Tante Astrid´s undervannsverden (side 74)

Tante Astrid, beklager å bryte inn i tråden, men vil gjerne tipse Kjetil Hagen om mitt forsøk med bambuspinner i akvariet (regner med det er det han mente)

I denne tråden, fra innlegg nr. 93 kan du lese om min lille erfaring med bambuspinnene. Merk at jeg ikke helt vet om det er bambuspinnene sin skyld og merk at fiskene ikke ser ut til å bry seg, men skal du feks ha dvergreker er det lurt å være forsiktig
Kjetil Hagen
Jeg må bare ta av meg hatten for deg, for noen nydelige akvariumer. Det du gjorde med bakgrunn , er jo en genistrek.Ser lett ut og det koster vel ikke alverdens. Håper du ikke har noe i mot at jeg bruker noen av ideene dine når det gjeller bakgrunn ?Jeg holder på å sette opp 3x325L, og de skal jeg ikke prøve å forhaste meg med.

Tusen takk for rosen! Positivt om du finner inspirasjon og idèer fra ting jeg har gjort : )
Det kostet forresten ikke allverden, nei. Selve akvarellarket betalte jeg 25 kroner for. Hobbylakken, pensler og resten av utstyret hadde jeg fra før. Husker ikke hva en slik liten boks med maling kostet, men rundt 50 kroner eller noe sånt antar jeg.

Kjetil Hagen
Jeg hadde tenkt å bruke en del babus, har du noen erfaring med dette ?

Nei, det har jeg ikke vært borti, men det ser ut som Lisbeth har vært så snill å svare deg
Lisbeth
beklager å bryte inn i tråden

Ingenting du behøver å beklage, snarere tvert imot!
Lisbeth
Tante Astrid, beklager å bryte inn i tråden, men vil gjerne tipse Kjetil Hagen om mitt forsøk med bambuspinner i akvariet (regner med det er det han mente) I [URLBLOCK1] tråden, fra innlegg nr. 93 kan du lese om min lille erfaring med bambuspinnene. Merk at jeg ikke helt vet om det er bambuspinnene sin skyld og merk at fiskene ikke ser ut til å bry seg, men skal du feks ha dvergreker er det lurt å være forsiktig :)


Takk for tipse Lisbeth
Kjetil Hagen
[QUOTE=Lisbeth]Tante Astrid, beklager å bryte inn i tråden, men vil gjerne tipse Kjetil Hagen om mitt forsøk med bambuspinner i akvariet (regner med det er det han mente) I [URLBLOCK1] tråden, fra innlegg nr. 93 kan du lese om min lille erfaring med bambuspinnene. Merk at jeg ikke helt vet om det er bambuspinnene sin skyld og merk at fiskene ikke ser ut til å bry seg, men skal du feks ha dvergreker er det lurt å være forsiktig :)


Takk for tipse Lisbeth

Kom forresten over denne siden i går. Et kar med masse bambus i. De nevner noe å impregnere bambusen med. Kanskje verdt å prøve?
Heia Tante Astrid !
Nå er jeg på jakt etter svar angående maling,som blir brukt på akvarell-ark.Er lite bevandret i malings-typer,men har brukt maling som jeg kunne vanne
ut.Ble vellykka etter fremgangsmåten din
Vil skaffe litt flere farger og lurer på om jeg kan blande fra ulike produsenter?Er hobby acrylfarge omtrent det samme som acryl-lak?Acryl-lak er ikke det samme som lakk?
I en av trådene dine skriver du om blank acryllakk,hvordan bruker du den?Jeg kjøpte ei lita flaske med den - men den er hvit ?Jeg trodde lakk var klar
Etter jeg kom meg over det mega-hinderet det var å prøve og lage egen bakgrunn,har jeg tatt av, *gliser*,lager bakgrunner som ikke blir hengt opp ennå,men har det artig med å eksperimentere.
Har kjøpt maling på hobby-butikk og på europris,det var litt forskjell i pris ja.
Fargeutvalget er ikke stort,jeg må nok en tur til Ålesund for å finne noe mer.Har forresten ei lita tube med Van Gogh vannfarge også ;0 .Så dette koker ned til at jeg spør pent om du kan orientere meg litt om desse malings-fargene?
Er faktisk ikke så helt inne i begrepene selv jeg

Den som kalles hobbylakk er halvblank, vannbasert. Er vel den jeg har brukt på bakgrunnene stort sett. Den som kalles allmoge/allmue er matt, vannbasert. Disse to kan blandes uten problem.

Er en fordel å bruke vannbasert maling synes jeg siden man slipper lukt og den tørker raskt. Fordelen med akvarellark er at de fleste malingstypene fester seg lett og arket tåler vann. Ser det er en annen her inne som har brukt tapet omtrent på samme vis. Du får nesten bare prøve deg fram og se hva du synes fungerer. Mulig det finnes andre typer maling som egner seg enda bedre enn de jeg har brukt.

Siden du koser deg med malingen så burde du eksperimentere og prøve å male bilder til å henge på veggen også. Framgangsmåten behøver ikke bli så mye anderledes og malerier som kommer ut av eksperimentering med farger og former kan være like vakkert som de mer naturtro bildene som "ekte" kunstnere produserer
Haha,der går grensa - ikke tale om noe bildeforsøk en gang *ler høyt og hjertelig*.
Har stor sans for Nerdrum og Dali, samt en flink fiskemaler i Kristiansund
Vannbasert maling kommer jeg til og fortsette med, for den fikk jeg liksom litt til.Og det betyr mye at den er luktfri.
Takk for orienteringa!
mvh
Her kommer et nytt bilde fra afrika-karet. Fremdeles ingen killi her, men plantene vokser og trives. Fjerner ingen visne rester og slamsuger heller ikke i dette karet. Gir derfor et litt viltvoksende uttrykk til forskjell fra de andre karene mine.

Tenkte også jeg skulle vise problemet med å ta bilder av et akvarium som er både under og over vann.

[External Image]
Går jeg etter lysbehovet under vann så blir alt over vann overeksponert.

[External Image]
Det motsatte skjer når jeg stiller inn etter lyset over vann.

[External Image]
Litt klipping og liming retter på det
Det karet er bare fantastisk fint Gleder meg til å se killier der etter hvert !!!
det karet er bare nydelig. digger asia- og afrika -karet ditt.

de plantene over vann er driit kule. hvilke fisk har du i afrika nå?
Hjemmelagt bakgrunn
Flott kar , skal si du er kreativ når det gjelle akvarium. Ja nå har jeg prøvd meg på bakgrunn av tapet og hobbyfarger.Må si meg ganske fornøyd, litt vanskelig å se på bilde men bedre i virkeligheten.
Takk for deling av ideer, dette var billig, lett og dekorativt.
Liv H
Det karet er bare fantastisk fint :-) Gleder meg til å se killier der etter hvert !!!

Det gjør jeg også!
Var innom dyrebutikken i dag og de skulle ringe til leverandøren å spørre så pent om ikke noen av klovnkilliene kunne sendes hit når de kom på listene neste gang. Det må jo være mettet markedet i Oslo-traktene nå vel ;D

fiskeren
det karet er bare nydelig. digger asia- og afrika -karet ditt. de plantene over vann er driit kule. hvilke fisk har du i afrika nå?

Takk for det fiskeren
Foreløpig så går det bare snegler der siden jeg har problemer med å få tak i klovnkilliene som skal gå der. Har hatt bestilling inne hos dyrebutikken her siden før jul, men når den har vært på listene så har butikkene på østlandet blitt prioritert. Håper jeg slipper å reise sørover for å få tak i de, men det blir i såfall siste utvei siden jeg har bestemt meg for at disse fiskene skal jeg ha
Kjetil Hagen
Flott kar , skal si du er kreativ når det gjelle akvarium. Ja nå har jeg prøvd meg på bakgrunn av tapet og hobbyfarger.Må si meg ganske fornøyd, litt vanskelig å se på bilde men bedre i virkeligheten. Takk for deling av ideer, dette var billig, lett og dekorativt.

Den var utrolig fin! Ser ut som en skikkelig steinvegg jo! Blir sikkert enda mer virkningsfullt når du får på plass vann og resten av innredningen.
Har ikke sett dem i butikkene her i det siste heller hvis det er en trøst. Hadde du bodd litt nærmere så skulle du fått de 3 småttingene mine.
Ååå, det var da snilt tenkt av deg. Ble nesten rørt jeg nå.

De har ikke vært på listene på en stund så det er nok forklaringen på at du ikke har sett de i det siste. Problemet her oppe er jo at selv om de er på listene, og blir bestilt, så prioriteres butikkene på østlandet.
De kunne ikke havnet et bedre sted

Dårlig gjort, men de prioriterer kanskje butikkene med høyest omsetning? Får virkelig håpe de dukker opp hos deg snart!!!
Jeg tror faktisk det til en viss grad har med transportkostnader å gjøre. Vil tro det blir mindre frafall på fisk jo kortere reisevei de har. Det taper antagelig mer på fiskene som fraktes lenger. Ren økonomi altså.
Hei Tante Astrid. Veldig flotte kar du har !! Må si jeg vurderer redmoore røtter i karet mitt jeg også når jeg ser hvor fint er i dine kar.men hvor får du tak i de gummiknottene som du borrer i rota for å få de til å sitte ??
De får du kjøpt på dyrebutikkene. Slike sugekopper selges som reserveutstyr til enkelte innvendige pumper blant annet. De blir jo "slappe" og må byttes ut innimellom. Jeg valgte noen store for at det skulle bli skikkelig feste når røttene var såpass store.
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap