Mine akvarier og sånt (side 70)

Mvjnz
Den sneglen som satt fast i filteret for noen dager siden fant jeg helt oppe ved kanten på plastbeholderen tidligere i kveld, og lurte på hva i alle dager den skulle der. Litt senere så jeg den i full gang med å legge egg, og den har nå holdt på med det i et par timer.


Åh, det bildet minnet meg om første gangen jeg så en av mine eplesnegler trøkke ut en babymais... :p Hehe. Men jeg ble helt kvalm jeg. De trøkker og trøkker og ut åler det seg en vanvittig mengde egg (sett i forhold til sneglens kroppsstørrelse), jeg skjønner ikke hvordan den svære eggklasen får plass inni det sneglehuset engang!
Senere har jeg sett såpass mange epliser legge egg at det bryr meg ikke, men av en eller annen grunn minnet bildet ditt meg om første gangen
Gratulrerer med nye kar

Kiliene var utrolig tøffe. Hvor store er de?


-tim


Takk Jeg fylte vann i det ene for å sjekke for lekkasjer i går, og etter jeg fylte oppi ei bøtte vann tenkte jeg at dette kan da ikke være 70 liter. Så jeg målte på nytt og de er bare 42 liter. Hvordan jeg klarte å måle feil er et mysterium... Og de ser innmari mye større ut enn 50 literen, men det må være en optisk illusjon eller noe..

Fiskene er nigeriakillier, og er rundt rundt 5 cm lange. Bare på øyemål da..

Men dessverre fant jeg hunnen død i dag Hun ble sakte, men sikkert bedre og mer aktiv, men i går nektet hun plent å spise noe jeg syntes var litt snodig siden hun virket mye bedre. Og hun var så mager at hun ikke har noe reserve å gå på, og kanskje hun hadde blitt for tynn og tæret for mye på indre organer til at hun kunne bli bedre... Uansett må jeg nå prøve å oppdrive en ny hunn eller to. Skal høre på dyrebutikken om de kan bestille dem inn igjen (jeg fikk de to siste).

Åh, det bildet minnet meg om første gangen jeg så en av mine eplesnegler trøkke ut en babymais... :p Hehe. Men jeg ble helt kvalm jeg. De trøkker og trøkker og ut åler det seg en vanvittig mengde egg (sett i forhold til sneglens kroppsstørrelse), jeg skjønner ikke hvordan den svære eggklasen får plass inni det sneglehuset engang!
Senere har jeg sett såpass mange epliser legge egg at det bryr meg ikke, men av en eller annen grunn minnet bildet ditt meg om første gangen


Haha, typen var ikke spesielt imponert han heller Hans første ord var vel noe sånt som 'ewwww!'. Jeg har sett det før, og synes ikke det er noe pent syn, men jeg var så glad for at de endelig la egg igjen at jeg brydde meg ikke

Og de lagrer ikke eggeklasen, de produserer ett og ett egg etter hvert som de legges
Jeg nevnte til typen før i dag at jeg gleder meg til vi kjøper Prius senere i år, for da kan jeg kjøre meg selv dit jeg vil og ikke være avhengig av at han har lyst og tid til å kjøre meg noe sted.

Typen bare kikket på meg og spurte 'vil du jeg skal kjøpe deg en bil?' og jeg bare så rart på han for det hadde jeg ikke forventet, men svarte at 'ja, hvis du vil så'.

Og han sa joda, han kunne kjøpe meg et billig fremkomstmiddel som en midlertidig løsning til jeg skaffer meg jobb og kan kjøpe den type bil jeg har lyst på. Eneste betingelsen er at jeg betaler bensin, forsikring og registrering.

Yay, freedom here I come Jeg har vært så frustrert og rastløs i det siste for jeg har nesten aldri penger og når jeg har penger kan jeg ikke bare stikke på butikken og kjøpe det jeg har lyst på. Jeg må vente til helga når typen ikke jobber og hvis det er mer enn 10 minutter å kjøre og vi ikke skal den veien likevel klager han over det, og når vi er på en dyrebutikk og jeg har lyst til å ta meg god tid til å kikke maser han fordi han kjeder seg og vil dra.

Og grunnen til at jeg ikke kan kjøre typens bil er at han har en teit sportsbil med dumme gir som er vanskelig å kjøre i seg selv, men i tillegg må jeg konsentrere meg om å kjøre på venstre side av veien mens jeg skifter gir med venstre hånd og kikker i speil som er på feil sted. Med automatgir kan jeg bare konsentrere meg om trafikken lissom...

Så jeg har kikket på biler på nettet, og vist typen noen jeg likte. Jeg fant en grønn '99 golf, og ble overlykkelig fordi det er den bilen jeg har lyst på og den var billig, men så oppdaget jeg at den hadde manuelt gir

Men uansett, vi skal reise og kikke på biler til helga Og da blir det lettere å finne jobb også, for jeg kan kjøre meg selv til steder hvor jeg vil søke isteden for at typen skal ta seg fri for å kjøre meg.

Og jeg skal på infomøte i dyrehagen 5 minutter herfra på lørdag for å lære mer om å jobbe frivillig der

Innen akvarierelaterte ting så nevnte jeg over at de nye karene bare er 42 liter, ikke 70 liter slik jeg trodde (siden jeg av en eller annen grunn klarte å måle feil??) og da blir det jo litt forandring i planene.. Det betyr at smaragdinaene får bli boende i 50 literen, og klovnekilliene og ottoene flytter inn i et av de nye karene på 42 liter.

De nye karene er også så høye at lysene over dem må monteres før jeg kan sette dem opp, eller vil det ikke være nok plass over dem til å kunne jobbe med å montere lysene. Og lysene får jeg ikke før i neste uke, for de hadde bare ett av den sorten jeg trenger på dyrebutikken og bestilte inn to stykker som ankommer neste uke. Jeg kjøpte reflektor og 15W lysrør for et par dager siden. Vet ikke om det er nok siden jeg ikke har noe peiling på lysrør, men det spiller heller ingen rolle siden reflektoren som er hakket større er noen få cm for langt til å få plass i benken.

Når jeg får de to andre reflektorene skal typen koble alle tre sammen slik at de kan bruke samme stikkontakt og skrues av og på med samme bryter Men det betyr jo at jeg ikke kan sette opp karet og flytte fiskene før i neste uke, og det er litt kjipt

Fikk dem også til å bestille inn noen flere nigeriakillier til meg, men vet ikke når de ankommer.
Jeg kom hjem med en ny kampfisk i dag Jeg nevnte han for noen innlegg siden, en butterfly VT som jeg har siklet over i flere uker. I dag bestemte jeg at han får bli med hjem

Butterfly betyr bare at finnene hans er tofargede, vanligvis har de hovedfargen nær roten og er hvite i tuppene, men de kan være hvilken som helst farge. I dette tilfellet er han en slags lillaaktig rød med hvite tupper. Han er sååå pen

Eneste som er er at jeg mistenker finneråte, og har merket det de siste 2-3 gangene jeg har vært på dyrebutikken at han gjemmer seg litt bort i et hjørne, mens tidligere var han mer fremme og sosial.

Har tilsatt catappa og aloe og skal ta daglige vannbytter en ukes tid fremover, og se hvordan det utvikler seg.

Må få tatt et bedre bilde i morgen i dagslys, for dette viser ikke fargen hans noe særlig..

De hadde fått inn nigeriakillier også, men alle var hanner, så hun skulle bestille på nytt til neste uke.
Guri -hvor mange kampfisk (hanner) har du nå?
Fem En HMPK, to CT'er og to VT'er.

En video av nykommeren som viser fargen litt bedre Denne ble flimet bare noen minutter etter at han var ferdig akklimatisert og puttet i karet, så han sjekker omgivelsene og undrer seg over den gode plassen (Vet det er kjedelig innredet, han skal få litt mer planter neste gang jeg får lønn.)

<embed src="http://www.youtube.com/v/zCbmSGBG1M4&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Er ikke noe tøff ferskvannsfisk fra australia da? Som du har vært å fanget ute i bushen?
HVor mange kar har du egentlig?
Joda, det finnes mange stilige australske arter, men jeg har ingen for øyeblikket. Jeg har ikke proritert dem, siden jeg er mest interessert i bettaer og killier, og det er heller ikke lov til å fange dem fra naturen, siden mange av dem er utrydningstruede.

Men du har jo f eks alle regnbuefiskene, blue eye'ene, diverse gobyer etc.
Den nye bilen min som vi kjøpte i dag
Så nå kan du fise land og strand rundt og jakte på flere fine bettaer... og alt mulig annet! Gratulerer med bil.

Var det sånt gir på den som du ville ha (automat)?
Takk Jepp, den har automatgir
gratulerer med ny bil. Den så da fin og snerten ut den der. )
Likte bedre bilen som står inne i garasjen der.

Lettere å søke jobb nå da. Lykke til.
Grattis med bil! Er det huset dere bor i den står foran?
Takktakk

Jepp, det er huset vårt, og den andre bilen er typens sportsbil, en Toyota Celica.

Flere bilder av huset kan man finne her, hvis noen er interesserte

Men jeg ser nå at bildene av huset er litt foreldet, ting har forandret seg litt, spesielt mitt kontor som nå er fullt av akvarier...
Grattis med bil, Maariaaanne!

Fine bilder. Eg likte spesielt "Garage", og tattoen.
Men så er ikke innredning, og opp og ned hagelangs min stil, heller da
God plass har dere. Du må legge ut bilder av kontoret ditt med alle akvariene. Det må jo se mye hyggeligere ut der nå enn på bildene som ligger på sida di. Likte andedammen! Skikkelig sumpete dam.

Så ikke en eneste pus på bildene???
Donald: Takk

Lisbeth: Kontoret mitt er litt uferdig ennå, siden jeg ikke har lys til den nye benken min ennå og dermed kan ikke karene settes opp ennå heller. Lover nye bilder når alt kommer på plass

Andedammen er stilig ja, den er faktisk ikke en del av huset da, så bildet hører strengt tatt ikke til i det albumet.. Oh well. Den er en del av runden vi går når vi går tur rundt nabolaget

Og vi hadde bare 4 katter da bildene ble tatt, så da var det litt lettere at de stakk seg bort...

Nå ser vi katter uansett hvor vi snur oss...

Sjekket bildene igjen, og det er faktisk noen katter der Du ser en på sofaen i mitt kontor, en i typens kontor og en ute på bilde av soverommet
Den gekkoen var bare nydelig da
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap