Mine akvarier og sånt (side 72)

Jeg har fundert på dette med sjokoladeguramiene i hele dag, for å se om jeg kan klare å skvise dem inn noe sted, men nope, ikke sjans

Men nå har jeg jo joinet Avon i dag, og da blir det forhåpentligvis litt mer penger på konto etter hvert, og da kan jeg jo kjøpe en 50 liter til

Vår er deilig ja, men vinteren er deilig den og. Den er litt for kald og det blir mørkt litt for tidlig, men vi slipper maur og edderkopper og andre ekle insekter.

Sommeren er deilig og varm, men kjøkkenet må være strøkent; en eneste liten brødsmule og vi blir invadert av maur, vi har digre edderkopper som lager 2-3 meter lange spindelvev tvers over gangveiene og jeg får sånn noia for dem at jeg ikke kan gå tur med mindre det er midt på dagen slik at jeg ser dem, for å ikke snakke om mengden mygg da...

Jeg liker både sommer og vinter, don't get me wrong, men begge har både fordeler og ulemper
Jeg tror ikke vi nordboere helt ser for oss hva det virkelig vil si å bo der klimaet er mye varmere enn her. Drømmen om det blir fort naiv og veldig idyllisk Jeg har lenge drømt om å få tatt en tur i regnskogen, langt oppi tretoppene.. Min samboer har tatt denne turen og kan jo fortelle meg om alt det andre som bor der enn akkurat det jeg har lyst å oppleve. INSEKTER -masse insekter som vi nordboere ikke kan forestille oss! He he, jeg tror jeg hadde fått fullstendig noia...
Hvordan tar du vannbytter i kar med skumreder i Marianne? Både Lois og Tulle har lekt igjen og Daniel og Tupsi har også lekt og har et fint skumrede. Men har egentlig vannbyttedag i de små kara i dag men er det så lurt.? )
Har ikke vært her inne så mye den siste uka, så jeg så ikke spørsmålet før nå...

Vannbytter regnes som fy-fy for yngel under tre uker, så nei jeg ville ikke tatt noe vannbytte der før skumredet er oppløst og yngelen er så store at du kan unngå dem med slamsugeren.

Men det skal være nevnt at jeg en gang tok vannbytte i smaragdinakaret mens hannen hadde skumrede med egg i. Det gjorde jeg kun fordi de lekte med 2-3 ukers mellomrom, og til slutt måtte jeg bare ta et vannbytte, og da var det ca to måneder siden siste... Men de led ingen nød av den grunn da, så det går fint an å hoppe over et vannbytte eller to
Var på dyrebutikken for en liten stund siden, og eieren fortalte meg at reflektorene endelig hadde kommet inn. Yay, tenkte jeg. Den første jeg kjøpte er egentlig en reptilreflektor, men jeg kjøpte et akvarielysrør til den og dermed fungerer den helt fint (eller burde hvertfall fungere helt fint når den blir montert).

Men denne gangen hadde hun bestilt akvariereflektorer til meg, fra samme produsent, noe jeg syntes var helt greit, helt til jeg skulle betale. Da viste det seg at akvariereflektorene hvor det følger med lysrør (ikke noe spesielt bra lysrør heller) koster $79, mens reptilreflektoren kostet $59 + $8 for lysrøret.

Så jeg spurte hva som er forskjellen, og hun tok den ut av esken og viste meg, og det viste seg at de er identiske, men den ene har 'akvarium' skrevet på esken og på den andre står det 'reptiler'.

Jeg var fristet til å bare kjøpe dem likevel, siden jeg har ventet på dem i tre uker og ikke kan sette opp de to nye karene før reflektorene er montert, men kom til at siden de er identiske fortjener ikke produsenten å tjene $24 ekstra på en gimmikk. Så jeg sa at jeg heller ville ha reptilreflektorene, og eieren av dyrebutikken sa det var helt greit og at hun skulle ringe produsenten i morgen.

Så da må jeg vente enda en stund til før jeg får satt opp disse karene... *sukk*

Ellers skjer det ikke noe særlig, snegleeggene har fremdeles ikke klekket og jeg begynner å lure på om de ikke er befruktet, siden jeg ikke kan se noen god grunn til at de skal trenge mer enn 3 uker på å klekke...

HMPK-hunnen min virker forresten litt pjusk om dagen.... Hun har sett helt forferdelig ut helt siden forrige gang hun delte kar med hannen, men opprevne finner og skjellskader er da ikke noe uvanlig. Men i det siste virker hun mindre aktiv og gjemmer seg litt bort. Tror jeg skal skille henne fra de andre og gi henne litt ekstra oppmerksomhet, lage catappaekstrakt og se om hun kommer seg. Har fremdeles ikke yngel etter henne, så det er jo utrolig trist om hun dør før jeg får til oppdrett....
Mvjnz
Har ikke vært her inne så mye den siste uka, så jeg så ikke spørsmålet før nå... Vannbytter regnes som fy-fy for yngel under tre uker, så nei jeg ville ikke tatt noe vannbytte der før skumredet er oppløst og yngelen er så store at du kan unngå dem med slamsugeren. Men det skal være nevnt at jeg en gang tok vannbytte i smaragdinakaret mens hannen hadde skumrede med egg i. Det gjorde jeg kun fordi de lekte med 2-3 ukers mellomrom, og til slutt måtte jeg bare ta et vannbytte, og da var det ca to måneder siden siste... Men de led ingen nød av den grunn da, så det går fint an å hoppe over et vannbytte eller to:)

Ja skjønner men mine leker bare noen dager etter at de har lekt. Nå er det andre dagen siden Daniel og Tupsi lekte og i dag er de igang igjen. Enda det henger haler fra eggen som er der. Hva foregår da.? Er det normalt? Jeg får jo aldri byttet vann....I dag så jeg en liten hvit avlang klump med to svarte øyne oppi karet til Lois og Tulle... det var moro...men om den overlever gjenstår å se.....arti læll...
Ah, det er såpass ja. Produktive de er da

Da er det vel enten bare å fjerne hunnen slik at du kan bytte vann om et par uker, eller du kan ta et vannbytte nå og bare prøve å være forsiktig. Skumreder er ganske klebrige, så de henger sammen ganske bra, men de går ofte i oppløsning når de kommer i kontakt med frisk luft, f eks når man løfter dekkglasset. Men hvis det er under et blad eller noe burde det gå bra.
Mvjnz
Ah, det er såpass ja. Produktive de er da:) Da er det vel enten bare å fjerne hunnen slik at du kan bytte vann om et par uker, eller du kan ta et vannbytte nå og bare prøve å være forsiktig. Skumreder er ganske klebrige, så de henger sammen ganske bra, men de går ofte i oppløsning når de kommer i kontakt med frisk luft, f eks når man løfter dekkglasset. Men hvis det er under et blad eller noe burde det gå bra.

De har laget dem inne i sånn isoporkopp og hvi jeg putter strømpe foran innsuget på slangen. Jeg vet ikke om det er noen yngel i karet. I det ene henger det haler og de to holder på igjen akkurat nå ....I det andre har jeg sett en yngel og der er det også nytt på gang.....Men så lenge vannverdiene er fine så er det vel ikke noe problem om det ikke blir byttet? Beklager maset men må spørre deg som er eksperten min etter alt jeg har lest...
Jeg har to rare epler oppi der og det er Betty og sam. Ho er blandingslilla og han er hvit. De er litt nysgjerrig på hva som er på toppen der oppe så jeg må oppi å dytte de ned fra bladene. De er så rare for Betty går først og Sam dilter etter...he he
Jeg er så misunnelig på alle de pene sneglene dine

Neida, det går helt fint å hoppe over vannbytter, jeg gjør det stadig vekk, og spesielt i smaragdinakaret siden det stadig dukket opp egg og småyngel der.

Forutsetter seff at du har litt planter som kan bruke opp nitrat og filter som tåler belastningen i karet, men det regner jeg med du har under kontroll

Snegler er forresten grådige på egg, så hvis det ikke dukker opp noe yngel ville jeg flyttet sneglene midlertidig...
Har observert to frittsvømmende i karet til Lois og Tulle men hvor lenge Adam var i paradis vil vise seg. Men moro er det likevel. Tror de er på lærlinge stadiet enda alle sammen ...så læring gir erfaring og da blir det så flott tilslutt og da lever de lykkelige alle sine dager....
Så det går greit for deg å ha hunnen og hannen sammen etter eggene er lagt?
Galemor
Så det går greit for deg å ha hunnen og hannen sammen etter eggene er lagt?

Ja faktisk så går det greit. Har lyst til å prøve det. Tulle holder til på bunnen og Lois svømmer eller ligger under redet for øyeblikket. Får han øye på henne så viser han henne gjellene og svømmer tilbake. Ho står bare stille og ser ikke ut som ho er redd han i det hele tatt. I det andre karet går Daniel og Tupsi som har lekt igjen i dag. Og det går bra det også. Masse planter i begge karene så det ser ikke så mye til hverandre. Lois og Daniel er ganske fredelige hanner ser det ut til. De går ikke til angrep på dem eller noe de bare viser frem gjellene sine og snur og svømmer videre. Det er sånn jeg har lyst til at det skal være. Men yngelen har vel mindre sjanse men det er ikke derfor jeg har de for å drive oppdrett. Men hvis det er noen som klarer å lure seg unna så hadde det vært moro det. )
Det var sånn det gikk hos meg oxo, det du må passe på er å fjerne den eldste yngelen, for de går under redet og jakter når de blir store nok.
Snakk om kanskje 7-9mm når de begynner.
Foreldrene hos meg rørte aldri yngelen og jeg skjønte ikke helt hvorfor de bare ble færre, til jeg så hvordan den største kruset under redet når far ikke var der.

Lykke til videre da
Galemor
Det var sånn det gikk hos meg oxo, det du må passe på er å fjerne den eldste yngelen, for de går under redet og jakter når de blir store nok. Snakk om kanskje 7-9mm når de begynner. Foreldrene hos meg rørte aldri yngelen og jeg skjønte ikke helt hvorfor de bare ble færre, til jeg så hvordan den største kruset under redet når far ikke var der. Lykke til videre da :D

Å så moro at det er flere som har lyktes med denne metoden. Takk for tipset, skal følge med så godt jeg kan. )
Kom hjem med en trio nigeriakillier i dag Jeg kjøpte jo et par nylig, men begge var i dårlig form og døde etter kort tid. De fikk inn nye på dyrebutikken og jeg har holdt øye med dem en stund, og alle har virket velfødde og sunne og friske på alle måter, så da kjøpte jeg altså en trio.

De er akurat ferdig akklimatiserte, og de fikk flytte inn i 22 literen hvor Blå har bodd, mens Blå flyttet over i en av de tomme 15 literene. Det er kun midlertidig, til de nye karene er satt opp. Men uansett, nigeriakilliene lekte innen de hadde vært i karet i 5 minutter. Det var jeg ganske imponert over

Og hun i dyrebutikken tipset meg om en regelmessig fiskeauksjon litt nord for her, og nå som jeg har egen bil kan jeg jo stikke og sjekke den ut

Klovnekilliene ser ut som de trives på alle måter i karantenekaret. Da jeg kjøpte dem var jeg litt bekymret for at alle var hanner, for de ser helt prikklike ut for meg, men for et par dager siden tok jeg dem i å leke i oppdrettsmoppen. Yay

Vet ikke om det blir noe av eggene i karantenekaret, pga ancistrusene og damsneglene, men da vet jeg hvertfall at det er mulig
Yay, endringene jeg gjorde i gullfiskens profil har endelig blitt godkjent Det er flere måneder siden jeg endret profilen, og trodde derfor at de ikke hadde blitt godkjent, men nå har den jammen blitt endret.

Jeg skrev litt mer i beskrivelsen, samt endret maksstørrelsen og temperaturen.
Inaktiv bruker
hvordan går det med damen og undulatene dine Mvjnz ??.og gjerne bilder av damen og undulatene dine å
Mvjnz
Yay, endringene jeg gjorde i [URLBLOCK1] har endelig blitt godkjent:) Det er flere måneder siden jeg endret profilen, og trodde derfor at de ikke hadde blitt godkjent, men nå har den jammen blitt endret. Jeg skrev litt mer i beskrivelsen, samt endret maksstørrelsen og temperaturen.


Husker kke hva som stod der fra før. hva fikk du lagt til? (og -grattis!)
hvordan går det med damen og undulatene dine Mvjnz ??.og gjerne bilder av damen og undulatene dine å


Alt går bra der, skal se om jeg får tatt noen bilder senere i dag

Husker kke hva som stod der fra før. hva fikk du lagt til? (og -grattis!)


Jeg la til avsnitt 2 og 3 i beskrivelsen, og forandret temp til 10-35. Tidligere stod den oppgitt som en kaldtvannsfisk, men det er ikke det practical fishkeeping sier, og min egen erfaring tilsier at de ikke trenger spesielt kaldt vann.

Jeg forandret maksstørrelsen fra 59 til 38 cm, siden det er den maksstørrelsen alle andre sider oppgir, og tidligere stod det i beskrivelsen at 59 cm var en maksstørrelse for en fisk fanget i vill tilstand og gjelder ikke for fisk i akvarier, og da tenkte jeg hvorfor ikke oppgi en størrelse som gjelder for akvarier...

Jeg forandret også maksstørrelse på karet fra 100 til 200 liter, for jeg synes 100 liter for en fisk på 38 cm (eller tidligere 59 cm) er helt tåpelig.

Nå synes jeg profilen er litt mer nøyaktig, hvertfall utifra min egen erfaring med dem, og noe av det er også basert på hva det står andre steder på nettet
Bra endring du la til i basen!
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap