Heidis akvariehjørne (side 7)

Et par bilder av de små miraklene hos cf. borellii. Mor1 gjeter yngel på fremsiden av roten, mens Mor2 har dratt med seg sin gjeng til filtersvampen for å beite der. Mor2 følte seg nok litt stresset da jeg kom inn med kameraet, for hun dro på seg stressdrakten utenpå sin sedvanlige gule penkjole.

Artig å se dem fremme med småtassene samtidig

[External Image]
[External Image]
Ja, så var man hjemme igjen etter 10 dager på hytta. Været var mildt sagt ustabilt, men vi koste oss nå likevel. Var spent på tilstanden i borelliikaret, så slang fra meg bagasjen rett innenfor døra og tittet inn til fiskene. Det første som møter meg er et gjengrodd kar. Flyteplantene og mosen har virkelig grodd disse dagene.

Men-den gule hua var da mindre enn jeg husket? Og barna har da ikke vokst stort heller? Men var mange av dem da ihvertfall.. Hmm.. Eller...?

Det viser seg altså at den minste hua (den jeg trodde kaaanskje var hann) har fått frittsvømmende yngel mens vi var borte. Og har sett noen få av de litt større barna og de to andre mødrene, men er usikker på hvor mange overlevende det er. Blir spennende å følge med på dagene fremover. Mose og flyteplanter skal få fortsette å gro selvom det gjør det vanskeligere for meg å følge med. Gjemmesteder for både voksne og barn må til. Det er tross alt 5 voksne og x-antall små i en liten 54-liter..

I stuekarene har Hydrocotylen begynt å vokse ut av karene. Litt vel mye jungel i reolen nå.. Tror kanskje jeg skal bytte vann og luke litt de nærmeste dagene
I dag var lillehunnens bittesmå bortevekk - trodde jeg. Hunnen hadde ikke lengre den helgule fargen, og hannene og hunn2 ble ikke lengre jaget fra lillehunnens halvdel av karet. Ble litt lei meg og lurte på hva i all verden som hadde skjedd iløpet av natten. I går var det nemlig en hel gjeng minibarn sammen med henne.

Men - hunn1 er tydeligvis alfahunn med sterke yngelpassgener! Hun har da rett og slett kidnappet ungene til lillehunnen!! Da jeg kikket nærmere på yngelflokken hennes da de spiste mikroorm blandt blader og mose ved frontglasset - så jeg de bittesmå sammen med de mye større barna hun hadde fra før. Kanskje hun har kidnappet hunn2 sine også da, siden lillehunnen hadde overtatt hennes halvdel av karet da vi kom tilbake fra hytta?

Artige disse borelliiene Har lest om denne oppførselen, men trodde jo ikke den ene hunnen skulle overta fullstendig da
Nå er det lenge siden jeg har skrevet i tråden her! Men livet i akvariene går sin gang uansett. Skal forsøke å oppsummere litt.

Borelliiene har ynglet jevnt og trutt hele sommeren og høsten, og etter at jeg begynte å fore med artemia hver dag har overlevelsesprosenten steget drastisk. Karet er helt gjengrodd med flyteplanter, og det titter frem små og store yngel overalt. Tipper det er over 50 stk. Forer nok kanskje litt for mye artemia, for de spiser ikke alt. Utfordringen i denne 54literen er å holde vannkvaliteten ved like, så forsøker å bytte vann minst annenhver dag.

I karet over har det flyttet inn en trio med Apistogramma commbrae. Disse er ganske sky, og siden jeg har masse planter også her, så ser jeg dem ikke så ofte. Hunnen har begynt å bli gul og har gravd seg en hule under roten, så regner nesten med at det er noe på gang etterhvert. Spennende.

I stuen har A. cf. eunotusbarna blitt store nok til å flytte hjemmefra. Utfordringen er å skille kjønnene fra hverandre. De skal flytte til et kar på klubben i første omgang slik at jeg frigjør karet til en ny apistoart.

Eunotusforeldrene har hatt mange egglegginger siden sist, men har ikke fått frem noen nye små. Hannen er sinna som fy hver gang hunnen dukker frem uten småtasser. Skjønner ikke helt hvorfor hun ikke får det til. Kanskje han har begynt å skyte med blankt? Han er jo også så stor blitt at han ikke kommer inn i kokosnøtthulene hennes lengre. Kan ikke være så enkelt å befrukte eggene da kanskje.. Vurderer å flytte dem også til klubben. Vurderer sterkt å gjøre om karet deres fra plantekar til sortvannskar med masse røtter og løv.. Er i tenkeboksen enn så lenge..

I karet under har det flyttet inn en trio med Apistogramma agazzizzii. Den ene hunnen gjeter rundt på ukesgamle småtasser allerede. Den stolte faren passer på et stykke unna. Hunn nummer to gjemmer seg stort sett i flyteplantene, enda jeg har satt opp flere huler i karet. De skulle ha god plass til hvert sitt revir sånn egentlig. De finner nok ut av det etterhvert

En trio Apistogramma steindachneri har også fått plass i stuereolen. Spennende med en såpass stor apistotype, selvom jeg egentlig foretrekker de mindre artene. Disse er faktisk ganske sky, så har ikke sett så mye til dem egentlig. Det jages endel i karet der, så har latt plantene vokse vilt. Kommer til å luke ut en god del og ta med på storauksjonen. Vil jo gjerne se litt til fiskene også..

Har satt opp et lite 12-literskar til kirsebærreker, og 28-literen er også i drift. Disse er plassert på toppen av stuereolen. Har også satt opp et sortvannskar i gangen. Begynner å bli fullt her nå

Det var en kjapp oppdatering ihvertfall. Kommer nok bilder etterhvert som jeg får luket litt i karene. Kan jo være det dukker opp noen nye arter etter storauksjonen til søndag også
Dagens storauksjon i Larvik er over, og nyinnkjøpene er akklimatisert og svømmer nå rundt i sine nye hjem. Foreløpig ser alt vel ut Det var mange apistokjøpere denne gangen, så lommeboka ble rimelig slunken etterhvert.. Men men, med en slik liste som TomC la ut på forhånd så skulle det vel bare mangle

Fire apistoposer ble det tilslutt. Tre typer svømmer rundt her hjemme, og den siste har flyttet inn i det nye sortvannskaret på akvarieklubben. Må nok ta turen innom klubblokalet flere ganger i uka heretter

Gleder meg til de slår seg til ro i sine nye hjem, så jeg får studert dem skikkelig

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Panduro er en mye mer aggressiv art enn eunotus, det er nå helt sikkert. Smykketetraene som før var høyt og lavt og alle steder i karet, svømmer nå pent i stim. Er spent på om smykketetrayngelen klarer å stikke seg unna.. Et par av dem begynner det å bli litt størrelse på, men de minste bør være årvåkne og forsiktige hvis de skal vokse opp. Har heldigvis flyteplanter og mose i karet, så de er ikke helt forsvarsløse. Pandurofruen gjemte seg i flyteplantene da jeg kom hjem fra jobb, og siden har jeg bare sett et ørlite glimt av henne bakom røttene i karet. Håper han lar henne få litt pusterom til å falle til ro i sitt nye hjem.. Har gitt dem litt granulat, og så ihvertfall hannen spise villig av det.

Rositae-ungdommene er bare utrolig flotte syns jeg. Gleder meg til de vokser opp og farger ut skikkelig. Så den største hannen forsøke å lure den største hunnen inn i en kokosnøtt, noe hun slettes ikke var klar for ennå. Han får nok smøre seg med tålmodighet til de blir litt større De fikk også litt granulat, og spiste godt.

Atahualpa derimot syns granulat var kjipe greier. Det ble smakt på, men spyttet ut igjen ganske kjapt. Røde mygglarver smakte derimot litt bedre. Glad jeg har sett de spise litt Hannen har rødaktig farge på buken, men fortsatt sorte stresstriper. Hunnen har heltrukken stripe langs kroppen og ser ut til å ha falt mer til ro.

Alle nykommerne virker nysgjerrige og uredde. De er litt forsiktige ennå, men finnes ikke sky slik som cf. borellii og cf. commbrae er. Håper de vil trives her alle sammen.

Fant forresten agazzizziihannen død i dag. Har ikke lagt merke til noe uvanlig med han før han plutselig lå der. Han svømte rundt og flashet med sine flotte farger senest igår.. Får håpe de centimeterstore barna hans vokser opp, og at en av dem er en hann.
Apistoene trives tydeligvis godt her hos meg. A.cf borellii har sluppet enda et kull med småtasser. Med smått og stort er det vel borti +- 100 fisk i et 54-liters akvarie, så vurderer veeeldig sterkt å anskaffe et oppvekstkar til dem. Problemet er bare plassen, så må tenke ut en smart plan for å omorganisere litt her.. De største barna er godt over 2 cm, og flertallet av de andre ligger på 1-1,5cm. De ørsmå passes godt på av mødrene, og ser til at de andre barna lar dem være i fred. Utrolig lite aggresjon i dette karet, noe som kanskje skyldes at det er gjengrodd med flyteplanter for å lage skjulesteder til alle barna.

I karet over svømmer A cf.commbrae rundt med sine nye småtasser. Det første kullet forsvant gradvis, trolig var det ildtetraene som plukket dem en etter en. Commbraemor passer ihvertfall godt på denne gangen, så får håpe hun klarer å beskytte dem bedre nå.

I stua passer fru A. agazizzii fortsatt godt på sine små. Tror det dreier seg om to kull, noe som kanskje kan forklare hannens plutselige dødsfall for noen uker siden. De største er snart 3cm, mens de minste har rundet 1cm og oppover.

Klekker artemia daglig til alle disse barna, og de ser ut til å vokse godt på dette. Er egentlig ikke så mye jobb med det heller, bare man husker på å sette igang en ny runde i tide. Burde kanskje hatt tre klekkere etterhvert hvis apistoene skal reprodusere seg i dette tempoet i fremtiden. To holder unna såvidt.

Herr atahualpa har farget ut og flasher foran fruen sin. Hun derimot er slettes ikke klar for familieforøkelse ennå, så hun stikker fra hannens voldsomme tilnærmelser. Kjekt med mange gjemmesteder.

Hos A. rositaeungdommene har det dannet seg et tydelig par. De resterende holder seg klokelig unna de to. Bør kanskje vurdere å sette dem over i et større kar, eller å dele opp gruppen. Alfahannen har farget fint ut ihvertfall. Nydelig apistoart dette.

Hvor mange borellii er det du har i 54L din? Og kjønnsfordelingen? Har selv 1+5 og det blir til at det er andre huer som forsyner seg av ynglene. Kunne tenke meg å skille ut en han og to huer i en ledig 54L jeg har nå. Regner med at karet ditt er godt beplantet og at det er mange gjemmesteder

Herlig å høre at det yngler godt hos deg

LOFFA
Hei LOFFA. Jeg har 2 voksne hanner og 3 hunner. Pluss fryktelig mange småtasser i ymse størrelser. Av innredning er det røtter, eikeløv, mose og masse planter. Flyteplanter tett i tett, med yngel bak hvert blad. De får nyklekket artemia et par ganger for dagen, og vannbytter et par ganger i uka.

Koselig med småtasser Men de trenger nok litt større plass veldig snart!!
Og plutselig hadde jeg visst handlet større reol Brukt sådan, med seks stk Akvastabilkar med lengde 70cm. Nå gjelder det bare å rydde plass til den, samt å flytte reolen med 54-litere til et annet rom slik at jeg kan få hentet den. Så da vet jeg jo hva jeg skal bruke helgen til..


Og jammen er det yngel hos A. rositae også! Den unge fruen slapp ut de ørsmå fnuggene idag, og både mor og far passer godt på. A. commbraebarna har vokst masse i forhold til de ørsmå nye, det er vel et tyvetalls småtasser tenker jeg.

Hos A. agazizzii vokser barna kjempefort. Disse går i en 160liter, og de største er snart like store som sin mor. Ser ikke kjønnsfordelingen ennå, men de er ganske mange så det må da være minst èn hann blandt de små.

Godt det snart kommer ny reol slik at ihvertfall A.cf.borelliibarna får litt bedre plass å vokse på. Har ryddet som en helt idag, så nå er det plass nok til å få plassert reolen. Bare ett lite problem - det er jo småtasser i alle karene på soverommet, og reolen de bor i må flyttes for å få plass til den nye.

Kan det funke å tappe karene nesten tomme, flytte dem og reolen til den nye plasseringen og fylle opp igjen? Ser for meg at det må være den mest smertefrie måten å gjennomføre skiftet på for alle parter. Selv dette kan vel bli litt i meste laget å takle for de minste fnuggene, men..

Skal montere hmf-hjørnefilter i ny-reolen før jeg kan innrede karene og flytte fisk over. Jula kommer liksom litt i veien her, men har heldigvis fri i romjula.
Nå svømmer også fru A.atahualpa rundt med småtasser Hos A.commbrae er det nå to kull små som svømmer rundt i hver sin del av karet. Fru A.rositae har mistet noen av sine ørsmå fnugg, men de gjenværende har til gjengjeld vokst masse.

A.agassiziibarna er ganske mange, og har begynt å ta seg territorier på egenhånd rundt i 160literen. Ser nesten ikke forskjell på mor og barn lengre i størrelse. Klarer fortsatt ikke skille kjønn på dem, men det kan ikke være lenge før det farger ut en hann eller fler nå.

Hos A.cf.borellii er det fortsatt maaaange barn. Kan ikke lengre se de aller minste, så enten har de gått dukken i overbefolkningen eller så har de vokst opp og gjemmer seg blant plantehavet som resten av søsknene. Syns ikke jeg gjør annet enn å bytte vann hos dem, og enda burde jeg sikkert ha byttet mer..

Nå har jeg hentet første kar fra reolen jeg har kjøpt og satt opp midlertidig til jeg får hentet resten. Vasket det og fylte det med vann i går, så regner med at den nesten umulige jobben med å fange borelliibarn starter i kveld eller i morgen formiddag. De trenger sårt mer plass å vokse på, så syns jeg måtte tjuvstarte et kar til dem. Skal plante litt planter i sanden først, og så får de med seg en haug av sine favorittflyteplanter over i det nye karet. Håper de kommer til å tåle flyttingen og at de vil trives godt..

Kommer til å ta litt tid å sette opp den nye reolen tror jeg, siden jeg ønsker å lime glasslister til hmf-hjørnefiltre. Karene har også blå bakgrunner, og vurderer å male dem sorte isteden. Får starte med ett av dem og se hvor mye jobb det blir å skrape bort det blå...
Ojojoj! Utrolige 110 stk borellii-barn er flyttet over i eget kar nå ikveld. Siste flytteboksen står og akklimatiserer seg mens jeg sitter her. Enda er det enda fler igjen i foreldrekaret, sikkert 30-40 stykker. Disse får bare bli til den nye reolen er i hus.. Nå har de overflyttede en helt egen 86-liter å boltre seg i, men selv dette blir jo veldig snart for smått! Godt jeg får fler kar i hus snart..

heidisen
Ojojoj! ......

Ja, det sier jeg også! Fantastisk hvilke resultater du har med Apisto'ene dine! Du steller tydeligvis godt med dem.
Har du forresten dvergtetraene enda?
[QUOTE=heidisen]Ojojoj! Utrolige 110 stk borellii-barn .......

Utrolig flott apisto det der! Får satse på de er salgsklare neste gang det blir Kragerø tur
MVH Pål
Tom C
Har du forresten dvergtetraene enda?

Jeg er litt usikker på om jeg har begge to fremdeles. Det er mye planter i karet deres og de er små og flinke til å gjemme seg. Har ihvertfall en, vet jeg.

Er koselig med småtasser da, selvom det kanskje begynner å ta litt av her for tiden Håper apisto-fasinasjonen på Østlandet er på topp utover våren, for har jo etterhvert ganske mange søte små som trenger nye hjem.

TomC: Du har ikke tilfeldigvis ei pandurohue fra Rio Tahuayo til overs etterhvert?

Pål: De er litt små enda, men med masse mat og friskt vann vokser de nok fortere. Håper det hjelper på veksten at de fikk eget kar ihvertfall. Syns agassizziibarna i en 160-liter har vokst mye fortere enn disse borelliiene som har bodd trangt i en liten 54-liter..
heidisen
....TomC: Du har ikke tilfeldigvis ei pandurohue fra Rio Tahuayo til overs etterhvert?..

Joda, det har jeg. Viltfanget til og med. Skal jeg prøve å få sendt henne med noen fra Larvik som skal på klubbmøtet i GAK allerede den 4. januar?
Si fra hvis det er noe mer du trenger (da kanskje helst på epost).....
Ahh, ja da blir sikkert enkemannen glad her Skulle selvfølgelig sendt deg en mail isteden, beklager det..
Muøig det blir påske innen jeg får tatt turen, så da har de god tid på og vokse! Har hatt lyst på Borellii en stund, og når foreldrene er VF blir det enda gøyere Har du lokasjon på de?
MVH Pål
Pål sine fisker
Muøig det blir påske innen jeg får tatt turen, så da har de god tid på og vokse! Har hatt lyst på Borellii en stund, og når foreldrene er VF blir det enda gøyere :) Har du lokasjon på de? MVH Pål




Om hun har di samme som meg (cf borellii), er lokasjon Bella Union i Uruguay
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap