Sissis våte drømmer (side 70)

Du har nok helt rett Mona, det må være den. Nitratverdiene er veldig lave, belastningen er ganske liten (bare bittesmå fisk), og jeg er forsiktig med foring. Har egenlaget filter, med blåmatte og powerhead, men har "langveggvegg" og lokk på filteret.
Karet har vært i drift siden juli, 10 timer lys, og rør fra Osram (965 og 954). Har ikke PO4 test, så kanskje jeg må skaffe det...

Powerheaden gir god gjennomstrømning (570 l/t), og det er god bevegelse i overflata. Skjønner ikke helt dette jeg. Heldigvis er det bare ordenssansen min som lider, og ikke fiskene
Ojsann, ja....Så du har HMF filter der? Der har du nok svaret, da

7 av 8 HMF akvarier hos meg fikk den algen etter at jeg satte i gang HMF filtere, men det tok rundt 5-6 mnd etter oppstart før algene meldte seg for alvor. Det startet jo litt forsiktig.
Og samme f....hva jeg gjorde, ble jeg ikke kvitt den. Jeg hadde et tidkrevende arbeid hver uke med å ta unna det verste, så ikke de karene druknet i den algen. Tror de algeproblemene overalt var litt med på å drepe akvarielysten min for en periode, følte at alt ble bare galt og samme hva jeg gjorde så ble de ikke borte, liksom. Å se akvariene simpelthen drukne i trådalger var utrolig deprimerende.

Michael Niesar her på forumet mener årsaken er (med mine ord) at HMF filteret er så super- og overeffektivt, at det utarmer vannet og robber det helt for alle næringsstoffer og mineraler. Dette er til fordel for algene og ikke plantene, som vi vet. Michael foreslo for meg at jeg skulle begynne å tilsette både flytende plantegjødning og mineraler, men den korte perioden jeg forsøkte det, så eksploderte bare algeveksten ennå mer så jeg ga opp. Men han mente jeg skulle holdt ut litt til og fortsatt med å tilsette det, så ville jeg finne balansen etterhvert i karene, og de trådalgene ville sakte men sikkert forsvinne

Det rare er jo at jeg har flere kar med HMF-filtere som har gått mye lenger, og der det kun er noen svarte tuster som irriterer. Bare i dette karet denne algen har dukka opp. Juvelfilteret er jo også stappet med blåfilter, så sånn sett burde jo det samme gjelde her. Mye rar biologi som ikke alltid er så lett å skjønne seg på dette...
Kunne vært interessant om du målte og sammenlignet visse verdier i de forskjellige karene da? Jern, nitrat og fosfat? Og sett om noe skilte seg ut i det trådalge-karet, sammenlignet med de andre som ikke har den algen?

Jeg vet ikke om dråpetester er gode nok til å oppfange de fine forskjellene som kan være. Men du kan jo prøve og se om det gir noen aha-opplevelser?
Lykke til Løser du gåten, skal jeg begynne med HMF igjen, jeg også!
Må jo prøve å løse gåten, for det blir mye styr om jeg må bytte filtere; det orker jeg ikke tanken på.

Har ihvertfall renset svampene i det karet nå (Trollskogen), selvfølgelig forsiktig, og slamsugd inni. Så luket jeg masse alger, og tilsatte plantenæring etter vannbytte. Får forske litt på dette med de ulike næringsverdiene ja, må bare skaffe et par tester til først. Nitrat-verdiene ligger generelt lavt her hos meg (masse planter), men aller lavest i dette karet.

Renset Svampene på venstre side i Rio`n også, og har midlertidig halvert vannstanden. Blir puljevis påfylling av kaldt vann utover kvelden. Tydelig at coryene (sp. Black og c121) elsker dette ;D

Renset høresiden av filteret i Godteskåla i går, husker ikke om jeg har skrevet det før...
Vi har HMF-filter i de fleste 85l og karene har vært i bruk mer enn 5-6 mnd, kun et av karene har trådalger. Vi har faktisk mye større algeproblemer (penselalger) i de karene som har utvendige filter.
har kun hatt problemer med penselalger i kar med HMF filter, men har fått mindre av det også nå.

Har kun et kar med grønn ull, og det skal være sånn :o)
*Krysser fingrene* og håper du løser gåten! Litt skeptisk til å starte opp 375 literen min med HMF, men tenker at jeg må jo prøve...
Noen foreslo i HMF tråden å redusere tykkelsen på matten til 2-3 cm, jeg vurderer å gjøre det (har 5 cm).
Jeg var så heldig å få BÅDE penselalger og trådalger i en av HMF karene da Filtermatten beveget seg av svaiende penselalger, som dekket hver cm av fronten på matta. Borte i plantene lå tjukke klaser med trådalger. Herlig.....

Jeg har sååå lyst å bruke HMF som filtrering, for det er jo så praktisk og greit, og ikke minst billig løsning! Men jeg tør bare ikke... ikke etter den erfaringen jeg hadde i mine. Jeg burde ha testet vannet mer og notert det ned!


Kanskje jeg skal tørre å prøve igjen med et kar...? Da må jeg jo kjøpe et ekstra kar som "prøveprosjekt" da.... uff!
mona o
Kanskje jeg skal tørre å prøve igjen med et kar...? Da må jeg jo kjøpe et ekstra kar som "prøveprosjekt" da.... uff! ;)


Hehe, snøballen har begynt å rulle.

Sissimor: Jeg slet en stund med slike alger i Aspidoras-karet mitt. Den vokste i javamosen som var festet i ei redmoor-rot. Algene vokste kun øverst i karet der det var mye lys. Jeg løste problemet ved mekanisk å fjerne algene - alle algene, til den jobben brukte jeg en pinne (som Mona O også tipser om). Deretter stusset jeg ned javamosen, var nøye med vannbyttene og gjødslet med anbefalt mengde plantegjødsel ved hvert vannbytte. Algene har ikke kommet tilbake (ennå - krysser fingre og tær).
Tea-time anyone?
Byttet vann i Kjøkkenøya i dag, og jeg skal si det vannet er brun! Det så rett og slett ut som te oppi dunken. Ikke så rart kanskje, siden karet er fult av røtter og eikeblader. Habrosusene ser ihvertfall ut til å stortrives, og de to jeg hadde fra før (en av hvert kjønn tror jeg)freser rundt sammen med den store damen. Håper selvfølgelig på egg jeg ;D

Vannet er skikkelig brunt også etter vannbytte...
[External Image]
Siande spurte for ei stund siden om cardamine lyrata`n trivdes hos meg, og det gjør den i dette karet ihvertfall. I Godteskåla liker den seg ikke...
[External Image]
Flere som sliter med brunt vann? Her ser det ut som utvannet kaffe!

Må si det igjen..den kjøkkenøya er flott!
Sliter var vel å ta i Lene; for jeg syns ikke det gjør noe før det eventuelt går utover planteveksten. Dette karet er såpass lavt, at jeg tror det går bra. Det skal snart flytte lakriser inn her, og for dem er det bedre jo brunere det er. ;D
Det er sant Jeg for min del sliter for er greit til en viss grad, men kan vel takk meg selv som vil ha akkurat den store rota

Fint med brunt vann til det som du sier går utover planteveksten. Og IKKE ser ut som kaffe som det gjør hos meg
Er så veldig spent på om det blir nanuser på meg i nærmeste framtid. Ser ut til at det kan bli til jul uansett, ved hjelp av Linda W (som kan handle for meg på Aquamanias, og passe dem) og Inger Anne (som kan tranpotere de hit). Men så var det et innlegg fra E-Dahl i Lindas tråd som pekte mot en raskere løsning: de har nanus på Dahls og Ola skal opp til Trøndelag på søndag! Har sendt mail, og venter spent på svar...
Oh, lykke ;)
Titta inn i Trollskogen like etter fôring, for å se om jeg så cory-ynglene igjen. Og jo da, der dukket det opp to små. Men var ikke de ene mindre enn den andre, disse to er jo like store? Stirret på dem ei god stund, og plutselig dukket den lille opp! Så da er det 3 ;D
Nå er jeg like spent som en liten unge på bittelille julaften; det ser ut til at jeg får tak i nanuser på mandag! 13 stk, det var det vi ble enige om at var best, ikke sant Linda? ;D

Og så er det lek hos kampfiskene i dag! Kåre Conradi slynger seg rundt Lene der inne i hydrocotyle-virrvarret. Perla prøver å stjele egg ser jeg, men det vil Kåre definitivt ikke ha noe av...

Gunnar er standhaftig far, og her en hel drøss yngler fra dette kullet, og noen fra det forrige oppi flyteplantene. Det er 5-6 stk på kjøkkenet også fra første runde, men disse er mindre enn sine kull-søsken i Godteskåla.

Danser rundt på gulvet her jeg, så bra at det gikk i orden! Og av en eller annen grunn har jeg aldri hatt tull når jeg velger det antallet. Så moro! Også med alt det nye livet i karene dine :o)
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap