- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Liv's vannverden (side 70)
Liv's vannverden (side 70)
Postet 06.03.09 kl 14:15
Stakkars deg og ja, det er nok best at du holder deg hjemme
Jeg skal utover i morra okke som har jeg bestemt meg for. Skal ringe dem i morra for å høre om de har de fiskene jeg vil ha. De drev akkurat nå med å ta i mot kasser med fisk og jobbet med å oppdatere fiskelista så de hadde ikke særlig god oversikt enda.
Gleder meg skikkelig
Jeg skal utover i morra okke som har jeg bestemt meg for. Skal ringe dem i morra for å høre om de har de fiskene jeg vil ha. De drev akkurat nå med å ta i mot kasser med fisk og jobbet med å oppdatere fiskelista så de hadde ikke særlig god oversikt enda.
Gleder meg skikkelig
Postet 06.03.09 kl 14:44
MvjnzIngen av våre 5 katter har fått noe drakt etter kastrering. De har slikket litt på såret, men ikke noe voldsomt og ingen av dem hadde noe problemer etterpå. Så tror ikke det er så farlig med den drakten/tvangstrøya:)
Håper det, hadde vært bra om hun slapp den tvangstrøya i 10 dager. Hun slikket i går da hun fikk den av, men det var jo også første dagen. Har du også hunnkatter som er kastrert eller bare hannkatter?
Postet 06.03.09 kl 15:11
LisbethStakkars deg og ja, det er nok best at du holder deg hjemme :) Jeg skal utover i morra okke som har jeg bestemt meg for. Skal ringe dem i morra for å høre om de har de fiskene jeg vil ha. De drev akkurat nå med å ta i mot kasser med fisk og jobbet med å oppdatere fiskelista så de hadde ikke særlig god oversikt enda. Gleder meg skikkelig :)
Gjett om jeg skal ta en titt på de fiskelistene, klør i kroppen etter å dra nedover, men tror ikke jeg tør ta sjansen. Er så livredd for å få lungebetennelse, hadde ikke vært så kult kombinert med astmaen min.
Postet 06.03.09 kl 15:12
Kjønnsbestemmelse killiyngel
Det var 4 uker i går siden jeg oppdaget yngelen, og de to første som jeg oppdaget da kan allerede kjønnsbestemmes. Den ene har tydelig mørkere finner foran, og halefinnen er lengre og begynner å få antydning til "rakettfarger". Utrolig overrasket over hvor hurtigvoksende disse er. De kan ikke være mer enn 5 uker gamle maks - nekter å tro at de kan ha vært der en hel uke uten at jeg har oppdaget dem?? Men... aner jo ikke hvor store de er når de klekker, så det kan selvsagt være tilfelle. De er fantastiske til å gjemme seg i flyteplantene.
Postet 06.03.09 kl 15:19
Må ønske god bedring til både deg å pusen. Forhåpentligvis stigende form på dere begge.
Har fått kastrert mange hunnkatter, men de har gått med skjerm. Den ene siameseren min hadde så lang hals at hun tok to av stingene selv :b Det gikk heldigvis bra.
Jeg har hatt god effekt av å smøre på reseptfri sårslve. Det smaker nok ikke særlig godt og kan være nok til at de lar være å slikke. Har riktignok hatt på de skjerm når jeg ikke har vært hjemme. Tok ingen sjanser når jeg selv ikke var hjemme og kunne følge med. Den drakta synes jeg så mer praktisk ut enn skjerm. Gir mer bevegelsesfrihet ser det ut som.
Morsomt at du har fått frem yngel på rakettene. De er antagelig ikke så vanskelige å få til som jeg har fått inntrykk av. Har du vannverdiene?
Har fått kastrert mange hunnkatter, men de har gått med skjerm. Den ene siameseren min hadde så lang hals at hun tok to av stingene selv :b Det gikk heldigvis bra.
Jeg har hatt god effekt av å smøre på reseptfri sårslve. Det smaker nok ikke særlig godt og kan være nok til at de lar være å slikke. Har riktignok hatt på de skjerm når jeg ikke har vært hjemme. Tok ingen sjanser når jeg selv ikke var hjemme og kunne følge med. Den drakta synes jeg så mer praktisk ut enn skjerm. Gir mer bevegelsesfrihet ser det ut som.
Morsomt at du har fått frem yngel på rakettene. De er antagelig ikke så vanskelige å få til som jeg har fått inntrykk av. Har du vannverdiene?
Postet 06.03.09 kl 16:10
Tante AstridMorsomt at du har fått frem yngel på rakettene. De er antagelig ikke så vanskelige å få til som jeg har fått inntrykk av.
Det var vel det sedvanlige, det bare skjedde.
Du har sikkert nevnt alt tidligere i tråden din Liv, men gidder du å lage en oppsummering. Vannverdier, vannstand, temp, planter substrat, vesentlige dekorasjoner etc. etc.? Så mye som mulig som kanskje kan ha relevans. Også observasjoner og tanker rundt lek og evt. triggere etc. er interessante.
Satser på flere raketter her også. Fint om vi får teken på dette. Så kan vi sende en dott med egg nordover.
Postet 06.03.09 kl 16:28
Postet 06.03.09 kl 16:38
Det ser heldigvis ut som hun har vant seg til tvangstrøya si nå Har ikke prøvd å få den av i dag. Nå er nabopusen på besøk - de er så søte sammen de to. Sofi trøster og slikker Tjorven - hun er litt større så hun har litt beskytter instinkt i forhold til Tjorven. Utrolig herlige sammen
Om killiene, vann osv:
Det bare skjedde Dukket opp yngel etter at jeg hadde flyttet dem til et annet kar.
Vannverdier: Mellom 6 og 6,5 i PH, GH 2 og KH 1. Ca 23 grader, har ikke kolbe i det karet. Normal vannstand. Gikk i en 28 liter sammen med enn skokk gule reker. Javamose på en rot på bunnen, ellers flyteplanter (cornuta) både plantet i bunnen og noen flytende i vannskorpa. Har ikke observert lek, så det kan jeg ikke si noe om. Ellers stor yngel som nyklekket og veldig hurtigvoksende, kan som sagt kjønnsbestemme dem nå bare trolig 4-5 uker gamle. Yngelen er altetende, har stort sett fått JBL baby 01 frem til de var store nok til å spise frossent for, bosmider, cyclops etc.
Om killiene, vann osv:
Det bare skjedde Dukket opp yngel etter at jeg hadde flyttet dem til et annet kar.
Vannverdier: Mellom 6 og 6,5 i PH, GH 2 og KH 1. Ca 23 grader, har ikke kolbe i det karet. Normal vannstand. Gikk i en 28 liter sammen med enn skokk gule reker. Javamose på en rot på bunnen, ellers flyteplanter (cornuta) både plantet i bunnen og noen flytende i vannskorpa. Har ikke observert lek, så det kan jeg ikke si noe om. Ellers stor yngel som nyklekket og veldig hurtigvoksende, kan som sagt kjønnsbestemme dem nå bare trolig 4-5 uker gamle. Yngelen er altetende, har stort sett fått JBL baby 01 frem til de var store nok til å spise frossent for, bosmider, cyclops etc.
Postet 06.03.09 kl 17:11
Postet 06.03.09 kl 17:27
Ja, dukket opp yngel etter jeg flyttet de voksne. Er helt sikker på at killi generelt er noen skikkelig egg- og yngelspisere.
Opplevde akkurat det samme med lampeøyekilliene. Der var det riktignok flyteplanter jeg flyttet - men tok ikke lang tid fra jeg flyttet over noen få cornuta til et rekekar før det dukket opp 5-6 lampeøyer.
Bivittatumene mine er jeg også sikker på at lekte flere ganger, og som bevis dukket det jo opp en enslig tøff overlevende fra flyteplantene (etter at begge foreldrene var døde)
Så... av de 3 killiene jeg har erfaring med yngel så har det kun dukket opp yngel når foreldrene er ute av bildet av en eller annen grunn.
Opplevde akkurat det samme med lampeøyekilliene. Der var det riktignok flyteplanter jeg flyttet - men tok ikke lang tid fra jeg flyttet over noen få cornuta til et rekekar før det dukket opp 5-6 lampeøyer.
Bivittatumene mine er jeg også sikker på at lekte flere ganger, og som bevis dukket det jo opp en enslig tøff overlevende fra flyteplantene (etter at begge foreldrene var døde)
Så... av de 3 killiene jeg har erfaring med yngel så har det kun dukket opp yngel når foreldrene er ute av bildet av en eller annen grunn.
Postet 06.03.09 kl 17:38
Postet 06.03.09 kl 17:39
Vi har tre hunnkatter og to hannkatter. Alle hunnkattene slikket litt, og dro i stingene etter hvert som de begynte å løsne, men sårene væsket aldri og så ikke ut som det var vondt eller noe som helst problem at de slikket på dem.
Holdt seff øye med situasjonen, sjekket såret mens de lå på rygg og slikket likevel i tilfelle det var tegn til infeksjon eller noe slikt. Hvis såret ikke ser helt tørt ut er det tegn på at hun slikker for mye.
Holdt seff øye med situasjonen, sjekket såret mens de lå på rygg og slikket likevel i tilfelle det var tegn til infeksjon eller noe slikt. Hvis såret ikke ser helt tørt ut er det tegn på at hun slikker for mye.
Postet 07.03.09 kl 14:41
Godt å høre. Det ser ut til å gå bra her også. Hun viser ikke noe voldsom interesse for såret og stingene. Såret ser veldig fint ut, helt tørt og rent. Får se det an utover morgendagen, hvis hun begynner å vise mer interesse for det får jeg finne på et eller annet hvis jeg drar på jobb mandag og ikke får fulgt med henne.
Spøker for jobben til uka og her. Hoster som en uteligger og svetter som en gris (for et teit uttrykk, grisen er jo det eneste dyret som ikke svetter). Utslitt etter mindre enn en time i byn
Men.... fikk fiska med meg 5 halvvoksne cory black, 2 apistogramma agassizii - fire red (helt fantastisk vakker i gult med flammerødt - skal ta bilder etter hvert) og noen planter. Og... shoppa litt klær - vårklær - det hjalp i alle fall godt på humøret
Spøker for jobben til uka og her. Hoster som en uteligger og svetter som en gris (for et teit uttrykk, grisen er jo det eneste dyret som ikke svetter). Utslitt etter mindre enn en time i byn
Men.... fikk fiska med meg 5 halvvoksne cory black, 2 apistogramma agassizii - fire red (helt fantastisk vakker i gult med flammerødt - skal ta bilder etter hvert) og noen planter. Og... shoppa litt klær - vårklær - det hjalp i alle fall godt på humøret
Postet 07.03.09 kl 15:27
Endret: 07.03.09 kl 15:28
Postet 07.03.09 kl 21:06
Postet 08.03.09 kl 12:04
Postet 08.03.09 kl 13:57
Postet 08.03.09 kl 14:12
Postet 08.03.09 kl 14:24
Postet 08.03.09 kl 17:09