Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 71)

Superstressa, forestillingsskjorta har gått i vranglås i mangel på satengbånd og arbeidsro, det blir ikke tid til å skifte fra kardinalfarge til musketerfarge og det må lages sort kappe i en fei og det aner jeg jo ikke hvordan man gjør men finner det sikkert ut. På vei tilbake fra kappestoffjakt måtte jeg jo innom Dahls en tur, det er ikke mange gammeldagse stoffsjapper igjen, en av dem ligger i Moss heldigvis.

Thor hadde plukket med seg litt smågodt til meg fra en elv i Uruguay bless him, og jeg må notere ned navnene med en gang. Plantene bærer preg av noen dager i pose før noen timer på flyet, men jeg skal få tatt bilder i morgen håper jeg. Kjempespennende! Det lå en bitteliten bit av noe helt annet innimellom der, det ble ikke noe mindre spennede kjente jeg. Har tolvliter ferdigsilikonert, må få den opp og gå i morgen men innkjørt filter, masse lys og næringssubstrat. Supergøy alt sammen! Pust inn - pust ut..

Det var en Micranthemum av ukjent merke, en Potamogeton og en usedvanlig vakker Eleocharis som ligner på vivipara. I tillegg slepte jeg med meg noen Cryptocoryner, petchi og affinis var det vel?

Det jeg ikke kom hjem med var nyfangede Corydoras paleatus som så helt annerledes ut enn de hjemmeavlede, og som stimer med en Otto som har tatt nøyaktig samme møntster og som jeg helt har glemt hva heter. Det var bare sååå kult!

Tortur, tortur, har kar og svamper og veeeldig lite tålmodighet. To uker til nå, så braker forestillingen løs enten skjorter og kapper er ferdige eller ikke. Tre uker til, så er Pippi over uansett hvilke kostymer man har klekt ut. Fire uker til, så har man livet sitt tilbake. Det blir veldig godt kjenner jeg ;o)

Litt postkasseflying blir det også, 1001 billetter solgt, så løp og kjøp!
[External Image]
Du må huske å puste ja Linda! Blir helt svett på dine vegne jeg

Blir spennende å høre/se mer om de plantene...
Viltfangede planter fra uruguay
12-liter med HMF og hvit flodsand satt opp i full fart for å se om disse skjønnhetene fra Uruguay lar seg redde
[External Image]

Potamogetontupp uten rotanlegg, litt optimist må man være
[External Image]

Potamogeton, røttene ser fine ut, krysser fingrene
[External Image]

En mystisk liten kvast av noe merkelig. Hadde antydning til rot...
[External Image]

Micranthemum, den skyter nye skudd her!
[External Image]

Eleocharis, det er røtter på "paraplyene". Står litt langt bak og det er natten ;o)
[External Image]
Det var spennende planter ja! Og hos deg er de garantert i de beste hender ;D
Så spennende!! Disse plantene er nok i de beste hender :0)
Den hvite flodsanden var fiiiin!! Hvor får jeg kjøpt slik sand?? Etter å ha sett den hvite fiiine så lurer jeg virkelig på den sorte jeg har bestilt... Uff, nå ble jeg i tvil...

Har lånt oppskriften din på middelalder polish og lagt inn i kjærringråd lista mi (Du finner den på side 9). Hvis du ikke liker det så si i fra, så skal jeg fjerne den. Takk for tips om Torky, skal helt klart prøves :0)

-Kamilla-
Den hvite flodsanden var fiiiin!! Hvor får jeg kjøpt slik sand?? Etter å ha sett den hvite fiiine så lurer jeg virkelig på den sorte jeg har bestilt... Uff, nå ble jeg i tvil...

Den er i fineste laget Kamilla, så ikke (for)tvil! Kjøpte den hos Dahls Dyrerike, den finnes i flere grovhetsgrader. Kommer fra Akudim i danmark og heter "15069 Lys flodsand". I Juwelen har jeg tre grovhetsgrader, fra 0,5-2mm, skal forsøke å skrike meg til at de tar den inn igjen, for det forsvinner liksom litt med rengjøring og ettersom nærinssubstratet blir borte...

I småkarene har jeg støv, 0,1-0,5 mm, kun brukbart til nano uten filter eller med HMF. 12 liter er jo ikke nano en gang, hoverpoenget i dem er god stiklingsvekst, og hvitt reflekterer lyset best ;o)

Helt sikker på at sort er tingen for deg, med reker og irrgrønn mose blir det helt sikkert vakkert! Leter etter det selv jeg, vil ikke ha samme farge i alle kar tror jeg, og har et L-mallekar kvernende i hjernen...

Oppskriftslån er helt greit, flott å samle alle disse greiene ett sted! Har notert den i tråden Reol i tre? også, den hørte liksom hjemme der. I fall Sigmund ikke har oppdaget det la jeg inn byggebeskrivelsen hans der også. Uten å spørre først...
Det er som kjent lettere å få tilgivelse enn tillatelse, men i dette tilfelle får du begge deler.

Det eneste er at jeg, hvis jeg skulle ha f.eks. 112 litere, ville gått opp en dimensjon på de langsgående bjelkene under hyllene. Trenger litt mer stivhet. Liggeunderlag, som jeg bruker, fanger opp, så for meg er det problemfritt.
Takk Sigmund! Da legger jeg det tipset også inn i tråden :o)
Linda W
Den er i fineste laget [B]Kamilla[/B], så ikke (for)tvil! Helt sikker på at sort er tingen for deg, med reker og irrgrønn mose blir det helt sikkert vakkert!

Ja, jo.... Du har helt rett i det :0) Takk for at du snakker meg ned på jorden igjen!! Er jo sååå mye fint og den hvite sanden falt jeg pladask for!! Jeg lar fornuften fange meg og det blir svart grus. Kanskje hvitt blir for lyst, sånn at rekene ikke farger skikkelig ut og bare gjemmer seg? Sort grus og irrgrønn mose skal bli ;0) Men den hvite lagres i minnet og kanskje en dag kan jeg sette opp ett hvitt kar med hvit sand...

Noen gode plantetips til reke kar? Vurderer sterkt ferskvanns tang, har du av den? Fornøyd? Tenker å ha den helt fremme i karet.

-Kamilla-
Noen gode plantetips til reke kar? Vurderer sterkt ferskvanns tang, har du av den? Fornøyd? Tenker å ha den helt fremme i karet.

Fikk en god håndfull ferskvannstang av Sissimor, den tok fort over 12-literen og står nå i en toliters mugge i vinduskarmen. Ufattelig vakker spør du meg, og den bobler med bare et par dråper Carbo i vannet! Legger den ikke over i rekekar før plasseringen er endelig, men du verden som jeg gleder meg til røde reker som tenker på sitt inni den! Fikk påfuglmose av Marita, den var ikke spesielt ulekker den heller. SAEne spiste den halvt ihjel, men den ser ut til å komme til hektene igjen nå heldigvis...

Ellers er alle planter rekeplanter egentlig, men jeg har inntrykk av at de synes mose er gøyest. Det finnes så mye fint at det hadde vært moro med et rent mosekar, kanskje bare med noen spennende bregner som kontrast, sjekk denne lista for eksempel...

En advarsel du sikkert har fått med deg allerede: Ha alltid nye planter i karantene, og vær spesielt oppmerksom på butikkplanter når det gjelder reker. Mange har jo overvannsform og kan være behandlet med nokså giftige greier. Vent med å plante inn nye til de har visnet fra seg og kommet med ny vekst...
Tusen takk!! Da må det jo bli ferskvanns tang, og jeg fant mose som jeg vil ha inne på den linken du la ut :0) Helt supert!!
ferskvannstang er en veldig takknemlig plante ,vokser og gror uten spesielt godt lys eller plantenæring.Hos meg gror den overalt og rekene er veldig fornøyd med den

Har forresten masse av den i kjøkkenkaret hvor noen av de grønne laserne bor for tiden og de elsker å suse under ,over og igjennom denne
Helt off topic, dagene fram til premiere mandag er akkurat sånn. Off topic...

Kappen jeg har stridd med ble for vanskelig i bruk når sekundene teller og kan heldigvis legges på is til en senere anledning, men skjorta funket...

[External Image]

Primærsnitt med forviklinger...
[External Image]

Fikk en koselig pause i dag da, Elisabeth og Ole får en avsporet akvarist back on track for en stakket stund. De har C142, da deler vi gruppene og bytter litt for å se om det blir gøy. Enda mer å glede seg til! Godt de ringte, jeg tør ikke stikke innom butikken, det har kommet både fisk og planter nå igjen. Og to storauksjoner denne helgen, flere i vente, kunne de ikke vente til over påske liksom?

Kommer heldigvis flere dager, det er forbløffende hvor lite man får unna når man ikke får puste. Tre dager til premiere...
Hei Linda. Vet at du har skrevet en eller annen plass på forumet at Happy-Life Easy Carbo fåes kjøpt i Norge. Har du en link til meg eller? Jeg sliter med penselalger og samtidig dårlig plantevekst og vurderer å prøve dette middelet..
Etter nærmere undersøkelser finner jeg ut at det er to forskjellige produsenter av Carbo og EasyCarbo. Tror du de hjelper mot penselalger? Vet du om det er forskjell på de to?
Håper at premieren i dag ble en braksuksess!
Takk Sigmund, det ble den i alle fall for oss som var der! Opphavsmennene fra Nedreland var også fornøyd. Fantastisk flinke var de. Nå er vi spente på kritikken :o)

Tok noe sånt som 600 bilder på generalprøven, de kan jeg jo ikke dele uten å bli saksøkt. Men kjæresten min må det være lov til å legge inn skrytebilde av, her som Jussac i kardinalens livgarde. Uten blits selvfølgelig, det kan man jo ikke plage skuespillere med når det knipses i et sinnsykt tempo, så den hjemmelagde hatten synes ikke spesielt godt...
[External Image]

Jeg har også funnet to produsenter av carbo Anna U, HappyLife og Easy. Har brukt begge (med samme forsiktighet, overdosering er bare helt supertrist for filterbakterier) og tror ikke det er rare forskjellen, du finner HappyLife hos Aquamanias og Webzoo, og EasyLife hos AquaristikShop. I det karet jeg plages med penselalger hvis strømmen er for sterk plages jeg med penselalger selv om jeg er flink og tilsetter Carbo daglig :o)
Åh, nå ble jeg nervøs nå. VG vil ha bildene mine! Det tror jeg jo ikke kommer til å gå så bra, kan ikke et pip om avisbilderedigering eller redigering i det hele tatt egentlig, men hadde omløp nok til å lese meg opp såpass at jeg tok bildene i RAW. Får bare sende dem uten innblanding og håpe det beste. Svaret kommer i VG onsdag, da trykkes artikkelen om Joakim Ousdal som spiller d'Artagnan...

On topic igjen - sliter litt med 160-literen. Det flotte mosegrodde utsuget har en tendens til å synke litt dypt på grunn av vekten, så nå har jeg plutselig for lite sirkulasjon. Legg til en eplesnegle som har takket for følget i smug og det blir vannskift, vannskift og vannskift framover. De gledelige nyhetene er at en av de "viltfangede" plantene ser ut til å stortrives og at pandaene har blitt fler nå igjen. Snart roer vel musketeringen seg etterhvert så man kan få et slags liv ;o)
Klart de vil ha bildene dine Linda; du er jo så flink
Plussmedlem
Har tatt en del bilder for aviser opp gjennom. De er ikke de mest kresne bare bildene er skarpe og fine. Jeg har kun brukt jpeg.
I litt større og personlige reportasjer er de mer kresne på kvalitet, setting og det meste, men da bruker de også sine egne fotografer....
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap