Lettere øvet nybegynner :) (side 71)

Ja de fester tungen til travere for at de ikke skal svelge den, det er jo en sikkerhets greie, men hestene kan fremdeles bevege tungen, den sitter ikke dønn fast. Da synes jeg det er verre hva slags bitt de bruker på hestene. Og i det hele tatt generell behandling av mange løpshester.

Faktisk er tredelte bitt og stang (bitt som er rett) med en bøy gode for hestene. Men hvis man ønsker å ri dressur er det best med et bitt som er delt, der kan man få et bitt som låser seg, slik at det beveger seg når man går på volte osv, mens når hesten går rett frem fungerer det som en stang med tungefrihet.
Hvis jeg ikke husker feil var det også rulle på midten.

Det var iallefal veldig lærerikt å stå der og høre på han de få minuttene jeg snakket med han. Følsomme hester som arabere og fullblodser burde ha veldig "soft" bitt. Det han viste frem var knapt noe jeg ville kalt for bitt. En silikonstang som var bøyelig. Med plastbeskyttere i enden.
Det går jo heldigvis også fremmover i hesteverden

men synes det er trist når man prøver det ene bittet etter det andre, skarpere og med kjettinger, lange stenger der tøylene festes osv, for å utøve makt over strie hester.
Lange stenger betyr ikke nødvendigvis et skarpere bitt, men at trykkpunktene kommer bak i nakken på hesten istedetfor i munnvikene.

Søke på jobb er veldig vanskelig når man ikke vet hva man burde søke på, fordi det egentlig ikke er noe som interesser veldig og er det noe som er interessant, så krever det gjerne en utdannelse jeg ikke har. :P
Lørdag var det totaltrenovering av akvariet til mor og far.
Bordet er absolutt ikke bygd for akvarie og bordet sèg nesten en cm lenger ned på midten.
Derfor ble bæringa forsterket med 2 tom 4 planker og en plate med plastbelegg, så nå er det mer akvarievennlig.

Jeg lempet en stor slange ut av verandadøra og satte ut røret på pumpa i slangen, dermed gikk den jobben av seg selv.
Fange fisk var ikke like lett, men det gikk greit.
De hvitprikk belastede neontetraene ble med Jrr hjem, de kan gå sammen med skilpaddene hans, da ikke skilpadder får hvitprikk.

De to paletthannene ble også med Jrr for å selges på auksjonen i Drammen søndag.
Mens jeg holdt på med fiskene fant jeg ut at det hadde blitt noe av viftingen til ancistrus hannen. Selv om jeg ikke så noe inne i hulen når jeg løftet den forsiktig ut.
Men er vel ikke mange ynglene likevel, sett 3 på det meste og da var den ene død.

Det var helsikkes tung å bære akvariet på 200 liter alene, selv om alt av vann og sand var fjernet, men det gikk. Selvfølgelig kom Jrr like etter jeg hadde satt akvariet tilbake på plass og begynt fylle oppi med sand. :P

Det ble rimelig tomt da jeg pakket mesteparten av plantene i poser for salg på auksjonen, kun noen få sverdplanter og cryptocoryne igjen.
Helt fornøyd med det nye oppsettet er jeg ikke, men håper jeg blir det med tiden likevel.
Viste seg jo at elvegrusen ikke hadde blitt helt fjernet når det ble fylt på med rådasand, derfor er det nå en skikkelig blandings.

Søndag opprant med auksjon, snille Jrr kjørte helt til Stokke for hente meg, noe som er stikk motsatt av Drammen når man kjører fra Horten.
Plantene gikk for en god pris, var helt greit at budene begynte på 50kr, så slipper noen og føle seg snydt.
Det var tydeligvis noen som skulle legge ned eller skifte ut innholdet i akvariene sine, for selger nr 27 hadde flere tonn med malawi og en del L-maller (som jeg la merke til), så der var det virkelig noen som gjorde seg et varp eller fler. Jeg skulle ønske jeg hadde mer kunnskap om de forskjellige artene, slik at jeg evnt kunne kjøpt jeg å.

Fremdeles litt snurt på meg selv fordi jeg lot weitsmani tetra/ rovtetra glippe, jeg kunne jo bydd litt mer, men jeg måtte være fornuftig, har man ikke plass, så er det dårlig gjort mot fiskene og skulle trykke dem oppi et selskapskarr.
Iallefal når fiskene er såpass spesielle.

Men jeg gjorde noen kupp og kom hjem med flotte planter, dessuten angola barbe, når noen er så dumme at de ikke kjøper de fiskene, så selvfølgelig tar jeg dem om jeg får dem for kun 50 kr. O.o
De var noe usikre når de ble sluppet oppi akvariet, men så fort jeg foret glemte de at de var stimfisk og i fremmede omgivelser.
Da var det intens matjakt sammen med alle andre fisk.
Redde?? Nei.

Etter at maten var fortært og forsikret om at det ikke fantes noe mer ett eller annet sted, slo de seg sammen med gullbarbene, tydelig at de vet at de hører til samme familie/ slekt, eller hva man skal si.

De flotte plantene jeg også fikk tak i til minstepris gjorde seg i det "tomme" akvariet. Jeg var utrolig fornøyd etter auksjonen og satt på med en god venn fra Larvik hjem, så slapp Jrr og ta hele den turen nedom Stokke igjen.

En begivenhetsrik helg med andre ord.
Mine foreldre befant seg i Danmark og derfor jeg benyttet muligheten til å overraske litt.
Det hørtes ut som litt av ei helg ja ;D
Hellu vennen

Jeg er jo ikke helt bak mål da! Klabert jeg kommer når du er ferdig med de tunge løfta vøtt

Håper det ble bra og at ho mor ikke fløy helt i taket av ominnredninga av akvariet hennes uten å spørre først
Hvis du får problemer, så får du bare skylde på meg Tar "støyten" for deg jeg vøtt

Det var nok Bendik fra Larvik klubben som tømte malawi karra sine for å begynne med noe annet

Sjøl hadde jeg kun med salte fisker og noen koraller til den salte delen av auksjonen. Fikk vel ikke helt den store uttellinga av mine objekter, men forhåpentligvis ble de som handlet fornøyd.

You win some, you lose some.

Sånn er det bare på Maratonauksjoner. Fikk jo rydda plass i annlegget nede i kjelleren til sendinga fra TMC på onsdag da

Gleder meg villt å hemningsløst til å pakke ut den salte sendinga kan du trygt si

Du behøver aldri å be meg om å komme å hente deg når det trengs, jeg gjør jo det mer enn gjerne vøtt Skal vi noen plass så blir du hentet, sånn er det bare.

Gikk jo glipp av noen ferske objekter jeg også, men jeg fikk da med meg en sånn malaysisk bladfisk sak da, sånn helt uten å tenke over det der og da Trur jeg må få et større karr til den ganske snart. Hadde ikke noe annet ledig enn en 12 liter for hånden, men jeg lover at han skal få bedre plass snart da

Det blei jo med en plantepose og en digital Ph måler uten medfølgende bruksanvisning selvsagt

Mvh Jan Rune aka jrr
He he ja regnet egentlig ikke med at du kom før noe senere, men lurte faktisk på å ringe før jeg begynte med løfting nummer 2.
Hadde en følelse av at du var i nærheten og selvfølgelig, 5 min etter jobben var gjort banket det på vinduet. ;D

Mamma har faktisk ikke nevnt noe spesielt, verken at hun synes det ser bra eller dårlig ut, hun prøver bare å få se malleungene. Det tar nok en tid før de er store nok til å vise seg åpentlyst.
Er jo fordi jeg rotet oppi der som gjorde at jeg faktisk fikk se dem.

Jeg håper å få overtalt mine foreldre til å få lov til å sette opp reol, slik at jeg kan drive med litt avl.
Jeg hinter forsiktig, men det er vel faktisk pappa som er mest imot akkurat det, han er vel redd dette også skal bli en ekstra jobb for han eller at min mor som er ubehandlet samler, skal få dilla på dette også.

For tiden er huset fylt med planter bare fordi....
Hun strikker og hamstrer derfor garn, samme med stoffer, for hun skulle jo en gang begynne å veve og hadde satt opp en svær gammel vev som fylte et helt rom. Men det ble aldri noe av og veven står nå i biter for henting. Hvis den noen gang blir hentet da. :P

Sånn er det med alt hun foretar seg, veldig iver som dabber av, men alt hamstres inn og beholdes til hun kanskje skal ta det frem igjen om en 10 års tid og nåde oss om vi våger og benytte noen av tingene hun har spart opp uten å få klarsignal først..... O.o

Men det ligger vel igjen fra gammelt av, når det skulle hamstres og spares.
Dessuten ble hun mor som 18 åring og alenemor like etter, så hun har lissom aldri hatt muligheten til å ha noe for seg selv.
Vi er jo tross alt 4 søsken.

Jeg så også en reol til salgs med alt utstyr i Holmestrand...... Ikke for gal pris heller. 85 litere er jo også en grei størrelse, selv om jeg kunne foretrukket noe mindre. 60 - 70 liter med litt spesielle mål kanskje.
Mamma er åpen for reol, men pappa sier nei.
Jeg skjønner han litt, men likevel ikke. Min oldefar, hans morfar, Engelhardt Lind, var en kjent akvarist i Danmark.

Det er så mye rart jeg først får vite om min danske slekt nå i voksen alder. Min farfar var anleggsgartner, jeg viste ikke helt hva han drev med, men han likte planter og hagen hans var utrolig fin.
De bodde på det gamle bryggeriet, som nå er revet og farfra dyrket champinjong. Det var sånn de kom til norge, for farfar ble tilbudt jobben som champinjong dyrker, gjennom en som var svært imponert av hans hage/ de jobber han hadde utført i Danmark.

Nå har jeg tenkt til å utdanne meg som anleggsgartner og jeg skulle ønske farfar fremdeles levde, slik at jeg kunne fått en bedre kontakt med han enn vi hadde. Jeg var så ung da han levde.

Men jeg kan iallefal vise det jeg fant om farmors far, til farmor, da blir hun nok glad.
Det er synd at jeg ikke stikker innom oftere, jeg burde begynne med det.
Det er bare at hun prater så mye at det er vanskelig å få gått. *sikkert flere som kjenner til denne typen*

Jo også har jeg lagt ut en annonse om at jeg kan tenke meg å kjøpe hypancistrus sp L- 201 eller hypancistrus contradens.
Så hvis noen kjenner noen. *hint hint* ;D

Imorgen er det oslo og møte i klubben der, 18 mars er det auksjon i porsgrunn. *Glede meg*
Mysteriet humunuku
Igår var det møte i oslo akvarieklubb og Jrr var foredragsholder. Så da ble det til at jeg ble med da vettu, måtte jo holde Jrr med selskap i bilen, dessuten hadde vi planer om å stikke innom noen dyrebutikker, desverre var det fremdeles kø og etter å sittet i kø i 45 min, så rakk vi kun dyrego i city.
Deretter var det mat på lett & mett, helt grei plass for de som liker kebab og sånn.

Da begynte klokka og nærme seg møte tid og en små stresset sjåfør (les Jrr), kjørte planløst rundt i denne labyrinten av blokker, fordi gps'en ikke kunne få et signal. :P
Ja ja vi kom da ut til slutt og kom bare 15 min forsinket.
Viser seg at oak ikke er som klubbene videre sørover, hvor man gjerne dukker opp ca når møtetiden starter og bruker halvtime eller mer på å skravle før man i det hele tatt får begynt.
Landelivet vs bylivet.

Her satt de som tente lys og ventet pent, ble litt flau over forsinkelsen vår, men det gikk da greit likevel.
*Bønder i byen* ;D

Etter foredraget var det pause med loddsalg og deretter trekking. Dærsken å mye fint det er mulig å få der, men siden jeg vinner så sjeldent at det ikke lønner seg, sparer jeg like så godt pengene og kjøper det i butikk (på nett).

Det var en heldig vinner som stakk av med hovedprisen, et nanoakvariet til saltvann.
Dessuten slo de forrige rekord på salg av lotteri.

Etter lotteritrekning var det auksjon, en ting er sikkert, man tjener ikke penger på å selge på en sånn liten auksjon, men så kjekt for unge å kunne skaffe seg en perle billig.
Vet iallefal en som er meget fornøyd med gårdsdagen.

Jeg klarte og sitte på hendene mine og bøy kun to ganger, en gang var jeg for sen og den andre gangen begynte jeg budet og ga meg så fort de andre begynte og by.
Jeg trenger jo egentlig ikke ennå et akvarie lissom. :P

Men så, når møtet endelig var ferdig, da hadde jeg fått til en avtale med Humunuku om besøke han.
Endelig, hvor mange ganger har jeg ikke tenkt på å skulle reise til oslo kun for å titte på den mystiske leiligheten man ikke finner bilder av....

De fleste har vel dannet seg et bilde av hvordan det ser ut i denne mystifistiske leiligheten.
Et bilde i hodet mitt er en hybelleilighet hvor 5 liters akvarier er stablet oppå alt av ledig plass og ut over stuebordet, kjøkken osv.
Der ble jeg overrasket.

Og mer skal jeg ikke si før jeg har fått lov av Humunuku, for jeg kan jo ikke ødelegge mystikken. ;D

Ellers er jo denne mannen et vandrende bibliotek, hans interesse er mikrofisk og betta arter. Hans overgrodde minibiotoper skal ikke røres for mye med, han har ikke akvariene for utseendes skyld, men for hold og dretting av fiskene. Liker fiskene surt vann, så går de i surt vann.

Humunuku er glad i å prate, det vet alle som kjenner han, mannen sitter med masse informasjon han gjerne deler med den/de som er interessert. Igår var jeg kjempevåken, eller overtrøtt var kanskje bedre forklart, Sånn som unger blir når de blir overtrøtte, superhyper, øyne store som tinntallerkner og helt i hundre. Vi reiste ikke fra Humunuku før midnatt iallefal.

Endte med at jeg tok over kjøringen så fort vi var ute av oslo, ved lierbyen, slik at den "eldre" skulle få slappe av siden han skulle tidligere opp en meg og måtte kjøre hjem fra meg før han kunne legge seg.
Men det ble vel ikke mye søvn, jeg har det med å skravle med meg selv og iallefal når det er noen andre i nærheten. Så vi ble jo skravlende alikevel, men han kunne i det minste lukke øynene og ikke følge med på veien da.

Deilig bil hans skyggeside* har kjøpt, *les ekskone.
2006 modell mener jeg det var, toyota, for meg som er vant med en tidlig 90mod mitshubitshi turbodiesel (traktorhybrid). Så var denne utrolig lett på både gass og clutch, noe jeg ikke var helt vant med. Men deilig var det, savnet cruisecontroll der vi lå på tom E18 i natta da.

Jeg elsker å kjøre sånn på natta hvor veiene er tømt for bil og folk, hvor jeg kan kjøre bare for meg selv. Da føler jeg det som jeg eier verden. Tidlig søndag morgen gir noe av samme følelsen.

Verden sover, alene med meg selv.
Konge over gata, alene med meg selv.
Verdens skjønnhet beskuer jeg, alene med meg selv.
Fuglenes kvitring, stillhet, alene med meg selv.
Gata opp og gate ned, alene med meg selv.
En katt krysser gata rolig, halen er rett i været, den føler som meg.
Konge i verden, alene med meg selv.
Sol som våkner, titter frem, farger himmelen.

Alene med meg selv, men ikke ensom.

Da jeg kom opp i garasjen ble jeg møtt av en katt og lyset på i akvariene, klokka viste 2 på natten. Vinduet på rommet hadde stått oppe hele dagen, det var kjølig og frisk luft.
Hive katten ut og krype til sengs, hyperheten hadde roet seg ned gjennom kveldsstellet, nå kom trøttheten sigende. Så sov jeg.

Våknet av meg selv klokken 6 ca, en bakende som komanderte å bli plassert på en porselensring, ellers........ gjorde kort prossess med kosetiden. Når man må kle på seg for å gå på do er det ingen grunn til å håpe på å få sove noe mer.
Ute var det lyst og fuglene sang, et kjølig drag i luften, men en knallblå himmel lovet strålende sol senere.
Ingen grunn til å sove mer nei.

Tidlig på'n, vaske håret, lage frokost, lage matpakke og slappe av hele tiden. Deilig.
Fiskene skal få lov til å sove lenge idag, satte ikke på lyset når jeg gikk. De får dessuten lys inn fra vinduene en kort stund på denne tiden likevel.
Algebelegg på glasset, hva gjør vel det?

Denne dagen tror jeg blir fin, håper det blir like flott imorgen når jeg skal i stallen. Da vil jeg ri laaaang tur. Skritte på tur i flere timer kanskje.

Søndag kommer kanskje Jrr over, så skal vi jobbe med foredraget hans, det trenger å pusses på.
Akvariene kan få et vannbytte også, slamsuge karret til galaxyene og skifte ut litt av det sure vannet til coryene. Kanskje jeg fikser litt oppi der også, tar ut bakgrunnen og setter en sugekopp i rota og så den ikke skal skli, fester den i bakruta og voila

Karret jeg har prøvd og kjøre inn med salmiakk har jeg nok vært litt for heftig på "dæsjane" mine, nå lukter det sterkt salmiakk derfra, ja ja, hvis jeg lar det stå så skjer det vel noe, men hvis jeg demper* det litt og hiver oppi noe natron, så kanskje det også hjelper?
(*bytter vann)
Ikke har jeg giddi å teste i det akvariet, det står der med substrat og ei pumpe hengende på kanten, en dæsj salmiakk om dagen og ja..... ;D

Denne helga tror jeg blir FIN
"Mysteriet humunuku"..........

Artig, var akkurat inne på hans personlige tråd, og tenkte at her var det på tide med oppdateringer!!! Sitter på mye kunnskap denne mannen, og å besøke han måtte være artig

MVH Pål
Det var veldig artig, dette er en man lærer noe av hele tiden.
Dette er også en person man blir glad av å være i nærheten av, hans engasjement er smittende.
Denne helga var litt kort, skulle gjerne hatt en ekstra dag.
Lørdag var jeg i stallen hele dagen, det var deilig, men ble fryktelig kaldt på slutten.
På vei hjem derfra ble jeg mint på at jeg skulle sitte barnevakt og når de evnt kunne plukke meg opp. :P
Jeg som bare ville synke ned i et varmt bad og sova, var så trøtt og deilig sliten at jeg sovnet på gulvet mens jeg skiftet.

Vel fikk tatt et kjept bad og følte meg bedre, barnevakten gikk greit. Vi tok det med ro og han la seg vel en time senere enn han egentlig pleier. Men mens jeg leste snudde han bare ryggen til og var borte.
Så la jeg meg like så godt jeg å.

Søndag bare forsvant, tida gikk uten at jeg fikk det helt med meg. Kroppen var treig og sløv. Været hjalp jo heller ikke så mye på.

Jrr kom og hentet meg, så vi fikk jobbet litt med foredraget om nanoakvarier. Jobbet litt mer på det etter han hadde reist.
Men fikk ikke tid til vannbytter på akvariene, så skulle gjerne hatt en dag til. Så jeg kunne sovet litt lenger, ryddet i leiligheten, skiftet vann på akvariene osv.

Men vært en fin helg da.
Vente og vente, noe jeg ikke er veldig flink til. :P
Tålmodighet er en dyd.

Jeg håper jeg får svar imorgen ang lærlingeplass vs skole og kombinasjon mellom disse. Jeg vil jeg vil ut i arbeid nå.

Får heller komme meg hjem og ta det etterlengtede vannbytte hos fiskene mine, dessuten shine glassene for bilder til foredrag.
Hellu vennen

Nå blir det Total Aquarium makeover til jeg kommer imorra for å ta noen bilder

Eller forresten, du er flinkere enn meg til å ta bilder

Vi sees imorgen da

Mvh jrr
Huff sist mnd var jeg litt vill og gal, det føltes som jeg hadde penger nok, men plutselig har de forsvunnet likevel.
Det fant jeg først ut etter at jeg hadde kjøpt meg iphone som jeg betalte med mastercard.

Men nå har vi da endelig fått nett i hus, så da kan det surfes mye.

Noen fimer jeg burde laste ned?
Kom gjerne med tips til gode filmer. ;D

Men nå får jeg vel begynne og bære vann, må fylle opp den ene 25liters dunken iallefal før jeg starter.
Det er like vanskelig å fine riktig lærlingeplass som det er å finne arbeidsplass. Selvfølgelig kan man jo bare gripe tak i det som er ledig, men man vil jo helst finne en plass man lærer masse og trives i.

Helst en plass som driver med det du ønsker å lære om og drive med videre.

TTT ting tar tid, jeg har ikke så mye tid lenger. Denne uka, deretter 2 uker til på kurset.
Jeg satser på å ha lærlingeplass innen den tiden . ;D

Men hvis noen kjenner en anleggsgartnerplass som trenger lærlinger, så si ifra.
Eventuelt be dem se på SoAsenter.no sine sider om det å være lærlingeplass osv.
Tirsdag fant jeg den ene angola barbehunnen flytende opp ned i overflaten. Det rare er at det var den fine hunnen som døde, den tynne er der fremdeles og har ikke lagt på seg nevneverdig.
Kanskje det er parasitter på ferde.

Jrr kom jo med en gul fisk som var nesten hvit, har ikke sett den etter den ble sluppet ut, forhåpentligvis har den kom til hekter igjen og skjuler seg bare.

Vanskelig å få sove når kattene begynner dagen klokka 5 på morran. :P
Neida etter en bedre kikk så jeg den fisken Jrr kom med død under den ene rota, får prøve å få den ut.
Aldri moro og finne død fisk.

Mine fisker derimot trives som fisken i vannet, galaxyene er fine og runde, habrosusene mopper rundt på vanlig corydoras vis.
De 8 borarasene jeg fikk av Jrr er det kun 7 igjen, men de er i fin form

Sullene virker ok, men jeg må få kjøpt noe mineraler for skallene deres.
Reker er også noe jeg ønsker, har kun de 4 krystallene fra Jrr, vil ha flere vettu.

Først og fremst må jeg fokusere på jobb og utdanning, kjenner det skjer mye mer enn jeg føler for. Uten bil blir man tidshandikappet, med mindre man stresser rundt for å rekke forskjellige busser.
Mister man en tar det plutselig halv time vekk på venting, da kan jeg like så godt gå. :P
Ja ja fin trim, også er det så pent med hvite greiner på trærne sånn nå en siste gang.
Deilig å ha skikkelig fottøy å bare kunne trave frem så slapsen spruter

Fremdeles ikke noe nytt simkort fra Telenor, jeg trenger jo et lite et for å bruke iphonen min, men den som venter på noe godt... gleder seg bare enda mer.
Ringer imorgen og spør hva som skjer jeg, for abonnementet har de klart å forandre.

Ellers har jeg vært på møte i drammen idag med Jrr (såklart), han kom innom her med den fineste seilfinnehannen jeg noengang har sett og to like flotte hunner, så nå venter jeg bare spent på barn.

Vi dro jo til drammen fordi det skulle være foredrag om oppdrett, desverre slet foredragsholder med noe halsgreier, så det ble en kort versjon om killi som stuper.
Altså stuper ned i boksen med torv og legger egg.

Det var en liten auksjon og siden en "tulling" skal slutte med ferskvann og begynne med det salte, så var det flere ting han hadde med.
Jeg fikk en åpnet boks med spirulina wafers for en 50lapp, veldig fornøyd med det, varer lenge på 4 små sugemaller det.

Men det MÅ melde seg på 10-15 stykker til for tur til Gøteborg den 24 mars, ellers blir turen avlyst også i år.
Siden de tar ferga fra Sandefjord over, så kan de på denne siden fint henge seg på. Vi kan møte dem på kopstadkrysset og sikkert ved ferga. Det kan man forhøre seg om.

Dette er en kosetur, vi skravler og koser oss som bare det og er jeg heldig finner jeg kanskje noen firefota padlereker igjen, men bare noen krystaller holder lenge.

Skakke ha så mye siden kontoen står på null.
Hellu vennen!

Leit med den L-144 damen da

Vi får håpe mor liker de seilfinnemollyene hu fikk, bedre

Vi hadde en fin tur til Drammen idag da. Lenge siden jeg har vært på akvariemøte der nå. Vurderer å bli medlem der igjen etterhvert. Selv om foredragsholder var litt rusten i halsen så var det jo et hygglig møte med mange fremmøtte.

Håper selfølgelig at folk kjenner sin besøkelsestid og blir med på bussturen til Gøteborg den 24. Mars.

Veldig fornøyd med at Anne hadde lyst til å kjøre hjemover, selvsagt glemte jeg jo at vi skulle ha svingt innom Allan og Saltvannshobby i Sande for en kjapp handletur

Får ta det en annen dag istedet.

Nå er det strax natti, natt her

Mvh JRR
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap