og flyttet filteret over i 15 literen hvor det nå står og tusler og går. Har ikke gjort noe som helst med innholdet i filteret og "forer" det med litt salmi daglig framover. Håper ikke BGA overlever i filteret og tar tak igjen når jeg kjører i gang...

Det storet karet er nå helt tomt og klart for montering av bakgrunn. Dagen i dag har gått med til å demontere midtstaget, sage til bakgrunnen og lage hull til rist for filter innsug. Har prøvd å sette den i og med nød og neppe går den nedi og jeg får presset den på plass. Passer fint

Legger ved noen bilder.

Nå mangler bare hull til filterutblås og så venter jeg på å få tak i noe Aceton for å rengjøre glasset der silikonen skal feste og tette rundt bakrunnen før jeg monterer den. Deretter lar jeg det stå noen dager for å herde før jeg setter karet på plass, har i sand og vann og flytter over filteret igjen.
Salmi/algin godt i gang
Nå er det halvannen uke siden jeg fikk bakgrunnen på plass, fylt opp karet og flyttet over filteret igjen. Alt står nå og går som det skal bortsett fra at jeg ikke har borret hull til utblås enda. Er litt usikker på hvor jeg skal plassere det. Foreløbig henger utblåset over kanten på bakgrunnen.

Kjører nå daglig påfyll av litt Salmi for å holde filteret i gang, ikke noe lys, og ukentlig bytte av 1/3 vann med Happy Life Algin Ekstra kur. Fortsetter dette i totalt 5 uker i håp om at dette skal ta knekken på alt av eventuelle BGA rester. Deretter kan jeg beplante og begynne normalt gjødselregime før fiskene flyttes opp.

Synes ellers det fungerer bra. Varmekolben klarer fint å lage riktig temperatur, vannivået bak og foran bakgrunnen er jevnt, osv. En ting som jeg ikke er 100% fornøyd med er fargen på den falske rota i bakgrunnen i forhold til den ekte mangroverota. De skjærer litt mot hverandre og det blir veldig tydelig at den ene er falsk. Ideelt sett hadde jeg nok valgt en bakgrunn med bare stenimitasjon. Men - jeg satser på at dette blir bra når jeg får i planter. Vil jo da skjule mye av den falske rota.

Legger ved et bilde av hele karet (med lyset påslått).

Gleder meg til å få det i gang igjen.
Slettet
Nye bilder av alle akvariene
Har lagt ut nye bilder av alle akvariene:

United States of Alacrina:
[External Image]
Her er det nyinnredet og friskt og fint

Alacrinaenes barnehage:
[External Image]
Her har det flytende gulrotgresset tatt helt over og de andre plantene får for lite lys og dør. En av ungene har gått hen og fått yngel med far sin. Ikke bra.

Macmasterimania:
[External Image]
Her har det grodd fælt og også her er det ganske mørkt på bunnen noe som gjør at stengelplantene mister de nederste bladene. Macmasteriene har fått yngel! Kommer bilder av dem etter hvert!
Apistogramma macmasteri med yngel
Apistogramma macmasteriene har fått yngel! Her er noen bilder. (Skal jobbe veldig for å se yngelen men...
Triste saker
Her om dagen fant jeg Apistogramma macmasteri hunnen min død...

Vanskelig å si om det er noen igjen av kullet hun passet på. Antagelig er det ikke mange...

Trist.

Og jeg forstår ingenting av hva som kan ha gjort dette! Vannverdiene er fine, helt uten hverken amoniakk, nitrit eller nitrat og med en PH på ca 6.2, KH på ned mot 0 og GH på ned mot 0. Temperatur 27 grader. Alle andre fisk og snegler ser helt friske og fine ut. Og den døde damen så også helt frisk og fin ut, rent bortsett fra at hun var død da. Jeg kunne ikke se noen som helst tegn til problemer med hud eller finner, og hun var akkurat passe rund i buken. Dagen før var hun i fin form og spiste godt.

Noen som har noen ide om hva som kan føre til slikt? Jeg kan komme på en ting, men det virker søkt. Disse fiskene siler mye sand gjennom gjellene. Kan det være at Rådasanden min har noen grove eller skarpe korn som kan føre til kvelning eller noe...?
Var på akvariedagen til Oslo Akvarieklubb på lørdag. Veldig bra arrangement og veldig inspirerende. Kommer nok til å melde meg inn i klubben. Og så fikk jeg med meg et JBL Proflora u401 CO2 sett fra auksjonen på slutten av dagen. Nå gleder jeg meg til å kaste meg over oppgaven med å få på plass dette og jobbe fram et balansert miljø for plantene i karet i stua!

Antar det blir en del utfordringer. Jeg har mye lys (3x24W T5 i et 128l) og vannet mitt har i utgangspunktet 0KH og ca 7 PH, så jeg regner med at jeg må bruke bikarbonat e.l. (kan jeg bruke Webzoo pH/KH buffer?) for å øke KH og at CO2'en vil føre til at PH går noe ned. Håper å havne rundt PH 6.6 og KH 3 (dvs. 22 mg/l CO2 iht. denne tabellen).

CO2 settet har ikke noen solenoid ventil, så det blir vel å la det stå på natt og dag og akseptere noe variasjon i PH. Blir det for ille får jeg kjøpe til en solenoid ventil for å slå av automatisk om natta.

Antar også at jeg må jobbe med næringstilførselen slik at plantene får det de trenger og ikke algene begynner å blomstre igjen. Pt. bruker jeg Happy-Life HappyPlant og HappyFerro ukentlig ved 1/3 vannbytte, men jeg har titta litt på dette med PMDD. Mulig jeg prøver meg på det. Andre forslag tas gjerne imot!

Har hørt at dette med CO2 er en balansekunst. Men jeg tar utfordringen og prøver!
Co2 på plass
Satte opp CO2 anlegget i går og tilfører nå 10-11 bobler i minuttet i mitt 128l kar. Samtidig byttet jeg vann og hadde i dosen med HappyPlant og HappyFerro. PH måleren viste 7.0 og det gjorde testsettet mitt også. I dag morges målte jeg en PH på 6.8 så det synker som forventet litt. KH er 0 og må selvfølgelig økes, men jeg tar dette gradvis for ikke å få for mye PH-svingninger. Kommer til å bruke små doser av PH/KH+ daglig framover og måle PH minst et par ganger om dagen. Skal bli spennende å se hvordan dette utvikler seg!
Kh ph co2
Jeg satt inn et JBL ProFlora u401 CO2 system i en 128l for litt siden og jeg har nå kjørt med en boble ca hvert 4. sekund 24/7 en stund, men jeg ser overhodet ikke noe utslag på KH/PH-målingene.

Helt i starten var KH 0 og PH 6.8, men PH falt litt og jeg hadde da i litt PH/KH+ noe som fikk KH opp på 3 og PH til 6.8. Der stabiliserte det seg.

Tirsdag forrige uke byttet jeg 1/3 vann og jeg havnet da på KH 2 og PH 6.9. (Jeg tar vannet rett fra springen, og det holder KH 0 og PH 7.0.) Etter det har det holdt seg der. Jeg hadde egentlig forventet at PH falt til under 6.8 siden KH ble senket ved vannbyttet og siden CO2 mengden er den samme, men så har ikke skjedd. Er ikke det egentlig litt merkelig?

På lørdgag skrudde jeg opp CO2 til 1 boble annenhvert sekund. Får se hva som skjer nå. Forventningen er at PH vil synke mens KH holder seg på 2, slik at jeg kan ha oppi litt pH/KH+ for å øke KH og holde PH oppe, men foreløbih har jeg ikke sett noe utslag av dette. KH/PH ligger stabilt på 2/6.9.

Hva er andres erfaring med dette? Kjører jeg for lite CO2? Hvor ofte skal det boble i et 128l akvarie når man har KH 0 /PH 7 i springen og ønsker å oppnå KH 3 / PH 6.6. Hva annet kan spille inn på disse verdiene?
Lachris
Jeg satt inn et [URLBLOCK1] i en 128l for litt siden og jeg har nå kjørt med en boble ca hvert 4. sekund 24/7 en stund, men jeg ser overhodet ikke noe utslag på KH/PH-målingene. Helt i starten var KH 0 og PH 6.8, men PH falt litt og jeg hadde da i litt PH/KH+ noe som fikk KH opp på 3 og PH til 6.8. Der stabiliserte det seg. Tirsdag forrige uke byttet jeg 1/3 vann og jeg havnet da på KH 2 og PH 6.9. (Jeg tar vannet rett fra springen, og det holder KH 0 og PH 7.0.) Etter det har det holdt seg der. Jeg hadde egentlig forventet at PH falt til under 6.8 siden KH ble senket ved vannbyttet og siden CO2 mengden er den samme, men så har ikke skjedd. Er ikke det egentlig litt merkelig? På lørdgag skrudde jeg opp CO2 til 1 boble annenhvert sekund. Får se hva som skjer nå. Forventningen er at PH vil synke mens KH holder seg på 2, slik at jeg kan ha oppi litt pH/KH+ for å øke KH og holde PH oppe, men foreløbih har jeg ikke sett noe utslag av dette. KH/PH ligger stabilt på 2/6.9. Hva er andres erfaring med dette? Kjører jeg for lite CO2? Hvor ofte skal det boble i et 128l akvarie når man har KH 0 /PH 7 i springen og ønsker å oppnå KH 3 / PH 6.6. Hva annet kan spille inn på disse verdiene?

Målte PH 6.8 og KH 2 nå. Bittelite PH fall mao. I morgen er det nytt vannbytte og så en uke urørt (om det ikke skjer noe). Så får vi se.
Apistogramma alacrina yngel!
Da var det yngel igjen! Dette er det fjerde kullet til dette paret. Like moro hver gang!
Kjempe gøy, grattis. Ser litt tynn ut "hu mor" så litt oppfeting er vel underveis.... Har også yngel på apisto gående, cf Borellii. Noen få dager siden di tok turen utenfor nøtta si. Apisto yngel er jo bare så utrolig spennende, samme hvilken type det er.

Skal selge et par med Apistogramma Barlowi, og snakket med kjøperen tidligere i kveld. Vi ble fort enige om at vi ikke kjente til annet enn vakre apistos. Ikke rart folk holder av denne arten. Bilder av noen av mine typer: Barlowi, nijsseni og macmasteri

Lykke til med yngel
Flotte fisk! Særlig de på det midterste bildet likte jeg godt! Nijsseni? Jeg har forøvrig en macmasteri-hann selv. Hunnen døde plutselig og uforklarlig for en liten stund siden, og etterlot seg mann og barn. Har sett 7 yngel på en gang så det er en del igjen. Begynner å bli nesten 1 cm lange nå Om du har en macmasteri hunn eller to som du kunne tenke deg å selge på et eller annet tidspunkt så si gjerne i fra. Hannen trenger litt selskap og det er ikke helt ideelt om han slår seg sammen med egne barn.

Jeg har forøvrig reagert på at hunnen har vært tynn en god stund. Men hun har ellers virket frisk og fin og spist godt, så jeg har ikke tenkt så mye mer på det... Jeg er litt usikker på om det kan være noe innvollsorm eller noe. Hva tror du?
Lachris
Flotte fisk! :-) Særlig de på det midterste bildet likte jeg godt! Nijsseni? Jeg har forøvrig en macmasteri-hann selv. Hunnen døde plutselig og uforklarlig for en liten stund siden, og etterlot seg mann og barn. Har sett 7 yngel på en gang så det er en del igjen. Begynner å bli nesten 1 cm lange nå:-) Om du har en macmasteri hunn eller to som du kunne tenke deg å selge på et eller annet tidspunkt så si gjerne i fra. Hannen trenger litt selskap og det er ikke helt ideelt om han slår seg sammen med egne barn. Jeg har forøvrig reagert på at hunnen har vært tynn en god stund. Men hun har ellers virket frisk og fin og spist godt, så jeg har ikke tenkt så mye mer på det... Jeg er litt usikker på om det kan være noe innvollsorm eller noe. Hva tror du?

Nijsseniene er flotte. Har 1+3 av disse i et kar på ca 70L. Macmasteriene har jeg kun en trio av. Disse går alene i et 250L artskar. Desverre ingen å avse. Hannen er ordentlig på sjekkern for tiden, men ser ikke ut til HELT å få snøret i bånn. Når kvelden kommer er han helt utkjørt, denne stakkars skjørtejegern. Men han er iallefall i god kondisjon ;- =)

Ellers er jeg litt fasinert av Apistogramma barlowiene mine. Har en trio-8 ungfisk+ 8 ungfisk til. 3 grupper med 3 forskjellige lokasjoner (solgt et par fra den ene med lokasjon Rio Yaguasiyocu, som blir hentet til helgen).

Bilder som vises av barlowi er ofte gråe og triste uten stort med farger. Men om en tar seg tiden så finner en også her fargeprakt. Hale partiet hos hannene er lett gjenkjennelig, sammen med farger på finnene generelt. Huene er virkelig flotte når di finner sin leksfarge.

bilde 1. Voksen hue med lokasjon Rio Oran ( hun kaller jeg gamlemor, da hu er den jeg har hatt lengest av barlowiene mine)
bilde 2. Ung han. Lokasjon Rio Yaguasiyocu. Virkelig flott

Når det gjelder fiske sykdommer kommer jeg til kort. Der er jeg som en 1. klassing på skolebenken. Hvit prikk og finneråte er vel det min kunnskap strekker seg til på det området.

Om jeg mister en fisk, og ellers alle fisker i karet er friske, tenker jeg ikke så mye mer på det egentlig, annet enn at en blir en tanke trist. Spesielt om det er litt sjelden fisk, eller fisk som betyr litt mer enn gjennomsnittet at fisk jeg har. Vil seff sjekke andre fisk i karet, måle verdier og evnt bytte noe vann. Men har generelt gode vannbytte rutiner, sjelden sykdom i mine kar.

Bilde 3 er av hannen og ei av huene hos mine apistogramma cf borellii. Også en meget flott og vakker apisto
Tilfeldig bekjentskap
© Knut Kjesbu
Reklame for plussmedlemskap