Watership (side 7)

Så stilig hai! Denne er fin å foreslå som alternativ til alle de som ønsker seg paroonhai, haimalle osv hehe
Ja, den er skikkelig kul! Flott alternativ!
Erik har fått seg et nytt kjæledyr - litt stor kanskje, men renslig, lettholdt og stille!

[External Image]

Nå har han hatt fått skikkelig teken på å fly den også:

<embed src="http://www.youtube.com/v/H1ExDqgCuH0?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Dette må jo være årets julegave!
Absolutt årets julegave! Vi var litt tidlig ute, men måtte bare ha den NÅ - ble liksom gave til hele familien det her. Men foreløpig er både lillebror og bikkja noe skeptiske til denne digre flyvefisken...
Endelig er det store akvariet vårt på vei til Norge! Fikk beskjed fra Ask akvazoo om at de pakket det i Danmark i går, så da regner jeg med å ha det i hus til uka.
Men, et stort men egentlig, for jeg får ikke satt det opp der det skal stå ennå fordi rekkverket enda ikke er ferdig. Grr! Og det blir kanskje ikke ferdig før jul har vi fått beskjed om nå.

Vel, får bare bruke tiden til å finne gode tips på innredning og planter (og beboere for såvidt) - jeg har ikke en helt klar plan ennå. Annet enn at det skal være mest mulig fra Asia - i hvert fall når det gjelder beboere og planter. De første beboerne er jo klare - Lisbeth sine sjokoladeguramier skal inn her. Vurderer litt fram og tilbake hva jeg kan ha sammen med dem. Jeg har lyst på en god stim av en boraras-art (brigittae, maculatus, merah eller urophthalmoides) for eksempel. Og så liker jeg jo pygmeguramier og lakrisguramier, men venter nok med noen av dem. Det er ikke umulig at det blir en gjeng med kuhlii-ål her - de er sjarmerende - og den gjengen vi har i 120-litern gjør ganske mye ut av seg.
Hørtes ut som veldig gode forslag syns jeg ;D

Det var en sånn plan jeg hadde da jeg satte opp 200-liter`n, men så fikk jeg cory-dilla...
Hassel
Endelig er det store akvariet vårt på vei til Norge! Fikk beskjed fra Ask akvazoo om at de pakket det i Danmark i går, så da regner jeg med å ha det i hus til uka. :-D Men, et stort men egentlig, for jeg får ikke satt det opp der det skal stå ennå fordi rekkverket enda ikke er ferdig. Grr! Og det blir kanskje ikke ferdig før jul har vi fått beskjed om nå. :-( Vel, får bare bruke tiden til å finne gode tips på innredning og planter (og beboere for såvidt) - jeg har ikke en helt klar plan ennå. Annet enn at det skal være mest mulig fra Asia - i hvert fall når det gjelder beboere og planter. De første beboerne er jo klare - Lisbeth sine sjokoladeguramier skal inn her. Vurderer litt fram og tilbake hva jeg kan ha sammen med dem. Jeg har lyst på en god stim av en boraras-art (brigittae, maculatus, merah eller urophthalmoides) for eksempel. Og så liker jeg jo pygmeguramier og lakrisguramier, men venter nok med noen av dem. Det er ikke umulig at det blir en gjeng med kuhlii-ål her - de er sjarmerende - og den gjengen vi har i 120-litern gjør ganske mye ut av seg.

Føler med deg Hassel,mitt 115.L har stått i eska i nærmere 2-3.måneder,i påvente av at stuegulvet skulle bli ferdig og nå skjer det endelig.Så nå håper jeg bare at de skal gjøre det riktig denne gangen så jeg slipper og gå gjennom det en 3.gang...
Fant ut at det var tryggere og la Akvariet bli i eska etter at jeg sjekket at alt var i orden,så står det tryggere og jeg husker på og ikke ha ting ståendes lent mot det.
Får håpe de blir ferdige oss dere før Jul,nå i Desember så kommer jo helligdagene som perler på en snor. :/
Høres ut som en fin sammensetning med fisk ja

Det blir en sjokolade mindre på deg ser det ut som

Bør nok benytte sjansen til å avlive den når den blir fanga
Da føler jeg at jeg er inne på noe riktig her sånn fiskemessig, Sissimor og Lisbeth!

Leit med den sjokoladen, Lisbeth. Den ser stygg ut den svulsten, men sikkert lurt ikke å prøve å skjære den av eller noe sånt. Jeg har en kampfisk med en svulst - han svømmer rundt og spiser godt og ser ut til å ha det ok, så foreløpig lar jeg ham være. Men hvis det ser ut til at han blir dårligere, så avliver jeg ham.

Ja, vi har litt samme vente-problemer, Animorpher! Krysser fingrene for at gulvet ditt blir ferdig snart.
Kjempeflotte karr
Heisann.

Er selv ganske ny her på Akvaforum (er nok mer en leser en en skriver), men syntest bare jeg måtte kommentere tråden din.

Må bare si at innredningen din av akvariumene er kjempeflotte, og jeg synest det er utrolig moro at du får med deg ungene dine på alle deler av akvarium drift.

har selv nylig satt igang noen akvariumer hjemme (etter noen år som fiskeløs), og har fått med meg min datter på 2,5år. Det er så moro når hun står og lekser opp for sin mor hvilken fisk som heter hva, hva de spiser og hvem de er "kjærester" med. Og selvfølgelig retter på oss dersom vi er så syndige å si feil navn på en fisk.

Er vel mye takket være henne at jeg får lov av min bedre halvdel å ha opptil flere akvariumer i hus.
Tusen takk! Og så hyggelig at du stakk innom SvennR!

Det er jo ekstra moro å holde på når flere er engasjert. Og så lærer vi så mye underveis. Har selv bare vært her på forumet et drøyt år og det tok lang tid før jeg "turde" å skrive mitt første innlegg og lage egen tråd.
En liten göteborg-tur
Jeg og mannen har vært en liten førjulstur i Göteborg denne helgen og vi har storkost oss. Har nesten ikke tenkt hverken på unger eller bikkje fordi vi vet at de har hatt det veldig fint der de har vært.

Må bare legge ut noen bilder fra Universeum, et såkalt science center som ligger rett ved siden av Liseberg og er verd å tilbringe noen timer i. Vi var nærmest på rekognosering - for vi tenker å ta med barna hit til våren.
De har noen DIGRE akvarier som man kan tilbringe ganske lang tid foran.

Det myldrer.
[External Image]

En morsom "liten kar" på ca 4 meter...
[External Image]

Det er noen tusen liter her altså.
[External Image]
Englespill?
Vi var selvfølgelig en tur på julemarkedet på Liseberg og der fant vi noen morsomme englespill (blant annet). Flere var selvfølgelig med engler, men det var veldig mange alternative varianter der. Jeg måtte selvfølgelig kjøpe med meg en. De hadde en med slørhaler på, men de liker jeg ikke noe særlig. Men så fant jeg jammen en med haier på og den fikk være med hjem. Og Erik falt selvfølgelig for den og får lov til å ha den på rommet sitt (fyrstikkene har jeg "koll" på) - med tent lys en gang iblant.

Skikkelig julete! Not...
[External Image]

Den går fortere rundt jo varmere det blir.
<embed src="http://www.youtube.com/v/Q07u2Vk4jC0?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Herkules zoo
Jo, jeg måtte jo selvfølgelig i zoo-butikker også i Göteborg. Vi bodde rett ved kjøpesenteret Nordstan. Der har de en Arken Zoo-butikk, men den var litt trist. Litt lite å hente akvariemessig, men jeg kjøpte med litt snadder til bikkja der.

Vi hadde jo bil med, så jeg tok turen til Herkules Zoo som ligger litt utenfor selve sentrumskjernen. Og det var verdt turen! Der var det hyggelig folk og masse å se! De driver mest med fisk og akvarier, så jeg fikk med meg litt derfra. Godt å ha stor bil.

Tre store røtter til det nye akvariet fikk jeg tak i, sort grus til 30-litern som skal gjøres om, masse fiskefor, ny varmekolbe til 30-litern, 10 amanoreker og 10 black crystal-reker. De siste har jeg ikke hatt før, så jeg er spent på om jeg får dem til. Jeg fikk en isoporkasse til å ha rekeposene i. Veldig greit, den får jeg bruk for senere også.

De hadde miniatyrrasbora til 11 kr stk! 95,- for 10 stk. Det var såvidt jeg klarte å stå imot der, men jeg må vente til det nye karet er vel igang (er jo ikke i hus engang ennå...)

Rekene klarte seg fint selv om de var i poser fra lørdag til søndag. De har fått stå til akklimatisering leeeenge og det ser ut til at de har det bra - foreløpig i alle fall. Fem av amanorekene fikk flytte inn i Edgen (der var det fire fra før) og fem fikk flytte inn i 120-litern (der var det ni fra før) og black crystal fikk flytte inn i "Det sorte hav". Gjett om Erik ble glad for dem!

Amanoreker til akklimatisering.
[External Image]

Mer amano.
[External Image]
Black crystal-rekene. Jeg fikk med litt juletre-mose også. Den er vakker! Håper jeg får til både den og rekene!

[External Image]

[External Image]

[External Image]
530-litern snart i hus!
Hurra! Fikk akkurat beskjed om at akvariet jeg har ventet på kommer i dag! Bare dumt jeg ikke får satt det opp med en gang da... men jeg skal nyte synet i hvert fall.

Lurer på om det blir for voldsomt å sette inn det nye 2180 Eheim-filteret i 120-litern til Erik så lenge? Hadde vært så greit å få i gang filteret i alle fall.
Grattis med å endelig få karet i hus, det klør vel i fingra dine nå

En så kraftig pumpe lager vel storm i det lille karet?
Ja, gjett om det klør i fingrene!

Tror kanskje jeg lar filter være filter så lenge.

Hvordan vi skal få denne kolossen opp en trapp blir neste utfordring. Foreløpig står det i stua og der blir det til glassrekk-verket er på plass...

Hund med litt kaldt/duggfriskt akvarium - heldigvis kom de med det før det værste snøfallet i går. Barna måtte selvfølgelig lage striper i duggen.

[External Image]
Hassel
Hvordan vi skal få denne kolossen opp en trapp blir neste utfordring. Foreløpig står det i stua og der blir det til glassrekk-verket er på plass... Hund med litt kaldt/duggfriskt akvarium - heldigvis kom de med det før det værste snøfallet i går. Barna måtte selvfølgelig lage striper i duggen. :-)

Var nettop og hentet meg en 430 liter (med ekstra tykke glass) i tredje etg i en blokk. En hel jobb og en utfordring og få det ned, men det gikk.
Hadde trommet sammens fire stk til og bære men det var ikke plass til alle fire ned trappen så det endte med at de bar to og to, byttet bare på når det ble for tungt og de som bar behøvde pause. Selv gikk jeg bak med øynene halvveis lukket og hendene over ørene mesteparten av tiden, hehe.
Nervepirrende og høre på de som strevde karet ned tre etasjer.
Skal aldri mer kjøpe et så stort kar som står i blokk det er sikkert!
Lykke til med og få det opp til der det skal stå!

Fine de der Black crystal rekene dine, blir morsomt og se bilder av de etterhvert som de farger ut skikkelig.

Fin hund også forresten.
Og her var det en tråd til som måtte få et spor så jeg ka følge den.

Syns dere er en kreativ familie, fin hund og morsomt at jr i familien er så med.

Fant passe inspirasjon her så takk for det
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap