Tante Astrid´s undervannsverden (side 71)

Oj, selvfølgelig, klatrefisk! Hadde nesten glemt av de, men må innrømme at jeg ikke var klar over at det var så mange forskjellige arter av de. Har bare fått med meg den vanligste C. acutirostre og den har vært for stor til at jeg ble fristet.

Her var det deriomot et par mindre arter også, men antar at de er vanskelige å få tak i. Microctenopoma-artene var aldeles nydelige og akkurat passe størrelse også. Utrolig hva du vet Humunukuapuaa
Jeg får visst flere aha-opplevelser i dag. Har et prosjekt på gang her hvor jeg driver å lager en liste over hvor gamle fiskene til AF-medlemmer kan bli.

Legger stadig til nye arter her og plutselig i dag oppdager jeg mer av slektskapet artene i mellom. Hadde fått med meg at ildhale og labeo hadde samme 'fornavn', men at også Flying fox var en nær slektning oppdaget jeg først nå. Ikke rart at den har slik dårlig rykte på seg temperamentsmessig da, den slekter vel på slekta.

Nøkkelhullene fortsetter å småflørte. Er risting fra begge kanter innimellom og den ene drev på å grave i sanden i morges. Vet ikke hundre prosent om det er en av hvert kjønn så det hadde vært greit om de la egg bare for å få bekreftet akkurat det, men det er greit om de spiser kaviaren etterpå

Stjernedanioyngelen svømmer forresten fortsatt rundt i asia så Clotilde har nok gitt opp å få tak i den.
Det er Google og fishbase som vet! Jeg har bare nok vett nok til å bruke dem.

Man skal passe seg for bli lurt av Microctenopoma-artene. Det er ikke implisitt at fisken er liten selv om den er en Microctenopoma. Noen Microctenopomaer er større en Ctenopomaer. Det har mer med størrelse på skjell og bein og sånt å gjøre. Så har det blitt flyttet en del arter fra Ctenopoma til Microctenopoma, derfor ser det ut som det er flere slike i fiskebasen her på AF enn det egenlig er.
Ulike slektsnavn, men samme artsnavn = samme fisk (når det gjelder ctenopoma og microctenopom vel å merke).
Masse nydelige fisk der, ante ikke at det var så mange arter. Synd de sjelden er i salg.
Humunukuapuaa
Så har det blitt flyttet en del arter fra Ctenopoma til Microctenopoma, derfor ser det ut som det er flere slike i fiskebasen her på AF enn det egenlig er. Ulike slektsnavn, men samme artsnavn = samme fisk (når det gjelder ctenopoma og microctenopom vel å merke).

Kanskje du kan legge inn forslag til endringer i basen slik at dette blir korrekt?

Artikkelen Anabantoids of the Genera Ctenopoma and Microctenopoma by: Robert J. Goldstein nevner en reklassifisering i 1995.

De som holder på med fiskebasen vet sikker hvorfor artene er oppført dobbelt.
Opplysningene i fiskebasen kommer fra oss vanlige medlemmer. Vi legger inn forslag til endringer, gjerne med lenker til hvor vi har hentet opplysningene. Så går noen gjennom forslagene og godtar de om de virker relevante. Det sitter altså ingen egne eksperter og oppdaterer informasjon, informasjonen kommer fra oss Det er derfor det er viktig at de som finner feil i basen sier fra slik at det blir endret.
Ok, klipper og limer fra denne tråden da.

Det finnes ingen åpenbar mulighet for å legge inn forslag og slikt.
Du klikker bare på endre info når du er inne på selve arten i fiskebasen og fyller inn endringene på skjemaet som kommer opp. Gjelder det for eksempel sletting av profilen pga at samme fisken er registrert under to forskjellige navn så er det bare å skrive det i kommentarfeltet helt nederst og legge inn adressen til den siden du linket til som referanse.

Skjemaet sendes deretter inn til vurdering før endringene eventuellt blir registrert. Det kan ta litt tid, men det blir etterhvert
Takk for svar anngående sanden

Nå har jeg bestemt meg for 5stykk Otto ,trenger dyktige algespisere.

Du vet Astrid at jeg må kjøre 50mil eller få noen til å hente fisk for meg,og det er ikke bestandig så enkelt ¨få til. Så jeg lurer på hvor mye filteret kan tåle at jeg setter inn av fisk med en gang. Litt sånn delte meninger på dette,hva mener du?
Humunukuapuaa
derfor ser det ut som det er flere slike i fiskebasen her på AF enn det egenlig er.

Trekker dette tilbake. Ikke noe feil i basen.
Bluelight
Takk for svar anngående sanden:) Nå har jeg bestemt meg for 5stykk Otto ,trenger dyktige algespisere. Du vet Astrid at jeg må kjøre 50mil eller få noen til å hente fisk for meg,og det er ikke bestandig så enkelt ¨få til. Så jeg lurer på hvor mye filteret kan tåle at jeg setter inn av fisk med en gang. Litt sånn delte meninger på dette,hva mener du?

Nå var jeg så kjepphøy at jeg fortalte Tørrfisk at hun kunne sette inn 20 ildtetra med en gang om hun fulgte med nitritt og skiftet vann om det ble nødvendig. Det gikk ikke så bra :b (se her) Vet derfor ikke om jeg skal tørre å si noe jeg egentlig

Nå har du vel fisk i karet fra før, men filteret ditt har vel ikke stått mer enn litt over en måned om du registrerte karet da du satte det opp, så helt hundre prosent effektivt er det ikke riktig enda. Ville ihvertfall fulgt nøye med på nitritt-nivået og vært forberedt på å skifte vann om du setter inn en større mengde fisk. Etter fadesen hos Tørrfisk så anbefaler jeg nesten å ha en ammoniakk-test i beredskap også. Bedre føre vâr og alt det der

Om du lar være å mate et par dager etter at ny fisk kommer i karet så letter du overgangen for filteret. Det tar gjerne noen dager før filterbakteriene rekker å formere seg såpass at filteret kan takle større mengde avfall.

Otto er også litt ømfintlige, spesielt de første ukene, så akkurat når det gjelder de så synes jeg det holder med de fem på en gang. Sørg for å tilvenne de langsomt til det nye vannet, spesielt om det er lavere ph i akvariet enn i butikken (tips: sjekk ph i posen og i akvariet før tilvenning). De krever også god tilgang på mat til å begynne med og spesielt om det er lite alger av den myke typen i akvariet.

Vet ikke om det var til noen hjelp
Humunukuapuaa
[QUOTE=Humunukuapuaa]derfor ser det ut som det er flere slike i fiskebasen her på AF enn det egenlig er.

Trekker dette tilbake. Ikke noe feil i basen.
Sånn helt apropos innlegget mitt over her så er det en lettelse å se at det ikke er bare meg som tar feil av og til, selv om min tabbe tok liv akkurat den gangen
Er det ikke så at otto kun burde tilvennes godt innkjørte akvarier?? Fordi de er så ømfintlige, eller surrer jeg sammen forskjellige fisker nå?
Trodde jeg hadde fortalt deg at jeg har startet et til kar,på 98L . du vet det jeg skal ha kampfisk i. Det har bare stått i en uke,så det er enda 1mnd til jeg skal innføre fisk i det. Nå er det bare sand å planter. Det som er inkjørt er på 112l.

Nu ble jeg usikker på om Otto er rette fisken,vil ikke at noen skal stryke med
Kanskje som noen anfre sier hær at karret må være veldig godt innkjørt. Jeg kan vente med andre fisker sikker en god tre uker til om jeg først velger Otto. Huff det er bestandig så mye annet som må stemme. Til nå har jeg bare fått tak i nitritt test og ph. Dråpetest. Har bestilt men det ser ikke ut som det kommer,skal ta kontakt i dag meg nettbutikken.

Ja, otto bør egentlig inn sist siden de er litt ømfintlige av seg. En annen årsak er at nystartede kar har lite alger de kan beite på og at det da blir enda viktigere å mate de godt i starten. Det er jo ikke helt forenelig med et nystartet filter der man helst skal mate beskjedent.

Overlever ottoene de første ukene så virker de ganske robuste med unntak av raske fall i ph. Har mistet mange av mine, i flere omganger, i forbindelse med ph-dropp. Har bare to igjen nå og vurderer sterkt å utvide med noen flere. Liker de veldig godt.
Vent med Otocinclusene. Hvis du trenger noen til å ta unna alger til å begynne med så fungerer en liten eplesnegle vel så bra. Så start med en eplis og ta otoene etterhvert. Kanskje du til og med kan bruke ventetiden til bestille en art som ikke er så vanlig. F.eks. Otocinclus cocama.
Tusen takk for råd. Er så fint at man ikke går i fellen å kjøper fisk som trenger gode forhold med en gang Jeg skal vente med ottoene,var nydelig den nye typen Huff klarer ikke bestemme meg for første fisk (er). vingler jo hele tiden,nå vet jeg ikke om det blir kampfisk heller,siden den trenger så mye plass alene. jaja time will show. Har en ph på 7 som jeg målte nå. Skal lete i fiskebasen for ente gang.
Hvis du likevel skal ha snegle som algespiser vil jeg nok heller anbefale sebrasnegle, den jeg hadde var en raser på alger.
Enig med Galemor. Sebrasneglene er gode algespisere. Det samme med tigersnegl. I tillegg så er det den fordelen at de ikke er avhengig av hardt og alkalisk vann slik som eplesneglene er. De kan derfor holdes sammen med søramerikanere og andre bløtvannsfisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap