Liv's vannverden (side 72)

Er det ikke bare noen få cm mattevolum inne i "flyndra"? Jeg er ingen filterekspert, men vil tro at den lille mattebiten kanskje trenger å skylles i spillvannet litt oftere. Mine filtere med minimalt filtervolum pleier jeg å skylle ut litt gøgg sånn circa hver annen måned. Hvis ikke jeg har misforstått totalt så bør filtere med lite filtervolum renses oftere enn store.
Jeg trodde man bare skulle rense filter når de begynte å gå tett? Skal man regelmessig rense filter uavhengig av om det går tett eller ikke?
Det står i alle fall følgende under artikkel om vannverdier;

Rense filter?
Filteret bør ikke renses før det går tett! Filteret/filtermaterialet bør heller ikke skylles under springen!
Dersom filteret blåser ut lite vann kan det være lurt å rense det. Ta i så fall filteret ut av akvariet, og skyll det lett i akvarievann i en bøtte eller bolle og fjern skitt med fingrene. Slammet og skitten i filteret lukter gjerne som jord dersom det er friskt. Illeluktende filter tyder på uønskede bakterier.

Dette filteret blåser som bare det, så skal det da renses? Da fjerner jeg vel mer bakterier?
Jeg ville ikke renset oftere enn jeg må, og kanskje spesielt ikke små filtre.

Jo mindre filtrene er, jo færre bakterier er det plass til. Og når en skyller vekk gørr er det ikke til å unngå at noen av bakteriene skylles vekk også. Og i et lite filter trengs hver eneste lille bakterie

Liv: Jeg aner ikke hvorfor du får det lille utslaget... spesielt ikke om du ikke engang har økt fóringsmengden i det siste. Jeg hadde noen sånne småutslag i oppvekstkarene mine for en stund siden, men de var mildt sagt overbelastet og det ble fóret hardt.
Fortsatt ikke så mye at det hadde slått ut på en tetratest (det gjør jo ikke ditt utslag heller), men nok til at jeg ikke likte det. Akkurat som du.

Siden det er rekekar, ville jeg nok ha byttet noe ekstra vann i noen dager. Reker tåler jo ikke all verden. I tilfelle det er noe muffens med filterbakteriene, kan du jo skvise noe gørr fra et annet filter. Det kan jo umulig gjøre saken værre
Ja, liker ikke nitritt selv om 0,2 ikke er så mye så er det høyt for et rekekar og det karet bytta jeg masse vann i for mindre enn en uke siden pga samme nitrittproblem.

Tipset om å skylle i gugge fra et annet filter og skvise litt gørr inni var godt - det skal jeg gjøre i morgen. Kan i alle fall ikke skade

Jeg renser ellers aldri filtrene mine før gjennomstrømningen er så lav at jeg må.
Er som sagt ingen ekspert på filtere så dette er rent erfaringsbasert og jeg har ingen kilder. Men jeg har i alle år, i hvertfall de siste 10-12, renset filteret en gang i blant før det det har gått tett. Når det begynner å gå tett er jo gjennomstrømmingen for lengst redusert i forhold til spesifikasjonene.
På Eheim 2010'en som har surra og gått i prinsessekaret i maange år renser jeg det kanskje sånn hver 2-3-4 måned, litt avhengig av mye eller lite fisk og vinter eller sommer. Renser filteret oftere på sommeren. Ikke spør meg hvorfor, bare føler at det er fint sånn når jeg vet at det bløir litt vel varm,t i karene ved tropedvær. Skyller flitermattebiten i spillvannet ved et vannbytte. Dette er som sagt veldig subjektivt og totalt erfaringsbasert.
Man finner sine rutiner som fungerer Har ikke noen problemer i andre kar med nitritt heldigvis. Skal nå skylle veldig forsiktig og kline inn med litt gugge fra et annet filter i morgen så får vi se Alltid redd med de minste filtrene for å skylle bort for mye bakterier. Særlig når det ikke er i nærheten av å være tett.

I dag har jeg forresten fanga channoides pappa igjen Han blir enklere og enklere å få tak i. Stiller seg som regel under sugekoppene på filteret, så nå har jeg teknikken inne med å ta håven under filteret og deretter løfte av - og smakk så sitter han i nettet gitt

Høres ut som du tar en Ole Brum, og det er sikkert ikke dumt.

Flytter du hannen fordi det er x-dager siden han begynte å ruge, eller fordi han likegodt kan stå i nettet mesteparten av rugeperioden?
Litt begge deler det og, vet ikke når de lekte denne gangen, han er relativt stor i kjeften - og siden han likevel bare henger bak filteret så har han det like så greit i yngelnettet vekk fra plagsomme damer.
Etter å ha brukt de to siste ukene på influensa, bihulebetennelse, bronkitt og øyeninfeksjon så avslutter jeg nå med en liten streptokokk infeksjon i halsen. Akkurat kommet hjem etter et par festlige timer på legevakta :-S I perioder er virkelig livet en lang fest!

herlighet, ser ut til at du har fått alle vintersykdommene kastet midt i fleisen på en gang =/
Syns jeg har rukket mye på et par uker nå ja Kroppen er rimelig sliten. Skulle se lit dvd i sted, men bare slokna isteden.

Men.... ting kan bare bli bedre, kan ikke komme på så mye mer jeg kan få nå.
Pass deg for hvitprikk. Har hørt at det kan bryte ut når du er svekket.

GB
Går det bra med deg, blir du noe bedre? Fytti, så lei du må være av sykdom nå..

Var forresten innom Dyrego, Oslo city på lørdag og så på C. concolor... åhh, de var kjempefine. Jeg har aldri sett dem live. Veldig spesiell fargekombinasjon. De var virkelig nydelige, så nydelige at jeg fikk lyst på dem selv... Men nå bytter jeg ikke ut arcuatusene mine, det er nemlig det jeg hadde måtte gjort da
Men misunner deg de fiskene der altså..
Antibiotikakuren begynner heldigvis å virke nå, så formen er stigende. Ser ut til at jeg kan gå tilbake på jobb onsdag. Har vel ikke helt ord for hvor lei jeg er nå nei

Concoloren er helt nydelig. Så du de fine røde fantomtetraene de hadde også? Vurderer å dra tilbake og kjøpe en stim faktisk
Jo jeg så fantomtetraene også, men av en eller annen grunn lar jeg meg ikke fasinere så veldig av de fleste tetraene. Vet ikke hva det kommer av, men det er jo egentlig bare bra så kan jeg utelukke en familie fra ønskefisk-lista
...enn så lenge...
Hehe godt å ikke ha dilla på alt ja

Jeg er veldig glad i stimfisk - store stimer (som virkelig stimer) er noe av det flotteste jeg ser i et akvarium. Kunne godt tenkt meg et digert plantekar en gang med bare en gedigen stim i
Enig med du, stimfisk som er skikkelig stimere er fantastisk flott å se på, og hvis de har litt lengde å svømme på. Jeg gleder meg skikkelig til jeg skal slippe mine I. Werneri ut i 250 literen. Er jo ikke så stort kar det, men de stimer veldig bra i 63 literen og ser veldig flotte ut der, så de MÅ jo bare se enda flottere ut når de får litt mer vann rundt seg
De er helt nydelige. Visste ikke at de var gode stimere. Gøy at du endelig fikk tak i dem Er de asiatiske eller?
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap